Extraljus igen
Postat: 16 nov 2024 10:42
Hallå vänner!
Jag funderar på att montera på en LED-ramp på min MY-23 med LiOn-batteri.
Den tilltänkta rampen drar ca 120W.
Har läst att det kan bli problem om man tar ström framme med batteriet, eftersom det sitter en laddningsregulator innan batteriet och den bara laddar det den teoretiskt behöver, och att man hellre ska ta strömmen vid DC-DC-omvandlaren i baksätet.
Jag förväntar mig att extraljusen kommer behöva vara igång längre perioder på "Norrlandsturnéerna".
Så ett par frågor till er som monterat på extraljus:
Tar ni ström vid batteriet?
Har ni litiumbatteri?
Vad drar era ramper?
Kan ni köra ett par timmar i kall vinter utan problem?
Annars, ni som tagit ström i baksätet:
Finns det någon smidig väg att dra fram en strömkabel från baksätet utan att riva hela inredningen?
Min plan B är annars att montera rampen på takboxen (som jag normalt alltid har på när det vankas dessa längre styrningar...)
Jag funderar på att montera på en LED-ramp på min MY-23 med LiOn-batteri.
Den tilltänkta rampen drar ca 120W.
Har läst att det kan bli problem om man tar ström framme med batteriet, eftersom det sitter en laddningsregulator innan batteriet och den bara laddar det den teoretiskt behöver, och att man hellre ska ta strömmen vid DC-DC-omvandlaren i baksätet.
Jag förväntar mig att extraljusen kommer behöva vara igång längre perioder på "Norrlandsturnéerna".
Så ett par frågor till er som monterat på extraljus:
Tar ni ström vid batteriet?
Har ni litiumbatteri?
Vad drar era ramper?
Kan ni köra ett par timmar i kall vinter utan problem?
Annars, ni som tagit ström i baksätet:
Finns det någon smidig väg att dra fram en strömkabel från baksätet utan att riva hela inredningen?
Min plan B är annars att montera rampen på takboxen (som jag normalt alltid har på när det vankas dessa längre styrningar...)