Sida 1 av 3

Stockholm - Antibes (Franska Rivieran)?

Postat: 26 feb 2016 08:07
av Jocce
Farmor bor nere i Antibes! Jag bor i Solna (Stockholm)

Oh tänker jag..dit kan man ju åka ner och hälsa på med Teslan...alldeles gratis... (Ja förutom eventuella övernattningar på vägen ner...) :D

Någon som gjort motsvarande "sträckkörning" och har en uppfattning om tid osv?
Bästa Teslaresväg?

Jag vet att en gång i tiden så gjorde jag den resan (Med ICE-bil såklart) ner över en påskhelg, dvs stack på Skärtorsdagen vid Lunch...och var hemma igen Måndag kväll och hann umgås en stund med Farmor också! ;) (Hade ärende att hämta lite grejer där nere då så det blev en rolig grej i det hela också ;) )

Då körde vi två övernattningar på vägen ner (en i norra Tyskland någonstans och en i Lyon om jag minns rätt...) och en på vägen upp tror jag...
Räknar så klart att totaltiden troligen blir lite längre här pga laddningar och kanske inte maxning på Autobahn...


Men ja..någon som gjort motsvarande körning? Bästa väg? Ungefärlig tid (om man inte vill ta avstickare och kika på fina saker ;) ). Annat att tänka på?

Superchargers verkar det se lite glest ut med i södra Frankrike...och får försöka lösa destinationsladdning på något sätt...


/Jocce (som fortfarande väntar på Teslan och försöker fördriva tiden med att planera körningar så länge ;) )

Re: Stockholm - Antibes (Franska Rivieran)?

Postat: 26 feb 2016 08:49
av Svenssons
Jocce skrev:

Superchargers verkar det se lite glest ut med i södra Frankrike...och får försöka lösa destinationsladdning på något sätt...
Byggandet av Superchargers har gått lite långsamt i Frankrike men det finns i alla fall 5 Superchargers mellan Lyon och Antibes om man kör genom Frankrike. Det är väl snarare att det är lite glesare i norra Frankrike som kan vara ett litet problem.

Re: Stockholm - Antibes (Franska Rivieran)?

Postat: 26 feb 2016 09:16
av bylund
Min erfarenhet av långkörning är att man kanske får lägga 30-60 min extra jämfört med dagskörningar med en bensinare. Vissa laddstopp förlorar man ju ingen tid på om man ändå tänkt stanna för lunch och middag, men det blir ju så att man stannar ett par stopp som man annars hade skippat med en fosilbil.

Re: Stockholm - Antibes (Franska Rivieran)?

Postat: 26 feb 2016 09:31
av Mistafrizz
Navigatorn säger väl ca. 33h med laddstopp och kring 22h utan - några av timmarna kan man ju äta på (tror det är två st fulladdningar inräknat á 50 min), sen behöver du nog lägga till några timmar för att du vill köra fort/ha marginal.

Re: Stockholm - Antibes (Franska Rivieran)?

Postat: 26 feb 2016 09:33
av Jocce
Mistafrizz skrev:
Navigatorn säger väl ca. 33h med laddstopp och kring 22h utan - några av timmarna kan man ju äta på (tror det är två st fulladdningar inräknat á 50 min), sen behöver du nog lägga till några timmar för att du vill köra fort/ha marginal.

Lite tid borde man spara in där också kanske om man lyckas få laddning på något av nattstoppen?

Vilken väg föreslår Navin med laddstopp osv? Lust att slänga upp en Printscreen?


/Jocce

Re: Stockholm - Antibes (Franska Rivieran)?

Postat: 26 feb 2016 09:35
av Jocce
Svenssons skrev:
Jocce skrev:

Superchargers verkar det se lite glest ut med i södra Frankrike...och får försöka lösa destinationsladdning på något sätt...
Byggandet av Superchargers har gått lite långsamt i Frankrike men det finns i alla fall 5 Superchargers mellan Lyon och Antibes om man kör genom Frankrike. Det är väl snarare att det är lite glesare i norra Frankrike som kan vara ett litet problem.

Ah, ser det nu att det var nog värre längre norrut ja...


/Jocce

Re: Stockholm - Antibes (Franska Rivieran)?

Postat: 26 feb 2016 09:36
av Jocce
bylund skrev:
Min erfarenhet av långkörning är att man kanske får lägga 30-60 min extra jämfört med dagskörningar med en bensinare. Vissa laddstopp förlorar man ju ingen tid på om man ändå tänkt stanna för lunch och middag, men det blir ju så att man stannar ett par stopp som man annars hade skippat med en fosilbil.
Du menar att om man kör en dag (säg att man kör ca 8-10 timmar, vilket inte är något problem för min del iallafall) med en ICE, så får man räkna med 9-11 timmar med Teslan?


/Jocce

Re: Stockholm - Antibes (Franska Rivieran)?

Postat: 26 feb 2016 09:43
av Mistafrizz
Jocce skrev:
Mistafrizz skrev:
Navigatorn säger väl ca. 33h med laddstopp och kring 22h utan - några av timmarna kan man ju äta på (tror det är två st fulladdningar inräknat á 50 min), sen behöver du nog lägga till några timmar för att du vill köra fort/ha marginal.

Lite tid borde man spara in där också kanske om man lyckas få laddning på något av nattstoppen?

Vilken väg föreslår Navin med laddstopp osv? Lust att slänga upp en Printscreen?


/Jocce
Helt galet att jag hade bilden kvar sen jag tittade på detta - har lägenhet i Nice därav mitt intresse för det.

Re: Stockholm - Antibes (Franska Rivieran)?

Postat: 26 feb 2016 09:56
av Jocce
Mistafrizz skrev:

Helt galet att jag hade bilden kvar sen jag tittade på detta - har lägenhet i Nice därav mitt intresse för det.

Ah, tackar :)

10 timmar om dagen då blir ju i princip 3 dagar åt varje håll...men man kanske pallar att sitta bra längre i bilen med Teslan då man kan köra mycket på Autopiloten :D

Och tror att när jag sträckade ner så körde vi nog betydligt mer än 10 timmar..då om jag minns rätt så stannade vi bara för just "sovstopp" och inte något annat...

"sparade" dock lite tid genom att äta frukost i bilen medans vi körde... (Rekommenderas INTE med frasiga franska Baguetter ;) )


På den resan bokade vi inte något hotell...trots att vi behövde garage på vägen upp (saker i bilen synligt som vi inte ville ha stulet...)..Någon som har koll på hur knepigt det är utomlands (Tyskland och ev Frankrike) att höfta till på ett hotell och lyckas få till laddning?


/Jocce

Re: Stockholm - Antibes (Franska Rivieran)?

Postat: 26 feb 2016 10:12
av bylund
Jocce skrev:
bylund skrev:
Min erfarenhet av långkörning är att man kanske får lägga 30-60 min extra jämfört med dagskörningar med en bensinare. Vissa laddstopp förlorar man ju ingen tid på om man ändå tänkt stanna för lunch och middag, men det blir ju så att man stannar ett par stopp som man annars hade skippat med en fosilbil.
Du menar att om man kör en dag (säg att man kör ca 8-10 timmar, vilket inte är något problem för min del iallafall) med en ICE, så får man räkna med 9-11 timmar med Teslan?


/Jocce
Precis även om jag nog går in för 12-14 timmar och turas om att köra lite. Men det beror ju såklart också på hur mycket och var man skulle stanna annars. Varje stopp man skulle gjort ändå och man kan ladda, även om det skulle vara långsamt, är ju mindre tappad tid än då man bara stannar för att ladda.

Re: Stockholm - Antibes (Franska Rivieran)?

Postat: 26 feb 2016 10:23
av Andreasson
Jag åkte exakt den sträckan på semestern i somras med min X5 och husvagn. Jag valde att köra över alperna, bara för att det är vackert och trevligt. En väg ner och en annan väg hem.
Nervägen:
Öresundsbron
Hamburg
Frankfurt
Stuttgart
Ulm
Bregenz
Vaduz
San Bernardinopasset (vackert)
Lugano
Milano
Genua
Nice
Antibes

Hemresan gick över Sankt Gotthardspasset istället inkl Luzern och Zürich. Faktiskt ännu vackrare! Jag skippade den långa tunneln och åkte över passet istället (med husvagnen). Inga problem! Fin väg!

Jag blev ständigt omkörd av snygga norska Teslor...

jag tror faktiskt att det finns massor av Superchargers längs denna väg. Mängden Teslor kanske talar för det...!?!

Lycka Till!

PS. Riktigt avundsjuk! Skulle gärna hängt på...!

Re: Stockholm - Antibes (Franska Rivieran)?

Postat: 26 feb 2016 14:58
av REIT
Körde Malmö-Antibes i juli utan problem. Det ligger lite tips i annan tråd. Rekommender att köra över Schweiz och Italien eftersom flera SuperChargers i Frankrike bara har 2 platser. Ta med CHAdeMON, vanlig Type2 samt beställ franska sladdar både 220V AC och fransk Type2 sladd från Tesla.

Re: Stockholm - Antibes (Franska Rivieran)?

Postat: 26 feb 2016 17:08
av BJK
Vad är fransk typ2 sladd?

Re: Stockholm - Antibes (Franska Rivieran)?

Postat: 26 feb 2016 18:30
av bylund
BJK skrev:
Vad är fransk typ2 sladd?
Typ 3 kanske? Finns en del i Frankrike, ovanlig utanför Frankrike.
Lösningen på schuko är att ha en kort högkvalitativ förlängningssladd så att man kan fasvända (franska uttag har en jordpigg som gör att man inte kan vända kabeln om 0 och aktiv fas är fel).

Re: Stockholm - Antibes (Franska Rivieran)?

Postat: 26 feb 2016 18:37
av Jwe
Endera vägen rekomenderar jag att passera stMoritz. Kör man norrut till StMoritz, var noga med laddningen ty mycket brant och lång stigning via serpentinväg. Mycket vacker landsväg där man slipper motorvägsavgift i Schweiz. Passera Comosjön i Italien. Tysk österikiska gränsen tar man via Füssen, och varför då inte en avstickare längs vägen till Neuschwanstein och de vackra slotten där ( kom dit mycket tidigt på dagen eller boka i förväg ty välbesökt!) detta kräver ju litet extra tid. Gjorde hemfärden på ovan beskrivna sätt. Väl värd litet omväg för så blir resan i sig semester och upplevelse.
Ditfärden genom Tyskland via Mülhausen och in i Frankrike, obs första sträckan i Frankrike efter Mülhausen långt innan nästa laddare så max laddning och litet försiktigt med gasen.
Halvvägs finns bensinstation längs motorvägen med chademo men var inte fungerande.
Annars bra avstånd mellan SC i Rhondalen, jag vill minnas att alla låg vid hotell.

Finns förståss många resvärda varianter till o från rivieran. Ser fram emot att läsa andras tipps och erfarenheter.

Re: Stockholm - Antibes (Franska Rivieran)?

Postat: 26 feb 2016 19:59
av iCar
Vi har en lägenhet i Antibes, och körde sträckan i somras. Inga problem alls. Vi körde genom Bourgogne och ner genom Lyon. Det var inte ett enda ställe som vi behövde vänta på. Den enda SC med bara 2 laddare är den i Frejus precis innan Antibes. Ha en skön resa!

Re: Stockholm - Antibes (Franska Rivieran)?

Postat: 29 feb 2016 08:05
av Jocce
Tack för alla tips osv!

Får se om resan blir av eller inte!

Kom på att jag kommer ha Vinterdäcken (dubbat) på och att påsken är tidig i år så får se om jag hunnit skifta till sommardäcken då så att jag kan ta mig utanför Sverige...


/Jocce

Re: Stockholm - Antibes (Franska Rivieran)?

Postat: 29 feb 2016 14:57
av kanylbullen
Fördelen med att köra genom Frankrike är ju att man lättare kan stanna på vinprovningar, jag skulle garanterat åka genom Epernay igen och fylla på champagneförråden...

Re: Stockholm - Antibes (Franska Rivieran)?

Postat: 29 feb 2016 16:11
av Bow
kanylbullen skrev:
Fördelen med att köra genom Frankrike är ju att man lättare kan stanna på vinprovningar, jag skulle garanterat åka genom Epernay igen och fylla på champagneförråden...
Så blir det i sept. Skall köra ner syster och svåger till Torrevija med stopp i Epernay. Får väl se hur det går efter Tarragon men det löser sig nog.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Stockholm - Antibes (Franska Rivieran)?

Postat: 29 feb 2016 22:05
av CJRB
Gjorde denna resa i somras, inga problem o vi var nere på 36 timmar.
Körde dessutom Route Napoleon via Gap, lite trix då det inte fanns mer än 6amp på hotellet o säkring gick hela tiden.
Lyckades övertala lokala Renaultverkstaden att låna deras 3 fas över lunch, sedan landade vi i Antibes ett par timmar senare.

Re: Stockholm - Antibes (Franska Rivieran)?

Postat: 29 feb 2016 22:31
av Ragnarferdinand
Åkte till Milano i somras. Skulle rekommendera att förbereda med lite laddkort. Medlemskap i franska laddnät. Även jag fick smyga in till en Renault verkstad och tigga el vid ett tillfälle.
Vi körde Milano-Hamburg på en dag.


Skickat från min iPad med Tapatalk

Re: Stockholm - Antibes (Franska Rivieran)?

Postat: 01 mar 2016 12:08
av Beck
vilka laddkort i frankrike bør man førbereda med?

Ska bland annat till Paris, Nice och Monaco men hoppas kunne gøra lite avstickare på vægen...

/Beck

Re: Stockholm - Antibes (Franska Rivieran)?

Postat: 20 mar 2016 14:12
av Jocce
Nu börjar det närma sig..får se om jag får på sommardäcken tills Nästa vecka, då kanske jag "spontankör" ner :D

För att förtydliga, kommer bli i princip "sträckkörning" både ner och upp..mest som en kul grej!

Som jag ser det verkar både Teslan själv, Maps och EV-Planner vilja ta ungefär samma väg:
Sthlm Antibes - EVplanner.jpg

Ser inte helt omöjligt ut att vara på plats för Påskmiddag på Lördag och hemma igen på Måndag kväll... (eller kanske tar Tisdag ledigt för att kunna göra någon avstickare för att se fina alperna :) ) om jag sticker Onsdag kväll eller Torsdag morgon...

Vad är bäst Sverige-Danmark-Tyskland, att åka bron eller att åka färjorna? Länge sedan jag var där nere sist...

Hur ser det ut med Vägavgifter längs rutten? Hur mycket pengar behöver man räkna med?


/Jocce

Re: Stockholm - Antibes (Franska Rivieran)?

Postat: 20 mar 2016 14:15
av Jocce
bylund skrev:
BJK skrev:
Vad är fransk typ2 sladd?
Typ 3 kanske? Finns en del i Frankrike, ovanlig utanför Frankrike.
Lösningen på schuko är att ha en kort högkvalitativ förlängningssladd så att man kan fasvända (franska uttag har en jordpigg som gör att man inte kan vända kabeln om 0 och aktiv fas är fel).

Gällande Schukon, med Jordpiggen där, det är väl samma "standard" som våra kontakter, bara med Jordpiggen i honan, dvs samma kontakt går att använda?
Fasvändningen kan ställa till problem har jag förstått ja, men hur löser man det enklast? Två förlängningssladdar där man skiftat kablarna eller finns det någon variant som har två hål för Jordpigg?


/Jocce

Re: Stockholm - Antibes (Franska Rivieran)?

Postat: 20 mar 2016 14:22
av e5m1r
Jocce skrev:
bylund skrev:
BJK skrev:
Vad är fransk typ2 sladd?
Typ 3 kanske? Finns en del i Frankrike, ovanlig utanför Frankrike.
Lösningen på schuko är att ha en kort högkvalitativ förlängningssladd så att man kan fasvända (franska uttag har en jordpigg som gör att man inte kan vända kabeln om 0 och aktiv fas är fel).

Gällande Schukon, med Jordpiggen där, det är väl samma "standard" som våra kontakter, bara med Jordpiggen i honan, dvs samma kontakt går att använda?
Fasvändningen kan ställa till problem har jag förstått ja, men hur löser man det enklast? Två förlängningssladdar där man skiftat kablarna eller finns det någon variant som har två hål för Jordpigg?


/Jocce
Räcker atr di har kort förlägning då den franska sidan kan du koppla på ett håll i din förlängningssladd kan du vända umc hur du vill