Har Toyota valt den rätta vägen?
Postat: 29 dec 2024 12:21
Såg nyss en blänkare i DI, och detta verkar vara originalartikeln.
Har Toyota valt rätt väg, har de kanske många marknader med endast ICE-bilar fortfarande?
Och varför fortsätter de på vätgas spåret fortfarande?
https://jalopnik.com/jobs-will-be-lost- ... 1851669464
Det finns 5,5 miljoner människor involverade i bilindustrin i Japan.
Bland dem är de många som har hållit på med motorrelaterat (arbete) under en lång tid”,
sa Akio Toyoda (koncernchef för Toyota Motor Corporation) till reportrar.
"Om elfordon helt enkelt blir det enda valet, inklusive för våra leverantörer,
skulle dessa människors jobb gå förlorade", sa han och tillade att han gillade bensinfordon.
Toyota, världens största biltillverkare till försäljning, har varit mer försiktig i sin
inställning till elbilar än andra tillverkare.
Det hjälper Toyota för närvarande, eftersom den globala försäljningen av elbilar går
långsammare, och Toyota drar nytta av efterfrågan på sitt växande hybridsortiment,
inklusive på sin toppmarknad i USA.
Istället för att gå all-in på batterikraft, har Toyota istället tagit vad
den kallar en "multi-pathway"-strategi för att minska utsläppen över hela sin serie.
Detta har inkluderat en utökning av hybridutbudet, tillägg av vätgasdrivna bilar till
sitt sortiment och lansering av nya batteridrivna modeller.
Denna blandning kommer att gälla för den bredare bilmarknaden, såväl som Toyotas sortiment,
hävdade företaget.
Tidigare i år förklarade Toyoda att han trodde att elbilar bara skulle stå för cirka 30 procent
av fordonen på vägen, med vätgas och hybridgasbilar som utgör resten.
Han nämnde dock inte en tidsramen för denna vision.
Har Toyota valt rätt väg, har de kanske många marknader med endast ICE-bilar fortfarande?
Och varför fortsätter de på vätgas spåret fortfarande?
https://jalopnik.com/jobs-will-be-lost- ... 1851669464
Det finns 5,5 miljoner människor involverade i bilindustrin i Japan.
Bland dem är de många som har hållit på med motorrelaterat (arbete) under en lång tid”,
sa Akio Toyoda (koncernchef för Toyota Motor Corporation) till reportrar.
"Om elfordon helt enkelt blir det enda valet, inklusive för våra leverantörer,
skulle dessa människors jobb gå förlorade", sa han och tillade att han gillade bensinfordon.
Toyota, världens största biltillverkare till försäljning, har varit mer försiktig i sin
inställning till elbilar än andra tillverkare.
Det hjälper Toyota för närvarande, eftersom den globala försäljningen av elbilar går
långsammare, och Toyota drar nytta av efterfrågan på sitt växande hybridsortiment,
inklusive på sin toppmarknad i USA.
Istället för att gå all-in på batterikraft, har Toyota istället tagit vad
den kallar en "multi-pathway"-strategi för att minska utsläppen över hela sin serie.
Detta har inkluderat en utökning av hybridutbudet, tillägg av vätgasdrivna bilar till
sitt sortiment och lansering av nya batteridrivna modeller.
Denna blandning kommer att gälla för den bredare bilmarknaden, såväl som Toyotas sortiment,
hävdade företaget.
Tidigare i år förklarade Toyoda att han trodde att elbilar bara skulle stå för cirka 30 procent
av fordonen på vägen, med vätgas och hybridgasbilar som utgör resten.
Han nämnde dock inte en tidsramen för denna vision.