Sida 1 av 2
Påkörd bakifrån.. Vem ska reparera?
Postat: 29 nov 2024 21:18
av ZaxxeN
Hej! För snart 2 månader sedan blev jag påkörd bakifrån vid ett rödljus. Motpartens bil blev skrotad så ganska rejäl smäll, dock klarade vi oss med lite ont i nacke och rygg. Men till saken, bilen blev bärgad till Werksta i Norrköping.
Efter en koll kom de fram till att baklucka, ett par lyktor, bälten samt att stötfångaren bak behöver repareras.
Idag pratade jag med Werksta igen, och fick då beskedet att deras tekniker fått igång bilen, men den varnar för fel på batteriet och då vill/kan dom inte göra någonting. De har även skickat förslag till två andra verkstäder (vet ej vilka) som också tackat nej till arbetet.
Nu ska de alltså ta kontakt med Trygg-Hansa som står för vagnskadegarantin, och de ska i sin tur kontakta Tesla för att se vad de säger.
Bilen i fråga är en Model 3, highland, SR. Varför vill ingen börja arbeta med bilen när det verkar som att batteriet kan ha fått sig en smäll? Finns det inga verkstäder som har den kompetensen?
Är det så att det inte är lönsamt att reparera när batteriet har tagit skada? Blir lite frustrerad när jag inte får några tydliga svar från verkstaden!
Någon annan som råkat ut för liknande och vet utfallet? Motparten är vållande och det är konstaterat så det borde komma ett beslut ganska fort kan jag tycka.
Mvh
Re: Påkörd bakifrån.. Vem ska reparera?
Postat: 29 nov 2024 21:46
av roffe_s
Hej,
Sannolikt risken för att någon del av bilen ska vara spänningssatt från högspänningsbatteriet. Det arbetet är mer riskfyllt och kräver sannolikt särskild kompetens.
Jag gissar att de vill att en sådan person kontrollerar batteriet och säkerställer att batteriet är isolerat och inte riskerar att skada deras personal under någon del av reparationen.
Otur, inte roligt att stå utan bil denna årstid!
Re: Påkörd bakifrån.. Vem ska reparera?
Postat: 29 nov 2024 22:35
av ZaxxeN
roffe_s skrev: ↑29 nov 2024 21:46
Hej,
Sannolikt risken för att någon del av bilen ska vara spänningssatt från högspänningsbatteriet. Det arbetet är mer riskfyllt och kräver sannolikt särskild kompetens.
Jag gissar att de vill att en sådan person kontrollerar batteriet och säkerställer att batteriet är isolerat och inte riskerar att skada deras personal under någon del av reparationen.
Otur, inte roligt att stå utan bil denna årstid!
Ja okej! Då förstår jag nog varför de sa så. Otroligt trist att stå utan bil just nu faktiskt. Man saknar sin Tesla ganska rejält, när man får ställa sig & skrapa rutor på morgonen

Re: Påkörd bakifrån.. Vem ska reparera?
Postat: 30 nov 2024 07:24
av TeslaLeo
ZaxxeN skrev: ↑29 nov 2024 21:18
Hej! För snart 2 månader sedan blev jag påkörd bakifrån vid ett rödljus. Motpartens bil blev skrotad så ganska rejäl smäll, dock klarade vi oss med lite ont i nacke och rygg. Men till saken, bilen blev bärgad till Werksta i Norrköping.
Efter en koll kom de fram till att baklucka, ett par lyktor, bälten samt att stötfångaren bak behöver repareras.
Idag pratade jag med Werksta igen, och fick då beskedet att deras tekniker fått igång bilen, men den varnar för fel på batteriet och då vill/kan dom inte göra någonting. De har även skickat förslag till två andra verkstäder (vet ej vilka) som också tackat nej till arbetet.
Nu ska de alltså ta kontakt med Trygg-Hansa som står för vagnskadegarantin, och de ska i sin tur kontakta Tesla för att se vad de säger.
Bilen i fråga är en Model 3, highland, SR. Varför vill ingen börja arbeta med bilen när det verkar som att batteriet kan ha fått sig en smäll? Finns det inga verkstäder som har den kompetensen?
Är det så att det inte är lönsamt att reparera när batteriet har tagit skada? Blir lite frustrerad när jag inte får några tydliga svar från verkstaden!
Någon annan som råkat ut för liknande och vet utfallet? Motparten är vållande och det är konstaterat så det borde komma ett beslut ganska fort kan jag tycka.
Mvh
Din bil är yngre än 2 år. Kräv en helt ny på försäkringen.
Re: Påkörd bakifrån.. Vem ska reparera?
Postat: 30 nov 2024 07:53
av ZaxxeN
TeslaLeo skrev: ↑30 nov 2024 07:24
ZaxxeN skrev: ↑29 nov 2024 21:18
Hej! För snart 2 månader sedan blev jag påkörd bakifrån vid ett rödljus. Motpartens bil blev skrotad så ganska rejäl smäll, dock klarade vi oss med lite ont i nacke och rygg. Men till saken, bilen blev bärgad till Werksta i Norrköping.
Efter en koll kom de fram till att baklucka, ett par lyktor, bälten samt att stötfångaren bak behöver repareras.
Idag pratade jag med Werksta igen, och fick då beskedet att deras tekniker fått igång bilen, men den varnar för fel på batteriet och då vill/kan dom inte göra någonting. De har även skickat förslag till två andra verkstäder (vet ej vilka) som också tackat nej till arbetet.
Nu ska de alltså ta kontakt med Trygg-Hansa som står för vagnskadegarantin, och de ska i sin tur kontakta Tesla för att se vad de säger.
Bilen i fråga är en Model 3, highland, SR. Varför vill ingen börja arbeta med bilen när det verkar som att batteriet kan ha fått sig en smäll? Finns det inga verkstäder som har den kompetensen?
Är det så att det inte är lönsamt att reparera när batteriet har tagit skada? Blir lite frustrerad när jag inte får några tydliga svar från verkstaden!
Någon annan som råkat ut för liknande och vet utfallet? Motparten är vållande och det är konstaterat så det borde komma ett beslut ganska fort kan jag tycka.
Mvh
Din bil är yngre än 2 år. Kräv en helt ny på försäkringen.
Den har gått 3300 mil.. Skulle det fortfarande vara möjligt?

Re: Påkörd bakifrån.. Vem ska reparera?
Postat: 30 nov 2024 11:53
av TeslaLeo
ZaxxeN skrev: ↑30 nov 2024 07:53
TeslaLeo skrev: ↑30 nov 2024 07:24
ZaxxeN skrev: ↑29 nov 2024 21:18
Hej! För snart 2 månader sedan blev jag påkörd bakifrån vid ett rödljus. Motpartens bil blev skrotad så ganska rejäl smäll, dock klarade vi oss med lite ont i nacke och rygg. Men till saken, bilen blev bärgad till Werksta i Norrköping.
Efter en koll kom de fram till att baklucka, ett par lyktor, bälten samt att stötfångaren bak behöver repareras.
Idag pratade jag med Werksta igen, och fick då beskedet att deras tekniker fått igång bilen, men den varnar för fel på batteriet och då vill/kan dom inte göra någonting. De har även skickat förslag till två andra verkstäder (vet ej vilka) som också tackat nej till arbetet.
Nu ska de alltså ta kontakt med Trygg-Hansa som står för vagnskadegarantin, och de ska i sin tur kontakta Tesla för att se vad de säger.
Bilen i fråga är en Model 3, highland, SR. Varför vill ingen börja arbeta med bilen när det verkar som att batteriet kan ha fått sig en smäll? Finns det inga verkstäder som har den kompetensen?
Är det så att det inte är lönsamt att reparera när batteriet har tagit skada? Blir lite frustrerad när jag inte får några tydliga svar från verkstaden!
Någon annan som råkat ut för liknande och vet utfallet? Motparten är vållande och det är konstaterat så det borde komma ett beslut ganska fort kan jag tycka.
Mvh
Din bil är yngre än 2 år. Kräv en helt ny på försäkringen.
Den har gått 3300 mil.. Skulle det fortfarande vara möjligt?
Tyvärr bara upp till 2 år / 2000 mil.
Re: Påkörd bakifrån.. Vem ska reparera?
Postat: 30 nov 2024 12:06
av Electron
TeslaLeo skrev: ↑30 nov 2024 11:53
ZaxxeN skrev: ↑30 nov 2024 07:53
TeslaLeo skrev: ↑30 nov 2024 07:24
ZaxxeN skrev: ↑29 nov 2024 21:18
Hej! För snart 2 månader sedan blev jag påkörd bakifrån vid ett rödljus. Motpartens bil blev skrotad så ganska rejäl smäll, dock klarade vi oss med lite ont i nacke och rygg. Men till saken, bilen blev bärgad till Werksta i Norrköping.
Efter en koll kom de fram till att baklucka, ett par lyktor, bälten samt att stötfångaren bak behöver repareras.
Idag pratade jag med Werksta igen, och fick då beskedet att deras tekniker fått igång bilen, men den varnar för fel på batteriet och då vill/kan dom inte göra någonting. De har även skickat förslag till två andra verkstäder (vet ej vilka) som också tackat nej till arbetet.
Nu ska de alltså ta kontakt med Trygg-Hansa som står för vagnskadegarantin, och de ska i sin tur kontakta Tesla för att se vad de säger.
Bilen i fråga är en Model 3, highland, SR. Varför vill ingen börja arbeta med bilen när det verkar som att batteriet kan ha fått sig en smäll? Finns det inga verkstäder som har den kompetensen?
Är det så att det inte är lönsamt att reparera när batteriet har tagit skada? Blir lite frustrerad när jag inte får några tydliga svar från verkstaden!
Någon annan som råkat ut för liknande och vet utfallet? Motparten är vållande och det är konstaterat så det borde komma ett beslut ganska fort kan jag tycka.
Mvh
Din bil är yngre än 2 år. Kräv en helt ny på försäkringen.
Den har gått 3300 mil.. Skulle det fortfarande vara möjligt?
Tyvärr bara upp till 2 år / 2000 mil.
Ja nu förstår jag varför försäkringspremien är så dyr.
Re: Påkörd bakifrån.. Vem ska reparera?
Postat: 30 nov 2024 14:06
av Fredrik j
Electron skrev: ↑30 nov 2024 12:06
TeslaLeo skrev: ↑30 nov 2024 11:53
ZaxxeN skrev: ↑30 nov 2024 07:53
TeslaLeo skrev: ↑30 nov 2024 07:24
ZaxxeN skrev: ↑29 nov 2024 21:18
Hej! För snart 2 månader sedan blev jag påkörd bakifrån vid ett rödljus. Motpartens bil blev skrotad så ganska rejäl smäll, dock klarade vi oss med lite ont i nacke och rygg. Men till saken, bilen blev bärgad till Werksta i Norrköping.
Efter en koll kom de fram till att baklucka, ett par lyktor, bälten samt att stötfångaren bak behöver repareras.
Idag pratade jag med Werksta igen, och fick då beskedet att deras tekniker fått igång bilen, men den varnar för fel på batteriet och då vill/kan dom inte göra någonting. De har även skickat förslag till två andra verkstäder (vet ej vilka) som också tackat nej till arbetet.
Nu ska de alltså ta kontakt med Trygg-Hansa som står för vagnskadegarantin, och de ska i sin tur kontakta Tesla för att se vad de säger.
Bilen i fråga är en Model 3, highland, SR. Varför vill ingen börja arbeta med bilen när det verkar som att batteriet kan ha fått sig en smäll? Finns det inga verkstäder som har den kompetensen?
Är det så att det inte är lönsamt att reparera när batteriet har tagit skada? Blir lite frustrerad när jag inte får några tydliga svar från verkstaden!
Någon annan som råkat ut för liknande och vet utfallet? Motparten är vållande och det är konstaterat så det borde komma ett beslut ganska fort kan jag tycka.
Mvh
Din bil är yngre än 2 år. Kräv en helt ny på försäkringen.
Den har gått 3300 mil.. Skulle det fortfarande vara möjligt?
Tyvärr bara upp till 2 år / 2000 mil.
Ja nu förstår jag varför försäkringspremien är så dyr.
Nej, det är inte förklaringen. Det har bara skrotats lite drygt 200 Teslor totalt i Sverige sedan starten. Är väl ingen anmärkningsvärd siffra?
Re: Påkörd bakifrån.. Vem ska reparera?
Postat: 30 nov 2024 21:14
av Electron
Fredrik j skrev: ↑30 nov 2024 14:06
Electron skrev: ↑30 nov 2024 12:06
TeslaLeo skrev: ↑30 nov 2024 11:53
ZaxxeN skrev: ↑30 nov 2024 07:53
TeslaLeo skrev: ↑30 nov 2024 07:24
Din bil är yngre än 2 år. Kräv en helt ny på försäkringen.
Den har gått 3300 mil.. Skulle det fortfarande vara möjligt?
Tyvärr bara upp till 2 år / 2000 mil.
Ja nu förstår jag varför försäkringspremien är så dyr.
Nej, det är inte förklaringen. Det har bara skrotats lite drygt 200 Teslor totalt i Sverige sedan starten. Är väl ingen anmärkningsvärd siffra?
Visst, det är kanske inte många Teslor som har skrotats i Sverige, men det förändrar inte faktumet att det kan bli hiskeligt dyrt att köra på något. Batteripaketet sitter exponerat under bilen, och en enkel skada kan kosta hundratusentals kronor att reparera. Så även om skrotningssiffrorna är låga, kanske det beror på att många inte ens vågar köra över ett löv utan att kolla försäkringen först
Re: Påkörd bakifrån.. Vem ska reparera?
Postat: 01 dec 2024 01:17
av manneson
Electron skrev: ↑30 nov 2024 21:14
Fredrik j skrev: ↑30 nov 2024 14:06
Electron skrev: ↑30 nov 2024 12:06
TeslaLeo skrev: ↑30 nov 2024 11:53
ZaxxeN skrev: ↑30 nov 2024 07:53
Den har gått 3300 mil.. Skulle det fortfarande vara möjligt?
Tyvärr bara upp till 2 år / 2000 mil.
Ja nu förstår jag varför försäkringspremien är så dyr.
Nej, det är inte förklaringen. Det har bara skrotats lite drygt 200 Teslor totalt i Sverige sedan starten. Är väl ingen anmärkningsvärd siffra?
Visst, det är kanske inte många Teslor som har skrotats i Sverige, men det förändrar inte faktumet att det kan bli hiskeligt dyrt att köra på något. Batteripaketet sitter exponerat under bilen, och en enkel skada kan kosta hundratusentals kronor att reparera. Så även om skrotningssiffrorna är låga, kanske det beror på att många inte ens vågar köra över ett löv utan att kolla försäkringen först
Vad tror du händer om du slår hål på oljetråget eller växellådan på en avgasbil?
Eller river sönder katalysator, partikelfilter etc. Det är inte gratis det heller.
Batteripacket har rätt kraftiga skydd i motsats till ovanstående.
Re: Påkörd bakifrån.. Vem ska reparera?
Postat: 01 dec 2024 04:35
av Richardk
roffe_s skrev: ↑29 nov 2024 21:46
Hej,
Sannolikt risken för att någon del av bilen ska vara spänningssatt från högspänningsbatteriet. Det arbetet är mer riskfyllt och kräver sannolikt särskild kompetens.
Jag gissar att de vill att en sådan person kontrollerar batteriet och säkerställer att batteriet är isolerat och inte riskerar att skada deras personal under någon del av reparationen.
Otur, inte roligt att stå utan bil denna årstid!
Det är väldigt liten risk att bilen är spänningssatt. Finns mycket skyddssystem för att förhindra detta. Jag tror det är risken för hög kostnad som skrämmer försäkringsbolaget.
Batteriet behöver troligtvis bytas, eller demonteras och kontrolleras invändigt, och det blir ganska dyrt. Jag hade absolut försökt få ett nytt batteri på en bil som gått så lite. Finns alltid risk att man inte får batteriet helt tätt osv efter att man öppnat det.
Vissa HV batterier har g-kraft sensor i batteriet, kan vara den som löst ut. Vet inte om Tesla har det i sina, men troligtvis. Då ska enligt praxis batteriet kontrolleras invändigt. Vill man fuska så kan man radera felkoden, utan åtgärd, så kolla upp vad dom gör för åtgärd.
Och som svar på frågan vem som ska reparera, så tycker jag Tesla ska fixa batteriproblemet.
Re: Påkörd bakifrån.. Vem ska reparera?
Postat: 01 dec 2024 08:58
av roffe_s
Richardk skrev: ↑01 dec 2024 04:35
roffe_s skrev: ↑29 nov 2024 21:46
Hej,
Sannolikt risken för att någon del av bilen ska vara spänningssatt från högspänningsbatteriet. Det arbetet är mer riskfyllt och kräver sannolikt särskild kompetens.
Jag gissar att de vill att en sådan person kontrollerar batteriet och säkerställer att batteriet är isolerat och inte riskerar att skada deras personal under någon del av reparationen.
Otur, inte roligt att stå utan bil denna årstid!
Det är väldigt liten risk att bilen är spänningssatt. Finns mycket skyddssystem för att förhindra detta. Jag tror det är risken för hög kostnad som skrämmer försäkringsbolaget.
Batteriet behöver troligtvis bytas, eller demonteras och kontrolleras invändigt, och det blir ganska dyrt. Jag hade absolut försökt få ett nytt batteri på en bil som gått så lite. Finns alltid risk att man inte får batteriet helt tätt osv efter att man öppnat det.
Vissa HV batterier har g-kraft sensor i batteriet, kan vara den som löst ut. Vet inte om Tesla har det i sina, men troligtvis. Då ska enligt praxis batteriet kontrolleras invändigt. Vill man fuska så kan man radera felkoden, utan åtgärd, så kolla upp vad dom gör för åtgärd.
Och som svar på frågan vem som ska reparera, så tycker jag Tesla ska fixa batteriproblemet.
Jag håller med om att risken är låg. Men som arbetsgivare kan Du inte sätta personal på att skruva i en bil utan att försäkra Dig om att bilen är strömlös. Jag håller det för sannolikt att det är så Werksta bedömer situationen.
Och att säkerställa batteriets kondition må göras av en person med rätt kompetens och detaljerad kunskap om modellens konstruktion. Hos Tesla eller av någon annan person med motsvarande kompetens.
Re: Påkörd bakifrån.. Vem ska reparera?
Postat: 01 dec 2024 15:57
av Unia
Idag pratade jag med Werksta igen, och fick då beskedet att deras tekniker fått igång bilen, men den varnar för fel på batteriet och då vill/kan dom inte göra någonting. De har även skickat förslag till två andra verkstäder (vet ej vilka) som också tackat nej till arbetet.
Kolla gärna in:
https://evrepair.se/tjanster/hv-batteri ... -unit.html
" Som ägare finns det några åtgärder du kan vidta om du misstänker problem med ditt HV-batteri:
Ta en bild på varningsmeddelanden som visas på din MCU (stora skärmen) genom att klicka på den lilla varningstriangeln som vanligtvis visas bredvid förarens namn. Där bör du kunna se olika felkoder."
Re: Påkörd bakifrån.. Vem ska reparera?
Postat: 01 dec 2024 17:58
av ZaxxeN
Unia skrev: ↑01 dec 2024 15:57
Idag pratade jag med Werksta igen, och fick då beskedet att deras tekniker fått igång bilen, men den varnar för fel på batteriet och då vill/kan dom inte göra någonting. De har även skickat förslag till två andra verkstäder (vet ej vilka) som också tackat nej till arbetet.
Kolla gärna in:
https://evrepair.se/tjanster/hv-batteri ... -unit.html
" Som ägare finns det några åtgärder du kan vidta om du misstänker problem med ditt HV-batteri:
Ta en bild på varningsmeddelanden som visas på din MCU (stora skärmen) genom att klicka på den lilla varningstriangeln som vanligtvis visas bredvid förarens namn. Där bör du kunna se olika felkoder."
Tack för era svar! Kanske får bege mig till Norrköping (3,5h resa enkel väg...) för att hämta mina tillhörigheter i bilen, och kanske kunna få en titt på felkoderna. Ska även ligga på TH att dom får sno på lite, inte kul att köra omkring i hyrbil vilket jag strax kommer behöva!
Re: Påkörd bakifrån.. Vem ska reparera?
Postat: 01 dec 2024 18:31
av frippe
Borde inte en godkänd plåtverkstad för elbilar ha en normal rutin för sådana tillfällen när det finns risk för att HV-batteriet är skadat? Låter heltokigt annars.
Re: Påkörd bakifrån.. Vem ska reparera?
Postat: 01 dec 2024 18:39
av Fredrik j
frippe skrev: ↑01 dec 2024 18:31
Borde inte en godkänd plåtverkstad för elbilar ha en normal rutin för sådana tillfällen när det finns risk för att HV-batteriet är skadat? Låter heltokigt annars.
VW-verkstan nära där jag bor har en speciell parkering inne på området men en bit ifrån byggnaden där det brukar stå krockade ID4 eller laddhybrider.
Re: Påkörd bakifrån.. Vem ska reparera?
Postat: 01 dec 2024 22:28
av Electron
manneson skrev: ↑01 dec 2024 01:17
Electron skrev: ↑30 nov 2024 21:14
Fredrik j skrev: ↑30 nov 2024 14:06
Electron skrev: ↑30 nov 2024 12:06
TeslaLeo skrev: ↑30 nov 2024 11:53
Tyvärr bara upp till 2 år / 2000 mil.
Ja nu förstår jag varför försäkringspremien är så dyr.
Nej, det är inte förklaringen. Det har bara skrotats lite drygt 200 Teslor totalt i Sverige sedan starten. Är väl ingen anmärkningsvärd siffra?
Visst, det är kanske inte många Teslor som har skrotats i Sverige, men det förändrar inte faktumet att det kan bli hiskeligt dyrt att köra på något. Batteripaketet sitter exponerat under bilen, och en enkel skada kan kosta hundratusentals kronor att reparera. Så även om skrotningssiffrorna är låga, kanske det beror på att många inte ens vågar köra över ett löv utan att kolla försäkringen först
Vad tror du händer om du slår hål på oljetråget eller växellådan på en avgasbil?
Eller river sönder katalysator, partikelfilter etc. Det är inte gratis det heller.
Batteripacket har rätt kraftiga skydd i motsats till ovanstående.
Det är sant att det kan bli dyrt att reparera om du skadar vitala delar på en fossilbil som oljetråget eller katalysatorn. Men skillnaden är att batteripaketet på en exempelvis Tesla Model 3 är en enhetlig, kostsam komponent som täcker nästan hela bilens undersida. Trots förstärkningar är det fortfarande utsatt för skador om bilen kör över hinder eller slag.
Ett hål i batteripaketet kan leda till mycket dyra reparationer, ofta på sexsiffriga belopp, eftersom hela batteriet kan behöva bytas ut. Dessutom kan skador på batteripaketet påverka bilens säkerhet och prestanda. På en fossilbil är det vanligare att byta enskilda delar som oljetråg eller partikelfilter, vilket generellt är billigare än ett helt batteripaket.
Så även om Teslans batteri har skydd, innebär bilens låga markfrigång och batteriets exponering att den är mer känslig för vissa typer av skador jämfört med en genomsnittlig fossilbil. Det är en risk man måste vara medveten om när man kör en låg elbil.
Re: Påkörd bakifrån.. Vem ska reparera?
Postat: 02 dec 2024 00:22
av manneson
Electron skrev: ↑01 dec 2024 22:28
manneson skrev: ↑01 dec 2024 01:17
Electron skrev: ↑30 nov 2024 21:14
Fredrik j skrev: ↑30 nov 2024 14:06
Electron skrev: ↑30 nov 2024 12:06
Ja nu förstår jag varför försäkringspremien är så dyr.
Nej, det är inte förklaringen. Det har bara skrotats lite drygt 200 Teslor totalt i Sverige sedan starten. Är väl ingen anmärkningsvärd siffra?
Visst, det är kanske inte många Teslor som har skrotats i Sverige, men det förändrar inte faktumet att det kan bli hiskeligt dyrt att köra på något. Batteripaketet sitter exponerat under bilen, och en enkel skada kan kosta hundratusentals kronor att reparera. Så även om skrotningssiffrorna är låga, kanske det beror på att många inte ens vågar köra över ett löv utan att kolla försäkringen först
Vad tror du händer om du slår hål på oljetråget eller växellådan på en avgasbil?
Eller river sönder katalysator, partikelfilter etc. Det är inte gratis det heller.
Batteripacket har rätt kraftiga skydd i motsats till ovanstående.
Det är sant att det kan bli dyrt att reparera om du skadar vitala delar på en fossilbil som oljetråget eller katalysatorn. Men skillnaden är att batteripaketet på en exempelvis Tesla Model 3 är en enhetlig, kostsam komponent som täcker nästan hela bilens undersida. Trots förstärkningar är det fortfarande utsatt för skador om bilen kör över hinder eller slag.
Ett hål i batteripaketet kan leda till mycket dyra reparationer, ofta på sexsiffriga belopp, eftersom hela batteriet kan behöva bytas ut. Dessutom kan skador på batteripaketet påverka bilens säkerhet och prestanda. På en fossilbil är det vanligare att byta enskilda delar som oljetråg eller partikelfilter, vilket generellt är billigare än ett helt batteripaket.
Så även om Teslans batteri har skydd, innebär bilens låga markfrigång och batteriets exponering att den är mer känslig för vissa typer av skador jämfört med en genomsnittlig fossilbil. Det är en risk man måste vara medveten om när man kör en låg elbil.
En Model 3 har AFAIK likvärdig markfrigång med andra sedaner.
Batteripacket har rejäla skydd så man kommer "glida" över det mesta.
Även om du kör på en skogsväg och "beachar" dig själv är det inga problem, den tål det.
De flesta ICE-bilar däremot har bara plastskydd under som slits sönder direkt.
Re: Påkörd bakifrån.. Vem ska reparera?
Postat: 02 dec 2024 05:12
av expat
[/quote]
En Model 3 har AFAIK likvärdig markfrigång med andra sedaner.
Batteripacket har rejäla skydd så man kommer "
glida" över det mesta.
Även om du kör på en skogsväg och "beachar" dig själv är det inga problem, den tål det.
De flesta ICE-bilar däremot har bara plastskydd under som slits sönder direkt.
[/quote]
Dock inte ett avbärarräcke
https://carup.se/elbilen-fick-en-lang-r ... ndersidan/
Re: Påkörd bakifrån.. Vem ska reparera?
Postat: 02 dec 2024 07:06
av Electron
manneson skrev: ↑02 dec 2024 00:22
Electron skrev: ↑01 dec 2024 22:28
manneson skrev: ↑01 dec 2024 01:17
Electron skrev: ↑30 nov 2024 21:14
Fredrik j skrev: ↑30 nov 2024 14:06
Nej, det är inte förklaringen. Det har bara skrotats lite drygt 200 Teslor totalt i Sverige sedan starten. Är väl ingen anmärkningsvärd siffra?
Visst, det är kanske inte många Teslor som har skrotats i Sverige, men det förändrar inte faktumet att det kan bli hiskeligt dyrt att köra på något. Batteripaketet sitter exponerat under bilen, och en enkel skada kan kosta hundratusentals kronor att reparera. Så även om skrotningssiffrorna är låga, kanske det beror på att många inte ens vågar köra över ett löv utan att kolla försäkringen först
Vad tror du händer om du slår hål på oljetråget eller växellådan på en avgasbil?
Eller river sönder katalysator, partikelfilter etc. Det är inte gratis det heller.
Batteripacket har rätt kraftiga skydd i motsats till ovanstående.
Det är sant att det kan bli dyrt att reparera om du skadar vitala delar på en fossilbil som oljetråget eller katalysatorn. Men skillnaden är att batteripaketet på en exempelvis Tesla Model 3 är en enhetlig, kostsam komponent som täcker nästan hela bilens undersida. Trots förstärkningar är det fortfarande utsatt för skador om bilen kör över hinder eller slag.
Ett hål i batteripaketet kan leda till mycket dyra reparationer, ofta på sexsiffriga belopp, eftersom hela batteriet kan behöva bytas ut. Dessutom kan skador på batteripaketet påverka bilens säkerhet och prestanda. På en fossilbil är det vanligare att byta enskilda delar som oljetråg eller partikelfilter, vilket generellt är billigare än ett helt batteripaket.
Så även om Teslans batteri har skydd, innebär bilens låga markfrigång och batteriets exponering att den är mer känslig för vissa typer av skador jämfört med en genomsnittlig fossilbil. Det är en risk man måste vara medveten om när man kör en låg elbil.
En Model 3 har AFAIK likvärdig markfrigång med andra sedaner.
Batteripacket har rejäla skydd så man kommer "glida" över det mesta.
Även om du kör på en skogsväg och "beachar" dig själv är det inga problem, den tål det.
De flesta ICE-bilar däremot har bara plastskydd under som slits sönder direkt.
Mmmm du säger det
Sanningen ör en helt annan:
viewtopic.php?t=27872
Re: Påkörd bakifrån.. Vem ska reparera?
Postat: 02 dec 2024 20:30
av Curik
ZaxxeN skrev: ↑29 nov 2024 21:18
Hej! För snart 2 månader sedan blev jag påkörd bakifrån vid ett rödljus. Motpartens bil blev skrotad så ganska rejäl smäll, dock klarade vi oss med lite ont i nacke och rygg. Men till saken, bilen blev bärgad till Werksta i Norrköping.
Efter en koll kom de fram till att baklucka, ett par lyktor, bälten samt att stötfångaren bak behöver repareras.
Idag pratade jag med Werksta igen, och fick då beskedet att deras tekniker fått igång bilen, men den varnar för fel på batteriet och då vill/kan dom inte göra någonting. De har även skickat förslag till två andra verkstäder (vet ej vilka) som också tackat nej till arbetet.
Nu ska de alltså ta kontakt med Trygg-Hansa som står för vagnskadegarantin, och de ska i sin tur kontakta Tesla för att se vad de säger.
Bilen i fråga är en Model 3, highland, SR. Varför vill ingen börja arbeta med bilen när det verkar som att batteriet kan ha fått sig en smäll? Finns det inga verkstäder som har den kompetensen?
Är det så att det inte är lönsamt att reparera när batteriet har tagit skada? Blir lite frustrerad när jag inte får några tydliga svar från verkstaden!
Någon annan som råkat ut för liknande och vet utfallet? Motparten är vållande och det är konstaterat så det borde komma ett beslut ganska fort kan jag tycka.
Mvh
Jag är i en liknande sits men inte lika stor skada och den som körde på vill inte samarbeta och då knorrar även Trygg-Hansa. Blev av skickad till några som heter Bellami här i Norrköping för att fixa till stötgångaren och parkeringssensorerna. Men i ditt fall låter det ju mer allvarligt. :/
Re: Påkörd bakifrån.. Vem ska reparera?
Postat: 02 dec 2024 20:37
av TeslaLeo
Curik skrev: ↑02 dec 2024 20:30
ZaxxeN skrev: ↑29 nov 2024 21:18
Hej! För snart 2 månader sedan blev jag påkörd bakifrån vid ett rödljus. Motpartens bil blev skrotad så ganska rejäl smäll, dock klarade vi oss med lite ont i nacke och rygg. Men till saken, bilen blev bärgad till Werksta i Norrköping.
Efter en koll kom de fram till att baklucka, ett par lyktor, bälten samt att stötfångaren bak behöver repareras.
Idag pratade jag med Werksta igen, och fick då beskedet att deras tekniker fått igång bilen, men den varnar för fel på batteriet och då vill/kan dom inte göra någonting. De har även skickat förslag till två andra verkstäder (vet ej vilka) som också tackat nej till arbetet.
Nu ska de alltså ta kontakt med Trygg-Hansa som står för vagnskadegarantin, och de ska i sin tur kontakta Tesla för att se vad de säger.
Bilen i fråga är en Model 3, highland, SR. Varför vill ingen börja arbeta med bilen när det verkar som att batteriet kan ha fått sig en smäll? Finns det inga verkstäder som har den kompetensen?
Är det så att det inte är lönsamt att reparera när batteriet har tagit skada? Blir lite frustrerad när jag inte får några tydliga svar från verkstaden!
Någon annan som råkat ut för liknande och vet utfallet? Motparten är vållande och det är konstaterat så det borde komma ett beslut ganska fort kan jag tycka.
Mvh
Jag är i en liknande sits men inte lika stor skada och den som körde på vill inte samarbeta och då knorrar även Trygg-Hansa. Blev av skickad till några som heter Bellami här i Norrköping för att fixa till stötgångaren och parkeringssensorerna. Men i ditt fall låter det ju mer allvarligt. :/
Om vållande inte vill samarbeta får hans försäkringsbolag gå in. Du ska ju stå skadefri.
Re: Påkörd bakifrån.. Vem ska reparera?
Postat: 02 dec 2024 20:47
av Curik
TeslaLeo skrev: ↑02 dec 2024 20:37
Curik skrev: ↑02 dec 2024 20:30
ZaxxeN skrev: ↑29 nov 2024 21:18
Hej! För snart 2 månader sedan blev jag påkörd bakifrån vid ett rödljus. Motpartens bil blev skrotad så ganska rejäl smäll, dock klarade vi oss med lite ont i nacke och rygg. Men till saken, bilen blev bärgad till Werksta i Norrköping.
Efter en koll kom de fram till att baklucka, ett par lyktor, bälten samt att stötfångaren bak behöver repareras.
Idag pratade jag med Werksta igen, och fick då beskedet att deras tekniker fått igång bilen, men den varnar för fel på batteriet och då vill/kan dom inte göra någonting. De har även skickat förslag till två andra verkstäder (vet ej vilka) som också tackat nej till arbetet.
Nu ska de alltså ta kontakt med Trygg-Hansa som står för vagnskadegarantin, och de ska i sin tur kontakta Tesla för att se vad de säger.
Bilen i fråga är en Model 3, highland, SR. Varför vill ingen börja arbeta med bilen när det verkar som att batteriet kan ha fått sig en smäll? Finns det inga verkstäder som har den kompetensen?
Är det så att det inte är lönsamt att reparera när batteriet har tagit skada? Blir lite frustrerad när jag inte får några tydliga svar från verkstaden!
Någon annan som råkat ut för liknande och vet utfallet? Motparten är vållande och det är konstaterat så det borde komma ett beslut ganska fort kan jag tycka.
Mvh
Jag är i en liknande sits men inte lika stor skada och den som körde på vill inte samarbeta och då knorrar även Trygg-Hansa. Blev av skickad till några som heter Bellami här i Norrköping för att fixa till stötgångaren och parkeringssensorerna. Men i ditt fall låter det ju mer allvarligt. :/
Om vållande inte vill samarbeta får hans försäkringsbolag gå in. Du ska ju stå skadefri.
Det löser sig säkert men trodde bara att det skulle vara smidigare än såhär.
Re: Påkörd bakifrån.. Vem ska reparera?
Postat: 03 dec 2024 06:41
av Gustafsson
Handlade lite delar till min 2015 S på Vimmerby bildemontering när det begav sig. Blev förvånad över hur ”nya” S vart skrotade med påtagligt lite yttre synliga skador. Det sades då att Tesla inte godkände reparationer och att de hellre skrotade än reparerade vid normalt reparerbara skador (på ICE-bilar).
Re: Påkörd bakifrån.. Vem ska reparera?
Postat: 03 dec 2024 07:14
av ZaxxeN
Bilen ska transporteras till Tesla Center i Norrköping idag troligtvis. Känns som en dryg historia detta. Kommer plocka ut hyrbil från Sixt i eftermiddag, en Tesla Model 3 där med.
Förhoppningsvis vill försäkringsbolagen snabba på ärendet lite när det tickar iväg i kostnad för hyrbil!