Sida 1 av 1
Tesla river superchargers
Postat: 02 nov 2024 10:44
av mans71
Trist att Tesla river Ödeshög & Sillekrog. Dels är det skönt med stationer där man smidigt kan ladda utan trassel med andra märken, dels är Sillekrog strategiskt placerat. Rent konkret blir resor med min gammel-Tesla och enbart SUC ToR från Norrköpingshållet en omöjlighet för mig. Hur sjutton tänker dom när dom river Sillekrog utan ett alternativ?
Re: Tesla river superchargers
Postat: 02 nov 2024 10:46
av manneson
mans71 skrev: ↑02 nov 2024 10:44
Hur sjutton tänker dom när dom river Sillekrog utan ett alternativ?
Att det idag finns gott om andra alternativ?
Har du inte CCS-konverterat är det nog en god idé...
Re: Tesla river superchargers
Postat: 02 nov 2024 10:50
av mans71
Har adapter. Tesla SUC-alternativ saknas.
Re: Tesla river superchargers
Postat: 02 nov 2024 11:15
av Niklas Z
Du kanske har gratis SuC-laddning och då förstår jag att det är surt att en station på en för dig relevant rutt försvinner. Men annars finns det ju väldigt många andra operatörer som har laddstationer med mer effekt längs E4 mellan Norrköping och Stockholm.
Re: Tesla river superchargers
Postat: 02 nov 2024 11:51
av manneson
mans71 skrev: ↑02 nov 2024 10:50
Har adapter. Tesla SUC-alternativ saknas.
Hur menar du?
Chargefinder filtrerat på minimum 150kw..
Re: Tesla river superchargers
Postat: 02 nov 2024 12:03
av Lerumsexpressen
mans71 skrev: ↑02 nov 2024 10:44
Trist att Tesla river Ödeshög & Sillekrog. Dels är det skönt med stationer där man smidigt kan ladda utan trassel med andra märken, dels är Sillekrog strategiskt placerat. Rent konkret blir resor med min gammel-Tesla och enbart SUC ToR från Norrköpingshållet en omöjlighet för mig. Hur sjutton tänker dom när dom river Sillekrog utan ett alternativ?
Tänker att Tesla sannolikt vill byta ut tekniken och att de "pressas" på ersättningskrav från fastighetsägare och nyttjanderättsinnehavare.
Jag fick senaste åren krav på "kick backs" från verksamheten där laddare var placerade. De tror som gemene man att snabbladdning är en lönsam affär, och de bryr sig inte när man säger att det är Ebberödsbank.
Re: Tesla river superchargers
Postat: 02 nov 2024 12:16
av tnjo
Med färre suc så får man väl hoppas att tesla snart inför att man kan välja att planera med andra laddnätverk
Re: Tesla river superchargers
Postat: 02 nov 2024 12:47
av mans71
manneson skrev: ↑02 nov 2024 11:51
mans71 skrev: ↑02 nov 2024 10:50
Har adapter. Tesla SUC-alternativ saknas.
Hur menar du?
IMG_0674.jpeg
Chargefinder filtrerat på minimum 150kw..
Menar det jag skrev. Tesla har inte ersatt Sillekrog med annan laddare.
Re: Tesla river superchargers
Postat: 02 nov 2024 13:25
av manneson
mans71 skrev: ↑02 nov 2024 12:47
manneson skrev: ↑02 nov 2024 11:51
mans71 skrev: ↑02 nov 2024 10:50
Har adapter. Tesla SUC-alternativ saknas.
Hur menar du?
IMG_0674.jpeg
Chargefinder filtrerat på minimum 150kw..
Menar det jag skrev. Tesla har inte ersatt Sillekrog med annan laddare.
Nä, och det finns inget krav på dom att göra det heller. Det finns som bilden visar massor med alternativ idag, så det är ju ingen som blir stående pga det.
Kan förstå om du har gratis SUC och har räknat att kunna fortsätta med det att det kan vara irriterande. Rent krasst kan det ju faktiskt vara något Tesla sett, att många som nyttjar den pendlar till Sthlm med gamla bilar...
Men rimligen blir det säkert en ny v4 någon annanstans på sträckan.
Re: Tesla river superchargers
Postat: 02 nov 2024 13:39
av mans71
manneson skrev: ↑02 nov 2024 13:25
mans71 skrev: ↑02 nov 2024 12:47
manneson skrev: ↑02 nov 2024 11:51
mans71 skrev: ↑02 nov 2024 10:50
Har adapter. Tesla SUC-alternativ saknas.
Hur menar du?
IMG_0674.jpeg
Chargefinder filtrerat på minimum 150kw..
Menar det jag skrev. Tesla har inte ersatt Sillekrog med annan laddare.
Nä, och det finns inget krav på dom att göra det heller. Det finns som bilden visar massor med alternativ idag, så det är ju ingen som blir stående pga det.
Kan förstå om du har gratis SUC och har räknat att kunna fortsätta med det att det kan vara irriterande. Rent krasst kan det ju faktiskt vara något Tesla sett, att många som nyttjar den pendlar till Sthlm med gamla bilar...
Men rimligen blir det säkert en ny v4 någon annanstans på sträckan.
Har svårt att se att Tesla river en SUC pga. att den används så mycket. Märkligt argument. Hoppas dom ersätter med ny station, men som sagt, konstigt att dom river innan sådan finns på plats. I Sundsvall tex byggdes det först nya stationer innan den gamla revs. Det känns ju som en mer rimlig ordningsföljd.
Re: Tesla river superchargers
Postat: 02 nov 2024 13:42
av Niklas Z
Det är väl markkontraktet som går ut och markägaren vill inte förlänga, eller känner någon till en annan förklaring?
Kan tänka mig att OKQ8 vill bygga en egen laddstation där. Gissar att det är samma vid Ödeshög, bortsett från att OKQ8 redan har en laddstation bredvid.
Re: Tesla river superchargers
Postat: 02 nov 2024 13:52
av repulsiv
Det är ju ganska uppenbart att iaf okq8 och circlek har en långsiktig plan att stegvis ersätta bensin och diesel med laddning, då kan man behålla hela strukturen med biltvättar och korvförsäljning och dynamiskt flytta över mellan bensin/diesel och el.
Det gör ju att dom knappast lär släppa till mark till andra aktörer, och dessutom avsluta kontrakt i takt med att dom går ut.
Det finsn väl dessutom nån klausul att man kan avräkna miljöpåverkan från bensin/diesel om man även säljer el, har inte satt mej in i hur det fungerar, bara settd et nämnas i artiklar.
Re: Tesla river superchargers
Postat: 02 nov 2024 14:33
av manneson
repulsiv skrev: ↑02 nov 2024 13:52
Det är ju ganska uppenbart att iaf okq8 och circlek har en långsiktig plan att stegvis ersätta bensin och diesel med laddning, då kan man behålla hela strukturen med biltvättar och korvförsäljning och dynamiskt flytta över mellan bensin/diesel och el.
Det gör ju att dom knappast lär släppa till mark till andra aktörer, och dessutom avsluta kontrakt i takt med att dom går ut.
Det finsn väl dessutom nån klausul att man kan avräkna miljöpåverkan från bensin/diesel om man även säljer el, har inte satt mej in i hur det fungerar, bara settd et nämnas i artiklar.
Jepp garanterat är det så. När Tesla byggde Ödeshög och sillekrog visste OKQ8 och CircleK överhuvudtaget inte vad elbilar var.

Re: Tesla river superchargers
Postat: 02 nov 2024 16:59
av Jojo
Jag har ända tills hyfsat nyligen också haft en 'gammel-Tesla'

med all dess brister. För mig har det fungerat bra, Sillekrog har jag undvikit så gott det gick, den har varit alldeles för snuskig och otrevlig på sistone. Från Norrköping norrut är det 16 mil till Stockholm, där det finns ett antal Superchargers. Eller 55:an norrut, där det finns en i Strängnäs och sedan Enköping. Söderut finns det gott om laddning (Linköping, Mantorp, Gränna (nja, den ligger en bra bit från Gränna)). Jag har inte haft problem alls med min gamla kärra att klara mig fram och tillbaka med befintliga Superchargers (använder enbart Teslas laddstationer).
Sillekrog och Ödeshög har varit de första Superchargers som öppnades längs E4:an och nu har uppenbarligen arrendet gått ut. På dessa ställen finns det inte heller någon möjlighet att utöka antalet laddplatser, så dessa ställen är svårt att framtidsanpassa.
Re: Tesla river superchargers
Postat: 02 nov 2024 17:01
av Jojo
manneson skrev: ↑02 nov 2024 14:33
Jepp garanterat är det så. När Tesla byggde Ödeshög och sillekrog visste OKQ8 och CircleK överhuvudtaget inte vad elbilar var.
Då fanns Circle K inte ens

Åtminstone inte i Sverige.
Re: Tesla river superchargers
Postat: 02 nov 2024 17:08
av mans71
Förstår att det såklart finns skäl för mackarna att ta tillbaka sin mark. Synd bara att Tesla inte hade förutsett detta och redan byggt en ersättingspunkt i förslagsvis Nyköping.
Grejen just med Sillekrog är att den är så strategisk om man kommer från Norrköpingshållet och ska till Stockholm och sen hem. Jag har åkt elbil och Tesla i många år nu men utan Sillekrog är det som att flyttas tillbaka till 2015 igen. Rent konkret bygger det på en halvtimme för mig enligt ABRP.
Med Sillekrog:
Utan Sillekrog:
Re: Tesla river superchargers
Postat: 02 nov 2024 17:13
av Niklas Z
Har du fri SuC? Annars har jag svårt att se problemet.
Du föreslår Nyköping som plats för en SUC. Där finns i nuläget 32 CCS-laddare med minst 150 kW, varav 27 är lediga i skrivande stund.
Re: Tesla river superchargers
Postat: 02 nov 2024 18:29
av mans71
Niklas Z skrev: ↑02 nov 2024 17:13
Har du fri SuC? Annars har jag svårt att se problemet.
Du föreslår Nyköping som plats för en SUC. Där finns i nuläget 32 CCS-laddare med minst 150 kW, varav 27 är lediga i skrivande stund.
Ja precis. Old-school och kör med fri SUC. Tesla SUC är för mig hela grejen med att ha en Tesla. Jag förstår att alla nya ägare lika gärna "tankar" på OKQ8, Ionity, mfl och att Tesla SUC bara är ett av alla alternativ som står till buds. Tesla har historiskt varit väldigt duktig på att planera var SUC ska placeras. Ödeshög och Sillkrog insåg Tesla med en gång var strategiskt viktiga punkter längs med E4. Antingen har Tesla ändrat sig här, eller så är det en miss helt enkelt.
Re: Tesla river superchargers
Postat: 02 nov 2024 18:33
av Niklas Z
Ja, då förstår jag dig.
Jag ska säga att bland alternativen i Nyköping finns Circle K. Aktiverar man autocharge är det lika smidigt att ladda på Circle K som på SuC. Men gratis blir det förstås inte.
För egen del undviker jag i vilket fall SuV V2 stationer om jag kan, eftersom de ger klen effekt, i all synnerhet om man får dela stolppar med en annan bil.
Re: Tesla river superchargers
Postat: 02 nov 2024 19:46
av repulsiv
Ett annat problem är väl att bilen inte kan planera in andra laddställen själv ? ..Orka hålla på med en app på telefonen, speciellt när tesla vägrar fixa android auto.
Re: Tesla river superchargers
Postat: 02 nov 2024 20:07
av mans71
repulsiv skrev: ↑02 nov 2024 19:46
Ett annat problem är väl att bilen inte kan planera in andra laddställen själv ? ..Orka hålla på med en app på telefonen, speciellt när tesla vägrar fixa android auto.
Precis. Tillbaka till 2015.
Re: Tesla river superchargers
Postat: 02 nov 2024 20:13
av mikebike
repulsiv skrev: ↑02 nov 2024 19:46
Ett annat problem är väl att bilen inte kan planera in andra laddställen själv ? ..Orka hålla på med en app på telefonen, speciellt när tesla vägrar fixa android auto.
Jo, den har ett antal andra snabbladdare i navigationen, men jag har själv aldrig laddat på någon.
Re: Tesla river superchargers
Postat: 02 nov 2024 20:15
av Klingspor
Synd i synnerhet med Sillekrog, ett av de bästa lägena om man åker söderut från Stockholm. Snabbt och närainpå motorvägen, en bra mack precis bredvid med toaletter och sen snabbt ut direkt på motorvägen.
Re: Tesla river superchargers
Postat: 02 nov 2024 20:21
av Niklas Z
Precis som mikebike skriver så finns många andra laddare än SuC i Teslas navigator, men jag föredrar att planera själv. Bilen har aldrig varit lika bra på det som jag. Tvärtom har den ibland direkt dumma idéer för sig, inklusive val av laddplatser.
Re: Tesla river superchargers
Postat: 02 nov 2024 21:32
av mikebike
Niklas Z skrev: ↑02 nov 2024 20:21
Precis som mikebike skriver så finns många andra laddare än SuC i Teslas navigator, men jag föredrar att planera själv. Bilen har aldrig varit lika bra på det som jag. Tvärtom har den ibland direkt dumma idéer för sig, inklusive val av laddplatser.
Ja, ibland undrar man vad navigatorn håller på med!
