Sida 1 av 10

Början på slutet för Tesla

Postat: 22 nov 2024 08:27
av Anderzzon
…hos mig.
Det blev bara tre år med Tesla för oss. Vi hämtade ut vår Model Y DM i mars 2022 och älskade den från första stund. Jag var länge inställd på att byta upp mig till en Performance när leasingen går ut i mars men nu blir det en Polestar 4 istället.
Här är de största anledningarna till att det inte blev en ny Tesla:
- Elon
- Borttagandet av USS
- Inga riktiga regnsensorer
- Oklarheter om när Juniper kommer
- Sveriges mest sålda bil
- Den känsliga lacken
Man får väl se om jag kommer ångra mig, men just nu känns Polestar 4 som ett stort steg upp från Y:n.

Re: Början på slutet för Tesla

Postat: 22 nov 2024 09:10
av mikebike
Anderzzon skrev: 22 nov 2024 08:27
…hos mig.
Det blev bara tre år med Tesla för oss. Vi hämtade ut vår Model Y DM i mars 2024 och älskade den från första stund. Jag var länge inställd på att byta upp mig till en Performance när leasingen går ut i mars men nu blir det en Polestar 4 istället.
Här är de största anledningarna till att det inte blev en ny Tesla:
- Elon
- Borttagandet av USS
- Inga riktiga regnsensorer
- Oklarheter om när Juniper kommer
- Sveriges mest sålda bil
- Den känsliga lacken
Man får väl se om jag kommer ångra mig, men just nu känns Polestar 4 som ett stort steg upp från Y:n.
Har du fått provköra en P4 lite längre?
En halvtimmes provkörning i centrala Stockholm känns lite meningslöst, särskilt för mig som ofta kör långt och "måste" ha en hyfsad farthållare.

Re: Början på slutet för Tesla

Postat: 22 nov 2024 09:11
av pejvic
Anderzzon skrev: 22 nov 2024 08:27
…hos mig.
Det blev bara tre år med Tesla för oss. Vi hämtade ut vår Model Y DM i mars 2024 och älskade den från första stund. Jag var länge inställd på att byta upp mig till en Performance när leasingen går ut i mars men nu blir det en Polestar 4 istället.
Här är de största anledningarna till att det inte blev en ny Tesla:
- Elon
- Borttagandet av USS
- Inga riktiga regnsensorer
- Oklarheter om när Juniper kommer
- Sveriges mest sålda bil
- Den känsliga lacken
Man får väl se om jag kommer ångra mig, men just nu känns Polestar 4 som ett stort steg upp från Y:n.
Den är skitsnygg helt enkelt. Men förbrukningen. Borde den inte dra kanske 30% mer i förbrukning än en model Y.
Det är en större bil? Samtidigt har den väl sämre totalt lastutrymme?

Polestar är väl dock mer premiumkänsla och skall kanske jämföras mer med tex Etron.
Tror att Y vinner folkens hjärta pga pris, UI, förbrukning, och sist men inte minst lastutrymmet som är enormt på den lilla bilen.
utseendemässigt hoppas vi på en uppgradering nu, den känns gammal och för vanlig.

Re: Början på slutet för Tesla

Postat: 22 nov 2024 09:47
av Domenix
Anderzzon skrev: 22 nov 2024 08:27
…hos mig.
Det blev bara tre år med Tesla för oss. Vi hämtade ut vår Model Y DM i mars 2024 och älskade den från första stund. Jag var länge inställd på att byta upp mig till en Performance när leasingen går ut i mars men nu blir det en Polestar 4 istället.
Här är de största anledningarna till att det inte blev en ny Tesla:
- Elon
- Borttagandet av USS
- Inga riktiga regnsensorer
- Oklarheter om när Juniper kommer
- Sveriges mest sålda bil
- Den känsliga lacken
Man får väl se om jag kommer ångra mig, men just nu känns Polestar 4 som ett stort steg upp från Y:n.
”Elon”…. 🤦‍♂️

Re: Början på slutet för Tesla

Postat: 22 nov 2024 10:19
av Freez
Med tanke på prislappen så borde det vara mycket mer bil än motsvarande MY.

P4 med longrange single motor, drag och tonade rutor 726 ksek. Tesla MY longrange rwd 602 KSEK.

Snygg design men personligen skulle jag inte klara mig utan bakruta :) .

Re: Början på slutet för Tesla

Postat: 22 nov 2024 10:42
av frippe
Freez skrev: 22 nov 2024 10:19
Med tanke på prislappen så borde det vara mycket mer bil än motsvarande MY.

P4 med longrange single motor, drag och tonade rutor 726 ksek. Tesla MY longrange rwd 602 KSEK.

Snygg design men personligen skulle jag inte klara mig utan bakruta :) .
Upplevde nog att det var bättre bakåtsikt i P4 än i en Y i och med kameran i innerbackspegeln, med tanke på Yns väldigt minimala bakruta.
Dock lite ovant att se en kamerabild i innerbackspegeln till en början.

Re: Början på slutet för Tesla

Postat: 22 nov 2024 10:48
av spacecoin
Domenix skrev: 22 nov 2024 09:47
”Elon”…. 🤦‍♂️
Självmål av Tesla att tillåta VD agera politiskt. "Not in the best interest of the company" skulle vilken styrelse värd namnet säga.

Trådar som denna är oundvikliga, då de som känner som TS inte bara är en handfull aktivister, utan vanligt folk.

Re: Början på slutet för Tesla

Postat: 22 nov 2024 11:28
av Dreas89
Domenix skrev: 22 nov 2024 09:47
Anderzzon skrev: 22 nov 2024 08:27
…hos mig.
Det blev bara tre år med Tesla för oss. Vi hämtade ut vår Model Y DM i mars 2024 och älskade den från första stund. Jag var länge inställd på att byta upp mig till en Performance när leasingen går ut i mars men nu blir det en Polestar 4 istället.
Här är de största anledningarna till att det inte blev en ny Tesla:
- Elon
- Borttagandet av USS
- Inga riktiga regnsensorer
- Oklarheter om när Juniper kommer
- Sveriges mest sålda bil
- Den känsliga lacken
Man får väl se om jag kommer ångra mig, men just nu känns Polestar 4 som ett stort steg upp från Y:n.
”Elon”…. 🤦‍♂️
Finns en anledning till att det finns en tråd om alla hans dumheter.

Re: Början på slutet för Tesla

Postat: 22 nov 2024 12:04
av Freez
frippe skrev: 22 nov 2024 10:42
Freez skrev: 22 nov 2024 10:19
Med tanke på prislappen så borde det vara mycket mer bil än motsvarande MY.

P4 med longrange single motor, drag och tonade rutor 726 ksek. Tesla MY longrange rwd 602 KSEK.

Snygg design men personligen skulle jag inte klara mig utan bakruta :) .
Upplevde nog att det var bättre bakåtsikt i P4 än i en Y i och med kameran i innerbackspegeln, med tanke på Yns väldigt minimala bakruta.
Dock lite ovant att se en kamerabild i innerbackspegeln till en början.
Så är det säkert men jobbigt med förändring 😀

Re: Början på slutet för Tesla

Postat: 22 nov 2024 12:30
av AAKEE
Anderzzon skrev: 22 nov 2024 08:27
…hos mig.
Det blev bara tre år med Tesla för oss. Vi hämtade ut vår Model Y DM i mars 2024 och älskade den från första stund. Jag var länge inställd på att byta upp mig till en Performance när leasingen går ut i mars men nu blir det en Polestar 4 istället.
Här är de största anledningarna till att det inte blev en ny Tesla:
- Elon
- Borttagandet av USS
- Inga riktiga regnsensorer
- Oklarheter om när Juniper kommer
- Sveriges mest sålda bil
- Den känsliga lacken
Man får väl se om jag kommer ångra mig, men just nu känns Polestar 4 som ett stort steg upp från Y:n.
Använde du någon kommande OTA för att resa tillbaka från 2027 till 2024 för att skriva inlägget? :D (OBS! Skämt!)


Jag skulle tro att jag kliver av Tesla efter att jag är klar med nuvarande.

Bryr mig inte mycket om Elon i det sammanhanget, men de tekniska delarna du angav är några av anledningarna.
Tesla använder dessutom hårdvara med undermålig kvalitet. Väldigt mycket skit ombord, rent ut sagt.

Dessutom blev jag totalt blåst av Tesla som låmnade ut en bil med skador (varav några inte kunde ses eftersom bilen inte var tillräckligt ren och täckt med ett lager damm).

Man lämnar inte ut en bil med skador till mig och hänvisar till att jag ska stå för det själv utan att det får följder. Det går inte acceptera, helt enkelt.

Re: Början på slutet för Tesla

Postat: 22 nov 2024 13:08
av Frunken
Skönt med dramatiska rubriker 🤣

Ett som är säkert är iaf att Tesla verkar röra upp starka känslor hos en del.

Jag står för mitt val och ser ingen anledning till byte innan det finns, enligt mig fullgoda alternativ.

Re: Början på slutet för Tesla

Postat: 22 nov 2024 13:12
av Remuz
Nu har jag ju 2an och inte 4an men jag är klart mer nöjd med ps2 än model 3. Kör model 3 ganska mycket men är glad att jag inte äger den så jag slipper ha med Tesla att göra

Re: Början på slutet för Tesla

Postat: 22 nov 2024 13:18
av repulsiv
Anderzzon skrev: 22 nov 2024 08:27
Här är de största anledningarna till att det inte blev en ny Tesla:
- Elon
- Borttagandet av USS
- Inga riktiga regnsensorer
- Oklarheter om när Juniper kommer
- Sveriges mest sålda bil
- Den känsliga lacken
Jag kan hålla med om alla punkter där utom "sveriges mest sålda bil", hur blir det något negativt ?

Om man vill sticka ut, visst,men då borde även polestar falla bort.

Re: Början på slutet för Tesla

Postat: 22 nov 2024 13:22
av spacecoin
repulsiv skrev: 22 nov 2024 13:18
Anderzzon skrev: 22 nov 2024 08:27
Här är de största anledningarna till att det inte blev en ny Tesla:
- Elon
- Borttagandet av USS
- Inga riktiga regnsensorer
- Oklarheter om när Juniper kommer
- Sveriges mest sålda bil
- Den känsliga lacken
Jag kan hålla med om alla punkter där utom "sveriges mest sålda bil", hur blir det något negativt ?

Om man vill sticka ut, visst,men då borde även polestar falla bort.
Jag fattar resonemanget. Jag vill då inte rulla omkring i en vit MY. Såg tre efter varandra i en kö på morgonpromenaden i går. Det är skilland på att sticka och och vara identitetslös ;)

Men jag skille nöja mig med att byta färg iofs.

Re: Början på slutet för Tesla

Postat: 22 nov 2024 13:24
av Anderzzon
spacecoin skrev: 22 nov 2024 13:22
repulsiv skrev: 22 nov 2024 13:18

Jag kan hålla med om alla punkter där utom "sveriges mest sålda bil", hur blir det något negativt ?

Om man vill sticka ut, visst,men då borde även polestar falla bort.
Jag fattar resonemanget. Jag vill då inte rulla omkring i en vit MY. Såg tre efter varandra i en kö på morgonpromenaden i går. Det är skilland på att sticka och och vara identitetslös ;)

Men jag skille nöja mig med att byta färg iofs.
Håller med, är alltid minst en MY i kö till drop-offen i skolan på morgnarna. Jag skulle nog säga att köra en vit Tesla är samma sak som att köra V70 på 00-talet är det som stör mig mest av punkterna jag listade. Min fru stör sig mer på Elon :twisted:

Re: Början på slutet för Tesla

Postat: 22 nov 2024 13:29
av Anderzzon
mikebike skrev: 22 nov 2024 09:10
Har du fått provköra en P4 lite längre?
En halvtimmes provkörning i centrala Stockholm känns lite meningslöst, särskilt för mig som ofta kör långt och "måste" ha en hyfsad farthållare.
Körde lite mer än en timme totalt, blev väl ca halva tiden på motorväg och halva i stan. Glömde faktiskt att testa autopiloten, men skippade också det paketet. Har nog använt autopiloten i Teslan färre än 10 gånger på snart 3 år.

Re: Början på slutet för Tesla

Postat: 22 nov 2024 14:24
av Fredrik j
repulsiv skrev: 22 nov 2024 13:18
Anderzzon skrev: 22 nov 2024 08:27
Här är de största anledningarna till att det inte blev en ny Tesla:
- Elon
- Borttagandet av USS
- Inga riktiga regnsensorer
- Oklarheter om när Juniper kommer
- Sveriges mest sålda bil
- Den känsliga lacken
Jag kan hålla med om alla punkter där utom "sveriges mest sålda bil", hur blir det något negativt ?

Om man vill sticka ut, visst,men då borde även polestar falla bort.
Om nu Polestar 4 kommer bli vanlig på svenska vägar så kommer det ju dröja en stund. Skulle nog säga att den sticker ut lite.

Re: Början på slutet för Tesla

Postat: 22 nov 2024 15:29
av Anderzzon
Fredrik j skrev: 22 nov 2024 14:24
repulsiv skrev: 22 nov 2024 13:18
Anderzzon skrev: 22 nov 2024 08:27
Här är de största anledningarna till att det inte blev en ny Tesla:
- Elon
- Borttagandet av USS
- Inga riktiga regnsensorer
- Oklarheter om när Juniper kommer
- Sveriges mest sålda bil
- Den känsliga lacken
Jag kan hålla med om alla punkter där utom "sveriges mest sålda bil", hur blir det något negativt ?

Om man vill sticka ut, visst,men då borde även polestar falla bort.
Om nu Polestar 4 kommer bli vanlig på svenska vägar så kommer det ju dröja en stund. Skulle nog säga att den sticker ut lite.
Precis! Jag hoppas i och för sig för Polestars skull att de säljer åtminstone några bilar men, tror att backspegeln är en dealbreaker för många.

Re: Början på slutet för Tesla

Postat: 22 nov 2024 15:40
av roffe_s
Grattis till en fin bil, tror Du har alla förutsättningar att bli mycket nöjd :)

Har Du adaptiv farthållare i bilen räcker det långt, det är i varje fall min erfarenhet. Jag är nyfiken på hur Du kommer att uppleva helljuset, det har i alla fall fått mycket beröm av den i min bekantskapskrets som hunnit hämta ut sin P4. Och LED Matrix som vi har i vår ”gamla” P2 är nog fortfarande det originalljus jag varit mest nöjd med.

Men som sagt - grattis igen!

Re: Början på slutet för Tesla

Postat: 22 nov 2024 16:29
av Fredrik j
Anderzzon skrev: 22 nov 2024 15:29
Fredrik j skrev: 22 nov 2024 14:24
repulsiv skrev: 22 nov 2024 13:18
Anderzzon skrev: 22 nov 2024 08:27
Här är de största anledningarna till att det inte blev en ny Tesla:
- Elon
- Borttagandet av USS
- Inga riktiga regnsensorer
- Oklarheter om när Juniper kommer
- Sveriges mest sålda bil
- Den känsliga lacken
Jag kan hålla med om alla punkter där utom "sveriges mest sålda bil", hur blir det något negativt ?

Om man vill sticka ut, visst,men då borde även polestar falla bort.
Om nu Polestar 4 kommer bli vanlig på svenska vägar så kommer det ju dröja en stund. Skulle nog säga att den sticker ut lite.
Precis! Jag hoppas i och för sig för Polestars skull att de säljer åtminstone några bilar men, tror att backspegeln är en dealbreaker för många.
Med tanke på hur många bilar Tesla sålt trots att man förändrat fundamentala saker torde det inte vara ett problem om man gillar bilen i övrigt.
Jag tror att hade Tesla ersatt bakrutan med en kamera hade det lyfts fram som innovativt och utmanande.
Personligen använder jag sidospeglarna mer än backspegeln men jag har inte provat Polestar4 ännu. Vad jag har läst fungerar det inte så bra med progressiva glasögon.

Re: Början på slutet för Tesla

Postat: 22 nov 2024 16:39
av toppo
Jag tycker kameran istället för bakruta fungerar mycket bra i Polestar 4, kräver naturligtvis lite tillvänjning men sikten är inga problem med. Överlag en mycket fin bil som går tyst och komfortabelt, bra kraft och överlägset infotainment. För mig är tyvärr avsaknad av skidlucka en väldigt stor nackdel, och att bagaget är lite begränsande när barnvagn och andra skrymmande saker ska med.

Re: Början på slutet för Tesla

Postat: 23 nov 2024 10:57
av Itoy
Anderzzon skrev: 22 nov 2024 08:27
- Elon
Bättre med Li Shufu?

The NACP has added the Chinese car manufacturer Geely to the list of international sponsors of the war
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/

Re: Början på slutet för Tesla

Postat: 23 nov 2024 12:06
av Anderzzon
Itoy skrev: 23 nov 2024 10:57
Anderzzon skrev: 22 nov 2024 08:27
- Elon
Bättre med Li Shufu?

The NACP has added the Chinese car manufacturer Geely to the list of international sponsors of the war
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Dels är Li Shufu inte VD för Polestar, dels har vad jag vet inte Li Shufu officiellt bett Ukraina ge upp land till Ryssland.
Men oavsett så är Elon bara en punkt i listan. Kom precis på en till: -svängradien

Re: Början på slutet för Tesla

Postat: 23 nov 2024 12:36
av renes
Fredrik j skrev: 22 nov 2024 16:29
Personligen använder jag sidospeglarna mer än backspegeln men jag har inte provat Polestar4 ännu. Vad jag har läst fungerar det inte så bra med progressiva glasögon.
Det är bara att sätta på sig glasögonen upp och ner.

Re: Början på slutet för Tesla

Postat: 23 nov 2024 13:59
av Fredrik j
renes skrev: 23 nov 2024 12:36
Fredrik j skrev: 22 nov 2024 16:29
Personligen använder jag sidospeglarna mer än backspegeln men jag har inte provat Polestar4 ännu. Vad jag har läst fungerar det inte så bra med progressiva glasögon.
Det är bara att sätta på sig glasögonen upp och ner.
Eller enklare, fortsätta mest använda ytterbackspeglarna. Men jag antar att det upplevs ungefär som att köra utan glasögonen.