Är Autosock bättre än ett klassledande friktionsdäck?
Postat: 03 dec 2024 22:44
av Bjork
Hej!
Är det sannolikt att Autosock har bättre grepp- och bromsegenskaper på snö/is än ett klassledande friktionsdäck som Continental Viking Contact 8? Någon som har någon erfarenhet?
Re: Är Autosock bättre än ett klassledande friktionsdäck?
Postat: 04 dec 2024 00:46
av manneson
Ja, men däcket håller i tusentals mil i relativt hög hastighet.
Det gör inte sockan.
Re: Är Autosock bättre än ett klassledande friktionsdäck?
Postat: 04 dec 2024 08:07
av MY_piraya
sockan ska väl ändå bara jämföras med kedjor vid akuta/tillfälliga problem, inget att köra runt med.
Re: Är Autosock bättre än ett klassledande friktionsdäck?
Postat: 04 dec 2024 11:47
av repulsiv
Japp, den är väl ett alternativ till just snökedjor.
Re: Är Autosock bättre än ett klassledande friktionsdäck?
Japp, den är väl ett alternativ till just snökedjor.
Haha, sommardäck och Autosock = perfekt!
Re: Är Autosock bättre än ett klassledande friktionsdäck?
Postat: 04 dec 2024 15:51
av Bjork
Jo, jag köper ju att de är bättre än ett par sommardäck eller ett par året-runt-däck, men jag var mer nyfiken på om de faktiskt är bättre än ett par kvalitativa friktionsdäck? Medveten om alla begränsningar osv. Har dock svårt att se att de dels skulle vara så mycket bättre än ett par conti viking contact 8 och dels att de skulle kunna matcha ett par kedjor vid riktigt isiga förhållanden, men jag blir gärna motbevisad (då jag råkade köpa ett par autosockor igår)!
Re: Är Autosock bättre än ett klassledande friktionsdäck?
Jo, jag köper ju att de är bättre än ett par sommardäck eller ett par året-runt-däck, men jag var mer nyfiken på om de faktiskt är bättre än ett par kvalitativa friktionsdäck? Medveten om alla begränsningar osv. Har dock svårt att se att de dels skulle vara så mycket bättre än ett par conti viking contact 8 och dels att de skulle kunna matcha ett par kedjor vid riktigt isiga förhållanden, men jag blir gärna motbevisad (då jag råkade köpa ett par autosockor igår)!
Eftersom ingen annan skrivit ut det i klartext…
Är du verkligen medveten om alla begränsningar?…
Med kedjor får du väl max köra 30 km/h*. Och med sockorna får du väl max köra 50 km/h* – eller?
Undrar hur många tester i 30 och 50 km/h det finns mellan ett eller flera kvalitativa friktionsdäck samt sockor och kedjor…
*Och det bör du nog dubbelkolla för säkerhets skull…
Re: Är Autosock bättre än ett klassledande friktionsdäck?
Jo, jag köper ju att de är bättre än ett par sommardäck eller ett par året-runt-däck, men jag var mer nyfiken på om de faktiskt är bättre än ett par kvalitativa friktionsdäck? Medveten om alla begränsningar osv. Har dock svårt att se att de dels skulle vara så mycket bättre än ett par conti viking contact 8 och dels att de skulle kunna matcha ett par kedjor vid riktigt isiga förhållanden, men jag blir gärna motbevisad (då jag råkade köpa ett par autosockor igår)!
Här jämförs diverse "utrustning" mot kvalitativa friktionsdäck. Michelin X-ice snow.
.
.
Re: Är Autosock bättre än ett klassledande friktionsdäck?
Jo, jag köper ju att de är bättre än ett par sommardäck eller ett par året-runt-däck, men jag var mer nyfiken på om de faktiskt är bättre än ett par kvalitativa friktionsdäck? Medveten om alla begränsningar osv. Har dock svårt att se att de dels skulle vara så mycket bättre än ett par conti viking contact 8 och dels att de skulle kunna matcha ett par kedjor vid riktigt isiga förhållanden, men jag blir gärna motbevisad (då jag råkade köpa ett par autosockor igår)!
Här jämförs diverse "utrustning" mot kvalitativa friktionsdäck. Michelin X-ice snow.
.
.
Fantastisk auto translate.
Re: Är Autosock bättre än ett klassledande friktionsdäck?
Postat: 04 dec 2024 22:28
av Bjork
Intressant film ändå. Verkar ju faktiskt som att ett premiumfriktionsdäck faktiskt har bättre prestanda på både snö och is jmf med sockan, så då ser jag inte riktigt att den fyller någon funktion.
Re: Är Autosock bättre än ett klassledande friktionsdäck?
Intressant film ändå. Verkar ju faktiskt som att ett premiumfriktionsdäck faktiskt har bättre prestanda på både snö och is jmf med sockan, så då ser jag inte riktigt att den fyller någon funktion.
En elbil har för övrigt ett relativt mkt bättre antispinnsystem än vad en fossildriven bil har…
Intressant film ändå. Verkar ju faktiskt som att ett premiumfriktionsdäck faktiskt har bättre prestanda på både snö och is jmf med sockan, så då ser jag inte riktigt att den fyller någon funktion.
Dess funktion är nog egentligen i andra länder där folk kör på sommardäck jämt och behöver kunna ta sej fram när dom en gång om året kör nånstans där det är snö.
Re: Är Autosock bättre än ett klassledande friktionsdäck?
En elbil har för övrigt ett relativt mkt bättre antispinnsystem än vad en fossildriven bil har…
Vad baserar du det på ?
Till att börja med har bilar OLIKA antispinnsystem, som fungerar olika bra dessutom, vissa är genomusla, vissa är riktigt bra, det gäller på såväl vanliga bilar som elbilar.
En elbil har för övrigt ett relativt mkt bättre antispinnsystem än vad en fossildriven bil har…
Vad baserar du det på ?
Till att börja med har bilar OLIKA antispinnsystem, som fungerar olika bra dessutom, vissa är genomusla, vissa är riktigt bra, det gäller på såväl vanliga bilar som elbilar.
Trodde det var en vedertagen sanning att det går att styra en elbils antispinnsystem mycket mer exakt än antispinnsystemet på en fossilförbrännare – särskilt vid igångsättning från stillastående – men det kanske är fel…
Oavsett… OP/Bjork förfaller ju vara Teslaägare eftersom han(?) har ett rött användarnamn. Så i just hans specifika fall så antar jag att det är just Teslas antispinnsystem vi diskuterar. Och Teslas antispinnsystem är väl bra – eller?
Och länken handlar ju om Tesla…
Ovan video lovar riktigt lovande vinteregenskaper, trots bakhjulsdrift. Med vinterdäck kommer bilen upp riktigt branta backar som vanligtvis sägs ha krävt fyrhjulsdrift.
Men visst… Det är väl inte den bästa länken. Men från minnet skulle jag vilja påstå att Tibor skrivit ett antal liknande artiklar. Tyvärr lyckades jag inte hitta en av de mer utförliga på några sekunder utan 'nöjde mig' istället med den där, eftersom den såg ut att vara 'good enough'…
Re: Är Autosock bättre än ett klassledande friktionsdäck?
En elbil har för övrigt ett relativt mkt bättre antispinnsystem än vad en fossildriven bil har…
Vad baserar du det på ?
Till att börja med har bilar OLIKA antispinnsystem, som fungerar olika bra dessutom, vissa är genomusla, vissa är riktigt bra, det gäller på såväl vanliga bilar som elbilar.
Trodde det var en vedertagen sanning att det går att styra en elbils antispinnsystem mycket mer exakt än antispinnsystemet på en fossilförbrännare – särskilt vid igångsättning från stillastående – men det kanske är fel…
Oavsett… OP/Bjork förfaller ju vara Teslaägare eftersom han(?) har ett rött användarnamn. Så i just hans specifika fall så antar jag att det är just Teslas antispinnsystem vi diskuterar. Och Teslas antispinnsystem är väl bra – eller?
Och länken handlar ju om Tesla…
Ovan video lovar riktigt lovande vinteregenskaper, trots bakhjulsdrift. Med vinterdäck kommer bilen upp riktigt branta backar som vanligtvis sägs ha krävt fyrhjulsdrift.
Men visst… Det är väl inte den bästa länken. Men från minnet skulle jag vilja påstå att Tibor skrivit ett antal liknande artiklar. Tyvärr lyckades jag inte hitta en av de mer utförliga på några sekunder utan 'nöjde mig' istället med den där, eftersom den såg ut att vara 'good enough'…
Artikeln du tänker på är nog ytterligare några år äldre, men jag har inte bokmärket till
den här på paddan som jag skriver på tyvärr, men Tibor kanske minns? mitt minne
säger typ 2015 redan, det var ju då som dom fyrhjulsdrivna kom iaf
Eller så kanske man kan hitta nån bra tråd i ämnet, för vi pratade en hel del om det
då. Det skrevs ju en hel del om det även vid nåt snökaos i Stockholm när några Teslor
hjälpte till att dra loss en del andra ur snödrivor och liknande.
En fördel som är unik är också möjligheten att styra fram/bak helt oberoende tack vare två
separata motorer (fyrhjulsdrift är inte helt enkelt på en bil med en motor, även
om det finns några med riktigt bra kraftfördelning).
Re: Är Autosock bättre än ett klassledande friktionsdäck?
Trodde det var en vedertagen sanning att det går att styra en elbils antispinnsystem mycket mer exakt än antispinnsystemet på en fossilförbrännare – särskilt vid igångsättning från stillastående – men det kanske är fel…
Även om det teoretiskt GÅR, så är det inte så i de flesta fall, helt oavsett var ditt uttalande felaktigt.
Antispinn är inte helt enkelt, det finns en anledning att det brukar gå att stänga av för att ta sig loss när det är riktigt halt (även på tesla), för att komma iväg måste man i de fallen tillåta en lagom mängd spinn, och vad som är lagom är inte så lätt avgöra.
Jag har kört många bilar i mina dagar, och vissa antispinn är kriminellt dåliga, andra mycket bra. (Detsamma gäller för ESP-system f.ö, och även ABS/EBD, även om de flesta moderna ABS-system är bra.)
Oavsett… OP/Bjork förfaller ju vara Teslaägare eftersom han(?) har ett rött användarnamn. Så i just hans specifika fall så antar jag att det är just Teslas antispinnsystem vi diskuterar. Och Teslas antispinnsystem är väl bra – eller?
Men varför skriver du då "En elbil har för övrigt ett relativt mkt bättre antispinnsystem än vad en fossildriven bil har…" ? ..det är inte ens sant när det gäller tesla, än mindre nån universell sanning.
Men visst… Det är väl inte den bästa länken. Men från minnet skulle jag vilja påstå att Tibor skrivit ett antal liknande artiklar. Tyvärr lyckades jag inte hitta en av de mer utförliga på några sekunder utan 'nöjde mig' istället med den där, eftersom den såg ut att vara 'good enough'…
Nej, den länken stödde inte ditt uttalande över huvud taget, och vilka andra artiklar du tänker på har jag ju svårt att veta.
Jag kan ju säga att den absolut bästa vinterbilen jag kört var en fyrhjulsdriven bensindriven turboladdad bil med 50/50 fyrhjulsdrift och TorSen-diff, det var en homologiseringsbil för rally (alltså gatbilen man var tvungen att göra för att få tävla i rally med den på den tiden) och med den är jag övertygad om att jag skulle köra åttor omkring min fyrhjulsdrivna tesla i halt väglag, trots att den har mycket lägre effekt och är mycket äldre.
Re: Är Autosock bättre än ett klassledande friktionsdäck?
Postat: 10 dec 2024 20:20
av jonasl
Fast visst är Teslans antispinn bra. Senaste ickefossila bilen vi haft var en VW Touran med 150 hk. Det var inga problem att vrida loss framhjulen om man gasade lite häftigt, speciellt inte i vått väder. Med bakhjulsdrivna Model 3 hände inget sådant ens om man stampade gasen i botten från stillastående trots minst dubbla effekten.
Re: Är Autosock bättre än ett klassledande friktionsdäck?
Trodde det var en vedertagen sanning att det går att styra en elbils antispinnsystem mycket mer exakt än antispinnsystemet på en fossilförbrännare – särskilt vid igångsättning från stillastående – men det kanske är fel…
Även om det teoretiskt GÅR, så är det inte så i de flesta fall, helt oavsett var ditt uttalande felaktigt.
Antispinn är inte helt enkelt, det finns en anledning att det brukar gå att stänga av för att ta sig loss när det är riktigt halt (även på tesla), för att komma iväg måste man i de fallen tillåta en lagom mängd spinn, och vad som är lagom är inte så lätt avgöra.
Jag har kört många bilar i mina dagar, och vissa antispinn är kriminellt dåliga, andra mycket bra. (Detsamma gäller för ESP-system f.ö, och även ABS/EBD, även om de flesta moderna ABS-system är bra.)
Oavsett… OP/Bjork förfaller ju vara Teslaägare eftersom han(?) har ett rött användarnamn. Så i just hans specifika fall så antar jag att det är just Teslas antispinnsystem vi diskuterar. Och Teslas antispinnsystem är väl bra – eller?
Men varför skriver du då "En elbil har för övrigt ett relativt mkt bättre antispinnsystem än vad en fossildriven bil har…" ? ..det är inte ens sant när det gäller tesla, än mindre nån universell sanning.
Men visst… Det är väl inte den bästa länken. Men från minnet skulle jag vilja påstå att Tibor skrivit ett antal liknande artiklar. Tyvärr lyckades jag inte hitta en av de mer utförliga på några sekunder utan 'nöjde mig' istället med den där, eftersom den såg ut att vara 'good enough'…
Nej, den länken stödde inte ditt uttalande över huvud taget, och vilka andra artiklar du tänker på har jag ju svårt att veta.
Jag kan ju säga att den absolut bästa vinterbilen jag kört var en fyrhjulsdriven bensindriven turboladdad bil med 50/50 fyrhjulsdrift och TorSen-diff, det var en homologiseringsbil för rally (alltså gatbilen man var tvungen att göra för att få tävla i rally med den på den tiden) och med den är jag övertygad om att jag skulle köra åttor omkring min fyrhjulsdrivna tesla i halt väglag, trots att den har mycket lägre effekt och är mycket äldre.
Ibland får man välja sina 'strider', och det här är en som jag hoppar över. Andra får göra sin egen research och dra sina egna slutsater.