Sida 1 av 2
Bärbar laddbox
Postat: 31 okt 2024 18:15
av Luma
Hej
Är det någon som har tips på en bra bärbar laddare. Helst både för 1 och 3-fas.
Priserna varierar mycket. Från några tusenlappar på Amazon till över 10 000 kr.
Re: Bärbar laddbox
Postat: 31 okt 2024 18:58
av mikebike
Re: Bärbar laddbox
Postat: 31 okt 2024 23:14
av FStaake
Jag kör denna som både bärbar och som primär laddningen hemma sedan 4 år:
https://eauto.si/metron-shop/product/pc ... a-3-phase/
Går att köpa i Sverige om man föredrar det:
https://evconnect.se/products/tesla-lad ... 898f&_ss=r
Re: Bärbar laddbox
Postat: 01 nov 2024 14:49
av fnurra
Det är väl inte riktigt samma produkter. Jag har tesla-ladda-alltid-paketet från evconnect, men som också är tillverkat av metron. Den som du har verkar ju lite bättre, då den verkar ha inbyggd jordfelsbrytare för både AC och DC, samt verkar vara helt vattentät. Nedre varianten skall man inte använda vid kraftigt regn om man inte kan skydda laddkontakten. Fördelen med att beställa från Sverige är att man kan få 50% grönt avdrag om man beställer med installation. Verkar ju nu också finnas en app till den portabla laddboxen om jag förstått det rätt. Den varianten du har motsvarar väl mer denna som evconnect säljer :
https://evconnect.se/products/podee-typ ... 2300859463. Framgår inte om det följer med någon laddkabel i det paketet från evconnect och om det inte gör det kanske det trots det gröna avdraget inte skiljer så mycket i pris om man beställer direkt från metron utan installation...
Metrons kablar är riktigt bra då de är tunna och smidiga och inbyggda Tesla-knappen underlättar också mycket.
Re: Bärbar laddbox
Postat: 03 nov 2024 18:44
av FStaake
fnurra skrev: ↑01 nov 2024 14:49
Det är väl inte riktigt samma produkter. Jag har tesla-ladda-alltid-paketet från evconnect, men som också är tillverkat av metron. Den som du har verkar ju lite bättre, då den verkar ha inbyggd jordfelsbrytare för både AC och DC, samt verkar vara helt vattentät. Nedre varianten skall man inte använda vid kraftigt regn om man inte kan skydda laddkontakten. Fördelen med att beställa från Sverige är att man kan få 50% grönt avdrag om man beställer med installation. Verkar ju nu också finnas en app till den portabla laddboxen om jag förstått det rätt. Den varianten du har motsvarar väl mer denna som evconnect säljer :
https://evconnect.se/products/podee-typ ... 2300859463. Framgår inte om det följer med någon laddkabel i det paketet från evconnect och om det inte gör det kanske det trots det gröna avdraget inte skiljer så mycket i pris om man beställer direkt från metron utan installation...
Metrons kablar är riktigt bra då de är tunna och smidiga och inbyggda Tesla-knappen underlättar också mycket.
Utan att veta exakt vilken Metron-kabel som är i ”ladda alltid”-paketet tror jag den och sen jag har är likadana.
Har som sagt haft den som uteslutande laddning hemma och i stugan till våra båda bilar de senaste 4 åren utan problem.
Den du länkar till är ytterligare en variant som ”omvandlar” ett CEE uttag till en Typ-2 hona där man ansluter sin befintliga Typ-2 - Typ-2 kabel som man vanligen använder ute på byn, eller hemma i sin laddbox.
Huruvida denna inte riktigt tycker om regn eller ej det vet jag inte.
Håller också med om att Metrons kablar är mycket smidiga.
Re: Bärbar laddbox
Postat: 03 nov 2024 20:19
av bat
Jag har kört med Teslas egna UMC med 3-fas/Schuko kontakter i 9 år. Tycker den fungerat väl. Väldigt basic från ett feature perspektiv men gör jobbet. Såg att det fanns en begagnad till salu i någon forumtråd.
Re: Bärbar laddbox
Postat: 03 nov 2024 23:06
av airdrive
Jag kör med NRGkick, blåtand/wifi och bra app gör det går att styra laddning väl även på platser med begränsad kapacitet. Jag kör med både shucko och 16A trefas med den men dom har dom andra kontakterna också upp till 32A trefas.
https://www.nrgkick.com/en/
Re: Bärbar laddbox
Postat: 04 nov 2024 10:05
av fth
airdrive skrev: ↑03 nov 2024 23:06
Jag kör med NRGkick, blåtand/wifi och bra app gör det går att styra laddning väl även på platser med begränsad kapacitet. Jag kör med både shucko och 16A trefas med den men dom har dom andra kontakterna också upp till 32A trefas.
https://www.nrgkick.com/en/
Det där ser ju ut som en riktigt bra variant, men huvva vad dyrt! För att verkligen kunna dra nytta av denna så skulle jag behöva ha 16A CEE trefas, Type 2, samt schuko, det skulle kosta >12,500:-
Jag har alltid irriterat mig på att man ska behöva ha två bängliga trefas-kablar i bilen, Type 2 och UMC, och har själv löst det med en Type 2-CEE-adapter som gör att min Tesla UMC går att använda som Type 2.
Det här är ju lite elegantare, men jag tycker kanske inte att det är värt det priset...
/fth
Re: Bärbar laddbox
Postat: 04 nov 2024 10:26
av mikebike
fth skrev: ↑04 nov 2024 10:05
airdrive skrev: ↑03 nov 2024 23:06
Jag kör med NRGkick, blåtand/wifi och bra app gör det går att styra laddning väl även på platser med begränsad kapacitet. Jag kör med både shucko och 16A trefas med den men dom har dom andra kontakterna också upp till 32A trefas.
https://www.nrgkick.com/en/
Det där ser ju ut som en riktigt bra variant, men huvva vad dyrt! För att verkligen kunna dra nytta av denna så skulle jag behöva ha 16A CEE trefas, Type 2, samt schuko, det skulle kosta >12,500:-
Jag har alltid irriterat mig på att man ska behöva ha två bängliga trefas-kablar i bilen, Type 2 och UMC, och har själv löst det med en Type 2-CEE-adapter som gör att min Tesla UMC går att använda som Type 2.
Det här är ju lite elegantare, men jag tycker kanske inte att det är värt det priset...
/fth
Jag har fyra kablar i min bil!
Original UMC Schuko och original Typ-2 kabel (4m).
Aliexpress UMC CEE och Typ- 2 kabel 7,5 meter.
Re: Bärbar laddbox
Postat: 04 nov 2024 10:36
av jonasl
Det är verkligen extremt sällan jag använder något annat än hemmaladdning (med dedikerad kabel) och DC-laddning.
Sen har jag förstås Typ 2-kabeln i bilen och den används ibland som destinationsladdning på resor men det är inte många gånger på ett år. Har även en 3-fas Tesla UMC och original 1-fas UMC liggande i bilen för säkerhets skull men de ställen vi brukade använda dem på finns inte kvar i familjen längre (alla tre i den generationen har numera lämnat sina hus så vi har varken).
Tror majoriteten av elbilsförare aldrig laddar i annat än i laddbox och snabbladdning. Sen finns det förstås de som har sommarstuga och löst laddningen så där, det hade jag också gärna gjort men tyvärr är det flera hundra meter från stugan till parkeringen och dessutom bara enfas 16A i stugan

Re: Bärbar laddbox
Postat: 04 nov 2024 11:31
av mikebike
jonasl skrev: ↑04 nov 2024 10:36
Det är verkligen extremt sällan jag använder något annat än hemmaladdning (med dedikerad kabel) och DC-laddning.
Sen har jag förstås Typ 2-kabeln i bilen och den används ibland som destinationsladdning på resor men det är inte många gånger på ett år. Har även en 3-fas Tesla UMC och original 1-fas UMC liggande i bilen för säkerhets skull men de ställen vi brukade använda dem på finns inte kvar i familjen längre (alla tre i den generationen har numera lämnat sina hus så vi har varken).
Tror majoriteten av elbilsförare aldrig laddar i annat än i laddbox och snabbladdning. Sen finns det förstås de som har sommarstuga och löst laddningen så där, det hade jag också gärna gjort men tyvärr är det flera hundra meter från stugan till parkeringen och dessutom bara enfas 16A i stugan
Och jag hade gärna laddat hemma.

Re: Bärbar laddbox
Postat: 05 nov 2024 11:55
av RareEarth
Jag laddar 6A enfas i sommarstugan, det räcker ganska bra för behovet. Om bilen kan stå inkopplad 18 h/dygn får man runt 15 mil per dygn.
Re: Bärbar laddbox
Postat: 07 nov 2024 00:09
av airdrive
fth skrev: ↑04 nov 2024 10:05
airdrive skrev: ↑03 nov 2024 23:06
Jag kör med NRGkick, blåtand/wifi och bra app gör det går att styra laddning väl även på platser med begränsad kapacitet. Jag kör med både shucko och 16A trefas med den men dom har dom andra kontakterna också upp till 32A trefas.
https://www.nrgkick.com/en/
Det där ser ju ut som en riktigt bra variant, men huvva vad dyrt! För att verkligen kunna dra nytta av denna så skulle jag behöva ha 16A CEE trefas, Type 2, samt schuko, det skulle kosta >12,500:-
Jag har alltid irriterat mig på att man ska behöva ha två bängliga trefas-kablar i bilen, Type 2 och UMC, och har själv löst det med en Type 2-CEE-adapter som gör att min Tesla UMC går att använda som Type 2.
Det här är ju lite elegantare, men jag tycker kanske inte att det är värt det priset...
/fth
Japp den var hutlöst dyr men den förra elbilen, en mach-e hade ingen inbyggd mjukvara för att reglera ner laddströmmen. I kombination med både 3-fas och vanlig kontakt och upp till 22kw laddning så lär den gå ett tag till. Men räkna hem den kommer jag aldrig att göra.

Re: Bärbar laddbox
Postat: 22 nov 2024 19:28
av JonHal
Skulle starkt avråda från produkter som inte är CE märkta.
Re: Bärbar laddbox
Postat: 22 nov 2024 22:28
av mikebike
JonHal skrev: ↑22 nov 2024 19:28
Skulle starkt avråda från produkter som inte är CE märkta.
Den är CE märkt. Som att det skulle spela någon roll.
Re: Bärbar laddbox
Postat: 22 nov 2024 22:53
av Nicke Nyfiken
mikebike skrev: ↑22 nov 2024 22:28
JonHal skrev: ↑22 nov 2024 19:28
Skulle starkt avråda från produkter som inte är CE märkta.
Den är CE märkt. Som att det skulle spela någon roll.
Frågan är väl om den är C E -märkt eller CE -märkt?

Re: Bärbar laddbox
Postat: 22 nov 2024 23:07
av lagolag
Jag har kört med Zencar 3-fas laddare från Alexpress sedan 2017 utan några som helst problem.
Re: Bärbar laddbox
Postat: 23 nov 2024 22:24
av JonHal
mikebike skrev: ↑22 nov 2024 22:28
JonHal skrev: ↑22 nov 2024 19:28
Skulle starkt avråda från produkter som inte är CE märkta.
Den är CE märkt. Som att det skulle spela någon roll.
https://www.elsakerhetsverket.se/privat ... produkter/
https://www.lansforsakringar.se/ostgota ... -elprylar/
https://www.elsakerhetsverket.se/fragor ... ing-saknas
En vänlig rekommendation bara….
Är den verkligen CE märkt?!
Re: Bärbar laddbox
Postat: 24 nov 2024 01:02
av RareEarth
Det står ju att den är CE- märkt.
Re: Bärbar laddbox
Postat: 24 nov 2024 06:05
av expat
RareEarth skrev: ↑24 nov 2024 01:02
Det står ju att den är CE- märkt.
Kan betyda China Export också. Har läst om det någonstans, men kommer inte ihåg var
Re: Bärbar laddbox
Postat: 24 nov 2024 08:31
av mikebike
Jag har konstruerat och tillverkar en produkt som är CE-märkt.
Märkningen är bara en dekal. Vem som helst kan klistra en sådan på vilken produkt som helst om man är oseriös.
Förr testades alla elprodukter av Semko och fick ett S-märke. Numera finns inget krav på oberoende test.
I mitt fall är det så att min kund var Semko och de testade produkten enligt alla normer. Det lustiga är att min produkt används för att testa om vissa typer av utrustningar (förstärkare) uppfyller fastställda normer.

Re: Bärbar laddbox
Postat: 24 nov 2024 08:33
av RareEarth
China Export är en vandringssägen, det finns inte i verkligheten. Och innan någon hittar någon internetsida som påstår att det visst finns, EU-kommissionen har undersökt det grundligt när ryktena började florera.
Re: Bärbar laddbox
Postat: 24 nov 2024 08:38
av RareEarth
mikebike skrev: ↑24 nov 2024 08:31
Jag har konstruerat och tillverkar en produkt som är CE-märkt.
Märkningen är bara en dekal. Vem som helst kan klistra en sådan på vilken produkt som helst om man är oseriös.
Förr testades alla elprodukter av Semko och fick ett S-märke. Numera finns inget krav på oberoende test.
I mitt fall är det så att min kund var Semko och de testade produkten enligt alla normer. Det lustiga är att min produkt används för att testa om vissa typer av utrustningar (förstärkare) uppfyller fastställda normer.
Det är då klart korrekt, men… Tidigare kunde vem som helst sätta ett S-märke på vad som helst om man var oseriös, så det innebär ingen skillnad i det avseendet. Alla märkningar går ju enkelt att fabricera för kriminella.
Re: Bärbar laddbox
Postat: 24 nov 2024 09:27
av expat
RareEarth skrev: ↑24 nov 2024 08:33
China Export är en vandringssägen, det finns inte i verkligheten. Och innan någon hittar någon internetsida som påstår att det visst finns, EU-kommissionen har undersökt det grundligt när ryktena började florera.
Man kan undra varför dom ser exakt likana ut
Förutom en liten detalj. Kinesmärket sitter lite närmare varann
Re: Bärbar laddbox
Postat: 24 nov 2024 10:00
av mikebike
RareEarth skrev: ↑24 nov 2024 08:38
mikebike skrev: ↑24 nov 2024 08:31
Jag har konstruerat och tillverkar en produkt som är CE-märkt.
Märkningen är bara en dekal. Vem som helst kan klistra en sådan på vilken produkt som helst om man är oseriös.
Förr testades alla elprodukter av Semko och fick ett S-märke. Numera finns inget krav på oberoende test.
I mitt fall är det så att min kund var Semko och de testade produkten enligt alla normer. Det lustiga är att min produkt används för att testa om vissa typer av utrustningar (förstärkare) uppfyller fastställda normer.
Det är då klart korrekt, men… Tidigare kunde vem som helst sätta ett S-märke på vad som helst om man var oseriös, så det innebär ingen skillnad i det avseendet. Alla märkningar går ju enkelt att fabricera för kriminella.
Skillnaden är att då kunde man fråga Semko om produkten var kontrollerad. Nu finns inget register.
Det som är bra med CE-märkningen är att det ät samma normer inom hela EU (och lite till).