Sida 1 av 2
Skoda Enyaq 85 2024 2025
Postat: 23 jan 2025 07:56
av Electron
Hej!
Jag letar efter ersättare till min M3 och har provkört några bilmodeller (BMW, Id.7) men inte fastnat för dem. Nu har jag snöat in på nya Skoda Enyaq 85.
Är det någon som kan recensera sin Skoda Enyaq som har förvärmning av batteriet. Hur den funkar att åka med på långkörning i kyla etc.
Re: Skoda Enyaq 85
Postat: 23 jan 2025 08:28
av Maw
Electron skrev: ↑23 jan 2025 07:56
Hej!
Jag letar efter ersättare till min M3 och har provkört några bilmodeller (BMW, Id.7) men inte fastnat för dem. Nu har jag snöat in på nya Skoda Enyaq 85.
Är det någon som kan recensera sin Skoda Enyaq som har förvärmning av batteriet. Hur den funkar att åka med på långkörning i kyla etc.
Om den fungerar lika bra som ID7 så fungerar det utmärkt. Både med förvärmningen och att den har bra laddhastighet på strax över 200 kW med flack laddkurva och verkar ladda ungefär lika fort på vintern som på sommaren med förvärmning. Skodas förvärmning fungerar säkert också bra. Vet dock inte hur snabbt Enyaq 85 laddar och om förvärmningen går att starta manuellt, är det olika beroende på modell?
Re: Skoda Enyaq 85
Postat: 23 jan 2025 08:32
av Xyborg
Electron skrev: ↑23 jan 2025 07:56
Hej!
Jag letar efter ersättare till min M3 och har provkört några bilmodeller (BMW, Id.7) men inte fastnat för dem. Nu har jag snöat in på nya Skoda Enyaq 85.
Är det någon som kan recensera sin Skoda Enyaq som har förvärmning av batteriet. Hur den funkar att åka med på långkörning i kyla etc.
Jag har en ID.4 med samma motor och batteri. Jag kan inte uttala mig om inredningen etc. i Skodan, men räckvidd laddhastighet mm ska ju vara samma.
Vi har som längst kört till Umeå från Gävle hittills. Det var mellan -12 till -18 under resans gång. Det gick hur bra som helst. Två korta laddstopp längs vägen var allt som behövdes. Det hade nog gått med bara ett längre också, men då vi stannade för blöjbyte på sonen så fanns det laddare direkt vid butiken i Örnsköldsvik så jag kopplade in i några minuter där också.
Vi upplever att den är minst lika bra som elbil som vår Model 3 att åka långt i. Navigatorn guidar till laddare, förvärmer batteriet och gör bra estimat för laddnivå vid respektive stopp och ankomst. Det ända sämre är att den är törstigare än Model 3, speciellt i motorvägsfart.
Med förvärmt batteri och ca 30% laddning kvar i Sundsvall så fick vi 150kw i hastighet, helt OK. Den har toppat på 185kw som bäst, men då med ca 20% batteri kvar. Jag har inte mätt, men upplever att den håller högre laddhastighet längre än Model 3. Som istället toppade med högre fart, men föll ifrån ganska snabbt.
Som bil är den bättre än model 3 på långfärd. Tystare, bekvämare stolar, inget fejk-skin som inte andas. Vi upplever också att klimatanläggningen är bättre. När det sjunker under ca -15 så brukade Model 3 (2021 med värmepump) få svårt att hålla en komfortabel temperatur i kupén. Den här har inga sådana problem alls.
Re: Skoda Enyaq 85
Postat: 23 jan 2025 08:34
av Vispen74
Maw skrev:Electron skrev: ↑23 jan 2025 07:56
Hej!
Jag letar efter ersättare till min M3 och har provkört några bilmodeller (BMW, Id.7) men inte fastnat för dem. Nu har jag snöat in på nya Skoda Enyaq 85.
Är det någon som kan recensera sin Skoda Enyaq som har förvärmning av batteriet. Hur den funkar att åka med på långkörning i kyla etc.
Om den fungerar lika bra som ID7 så fungerar det utmärkt. Både med förvärmningen och att den har bra laddhastighet på strax över 200 kW med flack laddkurva och verkar ladda ungefär lika fort på vintern som på sommaren med förvärmning. Skodas förvärmning fungerar säkert också bra. Vet dock inte hur snabbt Enyaq 85 laddar och om förvärmningen går att starta manuellt, är det olika beroende på modell?
Enyaq 85 är ju en tre år äldre bil. Laddhastigheten är som max 135 kW om jag minns rätt, på 85x är det 175 kW. Från årsmodell 2024 så finns förvärmningen för batteriet, har förstått att den går att starta manuellt med. Mjukvaran är väldigt lik den på ID7 numera.
Åkte senast en Enyaq ingår, trevlig bekväm bil med hög kvalitet på inredning. Känns lite mer om en klassisk bil och inte så mycket kina/Tesla, vilket jag börjar uppskatta mer och merpå senare tid (jag har fyllt 50, samband?).
Är själv spekulant på en 85x, bara den kan komma på extremt bra erbjudande för privatleasing.
Re: Skoda Enyaq 85
Postat: 23 jan 2025 09:29
av manneson
Elroq kanske kan vara ett alternativ annars? Är ju mer eller mindre samma bil, bara lite mindre bagage. Och billigare då.
Re: Skoda Enyaq 85
Postat: 23 jan 2025 09:34
av Choke
Är också nyfiken på Enyaq, ska göra mig av med min my som gått 11000 mil och är nästan exakt tre år. Byter på grund av Teslas ägare.
Re: Skoda Enyaq 85
Postat: 23 jan 2025 10:23
av mikebike
Jag inväntar facelift för RS, dessutom har jag drygt 500 fria SuC-mil att bränna. Oklart om de kan användas på elbil av annat märke.
Re: Skoda Enyaq 85
Postat: 23 jan 2025 10:42
av Electron
Vispen74 skrev: ↑23 jan 2025 08:34
Maw skrev:Electron skrev: ↑23 jan 2025 07:56
Hej!
Jag letar efter ersättare till min M3 och har provkört några bilmodeller (BMW, Id.7) men inte fastnat för dem. Nu har jag snöat in på nya Skoda Enyaq 85.
Är det någon som kan recensera sin Skoda Enyaq som har förvärmning av batteriet. Hur den funkar att åka med på långkörning i kyla etc.
Om den fungerar lika bra som ID7 så fungerar det utmärkt. Både med förvärmningen och att den har bra laddhastighet på strax över 200 kW med flack laddkurva och verkar ladda ungefär lika fort på vintern som på sommaren med förvärmning. Skodas förvärmning fungerar säkert också bra. Vet dock inte hur snabbt Enyaq 85 laddar och om förvärmningen går att starta manuellt, är det olika beroende på modell?
Enyaq 85 är ju en tre år äldre bil. Laddhastigheten är som max 135 kW om jag minns rätt, på 85x är det 175 kW. Från årsmodell 2024 så finns förvärmningen för batteriet, har förstått att den går att starta manuellt med. Mjukvaran är väldigt lik den på ID7 numera.
Åkte senast en Enyaq ingår, trevlig bekväm bil med hög kvalitet på inredning. Känns lite mer om en klassisk bil och inte så mycket kina/Tesla, vilket jag börjar uppskatta mer och merpå senare tid (jag har fyllt 50, samband?).
Är själv spekulant på en 85x, bara den kan komma på extremt bra erbjudande för privatleasing.
Hej, jag menar den senaste Enyaq från 2024 september.
Låter som jag helt klart ska boka in en provkörning

Re: Skoda Enyaq 85 2024 2025
Postat: 23 jan 2025 10:45
av Electron
Lite tramsigt kanske men hur är appen? Teslas har funkat bra hittills. Kommer jag sakna något från Teslas?
Re: Skoda Enyaq 85
Postat: 23 jan 2025 10:52
av nek0
Vispen74 skrev: ↑23 jan 2025 08:34
Maw skrev:Electron skrev: ↑23 jan 2025 07:56
Hej!
Jag letar efter ersättare till min M3 och har provkört några bilmodeller (BMW, Id.7) men inte fastnat för dem. Nu har jag snöat in på nya Skoda Enyaq 85.
Är det någon som kan recensera sin Skoda Enyaq som har förvärmning av batteriet. Hur den funkar att åka med på långkörning i kyla etc.
Om den fungerar lika bra som ID7 så fungerar det utmärkt. Både med förvärmningen och att den har bra laddhastighet på strax över 200 kW med flack laddkurva och verkar ladda ungefär lika fort på vintern som på sommaren med förvärmning. Skodas förvärmning fungerar säkert också bra. Vet dock inte hur snabbt Enyaq 85 laddar och om förvärmningen går att starta manuellt, är det olika beroende på modell?
Enyaq 85 är ju en tre år äldre bil. Laddhastigheten är som max 135 kW om jag minns rätt, på 85x är det 175 kW. Från årsmodell 2024 så finns förvärmningen för batteriet, har förstått att den går att starta manuellt med. Mjukvaran är väldigt lik den på ID7 numera.
Åkte senast en Enyaq ingår, trevlig bekväm bil med hög kvalitet på inredning. Känns lite mer om en klassisk bil och inte så mycket kina/Tesla, vilket jag börjar uppskatta mer och merpå senare tid (jag har fyllt 50, samband?).
Är själv spekulant på en 85x, bara den kan komma på extremt bra erbjudande för privatleasing.
I min offert står det 175kW fast det är en Enyaq 85. Har inte testat snabbladdningen än.
Re: Skoda Enyaq 85 2024 2025
Postat: 23 jan 2025 14:47
av macky
Electron skrev: ↑23 jan 2025 10:45
Lite tramsigt kanske men hur är appen? Teslas har funkat bra hittills. Kommer jag sakna något från Teslas?
Hoppas inte den är som Cupras för den är fortfarande helt kass. Omstart varje gång för att den ens ska ladda in så att man kan trycka på ngt. Audi har ju fått ordning på sina grejer så verkar skilja en del inom koncernen. Hoppas Skoda är i framkant.
Re: Skoda Enyaq 85 2024 2025
Postat: 23 jan 2025 16:21
av nek0
macky skrev: ↑23 jan 2025 14:47
Electron skrev: ↑23 jan 2025 10:45
Lite tramsigt kanske men hur är appen? Teslas har funkat bra hittills. Kommer jag sakna något från Teslas?
Hoppas inte den är som Cupras för den är fortfarande helt kass. Omstart varje gång för att den ens ska ladda in så att man kan trycka på ngt. Audi har ju fått ordning på sina grejer så verkar skilja en del inom koncernen. Hoppas Skoda är i framkant.
Appen har fungerat varje gång jag testat.
Re: Skoda Enyaq 85 2024 2025
Postat: 23 jan 2025 16:32
av mikebike
nek0 skrev: ↑23 jan 2025 16:21
macky skrev: ↑23 jan 2025 14:47
Electron skrev: ↑23 jan 2025 10:45
Lite tramsigt kanske men hur är appen? Teslas har funkat bra hittills. Kommer jag sakna något från Teslas?
Hoppas inte den är som Cupras för den är fortfarande helt kass. Omstart varje gång för att den ens ska ladda in så att man kan trycka på ngt. Audi har ju fått ordning på sina grejer så verkar skilja en del inom koncernen. Hoppas Skoda är i framkant.
Appen har fungerat varje gång jag testat.
Vad kan man se och göra?
Min kompis har problem med att bilen laddar långsamt vid laddstolpar. Jag skickade en bild på hur det ser ut i min app, där det framgår effekt, aktuell ström, aktuell spänning, inställd maxström och antalet faser.
Något sådant kan han inte se hävdar han.
Re: Skoda Enyaq 85 2024 2025
Postat: 23 jan 2025 17:42
av Fredrik j
Gillar också enyaq. Vänder mig fortfarande efter den när jag ser en i trafiken. Mycket snygg bil med klassiskt utseende.
Re: Skoda Enyaq 85 2024 2025
Postat: 23 jan 2025 18:14
av Electron
Ja jag tycker den ser snygg ut också. Bra markfrigång.
Blir en provkörning på lördag. Ska bli intressant. Säljaren sa att de har ett lager att sälja av. Refresh kommer först till sommaren. Kalkylen på hemsidan stämmer inte med vad bilhandlaren kan erbjuda.
Re: Skoda Enyaq 85 2024 2025
Postat: 23 jan 2025 18:30
av mikebike
Electron skrev: ↑23 jan 2025 18:14
Ja jag tycker den ser snygg ut också. Bra markfrigång.
Blir en provkörning på lördag. Ska bli intressant. Säljaren sa att de har ett lager att sälja av. Refresh kommer först till sommaren. Kalkylen på hemsidan stämmer inte med vad bilhandlaren kan erbjuda.
Hur funkar regen?
Jag har fattat det som att den är ställbar i olika nivåer.
Behåller den inställningen till nästa färd?
Hur stark som mest, inte OPD?
Re: Skoda Enyaq 85 2024 2025
Postat: 23 jan 2025 19:22
av Dafro
Provkörde A6 E-tron, id7 gtx touring och enyaq idag och var inte imponerad av enyaq vilket jag minns att jag var senast jag provkörde. Bla ganska bullrig och jag störde mig på att man såg instrumentpanelen i vindrutan hela tiden, det samma med id7. Beror möjligen på att jag trivs med min nuvarande bil så mycket. Blir inte elbil igen än för mig.
Re: Skoda Enyaq 85 2024 2025
Postat: 23 jan 2025 21:14
av nek0
mikebike skrev: ↑23 jan 2025 16:32
nek0 skrev: ↑23 jan 2025 16:21
macky skrev: ↑23 jan 2025 14:47
Electron skrev: ↑23 jan 2025 10:45
Lite tramsigt kanske men hur är appen? Teslas har funkat bra hittills. Kommer jag sakna något från Teslas?
Hoppas inte den är som Cupras för den är fortfarande helt kass. Omstart varje gång för att den ens ska ladda in så att man kan trycka på ngt. Audi har ju fått ordning på sina grejer så verkar skilja en del inom koncernen. Hoppas Skoda är i framkant.
Appen har fungerat varje gång jag testat.
Vad kan man se och göra?
Min kompis har problem med att bilen laddar långsamt vid laddstolpar. Jag skickade en bild på hur det ser ut i min app, där det framgår effekt, aktuell ström, aktuell spänning, inställd maxström och antalet faser.
Något sådant kan han inte se hävdar han.
Nej man ser inte mycket. Fixar en bild imorgon när bilen laddar. Här kan ni se prognosen för snabbladdning 66% kvar i batteriet 0C ute och kört 5 mil landsväg
Re: Skoda Enyaq 85 2024 2025
Postat: 23 jan 2025 21:14
av Carlsson
mikebike skrev: ↑23 jan 2025 18:30
Electron skrev: ↑23 jan 2025 18:14
Ja jag tycker den ser snygg ut också. Bra markfrigång.
Blir en provkörning på lördag. Ska bli intressant. Säljaren sa att de har ett lager att sälja av. Refresh kommer först till sommaren. Kalkylen på hemsidan stämmer inte med vad bilhandlaren kan erbjuda.
Hur funkar regen?
Jag har fattat det som att den är ställbar i olika nivåer.
Behåller den inställningen till nästa färd?
Hur stark som mest, inte OPD?
Inte OPD. När man kör med regen så kryper bilen fram i 2-3 km/h. Kör man med Travel Assist löser den dock att stanna helt och hållet när framförvarande bil står still. Så kö-körning är gött - den rullar med utan problem. Inte testat att ställa om regen än, tycker standardläget var ganska bra.
Re: Skoda Enyaq 85 2024 2025
Postat: 23 jan 2025 21:31
av mikebike
Carlsson skrev: ↑23 jan 2025 21:14
mikebike skrev: ↑23 jan 2025 18:30
Electron skrev: ↑23 jan 2025 18:14
Ja jag tycker den ser snygg ut också. Bra markfrigång.
Blir en provkörning på lördag. Ska bli intressant. Säljaren sa att de har ett lager att sälja av. Refresh kommer först till sommaren. Kalkylen på hemsidan stämmer inte med vad bilhandlaren kan erbjuda.
Hur funkar regen?
Jag har fattat det som att den är ställbar i olika nivåer.
Behåller den inställningen till nästa färd?
Hur stark som mest, inte OPD?
Inte OPD. När man kör med regen så kryper bilen fram i 2-3 km/h. Kör man med Travel Assist löser den dock att stanna helt och hållet när framförvarande bil står still. Så kö-körning är gött - den rullar med utan problem. Inte testat att ställa om regen än, tycker standardläget var ganska bra.
Jag har kryp akviverat, så att den inte stannar helt är utmärkt, men behöver man bromsa själv i kraftigare nedförsbackar?
Med den jag provkörde var jag tvungen att bromsa själv när jag svängde av motorvägen, men efteråt fick jag veta att det finns fler lägen på regen.
Re: Skoda Enyaq 85 2024 2025
Postat: 24 jan 2025 04:18
av nek0
mikebike skrev: ↑23 jan 2025 21:31
Carlsson skrev: ↑23 jan 2025 21:14
mikebike skrev: ↑23 jan 2025 18:30
Electron skrev: ↑23 jan 2025 18:14
Ja jag tycker den ser snygg ut också. Bra markfrigång.
Blir en provkörning på lördag. Ska bli intressant. Säljaren sa att de har ett lager att sälja av. Refresh kommer först till sommaren. Kalkylen på hemsidan stämmer inte med vad bilhandlaren kan erbjuda.
Hur funkar regen?
Jag har fattat det som att den är ställbar i olika nivåer.
Behåller den inställningen till nästa färd?
Hur stark som mest, inte OPD?
Inte OPD. När man kör med regen så kryper bilen fram i 2-3 km/h. Kör man med Travel Assist löser den dock att stanna helt och hållet när framförvarande bil står still. Så kö-körning är gött - den rullar med utan problem. Inte testat att ställa om regen än, tycker standardläget var ganska bra.
Jag har kryp akviverat, så att den inte stannar helt är utmärkt, men behöver man bromsa själv i kraftigare nedförsbackar?
Med den jag provkörde var jag tvungen att bromsa själv när jag svängde av motorvägen, men efteråt fick jag veta att det finns fler lägen på regen.
Vad menar du med "behöver man bromsa själv i kraftigare nedförsbackar?"
Kör du med farthållaren behöver du inte bromsa själv. Gillar inte stark regenerering, så jag vet inte hur mycket bilen bromsar själv.
Re: Skoda Enyaq 85 2024 2025
Postat: 24 jan 2025 06:56
av Xyborg
mikebike skrev: ↑23 jan 2025 21:31
Carlsson skrev: ↑23 jan 2025 21:14
mikebike skrev: ↑23 jan 2025 18:30
Electron skrev: ↑23 jan 2025 18:14
Ja jag tycker den ser snygg ut också. Bra markfrigång.
Blir en provkörning på lördag. Ska bli intressant. Säljaren sa att de har ett lager att sälja av. Refresh kommer först till sommaren. Kalkylen på hemsidan stämmer inte med vad bilhandlaren kan erbjuda.
Hur funkar regen?
Jag har fattat det som att den är ställbar i olika nivåer.
Behåller den inställningen till nästa färd?
Hur stark som mest, inte OPD?
Inte OPD. När man kör med regen så kryper bilen fram i 2-3 km/h. Kör man med Travel Assist löser den dock att stanna helt och hållet när framförvarande bil står still. Så kö-körning är gött - den rullar med utan problem. Inte testat att ställa om regen än, tycker standardläget var ganska bra.
Jag har kryp akviverat, så att den inte stannar helt är utmärkt, men behöver man bromsa själv i kraftigare nedförsbackar?
Med den jag provkörde var jag tvungen att bromsa själv när jag svängde av motorvägen, men efteråt fick jag veta att det finns fler lägen på regen.
Det finns två lägen på regen. Man kan lägga växelväljaren i D eller B.
I D så frirulllar bilen i princip när du släpper gasen. Den reglerar regenereringen automatiskt, och saktar ner mha regen (om du släppt på gasen) om bilar framför saktar in, eller om du är på väg mot en plats med lägre hastighetsgräns.
B är mer likt Teslan. Bilens regenering styrs av läget på gaspedalen. Den stora skillnaden är att Max regen är mindre än vad som kan uppnås i Teslan, det är svårt att sätta en siffra på det. Men jag måste helt klart använda bromsen lite mer än i Teslan. Även bromspedalen använder dock regen i de övre lägena av pedalens rörelse. Så den sista biten regen kan du få genom att trycka lätt på bromsen. Då har du samma regenstyrka som Tesla (upplevd). Därefter går den över till mekanisk broms om du trycker ner bromspedalen djupare.
En annan skillnad är att den kommer att sakta ner till ca 5 km/h som lägst. Därefter så kör bilen framåt likt en bensin/dieselbil med traditionell automatlåda.
Re: Skoda Enyaq 85 2024 2025
Postat: 24 jan 2025 08:33
av mikebike
nek0 skrev: ↑24 jan 2025 04:18
mikebike skrev: ↑23 jan 2025 21:31
Carlsson skrev: ↑23 jan 2025 21:14
mikebike skrev: ↑23 jan 2025 18:30
Electron skrev: ↑23 jan 2025 18:14
Ja jag tycker den ser snygg ut också. Bra markfrigång.
Blir en provkörning på lördag. Ska bli intressant. Säljaren sa att de har ett lager att sälja av. Refresh kommer först till sommaren. Kalkylen på hemsidan stämmer inte med vad bilhandlaren kan erbjuda.
Hur funkar regen?
Jag har fattat det som att den är ställbar i olika nivåer.
Behåller den inställningen till nästa färd?
Hur stark som mest, inte OPD?
Inte OPD. När man kör med regen så kryper bilen fram i 2-3 km/h. Kör man med Travel Assist löser den dock att stanna helt och hållet när framförvarande bil står still. Så kö-körning är gött - den rullar med utan problem. Inte testat att ställa om regen än, tycker standardläget var ganska bra.
Jag har kryp akviverat, så att den inte stannar helt är utmärkt, men behöver man bromsa själv i kraftigare nedförsbackar?
Med den jag provkörde var jag tvungen att bromsa själv när jag svängde av motorvägen, men efteråt fick jag veta att det finns fler lägen på regen.
Vad menar du med "behöver man bromsa själv i kraftigare nedförsbackar?"
Kör du med farthållaren behöver du inte bromsa själv. Gillar inte stark regenerering, så jag vet inte hur mycket bilen bromsar själv.
Som i mitt exempel, när man skall lämna motorvägen.
Sedan använder man ju inte alltid farthållare. Min svåger bor t.ex. på ett berg, och på vägen därifrån måste han bromsa, men inte jag.
Jag älskar regen, när jag körde avgasbil växlade jag alltid ned för att få bättre motorbroms.
Re: Skoda Enyaq 85 2024 2025
Postat: 24 jan 2025 08:37
av backe
mikebike skrev: ↑24 jan 2025 08:33
nek0 skrev: ↑24 jan 2025 04:18
mikebike skrev: ↑23 jan 2025 21:31
Carlsson skrev: ↑23 jan 2025 21:14
mikebike skrev: ↑23 jan 2025 18:30
Hur funkar regen?
Jag har fattat det som att den är ställbar i olika nivåer.
Behåller den inställningen till nästa färd?
Hur stark som mest, inte OPD?
Inte OPD. När man kör med regen så kryper bilen fram i 2-3 km/h. Kör man med Travel Assist löser den dock att stanna helt och hållet när framförvarande bil står still. Så kö-körning är gött - den rullar med utan problem. Inte testat att ställa om regen än, tycker standardläget var ganska bra.
Jag har kryp akviverat, så att den inte stannar helt är utmärkt, men behöver man bromsa själv i kraftigare nedförsbackar?
Med den jag provkörde var jag tvungen att bromsa själv när jag svängde av motorvägen, men efteråt fick jag veta att det finns fler lägen på regen.
Vad menar du med "behöver man bromsa själv i kraftigare nedförsbackar?"
Kör du med farthållaren behöver du inte bromsa själv. Gillar inte stark regenerering, så jag vet inte hur mycket bilen bromsar själv.
Som i mitt exempel, när man skall lämna motorvägen.
Sedan använder man ju inte alltid farthållare. Min svåger bor t.ex. på ett berg, och på vägen därifrån måste han bromsa, men inte jag.
Jag älskar regen, när jag körde avgasbil växlade jag alltid ned för att få bättre motorbroms.
Mina två MEB som jag har haft har någon form av smart regen och bromsar mer när det behövs, gissar att det är styrt från kartdata? Tycker att det är ganska skönt faktiskt att man kan rulla in mot en rondell och sen bromsar den lite fint in mot infart. Samma om man kommer ikapp bilar och så.
Tycker dock att det skulle finnas ett OPD-läge också.
Re: Skoda Enyaq 85 2024 2025
Postat: 24 jan 2025 08:37
av mikebike
Xyborg skrev: ↑24 jan 2025 06:56
mikebike skrev: ↑23 jan 2025 21:31
Carlsson skrev: ↑23 jan 2025 21:14
mikebike skrev: ↑23 jan 2025 18:30
Electron skrev: ↑23 jan 2025 18:14
Ja jag tycker den ser snygg ut också. Bra markfrigång.
Blir en provkörning på lördag. Ska bli intressant. Säljaren sa att de har ett lager att sälja av. Refresh kommer först till sommaren. Kalkylen på hemsidan stämmer inte med vad bilhandlaren kan erbjuda.
Hur funkar regen?
Jag har fattat det som att den är ställbar i olika nivåer.
Behåller den inställningen till nästa färd?
Hur stark som mest, inte OPD?
Inte OPD. När man kör med regen så kryper bilen fram i 2-3 km/h. Kör man med Travel Assist löser den dock att stanna helt och hållet när framförvarande bil står still. Så kö-körning är gött - den rullar med utan problem. Inte testat att ställa om regen än, tycker standardläget var ganska bra.
Jag har kryp akviverat, så att den inte stannar helt är utmärkt, men behöver man bromsa själv i kraftigare nedförsbackar?
Med den jag provkörde var jag tvungen att bromsa själv när jag svängde av motorvägen, men efteråt fick jag veta att det finns fler lägen på regen.
Det finns två lägen på regen. Man kan lägga växelväljaren i D eller B.
I D så frirulllar bilen i princip när du släpper gasen. Den reglerar regenereringen automatiskt, och saktar ner mha regen (om du släppt på gasen) om bilar framför saktar in, eller om du är på väg mot en plats med lägre hastighetsgräns.
B är mer likt Teslan. Bilens regenering styrs av läget på gaspedalen. Den stora skillnaden är att Max regen är mindre än vad som kan uppnås i Teslan, det är svårt att sätta en siffra på det. Men jag måste helt klart använda bromsen lite mer än i Teslan. Även bromspedalen använder dock regen i de övre lägena av pedalens rörelse. Så den sista biten regen kan du få genom att trycka lätt på bromsen. Då har du samma regenstyrka som Tesla (upplevd). Därefter går den över till mekanisk broms om du trycker ner bromspedalen djupare.
En annan skillnad är att den kommer att sakta ner till ca 5 km/h som lägst. Därefter så kör bilen framåt likt en bensin/dieselbil med traditionell automatlåda.
Ok, finessen med kraftig regen är ju att man slipper flytta foten, så blended braking är en klen tröst.
Att det rullar på i promenadfart gillar jag, fördel när man fickparkerar. Det blir OPD, fast tvärtom. Man slipper flytta på foten.
Är det som på Tesla att man får Hold om man trycker hårt på bromspedalen?