Sida 1 av 2

Ioniq 5, Enyaq, EV3, Zeekr, vilken ska man satsa på?

Postat: 12 feb 2025 13:18
av linoleum
Hej!

Har en nuvarande operationell företagsleasing som går ut juli 2025 och det börjar bli dags att fundera på ny bil.
Behoven (och erfarenheten) har ändrats en del sedan senaste bilval. Kör just nu Kia EV6 AWD GT-Line MY22.

Det jag gillar med EV6:
* Allmänt mysig att köra, rapp, tyst, stabil.
* HUD, 360 kamera, bra farthållare, all teknik är toppen.
* Alla fysiska knappar.
* Snygg :) :lol:

Det som är nice, men inte så viktigt:
* Snabbladdningen, de ca 10-15 ggr per år jag snabbladdar, känns lite faktiskt inte så noga om det tar 20min eller 30 min.
* Enormt baksäte. Går även packa mycket på golvet i baksätet, och barnen ha fötterna över packningen.
* Att den finns en frunk, även om den är liten så går det trycka i laddkabeln där.
* Bra fyrhjulsdrift i snö

Det jag ogillar:
*Helljuset, även halvljuset, under all kritik. Kör inte ofta mörkt, när känns otryggt när man kör i mörker.
*Avsaknad av trådlös Apple Carplay
*Svängradien är enorm, bökig att manövrera i trånga utrymmen.
*Ljudet, trots ett "premium-ljudsystem" är ganska uselt

Trots överlag nöjd, tänker jag inte skaffa nya EV6.
Är inne på följande:

Ioniq 5 AWD
* Lik EV6, har många av samma fördelar. (kanske nackdelarna med? Jag vet ej)
* Rimligt pris på MY2024
* Tillgänligt enkelt

EV3
* Bra storlek
* Rimligt pris
* Endast 2-hjulsdriven... haft AWD i så många år, men i ärligheten namn är väl det några dagar per år då det 100% behövs.

Enyaq
* Verkar i allmänhet, bara ett väldigt sensible val.
* Väcker inget stort ha-begär för mig dock.

Zeekr x7
* Cool!
* Tror det är inom budget
* Ej tillgänglig?



Är det någon som har feedback, eller andra modellerna jag borde spana in närmre?

Re: Ioniq 5, Enyaq, EV3, Zeekr, vilken ska man satsa på?

Postat: 12 feb 2025 13:28
av manneson
Du är på ett Teslaforum så gissa förslaget. ;)

Re: Ioniq 5, Enyaq, EV3, Zeekr, vilken ska man satsa på?

Postat: 12 feb 2025 16:15
av juristen
Ioniq 5 har samma nackdelar som EV6. Tycker dock kupén är mycket trevligare i Ioniq.

Jag skulle titta på ID7, men den kanske är för dyr i jämförelse.

Re: Ioniq 5, Enyaq, EV3, Zeekr, vilken ska man satsa på?

Postat: 12 feb 2025 16:39
av Teslasemitruck
Model Y juniper såklart. Kommer lägre priser snart. Id7 är ett alternativ men för dyr i jämförelse för vad man får. Som så många andra elbilar.

Re: Ioniq 5, Enyaq, EV3, Zeekr, vilken ska man satsa på?

Postat: 12 feb 2025 21:17
av pefreli
Mitt val hade definitivt blivit Zeekr 7X, men jag skulle fegat lite så man får in lite rapporter från provkörningar först.

Men baserat på de som har 001 så talar det mesta för att det kommer bli riktigt bra.

Det som möjligtvis oroar mig är de automatiska dörrarna och hur de funkar på vintern.

Re: Ioniq 5, Enyaq, EV3, Zeekr, vilken ska man satsa på?

Postat: 12 feb 2025 21:55
av Elvis2022
Av de bilar som du är intresserad så är Zeekr 7x bästa bilen. Men jag provade Zeekr 001 och den var riktigt fin. Kanske inte billigaste bilen men… snygg och riktigt fin kvalité. Jag kom dit i min Tesla och det kändes olustigt att åka hem med den, som en konservburk. Jag ska vänta på Zeekr 7x och sen bestämma mig.

Re: Ioniq 5, Enyaq, EV3, Zeekr, vilken ska man satsa på?

Postat: 12 feb 2025 21:59
av Elvis2022
Det kom ut idag på YouTube Elbilamagasinet , han klämmer och känner på Zeekr 7x. Kolla på den. Det ska mkt till att jag inte beställer den bilen. :D

Re: Ioniq 5, Enyaq, EV3, Zeekr, vilken ska man satsa på?

Postat: 12 feb 2025 23:24
av pefreli
Elvis2022 skrev: 12 feb 2025 21:59
Det kom ut idag på YouTube Elbilamagasinet , han klämmer och känner på Zeekr 7x. Kolla på den. Det ska mkt till att jag inte beställer den bilen. :D
Japp, och nu har jag förstått att den även har manuell möjlighet att öppna dörrarna. Mycket bra!

Re: Ioniq 5, Enyaq, EV3, Zeekr, vilken ska man satsa på?

Postat: 13 feb 2025 07:22
av mikebike
pefreli skrev: 12 feb 2025 23:24
Elvis2022 skrev: 12 feb 2025 21:59
Det kom ut idag på YouTube Elbilamagasinet , han klämmer och känner på Zeekr 7x. Kolla på den. Det ska mkt till att jag inte beställer den bilen. :D
Japp, och nu har jag förstått att den även har manuell möjlighet att öppna dörrarna. Mycket bra!
Men inga ramar runt fönstren...

Re: Ioniq 5, Enyaq, EV3, Zeekr, vilken ska man satsa på?

Postat: 13 feb 2025 09:11
av manneson
mikebike skrev: 13 feb 2025 07:22
pefreli skrev: 12 feb 2025 23:24
Elvis2022 skrev: 12 feb 2025 21:59
Det kom ut idag på YouTube Elbilamagasinet , han klämmer och känner på Zeekr 7x. Kolla på den. Det ska mkt till att jag inte beställer den bilen. :D
Japp, och nu har jag förstått att den även har manuell möjlighet att öppna dörrarna. Mycket bra!
Men inga ramar runt fönstren...
Inte dubbelglas heller vad det verkar, det har ju Tesla.
Så risk det bullrar mer.

Re: Ioniq 5, Enyaq, EV3, Zeekr, vilken ska man satsa på?

Postat: 13 feb 2025 09:21
av frassys
haft AWD i så många år, men i ärligheten namn är väl det några dagar per år då det 100% behövs.
Ja det är få dagar du behöver det men det är just de dagarna som man inte ångrar sitt val! ;)

Re: Ioniq 5, Enyaq, EV3, Zeekr, vilken ska man satsa på?

Postat: 13 feb 2025 09:24
av roffe_s
mikebike skrev: 13 feb 2025 07:22
pefreli skrev: 12 feb 2025 23:24
Elvis2022 skrev: 12 feb 2025 21:59
Det kom ut idag på YouTube Elbilamagasinet , han klämmer och känner på Zeekr 7x. Kolla på den. Det ska mkt till att jag inte beställer den bilen. :D
Japp, och nu har jag förstått att den även har manuell möjlighet att öppna dörrarna. Mycket bra!
Men inga ramar runt fönstren...
Nej, men där kan man ju använda 001 och X som referens. Vår bil har snart rullat 4 000 mil och är lika tyst som när vi hämtade ut den. Så i vart fall på syskonbilarna förefaller de ha löst uppgiften med den äran.

Re: Ioniq 5, Enyaq, EV3, Zeekr, vilken ska man satsa på?

Postat: 13 feb 2025 09:28
av manneson
roffe_s skrev: 13 feb 2025 09:24
mikebike skrev: 13 feb 2025 07:22
pefreli skrev: 12 feb 2025 23:24
Elvis2022 skrev: 12 feb 2025 21:59
Det kom ut idag på YouTube Elbilamagasinet , han klämmer och känner på Zeekr 7x. Kolla på den. Det ska mkt till att jag inte beställer den bilen. :D
Japp, och nu har jag förstått att den även har manuell möjlighet att öppna dörrarna. Mycket bra!
Men inga ramar runt fönstren...
Nej, men där kan man ju använda 001 och X som referens. Vår bil har snart rullat 4 000 mil och är lika tyst som när vi hämtade ut den. Så i vart fall på syskonbilarna förefaller de ha löst uppgiften med den äran.
Ramar hjälper väl inte mkt mot buller. Det är ju dubbelglas som hjälper där, vilket 7X verkar sakna.
Har 001 det?

Re: Ioniq 5, Enyaq, EV3, Zeekr, vilken ska man satsa på?

Postat: 13 feb 2025 09:45
av Dafro
manneson skrev: 13 feb 2025 09:28
roffe_s skrev: 13 feb 2025 09:24
mikebike skrev: 13 feb 2025 07:22
pefreli skrev: 12 feb 2025 23:24
Elvis2022 skrev: 12 feb 2025 21:59
Det kom ut idag på YouTube Elbilamagasinet , han klämmer och känner på Zeekr 7x. Kolla på den. Det ska mkt till att jag inte beställer den bilen. :D
Japp, och nu har jag förstått att den även har manuell möjlighet att öppna dörrarna. Mycket bra!
Men inga ramar runt fönstren...
Nej, men där kan man ju använda 001 och X som referens. Vår bil har snart rullat 4 000 mil och är lika tyst som när vi hämtade ut den. Så i vart fall på syskonbilarna förefaller de ha löst uppgiften med den äran.
Ramar hjälper väl inte mkt mot buller. Det är ju dubbelglas som hjälper där, vilket 7X verkar sakna.
Har 001 det?
Efter att ha haft en BMW IX som inte har ram eller karm runt fönstret och vad jag vet inte heller dubbelglas så får jag nog påstå att man kan bygga tysta bilar utan det, men lägger väl på lite vikt.

Re: Ioniq 5, Enyaq, EV3, Zeekr, vilken ska man satsa på?

Postat: 13 feb 2025 09:46
av roffe_s
manneson skrev: 13 feb 2025 09:28
roffe_s skrev: 13 feb 2025 09:24
mikebike skrev: 13 feb 2025 07:22
pefreli skrev: 12 feb 2025 23:24
Elvis2022 skrev: 12 feb 2025 21:59
Det kom ut idag på YouTube Elbilamagasinet , han klämmer och känner på Zeekr 7x. Kolla på den. Det ska mkt till att jag inte beställer den bilen. :D
Japp, och nu har jag förstått att den även har manuell möjlighet att öppna dörrarna. Mycket bra!
Men inga ramar runt fönstren...
Nej, men där kan man ju använda 001 och X som referens. Vår bil har snart rullat 4 000 mil och är lika tyst som när vi hämtade ut den. Så i vart fall på syskonbilarna förefaller de ha löst uppgiften med den äran.
Ramar hjälper väl inte mkt mot buller. Det är ju dubbelglas som hjälper där, vilket 7X verkar sakna.
Har 001 det?
Nej, varken vår 001 Privilege eller X har det. Detta till trots upplevs bilarna väl ljudisolerade. Vindbrus brukar enligt min erfarenhet ha lättare att smita in via ramlösa dörrkonstruktioner, men detta förefaller Zeekr lyckas hantera bra på tidigare modeller.

Re: Ioniq 5, Enyaq, EV3, Zeekr, vilken ska man satsa på?

Postat: 13 feb 2025 10:04
av mikebike
roffe_s skrev: 13 feb 2025 09:24
mikebike skrev: 13 feb 2025 07:22
pefreli skrev: 12 feb 2025 23:24
Elvis2022 skrev: 12 feb 2025 21:59
Det kom ut idag på YouTube Elbilamagasinet , han klämmer och känner på Zeekr 7x. Kolla på den. Det ska mkt till att jag inte beställer den bilen. :D
Japp, och nu har jag förstått att den även har manuell möjlighet att öppna dörrarna. Mycket bra!
Men inga ramar runt fönstren...
Nej, men där kan man ju använda 001 och X som referens. Vår bil har snart rullat 4 000 mil och är lika tyst som när vi hämtade ut den. Så i vart fall på syskonbilarna förefaller de ha löst uppgiften med den äran.
Det är inte i första hand ljudet jag tänker på, utan att man måste smörja gummilisterna för att inte fönstret skall frysa fast ( på Teslor).

Re: Ioniq 5, Enyaq, EV3, Zeekr, vilken ska man satsa på?

Postat: 13 feb 2025 13:02
av roffe_s
mikebike skrev: 13 feb 2025 10:04
roffe_s skrev: 13 feb 2025 09:24
mikebike skrev: 13 feb 2025 07:22
pefreli skrev: 12 feb 2025 23:24
Elvis2022 skrev: 12 feb 2025 21:59
Det kom ut idag på YouTube Elbilamagasinet , han klämmer och känner på Zeekr 7x. Kolla på den. Det ska mkt till att jag inte beställer den bilen. :D
Japp, och nu har jag förstått att den även har manuell möjlighet att öppna dörrarna. Mycket bra!
Men inga ramar runt fönstren...
Nej, men där kan man ju använda 001 och X som referens. Vår bil har snart rullat 4 000 mil och är lika tyst som när vi hämtade ut den. Så i vart fall på syskonbilarna förefaller de ha löst uppgiften med den äran.
Det är inte i första hand ljudet jag tänker på, utan att man måste smörja gummilisterna för att inte fönstret skall frysa fast ( på Teslor).
Mmm. Min erfarenhet efter snart två vintrar med 001 i Norrbotten, med bilen i carport under veckorna och omväxlande under bar himmel eller varmgarage under helgerna, är att jag aldrig smort listerna men inte heller någon gång upplevt problem med just rutorna. När bilen stått ute under snöstorm nära nollgradigt har jag vid något enstaka tillfälle fått hjälpa handtaget ut eller knacka på laddluckan. Men det har dock verkligen varit enstaka händelser under väldigt speciella väderförhållanden.

Om det är just det kalla klimatet (ibland är ju temperatur strax under noll värre ), materialvalet i listerna eller skenornas konstruktion som skiljer har jag dock ingen aning om.

Re: Ioniq 5, Enyaq, EV3, Zeekr, vilken ska man satsa på?

Postat: 13 feb 2025 13:07
av mikebike
roffe_s skrev: 13 feb 2025 13:02
mikebike skrev: 13 feb 2025 10:04
roffe_s skrev: 13 feb 2025 09:24
mikebike skrev: 13 feb 2025 07:22
pefreli skrev: 12 feb 2025 23:24


Japp, och nu har jag förstått att den även har manuell möjlighet att öppna dörrarna. Mycket bra!
Men inga ramar runt fönstren...
Nej, men där kan man ju använda 001 och X som referens. Vår bil har snart rullat 4 000 mil och är lika tyst som när vi hämtade ut den. Så i vart fall på syskonbilarna förefaller de ha löst uppgiften med den äran.
Det är inte i första hand ljudet jag tänker på, utan att man måste smörja gummilisterna för att inte fönstret skall frysa fast ( på Teslor).
Mmm. Min erfarenhet efter snart två vintrar och totalt nästan 4 000 mil med 001 i Norrbotten, med bilen i carport under veckorna och omväxlande under bar himmel eller varmgarage under helgerna, är att jag aldrig smort listerna men inte heller någon gång upplevt problem med just rutorna. När bilen stått ute under snöstorm nära nollgradigt har jag vid något enstaka tillfälle fått hjälpa handtaget ut eller knacka på laddluckan. Men det har dock verkligen varit enstaka händelser under väldigt speciella väderförhållanden.

Om det är just det kalla klimatet (ibland är ju temperatur strax under noll värre ), materialvalet i listerna eller skenornas konstruktion som skiljer har jag dock ingen aning om.
Nej, (jämn) kyla är inget problem. Det är när det snöar och regnar med omväxlande minus- och plusgrader som problemen uppstår.

Apropå ljudnivå så verkar det vara obligatoriskt med glastak på "premiumbilar".

Re: Ioniq 5, Enyaq, EV3, Zeekr, vilken ska man satsa på?

Postat: 13 feb 2025 13:11
av linoleum
juristen skrev: 12 feb 2025 16:15
Ioniq 5 har samma nackdelar som EV6. Tycker dock kupén är mycket trevligare i Ioniq.

Jag skulle titta på ID7, men den kanske är för dyr i jämförelse.
Kupen i Ioniq 5, provsatt en bil med ljus inredning och glastak. Kändes väldigt trevligt!

Re: Ioniq 5, Enyaq, EV3, Zeekr, vilken ska man satsa på?

Postat: 13 feb 2025 13:13
av linoleum
Teslasemitruck skrev: 12 feb 2025 16:39
Model Y juniper såklart. Kommer lägre priser snart. Id7 är ett alternativ men för dyr i jämförelse för vad man får. Som så många andra elbilar.
Nya model Y Juniper verkar onekligen en bil med suverän prestanda på många områden, men priset är utanför min budget.
Du skriver att lägre priset kommer snart? Är det den launch edition som är dyr nu och det kommer billigare varianter?

Re: Ioniq 5, Enyaq, EV3, Zeekr, vilken ska man satsa på?

Postat: 13 feb 2025 13:14
av roffe_s
mikebike skrev: 13 feb 2025 13:07
roffe_s skrev: 13 feb 2025 13:02
mikebike skrev: 13 feb 2025 10:04
roffe_s skrev: 13 feb 2025 09:24
mikebike skrev: 13 feb 2025 07:22

Men inga ramar runt fönstren...
Nej, men där kan man ju använda 001 och X som referens. Vår bil har snart rullat 4 000 mil och är lika tyst som när vi hämtade ut den. Så i vart fall på syskonbilarna förefaller de ha löst uppgiften med den äran.
Det är inte i första hand ljudet jag tänker på, utan att man måste smörja gummilisterna för att inte fönstret skall frysa fast ( på Teslor).
Mmm. Min erfarenhet efter snart två vintrar och totalt nästan 4 000 mil med 001 i Norrbotten, med bilen i carport under veckorna och omväxlande under bar himmel eller varmgarage under helgerna, är att jag aldrig smort listerna men inte heller någon gång upplevt problem med just rutorna. När bilen stått ute under snöstorm nära nollgradigt har jag vid något enstaka tillfälle fått hjälpa handtaget ut eller knacka på laddluckan. Men det har dock verkligen varit enstaka händelser under väldigt speciella väderförhållanden.

Om det är just det kalla klimatet (ibland är ju temperatur strax under noll värre ), materialvalet i listerna eller skenornas konstruktion som skiljer har jag dock ingen aning om.
Nej, (jämn) kyla är inget problem. Det är när det snöar och regnar med omväxlande minus- och plusgrader som problemen uppstår.

Apropå ljudnivå så verkar det vara obligatoriskt med glastak på "premiumbilar".
Japp. Diskutabelt enligt min personliga smak, ibland är det inte så dumt med skyddande plåt och ljuddämpning över hjässan… Här har väl 7X i alla fall ett jalusi man kan köra ut om man tycker ljusinflödet besvärar, men det är lite underligt att det inte finns ett grundalternativ utan glastak?

Kort sagt - Glastaket är väl inget som direkt besvärar i vår bil, men kanske inte heller något jag värderar särskilt högt.

Re: Ioniq 5, Enyaq, EV3, Zeekr, vilken ska man satsa på?

Postat: 13 feb 2025 13:21
av manneson
linoleum skrev: 13 feb 2025 13:13
Teslasemitruck skrev: 12 feb 2025 16:39
Model Y juniper såklart. Kommer lägre priser snart. Id7 är ett alternativ men för dyr i jämförelse för vad man får. Som så många andra elbilar.
Nya model Y Juniper verkar onekligen en bil med suverän prestanda på många områden, men priset är utanför min budget.
Du skriver att lägre priset kommer snart? Är det den launch edition som är dyr nu och det kommer billigare varianter?
Ja, launch edition kostar ca 100k mer än standard AWD.
När väl RWD version kommer så kan det potentiellt bli runt 150k lägre pris.

Re: Ioniq 5, Enyaq, EV3, Zeekr, vilken ska man satsa på?

Postat: 13 feb 2025 13:30
av mikebike
roffe_s skrev: 13 feb 2025 13:14
mikebike skrev: 13 feb 2025 13:07
roffe_s skrev: 13 feb 2025 13:02
mikebike skrev: 13 feb 2025 10:04
roffe_s skrev: 13 feb 2025 09:24
Nej, men där kan man ju använda 001 och X som referens. Vår bil har snart rullat 4 000 mil och är lika tyst som när vi hämtade ut den. Så i vart fall på syskonbilarna förefaller de ha löst uppgiften med den äran.
Det är inte i första hand ljudet jag tänker på, utan att man måste smörja gummilisterna för att inte fönstret skall frysa fast ( på Teslor).
Mmm. Min erfarenhet efter snart två vintrar och totalt nästan 4 000 mil med 001 i Norrbotten, med bilen i carport under veckorna och omväxlande under bar himmel eller varmgarage under helgerna, är att jag aldrig smort listerna men inte heller någon gång upplevt problem med just rutorna. När bilen stått ute under snöstorm nära nollgradigt har jag vid något enstaka tillfälle fått hjälpa handtaget ut eller knacka på laddluckan. Men det har dock verkligen varit enstaka händelser under väldigt speciella väderförhållanden.

Om det är just det kalla klimatet (ibland är ju temperatur strax under noll värre ), materialvalet i listerna eller skenornas konstruktion som skiljer har jag dock ingen aning om.
Nej, (jämn) kyla är inget problem. Det är när det snöar och regnar med omväxlande minus- och plusgrader som problemen uppstår.

Apropå ljudnivå så verkar det vara obligatoriskt med glastak på "premiumbilar".
Japp. Diskutabelt enligt min personliga smak, ibland är det inte så dumt med skyddande plåt och ljuddämpning över hjässan… Här har väl 7X i alla fall ett jalusi man kan köra ut om man tycker ljusinflödet besvärar, men det är lite underligt att det inte finns ett grundalternativ utan glastak?

Kort sagt - Glastaket är väl inget som direkt besvärar i vår bil, men kanske inte heller något jag värderar särskilt högt.
Det är när man har takräcke och cyklar på taket som skillnaden mellan ett isolerat plåttak och ett oisolerat glastak blir påtaglig.
Möjligt att jalusiet kan dämpa lite ljud?

Re: Ioniq 5, Enyaq, EV3, Zeekr, vilken ska man satsa på?

Postat: 13 feb 2025 14:30
av roffe_s
mikebike skrev: 13 feb 2025 13:30
roffe_s skrev: 13 feb 2025 13:14
mikebike skrev: 13 feb 2025 13:07
roffe_s skrev: 13 feb 2025 13:02
mikebike skrev: 13 feb 2025 10:04

Det är inte i första hand ljudet jag tänker på, utan att man måste smörja gummilisterna för att inte fönstret skall frysa fast ( på Teslor).
Mmm. Min erfarenhet efter snart två vintrar och totalt nästan 4 000 mil med 001 i Norrbotten, med bilen i carport under veckorna och omväxlande under bar himmel eller varmgarage under helgerna, är att jag aldrig smort listerna men inte heller någon gång upplevt problem med just rutorna. När bilen stått ute under snöstorm nära nollgradigt har jag vid något enstaka tillfälle fått hjälpa handtaget ut eller knacka på laddluckan. Men det har dock verkligen varit enstaka händelser under väldigt speciella väderförhållanden.

Om det är just det kalla klimatet (ibland är ju temperatur strax under noll värre ), materialvalet i listerna eller skenornas konstruktion som skiljer har jag dock ingen aning om.
Nej, (jämn) kyla är inget problem. Det är när det snöar och regnar med omväxlande minus- och plusgrader som problemen uppstår.

Apropå ljudnivå så verkar det vara obligatoriskt med glastak på "premiumbilar".
Japp. Diskutabelt enligt min personliga smak, ibland är det inte så dumt med skyddande plåt och ljuddämpning över hjässan… Här har väl 7X i alla fall ett jalusi man kan köra ut om man tycker ljusinflödet besvärar, men det är lite underligt att det inte finns ett grundalternativ utan glastak?

Kort sagt - Glastaket är väl inget som direkt besvärar i vår bil, men kanske inte heller något jag värderar särskilt högt.
Det är när man har takräcke och cyklar på taket som skillnaden mellan ett isolerat plåttak och ett oisolerat glastak blir påtaglig.
Möjligt att jalusiet kan dämpa lite ljud?
Det kan säkert bidra, verkade i vart fall som en gedigen konstruktion i de videos jag sett. Jag kanske måste fråga Zeekr om jag får låna en demo och köra SECC? ;)

Re: Ioniq 5, Enyaq, EV3, Zeekr, vilken ska man satsa på?

Postat: 13 feb 2025 16:46
av manneson
roffe_s skrev: 13 feb 2025 14:30
mikebike skrev: 13 feb 2025 13:30
roffe_s skrev: 13 feb 2025 13:14
mikebike skrev: 13 feb 2025 13:07
roffe_s skrev: 13 feb 2025 13:02
Mmm. Min erfarenhet efter snart två vintrar och totalt nästan 4 000 mil med 001 i Norrbotten, med bilen i carport under veckorna och omväxlande under bar himmel eller varmgarage under helgerna, är att jag aldrig smort listerna men inte heller någon gång upplevt problem med just rutorna. När bilen stått ute under snöstorm nära nollgradigt har jag vid något enstaka tillfälle fått hjälpa handtaget ut eller knacka på laddluckan. Men det har dock verkligen varit enstaka händelser under väldigt speciella väderförhållanden.

Om det är just det kalla klimatet (ibland är ju temperatur strax under noll värre ), materialvalet i listerna eller skenornas konstruktion som skiljer har jag dock ingen aning om.
Nej, (jämn) kyla är inget problem. Det är när det snöar och regnar med omväxlande minus- och plusgrader som problemen uppstår.

Apropå ljudnivå så verkar det vara obligatoriskt med glastak på "premiumbilar".
Japp. Diskutabelt enligt min personliga smak, ibland är det inte så dumt med skyddande plåt och ljuddämpning över hjässan… Här har väl 7X i alla fall ett jalusi man kan köra ut om man tycker ljusinflödet besvärar, men det är lite underligt att det inte finns ett grundalternativ utan glastak?

Kort sagt - Glastaket är väl inget som direkt besvärar i vår bil, men kanske inte heller något jag värderar särskilt högt.
Det är när man har takräcke och cyklar på taket som skillnaden mellan ett isolerat plåttak och ett oisolerat glastak blir påtaglig.
Möjligt att jalusiet kan dämpa lite ljud?
Det kan säkert bidra, verkade i vart fall som en gedigen konstruktion i de videos jag sett. Jag kanske måste fråga Zeekr om jag får låna en demo och köra SECC? ;)
Do it!