Sida 1 av 1
Däckstryck MYP
Postat: 30 okt 2024 00:58
av PeppeL
Hej
Förhållandevis ny MYP-ägare och har funderat över något jag aldrig sett på någon annan bil innan och det gäller däckstryck.
Alla andra bilar jag ägt har haft varierade däckstrycksrekommendationer beroende på däcksdimension, typ av däck (sommar/vinter) samt om bilen är tom eller maxlastad. Finns alltid en liten fin tabell att läsa. På Modell Y verkar rekommendationen vara 42 PSI rakt av, oavsett de förutsättningar jag nämnt ovan.
Har ni sett några andra rekommendationer? Kör ni alltid 42 PSI eller varierar ni på något sätt? Tycker däcken borde snedslitas om man inte tar hänsyn till t ex last. Kör orginal 21" på sommaren och 235/50 19 på vintern.
Re: Däckstryck MYP
Postat: 30 okt 2024 06:31
av mikebike
Nej, jag kör endast med bar.

Re: Däckstryck MYP
Postat: 30 okt 2024 06:56
av Lurkern
Känns som att 2.9 bar räknar in både toppfart och maxlast som standardförfarandet.
Re: Däckstryck MYP
Postat: 30 okt 2024 08:38
av tor-ake
Enda anledningen till att sänka trycket från det tryck där greppet är optimalt (oavsett bilmodell) är komforten vid olastad bil, och Tesla prioriterar inte den högst. Dessutom kostar det räckvidd och slitage med lägre tryck.
Moderna däck slits minst med högt tryck. Engineering Explained har en bra video som visar varför.
EDIT jag kan tänka mig en anledning till, och det är för bilar med extremt ojämn viktfördelning typ gamla SAAB och Audi som var extremt framtunga utan passagerare. De kan växla mellan understyrning och överstyrning på ett spännande sätt om man inte anpassar trycket.
Re: Däckstryck MYP
Postat: 30 okt 2024 21:17
av PeppeL
Tänkte inte specifikt på att sänka trycket, mer att jag är van att tillverkaren rekommenderar olika tryck beroende på ett antal faktorer. Men då får man väl anta att de anger ett värde för maxlast helt enkelt. Man kan ju i så fall tycka att bilen borde ha en tendens att slita däck i mitten av slitbanorna om man alltid kör olastat. Men men... det lär ju visa sig

Re: Däckstryck MYP
Postat: 30 okt 2024 21:30
av AAKEE
PeppeL skrev: ↑30 okt 2024 21:17
Tänkte inte specifikt på att sänka trycket, mer att jag är van att tillverkaren rekommenderar olika tryck beroende på ett antal faktorer. Men då får man väl anta att de anger ett värde för maxlast helt enkelt. Man kan ju i så fall tycka att bilen borde ha en tendens att slita däck i mitten av slitbanorna om man alltid kör olastat. Men men... det lär ju visa sig
Breda lågprofildäck fungerar normalt inte riktigt så. Hög tryck gör däcket bättre på hålla formen så det slungas ut mindre i mitten. För högt tryck kan innebära mindre slitage i mitten.
Re: Däckstryck MYP
Postat: 31 okt 2024 12:17
av frosse
Så här vintertid får man ju varningar titt som tätt på för lågt däcktryck (från 42 till ~38 PSI i mitt fall). Sen som dagen blir varmare kryper trycket upp till rätt nivåer. Två frågor:
- Vid vilket tryck bör man börja oroa sig?
- Varnar min MY vid extremt lågt däcktryck?
Re: Däckstryck MYP
Postat: 31 okt 2024 12:21
av mikebike
frosse skrev: ↑31 okt 2024 12:17
Så här vintertid får man ju varningar titt som tätt på för lågt däcktryck (från 42 till ~38 PSI i mitt fall). Sen som dagen blir varmare kryper trycket upp till rätt nivåer. Två frågor:
- Vid vilket tryck bör man börja oroa sig?
- Varnar min MY vid extremt lågt däcktryck?
Rekommenderat tryck är med kalla däck.
Re: Däckstryck MYP
Postat: 31 okt 2024 12:33
av frosse
mikebike skrev: ↑31 okt 2024 12:21
frosse skrev: ↑31 okt 2024 12:17
Så här vintertid får man ju varningar titt som tätt på för lågt däcktryck (från 42 till ~38 PSI i mitt fall). Sen som dagen blir varmare kryper trycket upp till rätt nivåer. Två frågor:
- Vid vilket tryck bör man börja oroa sig?
- Varnar min MY vid extremt lågt däcktryck?
Rekommenderat tryck är med kalla däck.
Men då uppstår problemet att om jag vid kallt väder har 38 psi som sen går upp till 42 psi vid körning då blir det fel. Skulle jag istället pumpa däcken till 42 psi kommer de landa på 45-46 vid körning. Vilket känns väldigt högt.
Re: Däckstryck MYP
Postat: 31 okt 2024 12:40
av mikebike
frosse skrev: ↑31 okt 2024 12:33
mikebike skrev: ↑31 okt 2024 12:21
frosse skrev: ↑31 okt 2024 12:17
Så här vintertid får man ju varningar titt som tätt på för lågt däcktryck (från 42 till ~38 PSI i mitt fall). Sen som dagen blir varmare kryper trycket upp till rätt nivåer. Två frågor:
- Vid vilket tryck bör man börja oroa sig?
- Varnar min MY vid extremt lågt däcktryck?
Rekommenderat tryck är med kalla däck.
Men då uppstår problemet att om jag vid kallt väder har 38 psi som sen går upp till 42 psi vid körning då blir det fel. Skulle jag istället pumpa däcken till 42 psi kommer de landa på 45-46 vid körning. Vilket känns väldigt högt.
Ja, men man har valt denna rekommendation eftersom det är värre med för lågt tryck än för högt.
Inget hindrar dig dock från att justera trycket lite då och då.
Sedan använder vi bar i det här landet, tills Pascal har slagit igenom.

Re: Däckstryck MYP
Postat: 31 okt 2024 12:47
av SIR N
42 är svaret på "den yttersta frågan om Livet, universum och allting" och därför också svaret på vilket däcktryck du ska ha.