Sida 1 av 9
SECC 2025 8:e juli (Ystad - Haparanda)
Postat: 08 jan 2025 21:44
av Generalbogge
Så var datumet för årets upplaga av SECC spikat. Det blir samma datum som förra året. D.v.s. den 8:e juli.
Vi kommer återigen att köra ifrån Ystad till Haparanda. Mer info kommer att uppdateras till detta inlägg, när vi närmar oss start.
Men vi behöver ju så klart deltagare också

Så om intresse finns, så kolla nedan länk för mer info, och sedan göra sin anmälan.
https://secc.se
Lite kort om SECC för er som inte känner till konceptet.
SECC - Swedish Electric Car Championship
En kostnadsfri tävling som drogs igång redan 2016 av bl.a vår klubbpresident Tibor.
Har sedan 2020 körts mellan Ystad och Haparanda (och några år, tillbaka igen).
En tävling där man ska hålla sig till gällande hastigheter. Där det istället är vägval, laddtaktik och några andra parametrar som spelar de avgörande rollerna.
Förra året deltog 16 ekipage.
Nuvarande rekord är strax över 18 timmar, inkl. alla laddstopp m.m.
Re: SECC 2025 8:e juli (Ystad - Haparanda)
Postat: 08 jan 2025 22:04
av jonasl
En av årets höjdpunkter att följa på distans, märkligt fängslande!
Hoppas att Joel80 kan köra och streama som vanligt. Jag lånar gärna ut en Teltonika-router med både nätverksportar och wifi, externa antenner och sim-kort (tele2) med fri trafik.
Re: SECC 2025 8:e juli (Ystad - Haparanda)
Postat: 08 jan 2025 22:52
av SwedishAdvocate
Än så länge är det ingen 3 Högland eller S Palladium som är anmäld för deltagande.
https://secc.se/secc-2025-anmalda
Det verkar som Nio ställer upp med ett 'fabriksstall' för tredje året i rad… Ifall det inte blir någon privatförare som anmäler sig med en 3 Högland eller en S Palladium – skulle det kunna bli aktuellt för Tesla att 'sponsra' någon med en tävlingsbil för att försöka ta tillbaka titeln från Nio?…
Även Audi, Porsche och Merca har ju en del tradition när det gäller div. biltävlingar – vore intressant att få med en Taycan refresh, en A6 e-tron Sportback och en Merca EQS Sedan… En A6 Avant vore och ju också kul – skulle väl vara första gången en kombi är med och kör. Lite som när Volvo körde BTCC med 850 kombi. Men allt annat lika så kommer ju Sportback-versionen av A6 prestera bättre…
En Hyundai Ioniq 6 vore också intressant att få med. Även Hyundai är ju lite 'raceiga' med sina N-modeller…
Vore intressant att se resultaten om även Porsche, Audi, Merca och Hyundai var med och 'sponsrade' med en tävlingsbil ifall det inte blir någon privatperson som anmäler en av de här bilmodellerna…
EDIT:
Nio är tydligen inte klara för deltagande än. Se nedan i tråden.
Re: SECC 2025 8:e juli (Ystad - Haparanda)
Postat: 09 jan 2025 00:23
av AAKEE
SwedishAdvocate skrev: ↑08 jan 2025 22:52
Än så länge är det ingen 3 Högland eller S Palladium som är anmäld för deltagande.
https://secc.se/secc-2025-anmalda
Det verkar som Nio ställer upp med ett 'fabriksstall' för tredje året i rad… Ifall det inte blir någon privatförare som anmäler sig med en 3 Högland eller en S Palladium – skulle det kunna bli aktuellt för Tesla att 'sponsra' någon med en tävlingsbil för att försöka ta tillbaka titeln från Nio?…
Även Audi, Porsche och Merca har ju en del tradition när det gäller div. biltävlingar – vore intressant att få med en Taycan refresh, en A6 e-tron Sportback och en Merca EQS Sedan… En A6 Avant vore och ju också kul – skulle väl vara första gången en kombi är med och kör. Lite som när Volvo körde BTCC med 850 kombi, men allt annat lika så kommer ju Sportback-versionen av A6 prestera bättre…
En Hyundai Ioniq 6 vore också intressant att få med. Även Hyundai är ju lite 'raceiga' med sina N-modeller…
Vore intressant att se resultaten om även Porsche, Audi, Merca och Hyundai var med och 'sponsrade' med en tävlingsbil ifall det inte blir någon privatperson som anmäler en av de här bilmodellerna…
Man kanske måste.
Re: SECC 2025 8:e juli (Ystad - Haparanda)
Postat: 09 jan 2025 07:52
av marbe166
Vi vet inte om NIO ställer upp igen.
Kombis har varit med förut, både ID4 och Enyaq.
Re: SECC 2025 8:e juli (Ystad - Haparanda)
Postat: 09 jan 2025 08:30
av alseC
Är det inte intressant att också införa en tävlingsklass för det omvända, dvs hur bra elbilar presterar efter x antal mil och år på batteriet/drivlinan/laddningshastighet etc?
Det ekipage med flest mil på bilens original batteri och år vinner!
För som utvecklingen nu tycks vara är att de med sponsring är tar hem segern, som i alla tävlingar.
Re: SECC 2025 8:e juli (Ystad - Haparanda)
Postat: 09 jan 2025 11:15
av datmbn
Kanske skulle vara roligt med en förbrukningsfaktor också
tex 2 kwh/mil = 0
1.5 kwh/mil = tidsavdrag
2.5 kwh/mil = tidstillägg
Re: SECC 2025 8:e juli (Ystad - Haparanda)
Postat: 09 jan 2025 11:46
av Niklas Z
Som Model 3 förare har jag inget emot en förbrukningsfaktor

Re: SECC 2025 8:e juli (Ystad - Haparanda)
Postat: 09 jan 2025 13:57
av dstr
En faktor för vikt också.
Under 2000kg tjänstevikt - tidstillägg
2000 - 2500kg - neutralt
Över 2500kg - tidsavdrag, per kilo över 2500
Mvh
2875 tjänstevikt
Re: SECC 2025 8:e juli (Ystad - Haparanda)
Postat: 09 jan 2025 18:09
av manneson
dstr skrev: ↑09 jan 2025 13:57
En faktor för vikt också.
Under 2000kg tjänstevikt - tidstillägg
2000 - 2500kg - neutralt
Över 2500kg - tidsavdrag, per kilo över 2500
Mvh
2875 tjänstevikt
Där är en Scania anmäld....

Re: SECC 2025 8:e juli (Ystad - Haparanda)
Postat: 09 jan 2025 18:15
av iAkita
Tidsavdrag för låg vikt och låg förbrukning, och vice versa, skulle göra tävlingen ännu mer förutsägbar. Jag tycker i så fall snarare att det skulle vara tvärt om. Det skulle vara är ganska imponerande om till exempel en Kia EV9 kunde hänga med i tempot, trots sin ogynnsamma formfaktor som ändå har en funktion i bilparken. Men allra bäst tycker jag en rak jämförelse är, som det brukar vara.
Re: SECC 2025 8:e juli (Ystad - Haparanda)
Postat: 09 jan 2025 19:58
av Maw
iAkita skrev: ↑09 jan 2025 18:15
Tidsavdrag för låg vikt och låg förbrukning, och vice versa, skulle göra tävlingen ännu mer förutsägbar. Jag tycker i så fall snarare att det skulle vara tvärt om. Det skulle vara är ganska imponerande om till exempel en Kia EV9 kunde hänga med i tempot, trots sin ogynnsamma formfaktor som ändå har en funktion i bilparken. Men allra bäst tycker jag en rak jämförelse är, som det brukar vara.
Men då kanske något annat än Tesla vinner i år också. Så kan vi inte ha det, reglerna måste ändras!

Re: SECC 2025 8:e juli (Ystad - Haparanda)
Postat: 09 jan 2025 20:20
av T4s
Då måste man börja gå ner i vikt ju!
Jag är sugen på att köra om det går att ordna en bil så att det inte blir Tesla SECC. Någon som har kontakt hos Nio, Xpeng eller Polestar?
Re: SECC 2025 8:e juli (Ystad - Haparanda)
Postat: 09 jan 2025 20:21
av SwedishAdvocate
marbe166 skrev: ↑09 jan 2025 07:52
…] Kombis har varit med förut, både ID4 och Enyaq. […
Jag klassar inte ID.4 och Enyaq som kombibilar. Dom klassar jag som SUVar/Crossovers.
marbe166 skrev: ↑09 jan 2025 07:52
Vi vet inte om NIO ställer upp igen. […
Vet vi inte? Det står ju att dom är anmälda. De två föregående tävlingarna är det Nio som tillhandahållit tävlingsbilen.
Är det en privatägd bil som är med och tävlar i år?
Eller har du ngn annan info?
EDIT:
Nu såg jag att det står TBD på vilken bil de ska ställa upp med… Ok… Då är det inte säkert än då…
Re: SECC 2025 8:e juli (Ystad - Haparanda)
Postat: 09 jan 2025 20:26
av SwedishAdvocate
T4s skrev: ↑09 jan 2025 20:20
Då måste man börja gå ner i vikt ju!
Jag är sugen på att köra om det går att ordna en bil så att det inte blir Tesla SECC. Någon som har kontakt hos Nio, Xpeng eller Polestar?
Nio är som sagt redan anmälda med samma förare som kört de senaste två åren. Utan att veta så känns det rätt sannolikt att det är Nio som tillhandahåller bilen även den här gången. Fast de kanske skulle kunna övertalas att ta hem en dubbel… Hur funkar deras batteribytesstationer? Kan de byta två batterier åt gången eller går det bara att byta ett batteri åt gången? Om de kan byta två batterier åt gången så skulle de ju kunna ta hem en dubbel…
EDIT:
Är visst inte klart att Nio deltar i år. Se inlägget ovan.
Re: SECC 2025 8:e juli (Ystad - Haparanda)
Postat: 09 jan 2025 20:54
av T4s
SwedishAdvocate skrev: ↑09 jan 2025 20:26
T4s skrev: ↑09 jan 2025 20:20
Då måste man börja gå ner i vikt ju!
Jag är sugen på att köra om det går att ordna en bil så att det inte blir Tesla SECC. Någon som har kontakt hos Nio, Xpeng eller Polestar?
Nio är som sagt redan anmälda med samma förare som kört de senaste två åren. Utan att veta så känns det rätt sannolikt att det är Nio som tillhandahåller bilen även den här gången. Fast de kanske skulle kunna övertalas att ta hem en dubbel… Hur funkar deras batteribytesstationer? Kan de byta två batterier åt gången eller går det bara att byta ett batteri åt gången? Om de kan byta två batterier åt gången så skulle de ju kunna ta hem en dubbel…
EDIT:
Är visst inte klart att Nio deltar i år. Se inlägget ovan.
Kanske en VW ID7 med stora batteriet. Någon som har kontakter att förmedla?
Re: SECC 2025 8:e juli (Ystad - Haparanda)
Postat: 09 jan 2025 21:06
av Jimel
Jag hoppas Scanian kan ställa upp i år

Re: SECC 2025 8:e juli (Ystad - Haparanda)
Postat: 09 jan 2025 21:13
av Nicke Nyfiken
T4s skrev: ↑09 jan 2025 20:54
SwedishAdvocate skrev: ↑09 jan 2025 20:26
T4s skrev: ↑09 jan 2025 20:20
Då måste man börja gå ner i vikt ju!
Jag är sugen på att köra om det går att ordna en bil så att det inte blir Tesla SECC. Någon som har kontakt hos Nio, Xpeng eller Polestar?
Nio är som sagt redan anmälda med samma förare som kört de senaste två åren. Utan att veta så känns det rätt sannolikt att det är Nio som tillhandahåller bilen även den här gången. Fast de kanske skulle kunna övertalas att ta hem en dubbel… Hur funkar deras batteribytesstationer? Kan de byta två batterier åt gången eller går det bara att byta ett batteri åt gången? Om de kan byta två batterier åt gången så skulle de ju kunna ta hem en dubbel…
EDIT:
Är visst inte klart att Nio deltar i år. Se inlägget ovan.
Kanske en VW ID7 med stora batteriet. Någon som har kontakter att förmedla?
Det finns ju en som skrivit i tråden som har en.
Han kanske skulle ställa upo och köra, istället för att gnälla på alla Teslaägare.

Re: SECC 2025 8:e juli (Ystad - Haparanda)
Postat: 09 jan 2025 21:17
av AAKEE
SwedishAdvocate skrev: ↑08 jan 2025 22:52
Än så länge är det ingen 3 Högland eller S Palladium som är anmäld för deltagande.
Jag är anmäld, S Palladium.
Re: SECC 2025 8:e juli (Ystad - Haparanda)
Postat: 09 jan 2025 21:49
av marbe166
SwedishAdvocate skrev: ↑09 jan 2025 20:21
marbe166 skrev: ↑09 jan 2025 07:52
…] Kombis har varit med förut, både ID4 och Enyaq. […
Jag klassar inte ID.4 och Enyaq som kombibilar. Dom klassar jag som SUVar/Crossovers.
De har inte tillräckligt hög markfrigång för att vara SUV:ar.
Re: SECC 2025 8:e juli (Ystad - Haparanda)
Postat: 09 jan 2025 21:51
av SwedishAdvocate
marbe166 skrev: ↑09 jan 2025 21:49
SwedishAdvocate skrev: ↑09 jan 2025 20:21
marbe166 skrev: ↑09 jan 2025 07:52
…] Kombis har varit med förut, både ID4 och Enyaq. […
Jag klassar inte ID.4 och Enyaq som kombibilar. Dom klassar jag som SUVar/Crossovers.
De har inte tillräckligt hög markfrigång för att vara SUV:ar.
Därav "SUVar/Crossovers"…

Re: SECC 2025 8:e juli (Ystad - Haparanda)
Postat: 09 jan 2025 21:53
av marbe166
SwedishAdvocate skrev: ↑09 jan 2025 20:26
T4s skrev: ↑09 jan 2025 20:20
Då måste man börja gå ner i vikt ju!
Jag är sugen på att köra om det går att ordna en bil så att det inte blir Tesla SECC. Någon som har kontakt hos Nio, Xpeng eller Polestar?
Nio är som sagt redan anmälda med samma förare som kört de senaste två åren. Utan att veta så känns det rätt sannolikt att det är Nio som tillhandahåller bilen även den här gången. Fast de kanske skulle kunna övertalas att ta hem en dubbel… Hur funkar deras batteribytesstationer? Kan de byta två batterier åt gången eller går det bara att byta ett batteri åt gången? Om de kan byta två batterier åt gången så skulle de ju kunna ta hem en dubbel…
EDIT:
Är visst inte klart att Nio deltar i år. Se inlägget ovan.
Det är bara ett byte åt gången på NIO:s stationer. Men det vore intressant om det byggs fler stationer längs Norrlandskusten. Härnösand och Umeå borde vara optimalt för en ET5.
Edit: och att de är öppna dygnet runt.
Re: SECC 2025 8:e juli (Ystad - Haparanda)
Postat: 10 jan 2025 05:40
av dstr
manneson skrev: ↑09 jan 2025 18:09
dstr skrev: ↑09 jan 2025 13:57
En faktor för vikt också.
Under 2000kg tjänstevikt - tidstillägg
2000 - 2500kg - neutralt
Över 2500kg - tidsavdrag, per kilo över 2500
Mvh
2875 tjänstevikt
Där är en Scania anmäld....
Fast jag åker en enkel sedan, i7.
Re: SECC 2025 8:e juli (Ystad - Haparanda)
Postat: 10 jan 2025 09:52
av Niklas Z
AAKEE skrev: ↑09 jan 2025 21:17
SwedishAdvocate skrev: ↑08 jan 2025 22:52
Än så länge är det ingen 3 Högland eller S Palladium som är anmäld för deltagande.
Jag är anmäld, S Palladium.
Har du nyligen anmält dig, men deltagarlistan på secc.se inte har hunnit uppdateras?
Re: SECC 2025 8:e juli (Ystad - Haparanda)
Postat: 10 jan 2025 09:53
av Niklas Z
SwedishAdvocate skrev: ↑08 jan 2025 22:52 Ifall det inte blir någon privatförare som anmäler sig med en 3 Högland eller en S Palladium
Jag går i tankarna att byta bil. Vi får se om det blir så, men byter jag så blir det en ny M3LR. Annars kör jag med min nuvarande bil i sommar. Den går ju också rätt bra.