Sida 1 av 1
Model 3 Highland med LFP-batteri begränsad till 16A?
Postat: 04 feb 2025 19:22
av T-soul
Är Model 3 Highland med LFP-batteri begränsad till 16A?
Jag försöker ladda med en 11 kW och en 22 kW laddare, men båda är begränsade till 16A och kan inte gå högre. Min väns Model S kan ladda med 32A på samma laddare.
Är detta normalt, och borde jag vara orolig? Har alla Model 3 Highland med LFP-batteri samma begränsning, eller är det bara min bil?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Re: Model 3 Highland med LFP-batteri begränsad till 16A?
Postat: 04 feb 2025 19:23
av mikebike
T-soul skrev: ↑04 feb 2025 19:22
Är Model 3 Highland med LFP-batteri begränsad till 16A?
Jag försöker ladda med en 11 kW och en 22 kW laddare, men båda är begränsade till 16A och kan inte gå högre. Min väns Model S kan ladda med 32A på samma laddare.
Är detta normalt, och borde jag vara orolig? Har alla Model 3 Highland med LFP-batteri samma begränsning, eller är det bara min bil?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Alla Model 3 och Model Y är begränsade till 3 x 16A eller 1 x 32A.
Det är alltså bilens ombordladdare som är begränsningen. Det du kallar laddare är laddstolpar eller laddboxar, "smarta" vägguttag helt enkelt
Re: Model 3 Highland med LFP-batteri begränsad till 16A?
Postat: 04 feb 2025 19:37
av AAKEE
mikebike skrev: ↑04 feb 2025 19:23
T-soul skrev: ↑04 feb 2025 19:22
Är Model 3 Highland med LFP-batteri begränsad till 16A?
Jag försöker ladda med en 11 kW och en 22 kW laddare, men båda är begränsade till 16A och kan inte gå högre. Min väns Model S kan ladda med 32A på samma laddare.
Är detta normalt, och borde jag vara orolig? Har alla Model 3 Highland med LFP-batteri samma begränsning, eller är det bara min bil?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Alla Model 3 och Model Y är begränsade till 3 x 16A eller 1 x 32A.
Det är alltså bilens ombordladdare som är begränsningen. Det du kallar laddare är laddstolpar eller laddboxar, "smarta" vägguttag helt enkelt
Och alla nya S/X också!
Re: Model 3 Highland med LFP-batteri begränsad till 16A?
Postat: 05 feb 2025 07:17
av Xyborg
T-soul skrev: ↑04 feb 2025 19:22
Är Model 3 Highland med LFP-batteri begränsad till 16A?
Jag försöker ladda med en 11 kW och en 22 kW laddare, men båda är begränsade till 16A och kan inte gå högre. Min väns Model S kan ladda med 32A på samma laddare.
Är detta normalt, och borde jag vara orolig? Har alla Model 3 Highland med LFP-batteri samma begränsning, eller är det bara min bil?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Alla Teslor som tillverkas idag har samma begränsning. Faktum är att nästan alla elbilar som tillverkas idag har det. De enda bilar jag kan komma på, på rak arm som har möjlighet att ladda ner mer än 11kw växelström är Renault Zoe och Porsche Taycan (med ”rätt” tillval från fabrik).
Re: Model 3 Highland med LFP-batteri begränsad till 16A?
Postat: 05 feb 2025 08:25
av T-soul
Så det är inget fel på min bil, och jag behöver inte boka service?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Re: Model 3 Highland med LFP-batteri begränsad till 16A?
Postat: 05 feb 2025 09:02
av mikebike
T-soul skrev: ↑05 feb 2025 08:25
Så det är inget fel på min bil, och jag behöver inte boka service?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Inget fel alls.
Re: Model 3 Highland med LFP-batteri begränsad till 16A?
Postat: 05 feb 2025 09:57
av T-soul
mikebike skrev:T-soul skrev: ↑05 feb 2025 08:25
Så det är inget fel på min bil, och jag behöver inte boka service?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Inget fel alls.
Skönt, nu kan jag slappna av. Jag var orolig. Tack för hjälpen!
Re: Model 3 Highland med LFP-batteri begränsad till 16A?
Postat: 05 feb 2025 11:35
av Maw
Xyborg skrev: ↑05 feb 2025 07:17
T-soul skrev: ↑04 feb 2025 19:22
Är Model 3 Highland med LFP-batteri begränsad till 16A?
Jag försöker ladda med en 11 kW och en 22 kW laddare, men båda är begränsade till 16A och kan inte gå högre. Min väns Model S kan ladda med 32A på samma laddare.
Är detta normalt, och borde jag vara orolig? Har alla Model 3 Highland med LFP-batteri samma begränsning, eller är det bara min bil?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Alla Teslor som tillverkas idag har samma begränsning. Faktum är att nästan alla elbilar som tillverkas idag har det. De enda bilar jag kan komma på, på rak arm som har möjlighet att ladda ner mer än 11kw växelström är Renault Zoe och Porsche Taycan (med ”rätt” tillval från fabrik).
Även Zeekr 001 och Polestar 4 har väl 22 kW AC-laddning om jag inte minns fel?
Re: Model 3 Highland med LFP-batteri begränsad till 16A?
Postat: 05 feb 2025 12:29
av Xyborg
Maw skrev: ↑05 feb 2025 11:35
Xyborg skrev: ↑05 feb 2025 07:17
T-soul skrev: ↑04 feb 2025 19:22
Är Model 3 Highland med LFP-batteri begränsad till 16A?
Jag försöker ladda med en 11 kW och en 22 kW laddare, men båda är begränsade till 16A och kan inte gå högre. Min väns Model S kan ladda med 32A på samma laddare.
Är detta normalt, och borde jag vara orolig? Har alla Model 3 Highland med LFP-batteri samma begränsning, eller är det bara min bil?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Alla Teslor som tillverkas idag har samma begränsning. Faktum är att nästan alla elbilar som tillverkas idag har det. De enda bilar jag kan komma på, på rak arm som har möjlighet att ladda ner mer än 11kw växelström är Renault Zoe och Porsche Taycan (med ”rätt” tillval från fabrik).
Även Zeekr 001 och Polestar 4 har väl 22 kW AC-laddning om jag inte minns fel?
Det är mycket möjligt. Det var som sagt de två jag kom på, på rak arm.

Re: Model 3 Highland med LFP-batteri begränsad till 16A?
Postat: 05 feb 2025 13:33
av T-soul
Uppdatering: Jag fick just svar från Tesla. De säger att min Model 3 är begränsad till 16A och att det inte är något fel på bilen.
Tack för er tid och hjälp!

Re: Model 3 Highland med LFP-batteri begränsad till 16A?
Postat: 05 feb 2025 13:43
av mikebike
T-soul skrev: ↑05 feb 2025 13:33
Uppdatering: Jag fick just svar från Tesla. De säger att min Model 3 är begränsad till 16A och att det inte är något fel på bilen.
Tack för er tid och hjälp!
Det finns en manual som man ta fram i appen och på skärmen.
När jag köpte min första Tesla laddade jag ned hela manualen skrev ut den eftersom det kändes troligt att denna bil skulle skilja sig markant från mina tidigare bilar.
Det är möjligen något genetiskt, min far brukade alltid be om att få ut instruktionsboken när han beställde en ny bil, och han läste den från pärm till pärm innan bilen levererades.

Re: Model 3 Highland med LFP-batteri begränsad till 16A?
Postat: 05 feb 2025 13:46
av Niklas Z
Bilen kan dock ladda från 32 A enfas, som mikebike skrev ovan, genom att splitta strömmen. 32 A enfasstolpar är dock ovanliga. Jag tror bara jag laddat från fyra olika sådana under de fyra och ett halvt år jag kört elbil.
Re: Model 3 Highland med LFP-batteri begränsad till 16A?
Postat: 05 feb 2025 13:55
av mikebike
Niklas Z skrev: ↑05 feb 2025 13:46
Bilen kan dock ladda från 32 A enfas, som mikebike skrev ovan, genom att splitta strömmen. 32 A enfasstolpar är dock ovanliga. Jag tror bara jag laddat från fyra olika sådana under de fyra och ett halvt år jag kört elbil.
Vi har sådana stolpar på mitt jobb, även om jag aldrig fått ut mer än 25A där.
Första gången jag laddade med 32A var på Sigtuna stadshotell. Jag hajade till när jag kollade i appen.

Re: Model 3 Highland med LFP-batteri begränsad till 16A?
Postat: 05 feb 2025 13:58
av Niklas Z
mikebike skrev: ↑05 feb 2025 13:55
Niklas Z skrev: ↑05 feb 2025 13:46
Bilen kan dock ladda från 32 A enfas, som mikebike skrev ovan, genom att splitta strömmen. 32 A enfasstolpar är dock ovanliga. Jag tror bara jag laddat från fyra olika sådana under de fyra och ett halvt år jag kört elbil.
Vi har sådana stolpar på mitt jobb, även om jag aldrig fått ut mer än 25A där.
Första gången jag laddade med 32A var på Sigtuna stadshotell. Jag hajade till när jag kollade i appen.
Här i Uppsala finns det mig veterligt en 32 A laddstolpe (Svava-garaget). IKEA hade också sådana tidigare. Jag stötte även på 32 A enfas i ett parkeringshus i Bergen. Sen ahr jag också träffat på en till som jag glömt var den fanns. Min bil brukar få minst 30 A på sådana laddstolpar.
Re: Model 3 Highland med LFP-batteri begränsad till 16A?
Postat: 05 feb 2025 14:32
av jonasl
Min laddbox kan ge upp till 22kW om stjärnorna står rätt (dvs finns så mycket tillgänglig kapacitet på en fas). Eftersom Easee och Tesla inte fungerar till 100% när man schemalägger laddning i bilen utan landar i enfas när den väl drar igång (funkar om man schemalägger boxen) så blev det så några gånger innan jag förstod skillnaden.
Min kabel är dock bara 20A så det blir bara 4.6kW.
Re: Model 3 Highland med LFP-batteri begränsad till 16A?
Postat: 05 feb 2025 17:15
av frippe
jonasl skrev: ↑05 feb 2025 14:32
Min laddbox kan ge upp till 22kW om stjärnorna står rätt (dvs finns så mycket tillgänglig kapacitet på en fas). Eftersom Easee och Tesla inte fungerar till 100% när man schemalägger laddning i bilen utan landar i enfas när den väl drar igång (funkar om man schemalägger boxen) så blev det så några gånger innan jag förstod skillnaden.
Min kabel är dock bara 20A så det blir bara 4.6kW.
Öh, blev det inte lite fel här? Du får väl inte 22kw med en fas, då har du typ över 80A.
Och, 22kw kräver 32A, men det kanske du har som säkring hemma.
Re: Model 3 Highland med LFP-batteri begränsad till 16A?
Postat: 05 feb 2025 23:42
av jonasl
frippe skrev: ↑05 feb 2025 17:15
jonasl skrev: ↑05 feb 2025 14:32
Min laddbox kan ge upp till 22kW om stjärnorna står rätt (dvs finns så mycket tillgänglig kapacitet på en fas). Eftersom Easee och Tesla inte fungerar till 100% när man schemalägger laddning i bilen utan landar i enfas när den väl drar igång (funkar om man schemalägger boxen) så blev det så några gånger innan jag förstod skillnaden.
Min kabel är dock bara 20A så det blir bara 4.6kW.
Öh, blev det inte lite fel här? Du får väl inte 22kw med en fas, då har du typ över 80A.
Och, 22kw kräver 32A, men det kanske du har som säkring hemma.
Det är i vår gemensamhetsanläggning som jag administrerar, det är 120A säkring men för att hålla ner effektavgiften så har jag satt en effektbegränsning på 35A nu. Sen är det bara 35A säkring ut till vissa kretsar med, 16A till andra. Vi brukar få betala för 24kW.
Jag kan få 7.2kW på en fas med rätt kabel. Nu för jag bara 4.6kW. Spelar mindre roll eftersom det bara är när det blir fel som jag laddar enfas och jag har lärt mig hur jag undviker det.
Ingen av grannarna kan f.ö. ladda mer än 11kW heller med sina bilar, enda nyttan är väl möjligen om nån köper en bil som bara kan ladda enfas med med 32A. Nissan Leaf var väl så t.ex?
Re: Model 3 Highland med LFP-batteri begränsad till 16A?
Postat: 06 feb 2025 06:36
av frippe
jonasl skrev: ↑05 feb 2025 23:42
frippe skrev: ↑05 feb 2025 17:15
jonasl skrev: ↑05 feb 2025 14:32
Min laddbox kan ge upp till 22kW om stjärnorna står rätt (dvs finns så mycket tillgänglig kapacitet på en fas). Eftersom Easee och Tesla inte fungerar till 100% när man schemalägger laddning i bilen utan landar i enfas när den väl drar igång (funkar om man schemalägger boxen) så blev det så några gånger innan jag förstod skillnaden.
Min kabel är dock bara 20A så det blir bara 4.6kW.
Öh, blev det inte lite fel här? Du får väl inte 22kw med en fas, då har du typ över 80A.
Och, 22kw kräver 32A, men det kanske du har som säkring hemma.
Det är i vår gemensamhetsanläggning som jag administrerar, det är 120A säkring men för att hålla ner effektavgiften så har jag satt en effektbegränsning på 35A nu. Sen är det bara 35A säkring ut till vissa kretsar med, 16A till andra. Vi brukar få betala för 24kW.
Jag kan få 7.2kW på en fas med rätt kabel. Nu för jag bara 4.6kW. Spelar mindre roll eftersom det bara är när det blir fel som jag laddar enfas och jag har lärt mig hur jag undviker det.
Ingen av grannarna kan f.ö. ladda mer än 11kW heller med sina bilar, enda nyttan är väl möjligen om nån köper en bil som bara kan ladda enfas med med 32A. Nissan Leaf var väl så t.ex?
Aha, ok, då är det lite annat. Men har ni verkligen kablage ut till varje laddpunkt som kan hantera de höga amperetalen för att få 22 kW på en fas? Låter lite onödigt dyr installation.
Re: Model 3 Highland med LFP-batteri begränsad till 16A?
Postat: 06 feb 2025 08:53
av jonasl
Inte på varje laddpunkt samtidigt. Det är totalt sex kretsar, två st som är avsäkrade med 35A med 10 boxar i serie och fyra kretsar som är avsäkrade med 16A och har tre i varje serie, totalt 32 boxar (eller egentligen "bakplattor", det är bara 21 som är försedda med boxar i nuläget, den får medlemmen själv finansiera).
Varje krets matas direkt från centralen.
Vi återanvände befintligt motorvärmarkablage i kretsarna med 10 boxar, kan hålla med om att det var överdrivet dimensionerat men det passade ju bra nu. Det är 10mm2 femledare.