Sida 1 av 2

Livsfarligt

Postat: 28 nov 2024 05:40
av expat
Hur i helvete kan detta vara godtjänt. :shock:
Min mor hade aldrig kommit ur bilen utan hjälp, eller barn för den delen.
Esse kunde inte ens själv öppna dörren utan verktyg.
https://alltomelbil.se/bilexperten-svar ... forbereda/

Re: Livsfarligt

Postat: 28 nov 2024 06:25
av adameri
När sonen var liten använde jag alltid barnlåset på Volvon som totalt spärrar bakdörren från insidan.
I fram är det svårt att stoppa folk att inte använda nödöppningen.
Känner man sig rädd får man väl ha en glashammare i bilen.

Det finns massa andra större risker att oroa sig för än denna, varför skulle det vara så farligt när många väljer aktivt detta när man har barn.

Re: Livsfarligt

Postat: 28 nov 2024 06:50
av Jerker
Jag är generellt kritisk mot utvecklingen som gör öppning av dörrar och sidorutor helt beroende av el. Att dessutom gömma nödöppnaren på det viset är inget annat än hål i huvudet.

Re: Livsfarligt

Postat: 28 nov 2024 08:18
av Cederloken
Som anekdot så kan jag tillägga att min ID4a hade problem med att random dörr inte gick att öppna. tex gick förardörren inte att öppna inifrån men utifrån gick bra. Nästa gång man körde gick höger bak inte att öppna utifrån men inifrån och så där höll det på. Det som var riktigt läskigt med den bilen var att den mekaniska öppningen inte funkade alls när felet var uppträdde. och sådär kul att bli inlåst på förarsidan när man var själv i bilen. Vid ett tillfälle på bauhaus parkeringen fick jag ta ner rutan och ropa på hjälp, tur att det finns hjälpsama medmänniskor :D

VW hävdade först att problemet inte existerade och sedan när jag filmat att problemet fanns i alla dörrar så var det mitt fel och bara jag som hade det... vilket var BS då flera jag pratat med hade samma problem.

Re: Livsfarligt

Postat: 28 nov 2024 08:28
av mikebike
adameri skrev: 28 nov 2024 06:25
När sonen var liten använde jag alltid barnlåset på Volvon som totalt spärrar bakdörren från insidan.
I fram är det svårt att stoppa folk att inte använda nödöppningen.
Känner man sig rädd får man väl ha en glashammare i bilen.

Det finns massa andra större risker att oroa sig för än denna, varför skulle det vara så farligt när många väljer aktivt detta när man har barn.
Glashamnare hjälper inte mycket om man har laminerade rutor.

Re: Livsfarligt

Postat: 28 nov 2024 10:13
av carlf
Jag vet inte vad Peter Esse har för horn i sidan till Tesla nuförtiden, det verkar ha börjat ungefär när han körde in i en stolpe på en parkering och grinade över att det tog lång tid att reparera.

Att med normal armstorlek och någorlunda normal motorik kunna öppna bakdörren på en Model 3 eller Y är iaf inget verkligt problem. Lät min åttaåriga dotter prova och hon presterade bättre än Esse.

Re: Livsfarligt

Postat: 28 nov 2024 11:20
av expat
En fråga bara, kan man öppna dörrarna utifrån om batteriet är dött

Re: Livsfarligt

Postat: 28 nov 2024 11:46
av tor-ake
expat skrev: 28 nov 2024 11:20
En fråga bara, kan man öppna dörrarna utifrån om batteriet är dött
Tanken är att man krossar rutan och använder nödöppnaren på insidan.

Alternativt pluggar in 12V på nödkablaget som sitter på lite olika ställen beroende på modell, t.ex. bakom bogserögleluckan eller noskonen. Och sedan sätter startkablar på batteriet. Bilbärgare vet hur man gör.

Re: Livsfarligt

Postat: 28 nov 2024 11:53
av h4nk
tor-ake skrev: 28 nov 2024 11:46
expat skrev: 28 nov 2024 11:20
En fråga bara, kan man öppna dörrarna utifrån om batteriet är dött
Tanken är att man krossar rutan och använder nödöppnaren på insidan.

Alternativt pluggar in 12V på nödkablaget som sitter på lite olika ställen beroende på modell, t.ex. bakom bogserögleluckan eller noskonen. Och sedan sätter startkablar på batteriet. Bilbärgare vet hur man gör.
Tänkte också på detta och den lösningen är ju bedrövlig! Blir bilen helt strömlös vill jag använda min nödöppnare som förare för att sedan öppna bakdörrarna utifrån för att kunna plocka ut mina barn som sitter bak i sina bilbarnstolar, dem kan omöjligen öppna själva och jag vill verkligen inte krossa rutan in på dem om det är akut!!

Jag har försökt söka mig fram till ett svar men kan inte hitta, vill verkligen få svar på om det går att öppna dörren utifrån om bilen blir strömlös.. nån som kan ge ett svar?

Re: Livsfarligt

Postat: 28 nov 2024 11:54
av mikebike
carlf skrev: 28 nov 2024 10:13
Jag vet inte vad Peter Esse har för horn i sidan till Tesla nuförtiden, det verkar ha börjat ungefär när han körde in i en stolpe på en parkering och grinade över att det tog lång tid att reparera.

Att med normal armstorlek och någorlunda normal motorik kunna öppna bakdörren på en Model 3 eller Y är iaf inget verkligt problem. Lät min åttaåriga dotter prova och hon presterade bättre än Esse.
Visste dottern i förväg hur man skulle göra?
Jag vet faktiskt inte hur man gör, eftersom jag aldrig åker i baksätet.

Re: Livsfarligt

Postat: 28 nov 2024 11:59
av AAKEE
mikebike skrev: 28 nov 2024 11:54
carlf skrev: 28 nov 2024 10:13
Jag vet inte vad Peter Esse har för horn i sidan till Tesla nuförtiden, det verkar ha börjat ungefär när han körde in i en stolpe på en parkering och grinade över att det tog lång tid att reparera.

Att med normal armstorlek och någorlunda normal motorik kunna öppna bakdörren på en Model 3 eller Y är iaf inget verkligt problem. Lät min åttaåriga dotter prova och hon presterade bättre än Esse.
Visste dottern i förväg hur man skulle göra?
Jag vet faktiskt inte hur man gör, eftersom jag aldrig åker i baksätet.
Ur minnet fanns ingen nödöppning bak i min 3, bara fram.
Familjen var dock alla briefade på hur det funkar, och att nödöppning bara fanns fram.
Ett måste att tänka till på när bilar går från klassiska handtag till elektriskt.

Alla som tagit fel i model 3 och nödöppnat har löst det utan problem. Det är ganska många som gjort det.

Re: Livsfarligt

Postat: 28 nov 2024 12:08
av fth
Jag håller helt med Esse i denna kritik, det finns väl inget giltigt skäl att göra nödöppningen så svårtillgänglig som den faktiskt är i baksätet?

Ännu värre är det ju i Model X, både att hitta mekanismen bakom högtalargrillen, men framförallt att fysiskt ha styrkan att pressa upp FWD, det är inget som varken barn eller äldre klarar av, om dom mot förmodan skulle veta hur man gör.

Detta är ju än mer anmärkningsvärt med tanke på Teslas höga svansföring map säkerhet.

/fth

Re: Livsfarligt

Postat: 28 nov 2024 12:21
av fth
P.S. jag har själv glashammare på ett antal platser i bilen av just denna anledning, men eftersom laminerade sidorutor nu blir vanligare så är ju inte heller detta någon lösning.

/fth

Re: Livsfarligt

Postat: 28 nov 2024 12:45
av Imolarot
AAKEE skrev: 28 nov 2024 11:59
mikebike skrev: 28 nov 2024 11:54
carlf skrev: 28 nov 2024 10:13
Jag vet inte vad Peter Esse har för horn i sidan till Tesla nuförtiden, det verkar ha börjat ungefär när han körde in i en stolpe på en parkering och grinade över att det tog lång tid att reparera.

Att med normal armstorlek och någorlunda normal motorik kunna öppna bakdörren på en Model 3 eller Y är iaf inget verkligt problem. Lät min åttaåriga dotter prova och hon presterade bättre än Esse.
Visste dottern i förväg hur man skulle göra?
Jag vet faktiskt inte hur man gör, eftersom jag aldrig åker i baksätet.
Ur minnet fanns ingen nödöppning bak i min 3, bara fram.
Familjen var dock alla briefade på hur det funkar, och att nödöppning bara fanns fram.
Ett måste att tänka till på när bilar går från klassiska handtag till elektriskt.

Alla som tagit fel i model 3 och nödöppnat har löst det utan problem. Det är ganska många som gjort det.
Bak finns det under en lucka i dörrens nedre fack.

Bild

Re: Livsfarligt

Postat: 28 nov 2024 12:53
av tesla newbie
Håller med om att nödöppningen bak i Model Y kunde vara smidigare. Dock verkar elsystemet var ganska robust och hålla även om man kör in under en lastbil:

Re: Livsfarligt

Postat: 28 nov 2024 13:07
av SwedishAdvocate
tesla newbie skrev: 28 nov 2024 12:53
Håller med om att nödöppningen bak i Model Y kunde vara smidigare. Dock verkar elsystemet var ganska robust och hålla även om man kör in under en lastbil […
Hur ser reglerna kring underkörningsskydd för lastbilssläp ut i EU?… Fast just den där olyckan då någon i hög hastighet drämmer in bakifrån i en lastbil med så där mycket offset är väl antagligen knepig att skydda mot…

Gillar 'nivån på kritik' mot underkörningsskyddet på lastbilssläpet som testingenjörerna(?) lägger sig på. Gissar att det där inte är ett taiwanesiskt test…

Re: Livsfarligt

Postat: 28 nov 2024 13:34
av SwedishAdvocate
På förekommen anledning så är det väl läge att påminna om att det kan finnas ytterligare ett sätt att ta sig ut ur en bil. Är dock så klart inte alla passagerare som tillräckligt stora och starka för att fixa det här, men en kvinna med normal kroppsbyggnad klarar det i alla fall tydligen…

OBS: Varning för ryskt(?) polisvåld efter att rutan blivit uttryckt.


Re: Livsfarligt

Postat: 28 nov 2024 13:36
av mikebike
Imolarot skrev: 28 nov 2024 12:45
AAKEE skrev: 28 nov 2024 11:59
mikebike skrev: 28 nov 2024 11:54
carlf skrev: 28 nov 2024 10:13
Jag vet inte vad Peter Esse har för horn i sidan till Tesla nuförtiden, det verkar ha börjat ungefär när han körde in i en stolpe på en parkering och grinade över att det tog lång tid att reparera.

Att med normal armstorlek och någorlunda normal motorik kunna öppna bakdörren på en Model 3 eller Y är iaf inget verkligt problem. Lät min åttaåriga dotter prova och hon presterade bättre än Esse.
Visste dottern i förväg hur man skulle göra?
Jag vet faktiskt inte hur man gör, eftersom jag aldrig åker i baksätet.
Ur minnet fanns ingen nödöppning bak i min 3, bara fram.
Familjen var dock alla briefade på hur det funkar, och att nödöppning bara fanns fram.
Ett måste att tänka till på när bilar går från klassiska handtag till elektriskt.

Alla som tagit fel i model 3 och nödöppnat har löst det utan problem. Det är ganska många som gjort det.
Bak finns det under en lucka i dörrens nedre fack.

Bild
Man kanske måste börja varje färd med "nya" baksätespassagerare med en säkerhetsgenomgång, liknande den på flygplan?
Obligatoriskt i taxibilar?

Re: Livsfarligt

Postat: 28 nov 2024 13:44
av SwedishAdvocate
mikebike skrev: 28 nov 2024 13:36
Man kanske måste börja varje färd med "nya" baksätespassagerare med en säkerhetsgenomgång, liknande den på flygplan?
Obligatoriskt i taxibilar?
;)


Re: Livsfarligt

Postat: 28 nov 2024 15:06
av AAKEE
Imolarot skrev: 28 nov 2024 12:45
AAKEE skrev: 28 nov 2024 11:59
mikebike skrev: 28 nov 2024 11:54
carlf skrev: 28 nov 2024 10:13
Jag vet inte vad Peter Esse har för horn i sidan till Tesla nuförtiden, det verkar ha börjat ungefär när han körde in i en stolpe på en parkering och grinade över att det tog lång tid att reparera.

Att med normal armstorlek och någorlunda normal motorik kunna öppna bakdörren på en Model 3 eller Y är iaf inget verkligt problem. Lät min åttaåriga dotter prova och hon presterade bättre än Esse.
Visste dottern i förväg hur man skulle göra?
Jag vet faktiskt inte hur man gör, eftersom jag aldrig åker i baksätet.
Ur minnet fanns ingen nödöppning bak i min 3, bara fram.
Familjen var dock alla briefade på hur det funkar, och att nödöppning bara fanns fram.
Ett måste att tänka till på när bilar går från klassiska handtag till elektriskt.

Alla som tagit fel i model 3 och nödöppnat har löst det utan problem. Det är ganska många som gjort det.
Bak finns det under en lucka i dörrens nedre fack.

Bild
I Highland?

Enligt min manual från den tiden fanns inget bak.
IMG_2187.jpeg

Re: Livsfarligt

Postat: 28 nov 2024 15:43
av Imolarot
AAKEE skrev: 28 nov 2024 15:06
I Highland?

Enligt min manual från den tiden fanns inget bak.
IMG_2187.jpeg
Galet, det var väl en av de bättre uppdateringarna i så fall för Highland. :lol:

Re: Livsfarligt

Postat: 28 nov 2024 19:16
av h4nk
h4nk skrev: 28 nov 2024 11:53
tor-ake skrev: 28 nov 2024 11:46
expat skrev: 28 nov 2024 11:20
En fråga bara, kan man öppna dörrarna utifrån om batteriet är dött
Tanken är att man krossar rutan och använder nödöppnaren på insidan.

Alternativt pluggar in 12V på nödkablaget som sitter på lite olika ställen beroende på modell, t.ex. bakom bogserögleluckan eller noskonen. Och sedan sätter startkablar på batteriet. Bilbärgare vet hur man gör.
Tänkte också på detta och den lösningen är ju bedrövlig! Blir bilen helt strömlös vill jag använda min nödöppnare som förare för att sedan öppna bakdörrarna utifrån för att kunna plocka ut mina barn som sitter bak i sina bilbarnstolar, dem kan omöjligen öppna själva och jag vill verkligen inte krossa rutan in på dem om det är akut!!

Jag har försökt söka mig fram till ett svar men kan inte hitta, vill verkligen få svar på om det går att öppna dörren utifrån om bilen blir strömlös.. nån som kan ge ett svar?
Är inte handtagen mekaniska överhuvudtaget? Går det att rycka upp dörren från utsidan?

Om inte så menar Tesla alltså att om bilen blir strömlös så ska jag först klättra över mittkonsolen bak till baksätet för att sedan hänga mig över barnen som sitter i den bakåtvända bilbarnstolen för att nå ner till dörrens insida och pilla fram nödöppnaren för att öppna dörren för att sedan antingen klättra över stolen och ta mig ut där eller klättra tillbaka till förarstolen för att ta mig ut fram? Ja ni hör ju hur det låter och hur snabbt det skulle gå vid en akutsituation..

Re: Livsfarligt

Postat: 28 nov 2024 19:23
av SwedishAdvocate
h4nk skrev: 28 nov 2024 19:16
h4nk skrev: 28 nov 2024 11:53
tor-ake skrev: 28 nov 2024 11:46
expat skrev: 28 nov 2024 11:20
En fråga bara, kan man öppna dörrarna utifrån om batteriet är dött
Tanken är att man krossar rutan och använder nödöppnaren på insidan.

Alternativt pluggar in 12V på nödkablaget som sitter på lite olika ställen beroende på modell, t.ex. bakom bogserögleluckan eller noskonen. Och sedan sätter startkablar på batteriet. Bilbärgare vet hur man gör.
Tänkte också på detta och den lösningen är ju bedrövlig! Blir bilen helt strömlös vill jag använda min nödöppnare som förare för att sedan öppna bakdörrarna utifrån för att kunna plocka ut mina barn som sitter bak i sina bilbarnstolar, dem kan omöjligen öppna själva och jag vill verkligen inte krossa rutan in på dem om det är akut!!

Jag har försökt söka mig fram till ett svar men kan inte hitta, vill verkligen få svar på om det går att öppna dörren utifrån om bilen blir strömlös.. nån som kan ge ett svar?
Är inte handtagen mekaniska överhuvudtaget? Går det att rycka upp dörren från utsidan?

Om inte så menar Tesla alltså att om bilen blir strömlös så ska jag först klättra över mittkonsolen bak till baksätet för att sedan hänga mig över barnen som sitter i den bakåtvända bilbarnstolen för att nå ner till dörrens insida och pilla fram nödöppnaren för att öppna dörren för att sedan antingen klättra över stolen och ta mig ut där eller klättra tillbaka till förarstolen för att ta mig ut fram? Ja ni hör ju hur det låter och hur snabbt det skulle gå vid en akutsituation..
Säger så klart inte att jag tycker att det är en acceptabel lösning på något sätt, men jag antar att en 'work around' skulle kunna vara att pilla loss de där små plastbitarna och fästa längre snören i vad det nu är som man ska dra i, och som du därmed kommer åt att rycka i från förarsätet vid en akutsituation…

Re: Livsfarligt

Postat: 28 nov 2024 19:24
av mikebike
h4nk skrev: 28 nov 2024 19:16
h4nk skrev: 28 nov 2024 11:53
tor-ake skrev: 28 nov 2024 11:46
expat skrev: 28 nov 2024 11:20
En fråga bara, kan man öppna dörrarna utifrån om batteriet är dött
Tanken är att man krossar rutan och använder nödöppnaren på insidan.

Alternativt pluggar in 12V på nödkablaget som sitter på lite olika ställen beroende på modell, t.ex. bakom bogserögleluckan eller noskonen. Och sedan sätter startkablar på batteriet. Bilbärgare vet hur man gör.
Tänkte också på detta och den lösningen är ju bedrövlig! Blir bilen helt strömlös vill jag använda min nödöppnare som förare för att sedan öppna bakdörrarna utifrån för att kunna plocka ut mina barn som sitter bak i sina bilbarnstolar, dem kan omöjligen öppna själva och jag vill verkligen inte krossa rutan in på dem om det är akut!!

Jag har försökt söka mig fram till ett svar men kan inte hitta, vill verkligen få svar på om det går att öppna dörren utifrån om bilen blir strömlös.. nån som kan ge ett svar?
Är inte handtagen mekaniska överhuvudtaget? Går det att rycka upp dörren från utsidan?

Om inte så menar Tesla alltså att om bilen blir strömlös så ska jag först klättra över mittkonsolen bak till baksätet för att sedan hänga mig över barnen som sitter i den bakåtvända bilbarnstolen för att nå ner till dörrens insida och pilla fram nödöppnaren för att öppna dörren för att sedan antingen klättra över stolen och ta mig ut där eller klättra tillbaka till förarstolen för att ta mig ut fram? Ja ni hör ju hur det låter och hur snabbt det skulle gå vid en akutsituation..
Jo, handtagen är mekaniska, men dörrarna låses när man kör iväg så risken finns att de fortfarande är låsta om/när bilen blir strömlös.

Re: Livsfarligt

Postat: 28 nov 2024 19:59
av SIR N
carlf skrev: 28 nov 2024 10:13
Jag vet inte vad Peter Esse har för horn i sidan till Tesla nuförtiden, det verkar ha börjat ungefär när han körde in i en stolpe på en parkering och grinade över att det tog lång tid att reparera.

Att med normal armstorlek och någorlunda normal motorik kunna öppna bakdörren på en Model 3 eller Y är iaf inget verkligt problem. Lät min åttaåriga dotter prova och hon presterade bättre än Esse.
Model 3 innan Highland har ingen mekanisk öppning av bakdörrarna så där tror jag även din dotter skulle få problem med strömlös bil. Enda lösningen är väl att kräla över till framsätena och gå ut den vägen.

Är det inte ett krav i Euro NCAP att dörrarna ska kunna öppnas efter en kollision? Om kollisionen gör bilen strömlös och det gör att bakdörrarna är låsta borde det ge ett rejält poängavdrag i krocktesterna.