Tänkte eventuellt skaffa mig en mach e, begagnad long range rwd teknik +
Någon här inne som har erfarenhet av den? Bra/ dåligt?
Tydligen har det hänt en del via ota, bättre laddning, mer tillgänglig kapacitet, tycker de verkar ligga i att uppdatera bilen till skillnad från vag…..
Tror de prisa bort sig när den va ny men tycker den är värd begagnad nu.
Re: Ford Mustang mach e
Postat: 06 nov 2024 21:27
av Pete
Jag hade tidigare en Mach-E AWD Long range. Den hade jag i två år och var överlag väldigt nöjd.
Under mitt ägande så mottog bilen frekvent OTAs med förbättringar, både visuella förbättringar (UI) men också uppdateringar med exempelvis förbättrad laddkurvan och förbättrade köregenskaper.
En klar nackdel var (är fortfarande?) att den saknar värmepump, vilket märktes rejält på räckvidden under vinterhalvåret. Ytterligare något som jag störde mig på var FordPass (app). Den krånglade väldigt ofta och ibland kunde den inte alls kommunicera med bilen. Ford lanserade ganska nyligen en helt ny app dock så det kanske har löst sig nu.
Re: Ford Mustang mach e
Postat: 07 nov 2024 00:20
av airdrive
Hade en sådan själv och den var trevlig. Bra baksäte och god ljudkomfort.
Här kommer några ostrukturerade input.
Störde mig på en då buggig app samt att man inte kunde styra max laddström i app /bilen men det kan ha förbättrats.
Lite platta stolar för långresa. Typiskt amerikansk att köra och rätt hårt satt fjädring. Man sitter högt så det är bra.
En 4WD skulle jag kunna tänka mig idag när dom kommit ner i pris. Kan dock vara värt att kolla vad dom tar för ”service”, vad som nu egentligen behöver servas på en elbil
Re: Ford Mustang mach e
Postat: 07 nov 2024 06:40
av Oscar11
Mach- 2025 får värmepump.
Re: Ford Mustang mach e
Postat: 07 nov 2024 07:24
av mikebike
Hur är det med taklast och dragvikt mellan olika årgångar?
Jag hade tidigare en Mach-E AWD Long range. Den hade jag i två år och var överlag väldigt nöjd.
Under mitt ägande så mottog bilen frekvent OTAs med förbättringar, både visuella förbättringar (UI) men också uppdateringar med exempelvis förbättrad laddkurvan och förbättrade köregenskaper.
En klar nackdel var (är fortfarande?) att den saknar värmepump, vilket märktes rejält på räckvidden under vinterhalvåret. Ytterligare något som jag störde mig på var FordPass (app). Den krånglade väldigt ofta och ibland kunde den inte alls kommunicera med bilen. Ford lanserade ganska nyligen en helt ny app dock så det kanske har löst sig nu.
Jag hade tidigare en Mach-E AWD Long range. Den hade jag i två år och var överlag väldigt nöjd.
Under mitt ägande så mottog bilen frekvent OTAs med förbättringar, både visuella förbättringar (UI) men också uppdateringar med exempelvis förbättrad laddkurvan och förbättrade köregenskaper.
En klar nackdel var (är fortfarande?) att den saknar värmepump, vilket märktes rejält på räckvidden under vinterhalvåret. Ytterligare något som jag störde mig på var FordPass (app). Den krånglade väldigt ofta och ibland kunde den inte alls kommunicera med bilen. Ford lanserade ganska nyligen en helt ny app dock så det kanske har löst sig nu.
Det var det. Så fort jag var tvungen att köra med E-heat funktionen på i bilen så blev förbrukningen märkbart försämrad. På längre resor vintertid var det inte ovanligt att jag stundtals fick stänga av värmen helt för att ta mig till nästa planerad stopp och det fick i sin tur negativ inverkan på batteritemperaturen inför laddningen.
Jag vet att Ford jobbade med uppdateringar kring detta så de kanske har kommit med en lösning nu.
Jag hade tidigare en Mach-E AWD Long range. Den hade jag i två år och var överlag väldigt nöjd.
Under mitt ägande så mottog bilen frekvent OTAs med förbättringar, både visuella förbättringar (UI) men också uppdateringar med exempelvis förbättrad laddkurvan och förbättrade köregenskaper.
En klar nackdel var (är fortfarande?) att den saknar värmepump, vilket märktes rejält på räckvidden under vinterhalvåret. Ytterligare något som jag störde mig på var FordPass (app). Den krånglade väldigt ofta och ibland kunde den inte alls kommunicera med bilen. Ford lanserade ganska nyligen en helt ny app dock så det kanske har löst sig nu.
Det var det. Så fort jag var tvungen att köra med E-heat funktionen på i bilen så blev förbrukningen märkbart försämrad. På längre resor vintertid var det inte ovanligt att jag stundtals fick stänga av värmen helt för att ta mig till nästa planerad stopp och det fick i sin tur negativ inverkan på batteritemperaturen inför laddningen.
Jag vet att Ford jobbade med uppdateringar kring detta så de kanske har kommit med en lösning nu.
Aaah okej. Kanske en icke-optimerad lösning då. Mycket möjligt ett problem i och med trådämnet, men kanske inte en generell sanning.
Tack för info!
Re: Ford Mustang mach e
Postat: 07 nov 2024 12:07
av Macki
Ska prova en LR rwd teknik+ idag.
Verkar som att många är överens att den är inte bäst på något men bra/ok på det mesta.
Har den nån sorts Matrix eller bara dum helljus som slår av/på ljuset vid möte? Vill minnas att min gamla smax hade nån typ av Matrix
Tycker också det är tråkigt att den inte har värmepump men man verkar ändå komma 30-35 mil vinter tid så.
Bad även att få prisuppgifter på vad de olika servarna kostar så slänger upp de priserna här sen.
Verkar som att många är överens att den är inte bäst på något men bra/ok på det mesta.
Har den nån sorts Matrix eller bara dum helljus som slår av/på ljuset vid möte? Vill minnas att min gamla smax hade nån typ av Matrix
Tycker också det är tråkigt att den inte har värmepump men man verkar ändå komma 30-35 mil vinter tid så.
Bad även att få prisuppgifter på vad de olika servarna kostar så slänger upp de priserna här sen.
Ja det finns Matrix, kommer inte ihåg vilket paket dock. Fungerade bra under det år jag hade en Mach-E, ingen som blinkade på mig etc. Däremot så använde den inte hela helljuset vid automatik, när man slog på manuellt blev det bättre vilket var rätt störande.
Jag gillade den, som du säger var den inte bäst på något men bra på mycket. Otroligt bra styrassistent
Re: Ford Mustang mach e
Postat: 08 nov 2024 20:47
av manneson
Verkar ju ligga på ungefär samma priser som etron 55.
Bättre garanti och lägre driftskostnader antar jag? Men vad lockar med den egentligen? Jag kan inte riktigt komma på något.
Verkar som att många är överens att den är inte bäst på något men bra/ok på det mesta.
Har den nån sorts Matrix eller bara dum helljus som slår av/på ljuset vid möte? Vill minnas att min gamla smax hade nån typ av Matrix
Tycker också det är tråkigt att den inte har värmepump men man verkar ändå komma 30-35 mil vinter tid så.
Bad även att få prisuppgifter på vad de olika servarna kostar så slänger upp de priserna här sen.
Ja det finns Matrix, kommer inte ihåg vilket paket dock. Fungerade bra under det år jag hade en Mach-E, ingen som blinkade på mig etc. Däremot så använde den inte hela helljuset vid automatik, när man slog på manuellt blev det bättre vilket var rätt störande.
Jag gillade den, som du säger var den inte bäst på något men bra på mycket. Otroligt bra styrassistent
Ah ok det är ju ändå najs med nån typ av Matrix.
Va och prova en igår och den tickar ju många boxar, prova en rwd men blir nog en awd istället. Samma pengar men mer bil dock färre mil.
Verkar ju ligga på ungefär samma priser som etron 55.
Bättre garanti och lägre driftskostnader antar jag? Men vad lockar med den egentligen? Jag kan inte riktigt komma på något.
Skulle nog säga att med kampanjerna som Hedin kör så är priserna bra. Nu är inte affären hemma men när den går igenom så ska jag dela med mig. Tycker att man får så sjukt mycket bil för pengarna.
Re: Ford Mustang mach e
Postat: 09 nov 2024 14:34
av DanneB
Lite nyfiken bara och har en fråga till er som har Mach-E.
Nu när det börjat bli mörkt ute, så har jag börjat se flera Mach-E:s som står på sina uppfarter och laddar, med framlysena på.
Är det att ägarna glömt stänga av lysena eller brukar de lysa under laddning? Jag gissar på första alternativet, men man vet ju aldrig, då jag sett flertalet olika lysa.
Re: Ford Mustang mach e
Postat: 09 nov 2024 15:59
av Macki
Tog en längre provkörning idag LR awd, den går bra och tyst, tyckte den va bekväm i fjädringen vilket jag gillar. Den hade även plåttak vilket jag vill ha då jag inte alls gillar panorama utan jalusi! Helt hopplöst på sommaren har jag fått erfara i skodan, samt det borde vara bättre för värme/kylning av kupén och man får 10kg extra på taket (75kg totalt då)
Den får nu även dra 1500kg vilket är ett lyft.
Mycket stämmer i bilen och känns bra men den adaptiva farthållaren som är mycket bra är väl känslig att man måste hålla ögonen på vägen men det är bara att vänja sig säkert.
Går allt sin väg så blir det affär i veckan.
Lite nyfiken bara och har en fråga till er som har Mach-E.
Nu när det börjat bli mörkt ute, så har jag börjat se flera Mach-E:s som står på sina uppfarter och laddar, med framlysena på.
Är det att ägarna glömt stänga av lysena eller brukar de lysa under laddning? Jag gissar på första alternativet, men man vet ju aldrig, då jag sett flertalet olika lysa.
Det har jag också sett flera gånger på en och samma bil, jag gissar att den gör så nör den laddar men fattar inte varför. Nör dem inte har laddat så har det inte lyst, går förbi den varje morgon när jag går med hunden.
Den hade även plåttak vilket jag vill ha då jag inte alls gillar panorama utan jalusi! Helt hopplöst på sommaren har jag fått erfara i skodan, samt det borde vara bättre för värme/kylning av kupén och man får 10kg extra på taket (75kg totalt då)
Har du ett glastak av kvalitet är det kanon på sommaren. Ljust o trevligt. Och inte varmt.
Min E-klass har glas "runt om" (akustikpaket) som inte bara dämpar buller men framförallt allt dämpar både UV och IR (värmestrålning)
Den hade även plåttak vilket jag vill ha då jag inte alls gillar panorama utan jalusi! Helt hopplöst på sommaren har jag fått erfara i skodan, samt det borde vara bättre för värme/kylning av kupén och man får 10kg extra på taket (75kg totalt då)
Har du ett glastak av kvalitet är det kanon på sommaren. Ljust o trevligt. Och inte varmt.
Min E-klass har glas "runt om" (akustikpaket) som inte bara dämpar buller men framförallt allt dämpar både UV och IR (värmestrålning)
Det bullrar betydligt mer från takräcken (och det man har på dessa) när man har glastak eller glastaklucka.
Den hade även plåttak vilket jag vill ha då jag inte alls gillar panorama utan jalusi! Helt hopplöst på sommaren har jag fått erfara i skodan, samt det borde vara bättre för värme/kylning av kupén och man får 10kg extra på taket (75kg totalt då)
Har du ett glastak av kvalitet är det kanon på sommaren. Ljust o trevligt. Och inte varmt.
Min E-klass har glas "runt om" (akustikpaket) som inte bara dämpar buller men framförallt allt dämpar både UV och IR (värmestrålning)
Det bullrar betydligt mer från takräcken (och det man har på dessa) när man har glastak eller glastaklucka.
Torde återigen bero på kvaliteten. Glas som är lite tjockare med mellanskikt har förmåga att dämpa ljud väldigt bra vs ett tunt metallskikt med innertak i tyg.
Den hade även plåttak vilket jag vill ha då jag inte alls gillar panorama utan jalusi! Helt hopplöst på sommaren har jag fått erfara i skodan, samt det borde vara bättre för värme/kylning av kupén och man får 10kg extra på taket (75kg totalt då)
Har du ett glastak av kvalitet är det kanon på sommaren. Ljust o trevligt. Och inte varmt.
Min E-klass har glas "runt om" (akustikpaket) som inte bara dämpar buller men framförallt allt dämpar både UV och IR (värmestrålning)
Det bullrar betydligt mer från takräcken (och det man har på dessa) när man har glastak eller glastaklucka.
Torde återigen bero på kvaliteten. Glas som är lite tjockare med mellanskikt har förmåga att dämpa ljud väldigt bra vs ett tunt metallskikt med innertak i tyg.
Det är min erfarenhet efter att ha kört med cyklar på taket i över 30 år att det är stor skillnad. Glastaklucka är sämre än plåttak, panoramataklucka är ännu sämre. Teslas glastak är värst.
Kanske är Teslas glastak av ovanligt dålig kvalite och Volvos plåttak av väldigt bra kvalite, men jag tror inte det är där skillnaden ligger.
Den hade även plåttak vilket jag vill ha då jag inte alls gillar panorama utan jalusi! Helt hopplöst på sommaren har jag fått erfara i skodan, samt det borde vara bättre för värme/kylning av kupén och man får 10kg extra på taket (75kg totalt då)
Har du ett glastak av kvalitet är det kanon på sommaren. Ljust o trevligt. Och inte varmt.
Min E-klass har glas "runt om" (akustikpaket) som inte bara dämpar buller men framförallt allt dämpar både UV och IR (värmestrålning)
Det bullrar betydligt mer från takräcken (och det man har på dessa) när man har glastak eller glastaklucka.
Torde återigen bero på kvaliteten. Glas som är lite tjockare med mellanskikt har förmåga att dämpa ljud väldigt bra vs ett tunt metallskikt med innertak i tyg.
Det är min erfarenhet efter att ha kört med cyklar på taket i över 30 år att det är stor skillnad. Glastaklucka är sämre än plåttak, panoramataklucka är ännu sämre. Teslas glastak är värst.
Kanske är Teslas glastak av ovanligt dålig kvalite och Volvos plåttak av väldigt bra kvalite, men jag tror inte det är där skillnaden ligger.
Här skulle jag nog vilja flika in att Teslas bilar generellt släpper in mycket oljud utifrån. Det är enorm skillnad i det här hänseendet mellan vår Model 3 och vår VW ID.4. Båda har panoramatak/glas.
Re: Ford Mustang mach e
Postat: 12 nov 2024 17:00
av Macki
Nu är skodan såld
Men den kan vi ta i en annan tråd….
Dock så tycker jag att jag har gjort en bra affär på en mach e
Fick även med nya vinterdäck på original 18” fälg i detta priset! Sommardäcken på original 19” är nästan också nya.
Jag får leverans av den på fredag och har fått den nya Explorer på lån tills dess. Trevlig bil men vilket mög med knapparna på ratten!