Sida 1 av 1

Tesla har ökat på laddhastigheten för Superchargers i USA

Postat: 29 jan 2025 08:00
av TiborBlomhall
Bild

“Alla Supercharger V4 stolpar i Nordamerika kan nu ladda med upp till 325 kW” berättar företaget i ett inlägg på X. Hittills kunde de ladda med upp till 250 kW.

Tesla har kunnat uppgradera laddstationerna via mjukvara. “Att kunna skicka programvaruuppdateringar till Superchargers utan att behöva besöka på plats är otroligt effektivt och kraftfullt” berättar Teslas Supercharger-chef Max de Zegher. “Viktigt även att snabbt kunna skicka ut säkerhetsuppdateringar också.”

Hittills har de flesta av Teslas Supercharger V4 stationer kunnat ladda bilar med upp till 250 kW laddeffekt. Några få stationer hade fått de nya V4 laddskåpen som klarar upp till 500 kW – men de flesta stolpar var kopplade till gamla V3 laddskåp som klarade max 250 kW. Med den nya mjukvaran klarar de nu att leverera upp till 325 kW.

Det är endast Cybertruck som klarar av att ta emot så hög laddeffekt. Tesla Model S, 3, X och Y klarar endast av upp till 250 kW. För de modellerna medför nya mjukvaran ingen förändring.

Av den anledningen är det endast i USA som Tesla har släppt nya mjukvaran till Supercharger stationerna. Här i Europa har vi ju inga Teslor som skulle kunna ha nytta av den höjda laddeffekten.

Fast Supercharger stationerna i Europa är även öppna för andra elbilar, av vissa några teoretiskt skulle kunna ta emot så pass hög effekt. Värt att notera är dock att de flesta sådana elbilar kräver 800 V laddning medan de V3 laddskåp som nyheten handlar om endast kan leverera 400 V. Tesla har ökat på laddeffekten genom ökad strömstyrka, inte ökad spänning.

 

Det är värt att hålla reda på Teslas olika Supercharger generationer:

Den allra första generationen Supercharger laddare kunde leverera upp till 100 kW laddeffekt. Dessa stolpar fanns dock endast i USA, vi har aldrig haft några Supercharger V1 i Sverige.

De första stolparna i vårt land var Supercharger V2 stolpar, som kan leverera upp till 150 kW. Man känner igen dem genom deras dubbla laddkablar, både CCS och äldre standarden. V2 stolparna håller på att avvecklas i Sverige.

Supercharger V3 stolparna har smalare kabel, endast CCS kontakt, och kan leverera upp till 250 kW laddeffekt. De flesta Supercharger i Sverige är av version V3. Tesla började bygga V4 stolpar i Sverige november 2023.

BildSupercharger V4 stolparna har längre kabel och är utrustade med display och kortläsare. De flesta av dem är dock anslutna till gamla V3 laddskåp. Det är dem dagens nyhet handlar om.

Det har dock även börjat byggas Supercharger V4 stolpar som är kopplade till de nya V4 laddskåpen. De stolpar klarar redan att ladda med 800 V och upp till 500 kW. Det finns alltså två olika slags V4 stationer: de med nya stolpar men V3 laddskåp och de som är “alltigenom V4”.

Anledningen att Tesla kan höja laddeffekt på kombinationen V3 laddskåp + V4 laddstolpe beror på att V4 stolparna med sina vattenkylda kablar klarar de höjda strömstyrkorna som gamla V3 stolpar inte gör.



Source: https://teslaclubsweden.se/tesla-har-ok ... ers-i-usa/

Re: Tesla har ökat på laddhastigheten för Superchargers i USA

Postat: 29 jan 2025 09:11
av Maw
Drygt 800 ampere vid 400 volt då? :?

Re: Tesla har ökat på laddhastigheten för Superchargers i USA

Postat: 29 jan 2025 11:19
av manneson
V2 levererade väl 120kw? Sedan kom "2.5" med 150kw(och vissa blev uppgraderade till detta).
Eller så var det V1 som gav 120kw... glömt. :lol:

Re: Tesla har ökat på laddhastigheten för Superchargers i USA

Postat: 29 jan 2025 11:30
av AAKEE
TiborBlomhall skrev: 29 jan 2025 08:00
medan de V3 laddskåp som nyheten handlar om endast kan leverera 400 V. Tesla har ökat på laddeffekten genom ökad strömstyrka, inte ökad spänning.
Tesla V3 (och V2) kan leverera upp till 500V.
Max begränsning har varit 700A för V3.

Nya model S/X har 462V batterispänning och det är inga problem att ladda fullt med nuvarande setup.

Re: Tesla har ökat på laddhastigheten för Superchargers i USA

Postat: 29 jan 2025 11:32
av SR-71-BlackBird
Jag kommer ihåg V1, det tyckte man var snabbt, även på långresa till Tyskland sommaren 2015. :)

Re: Tesla har ökat på laddhastigheten för Superchargers i USA

Postat: 29 jan 2025 11:41
av tor-ake
Hur snabbt var V1? 120kW?

Re: Tesla har ökat på laddhastigheten för Superchargers i USA

Postat: 29 jan 2025 11:43
av SR-71-BlackBird
tor-ake skrev: 29 jan 2025 11:41
Hur snabbt var V1? 120kW?
Om jag minns rätt så satt det först 10 st ombordladdare i varje skåp 11,5 kw var, sen la man till en till så sammanlagt 11 st och 130kw.

Re: Tesla har ökat på laddhastigheten för Superchargers i USA

Postat: 29 jan 2025 11:54
av Nicke Nyfiken
SR-71-BlackBird skrev: 29 jan 2025 11:32
Jag kommer ihåg V1, det tyckte man var snabbt, även på långresa till Tyskland sommaren 2015. :)
Fanns det V1 i Europa?
De SuC som installerades i Sverige sommaren 2015 var V2.
Jag var på Löddeköpinge SuC juli -15 när den öppnades. :D
Det var bara några stolpar som driftsattes. Resten hade staket runt sig.
.
20140731_111147.jpg

Re: Tesla har ökat på laddhastigheten för Superchargers i USA

Postat: 29 jan 2025 12:52
av Maw
AAKEE skrev: 29 jan 2025 11:30
TiborBlomhall skrev: 29 jan 2025 08:00
medan de V3 laddskåp som nyheten handlar om endast kan leverera 400 V. Tesla har ökat på laddeffekten genom ökad strömstyrka, inte ökad spänning.
Tesla V3 (och V2) kan leverera upp till 500V.
Max begränsning har varit 700A för V3.

Nya model S/X har 462V batterispänning och det är inga problem att ladda fullt med nuvarande setup.
Med 500V blir det bara 650A för att få de 325kW som Tibor skriver om. 650 är väl det som varit gränsen tidigare på V3? Har de höjt till 700A borde teoretiskt max bli 350kW

Re: Tesla har ökat på laddhastigheten för Superchargers i USA

Postat: 29 jan 2025 12:54
av SR-71-BlackBird
Nicke Nyfiken skrev: 29 jan 2025 11:54
SR-71-BlackBird skrev: 29 jan 2025 11:32
Jag kommer ihåg V1, det tyckte man var snabbt, även på långresa till Tyskland sommaren 2015. :)
Fanns det V1 i Europa?
De SuC som installerades i Sverige sommaren 2015 var V2.
Jag var på Löddeköpinge SuC juli -15 när den öppnades. :D
Det var bara några stolpar som driftsattes. Resten hade staket runt sig.
.

20140731_111147.jpg
Kommer inte ihåg, det jag kommer ihåg är att på den tiden valde man hotell beroende på var Teslaladdaren fanns.

Re: Tesla har ökat på laddhastigheten för Superchargers i USA

Postat: 29 jan 2025 13:06
av AAKEE
Maw skrev: 29 jan 2025 12:52
AAKEE skrev: 29 jan 2025 11:30
TiborBlomhall skrev: 29 jan 2025 08:00
medan de V3 laddskåp som nyheten handlar om endast kan leverera 400 V. Tesla har ökat på laddeffekten genom ökad strömstyrka, inte ökad spänning.
Tesla V3 (och V2) kan leverera upp till 500V.
Max begränsning har varit 700A för V3.

Nya model S/X har 462V batterispänning och det är inga problem att ladda fullt med nuvarande setup.
Med 500V blir det bara 650A för att få de 325kW som Tibor skriver om. 650 är väl det som varit gränsen tidigare på V3? Har de höjt till 700A borde teoretiskt max bli 350kW
Nej, 700A har vart den tidigare gränsen. Min tidigare M3P låg alltid på 700A, kanske en snutt över i början på laddningen när bilen nådde 250kW. Ur minnet är 713A det högsta jag sett.
IMG_3047.jpeg
Min S når bara ~ 600A, eftersom batterispänningen är högre blur det lägre ström för att nå 250kW.


CT klyver batteriet i mitten och parallellkopplar det som två 400V-batterier vid laddning på SUC. Så ~ 806A, eller drygt det torde behövas.
325kW/403V = 806A.


SuC V3 är märkta med max 500V, det dpecas också någonstans.
Max ström man får har vart 700A (möjligen lite över, jag har läst 713A).
Men de har vart begränsade till max 250kW ändå.

250kW har vart begränsningen på vad som åker in i batteriet, bilens förbrukning och batterivärme har legat ovanflr.
Har haft 262kW loggat med min M3P, men av det gick 251.75kW in i batteriet.

För model S, 263kW stabilt under en ”längre” period men fär är batterivärme en större del så det har blivit ~ 240kW in i batteriet.

Re: Tesla har ökat på laddhastigheten för Superchargers i USA

Postat: 29 jan 2025 13:18
av Nicke Nyfiken
SR-71-BlackBird skrev: 29 jan 2025 12:54
Nicke Nyfiken skrev: 29 jan 2025 11:54
SR-71-BlackBird skrev: 29 jan 2025 11:32
Jag kommer ihåg V1, det tyckte man var snabbt, även på långresa till Tyskland sommaren 2015. :)
Fanns det V1 i Europa?
De SuC som installerades i Sverige sommaren 2015 var V2.
Jag var på Löddeköpinge SuC juli -15 när den öppnades. :D
Det var bara några stolpar som driftsattes. Resten hade staket runt sig.
.

20140731_111147.jpg
Kommer inte ihåg, det jag kommer ihåg är att på den tiden valde man hotell beroende på var Teslaladdaren fanns.
Ja det har förändrats väldigt mycket på de här 10 åren. :lol:

Re: Tesla har ökat på laddhastigheten för Superchargers i USA

Postat: 30 jan 2025 17:52
av Bjelke
Nicke Nyfiken skrev: 29 jan 2025 13:18
SR-71-BlackBird skrev: 29 jan 2025 12:54
Nicke Nyfiken skrev: 29 jan 2025 11:54
SR-71-BlackBird skrev: 29 jan 2025 11:32
Jag kommer ihåg V1, det tyckte man var snabbt, även på långresa till Tyskland sommaren 2015. :)
Fanns det V1 i Europa?
De SuC som installerades i Sverige sommaren 2015 var V2.
Jag var på Löddeköpinge SuC juli -15 när den öppnades. :D
Det var bara några stolpar som driftsattes. Resten hade staket runt sig.
.

20140731_111147.jpg
Kommer inte ihåg, det jag kommer ihåg är att på den tiden valde man hotell beroende på var Teslaladdaren fanns.
Ja det har förändrats väldigt mycket på de här 10 åren. :lol:
Och på den tiden hälsade man i princip på varenda en som laddade, ofta med
tillägget vem vi var på forumet :)