Sida 1 av 2
VW (märket) planerar att stänga tre fabriker i Tyskland
Postat: 28 okt 2024 20:14
av spacecoin
Rapporteras i FT, Bloomberg etc.
Dessutom 10% i lönesänkningar över hela linjen.
Volkswagen AG plans to close at least three factories, eliminate thousands of jobs and slash wages for tens of thousands of German workers as Europe’s biggest automaker tries to halt its tailspin.
The proposals to fix the struggling VW brand represent unprecedented cuts and underscore the extent of the crisis at Volkswagen. The German manufacturer has never closed a factory in its home country and a plan to reduce salaries by 10% could affect some 140,000 workers there.
Re: VW (märket) plnerar att stänga tre fabriker i Tyskland
Postat: 28 okt 2024 20:17
av SwedishAdvocate
spacecoin skrev: ↑28 okt 2024 20:14
Rapporteras i FT, BLoomberg etc.
Har länge tyckt att VW's designavdelning lagt sig minst ett snäpp under Skodas. T.ex. när det gäller senaste Golf och Passat. Gissar att det är en faktor i det hela…
Re: VW (märket) plnerar att stänga tre fabriker i Tyskland
Postat: 28 okt 2024 20:19
av spacecoin
SwedishAdvocate skrev: ↑28 okt 2024 20:17
spacecoin skrev: ↑28 okt 2024 20:14
Rapporteras i FT, BLoomberg etc.
Har länge tyckt att VW's designavdelning lagt sig minst ett snäpp under Skodas. T.ex. när det gäller senaste Golf och Passat. Gissar att det är en faktor i det hela…
Min uppfattning är att det är huvudsakligen många år av mismanagement och skyddad verkstad. Ovilja att ta tuffa beslut.
“We are not productive enough at our German locations,” VW brand CEO Thomas Schäfer said, adding that factory costs are 25% to 50% above the company’s plans.
Re: VW (märket) planerar att stänga tre fabriker i Tyskland
Postat: 28 okt 2024 20:32
av repulsiv
Jag har aldrig gillar VW, men vad man än tycker om dom så är det dåligt för europa.
Re: VW (märket) planerar att stänga tre fabriker i Tyskland
Postat: 28 okt 2024 20:42
av fth
Jag tror att början till slutet för VW var när Herbert Diess tvingades bort, han var nog tyvärr den sista chansen att svänga om skutan till något mer framtidsinriktat.
/fth
Re: VW (märket) planerar att stänga tre fabriker i Tyskland
Postat: 28 okt 2024 21:12
av wannabee
fth skrev: ↑28 okt 2024 20:42
Jag tror att början till slutet för VW var när Herbert Diess tvingades bort, han var nog tyvärr den sista chansen att svänga om skutan till något mer framtidsinriktat.
/fth
Håller med, men det sägs att han låg bakom 5000 programmerare som skulle fixa mjukvaran åt WV, dessa hade inte gjort nån bil mjukvara tidigare och det verkade vara lite väl många kockar som kokade soppan.
Nån skrev väl att han inte ställde om till elbilar tillräckligt snabbt enligt facket, jag trodde att han ställde om för snabbt för facket. Facket lär äga/säga till, en hel del av WV
Re: VW (märket) planerar att stänga tre fabriker i Tyskland
Postat: 28 okt 2024 21:13
av spacecoin
fth skrev: ↑28 okt 2024 20:42
Jag tror att början till slutet för VW var när Herbert Diess tvingades bort, han var nog tyvärr den sista chansen att svänga om skutan till något mer framtidsinriktat.
Det är svårt att säga. Han var ju medial och så men det känns som att haveriet i Cariad var på hans skift.
Edit;
wannabee skrev: ↑28 okt 2024 21:12
Håller med, men det sägs att han låg bakom 5000 programmerare som skulle fixa mjukvaran åt WV, dessa hade inte gjort nån bil mjukvara tidigare och det verkade vara lite väl många kockar som kokade soppan.
Nån skrev väl att han inte ställde om till elbilar tillräckligt snabbt enligt facket, jag trodde att han ställde om för snabbt för facket. Facket lär äga/säga till, en hel del av WV
Ja, håller med.
Re: VW (märket) planerar att stänga tre fabriker i Tyskland
Postat: 28 okt 2024 21:46
av VjB
Inte minst deras priser.
hade mer eller mindre bestämt mig att
Slå till på ID Buzz GTX.
Men ska man ha vinterdäck, sätersvärme andra raden, dragkrok och panorama tak.
950.000….
Re: VW (märket) planerar att stänga tre fabriker i Tyskland
Postat: 28 okt 2024 21:48
av frassys
Att de klarat sig så pass länge sedan diesel-gate är ett mysterium, den borde ha gjort att köpare bojkottade VW.
Synd för Tyskland men det kanske är ett bra signal till EU att omställningspolitiken behöver stimuleras på rätt sätt och inte låta kina ta för stora andelar (det kanske redan är försent).
Re: VW (märket) planerar att stänga tre fabriker i Tyskland
Postat: 28 okt 2024 22:10
av fth
frassys skrev: ↑28 okt 2024 21:48
Att de klarat sig så pass länge sedan diesel-gate är ett mysterium, den borde ha gjort att köpare bojkottade VW.
Jag håller helt med.
Jag har iofs inga stora illusioner om andra tillverkares moral i dom här frågorna, det finns ju många exempel på liknande fusk även hos andra märken, men Dieselgate gick (långt) över gränsen för mig, jag kommer
aldrig köpa någon produkt öht från VAG.
Tyvärr tror jag dock att det allmänna minnet är rätt kort, den här typen av skandaler och avslöjanden får vanligen bara
mycket kortsiktiga effekter på försäljningen.
/fth
Re: VW (märket) planerar att stänga tre fabriker i Tyskland
Postat: 28 okt 2024 22:14
av fth
spacecoin skrev: ↑28 okt 2024 21:13
Det är svårt att säga. Han var ju medial och så men det känns som att haveriet i Cariad var på hans skift.
Ja, Diess var inte perfekt på något sätt, han gjorde ju också en del mycket märkliga uttalanden, som säkert bidrog till att han petades. Det jag menade var mer att han iaf representerade och propagerade för något nytt i VAG-koncernern, men iom hans fall så gick man tillbaka till "business as usual", vilket jag tror är förödande på medellång och lång sikt.
/fth
Re: VW (märket) planerar att stänga tre fabriker i Tyskland
Postat: 28 okt 2024 22:53
av spacecoin
På samma tema:
Porsche CFO Meschke assesses that China is effectively lost to European automakers in both the short and medium term.
"We simply can't assume anymore that the market there will return to what it once was for European manufacturers. China has transformed toward electrification, and unfortunately, Europeans no longer play a significant role there."
The EV segment in the world's largest automotive market is now dominated by local manufacturers who "have completely different cost structures and are positioned entirely differently in terms of their digitalization and connectivity compared to Europeans."
This applies equally to premium manufacturers and volume producers.
Re: VW (märket) planerar att stänga tre fabriker i Tyskland
Postat: 29 okt 2024 11:13
av Credde
fth skrev: ↑28 okt 2024 22:10
Jag håller helt med.
Jag har iofs inga stora illusioner om andra tillverkares moral i dom här frågorna, det finns ju många exempel på liknande fusk även hos andra märken, men Dieselgate gick (långt) över gränsen för mig, jag kommer aldrig köpa någon produkt öht från VAG.
Tyvärr tror jag dock att det allmänna minnet är rätt kort, den här typen av skandaler och avslöjanden får vanligen bara mycket kortsiktiga effekter på försäljningen.
/fth
Sant, en hel del tillverkare har ju blivit anklagat och även Volvo. VW var nog bara dom som blev upptäckt först...
https://www.infolaw.co.uk/partners/whic ... ion-tests/
Toyota har ju senast här i sommar haft en skandal inom säkerhetstester av bilar:
https://www.bbc.com/news/articles/c1wwj1p2wdyo
Dock back till topic, så är det väl bra, att VW kanske fokuserar på färre modeller än de massor med olika modeller som finns numera. Det är nog framtiden generellt inom bilindustrin, att varje tillverkare har färre modeller att erbjuda.
Re: VW (märket) planerar att stänga tre fabriker i Tyskland
Postat: 29 okt 2024 19:03
av SwedishAdvocate
Handlar bl.a. om VW…
Oenigt i Tysklands regeringen om hur industrin ska räddas
Publicerat idag kl 17.24
I Tyskland träffar på tisdagen förbundskansler Scholz representanter för de största tyska industriföretagen för att diskutera åtgärder som kan vända den tyska ekonomin.
Samtidigt kommer uppgifter om att biltillverkaren Volkswagen kan komma att skära ner mer än vad som tidigare varit känt, enligt fackförbundet IG Metall vill Volkswagen stänga tre tyska bilfabriker.
De tre tyska regeringspartierna är djupt oeniga om hur en rejält åtgärdsplan för industrin ska se ut.
https://sverigesradio.se/artikel/oenigt ... ska-raddas
Re: VW (märket) planerar att stänga tre fabriker i Tyskland
Postat: 29 okt 2024 19:08
av spacecoin
Både Bloomberg och FT skriver om tullarna på kinesiska bilar som börjar gälla 1/11.
Tyska tillverkare har lobbyat emot tullarna…
But Palmer, who was also previously chief operating officer at Nissan, warns against complacency and wishful thinking. He says carmakers such as Nissan, Renault and BMW were pioneers in EV technology but failed to follow through on their early leadership due to poor strategic planning.
“It’s not that the European industry has been beaten by the Chinese,” he says. “It’s that the European industry has lost because of itself.”
Re: VW (märket) planerar att stänga tre fabriker i Tyskland
Postat: 29 okt 2024 19:24
av Tars
VjB skrev:Inte minst deras priser.
hade mer eller mindre bestämt mig att
Slå till på ID Buzz GTX.
Men ska man ha vinterdäck, sätersvärme andra raden, dragkrok och panorama tak.
950.000….
Fick också en offert på det. Är en väldigt trevlig bil, men när jag fick priset så undrar hur de tänker. Det sitter inte ens ett 100 kwh batteri i...
Re: VW (märket) planerar att stänga tre fabriker i Tyskland
Postat: 29 okt 2024 22:37
av AAKEE
spacecoin skrev: ↑28 okt 2024 22:53
På samma tema:
Porsche CFO Meschke assesses that China is effectively lost to European automakers in both the short and medium term.
"We simply can't assume anymore that the market there will return to what it once was for European manufacturers. China has transformed toward electrification, and unfortunately, Europeans no longer play a significant role there."
The EV segment in the world's largest automotive market is now dominated by local manufacturers who "have completely different cost structures and are positioned entirely differently in terms of their digitalization and connectivity compared to Europeans."
This applies equally to premium manufacturers and volume producers.
Exakt vad jag hade tänkt skriva, visste inte att Porsche insett det.
Det är nog tyvärr ”lite” bredare än bara elektrifierade bilar.
Den välutvecklade delen av europa har väl tappat greppet om teknikförsprånget?
Medan Europa trodde sig sitta säkert i teknikfrågan och satt och filosoferade på helt andra saker så blev man ifrånsprungna och när man inser det kommer det vara försent.
Vi kan inte göra mycket grejer konkurrenskraftigt till vettiga priser.
Försök med batterifabriker funkade inte heller, varken här eller i UK.
Re: VW (märket) planerar att stänga tre fabriker i Tyskland
Postat: 30 okt 2024 08:49
av spacecoin
wannabee skrev: ↑30 okt 2024 05:30
Men det blir spännande med VW, var det ska sluta någonstans, det verkar som om man har extra mycket onödiga anställda och att de har ganska höga löner och säljer man inte tillräckligt med bilar så tär det nog på kassan väldigt fort. Hos WV så har väl arbetarna väldigt mycket att säga till om, så blir spännande om det blir svårt att övertyga dem.
Sandy Munro har ju nämnt tidigare att VW tjänade väldigt mycket pengar på att sälja bilar i Kina, då kineserna gärna köpte utländska märken, det verkar ha ändrat sig numera och att VW säljer mycket mindre i Kina än tidigare.
Det verkar som att Kina svarat på import tullar vi infört genom att införa tullar på bilar med motorer över 2,5 liter, som skulle slå hårt mot tex Porsche och Audi.
(Detta har skrivits ur minnet, så detaljer kan vara annorlunda)
FT:
Volkswagen profit drops 64% as China sales slump
Finance chief highlights ‘urgent need’ for cost reductions and efficiency gains
Volkswagen has stressed “the urgent need” to carry out significant plant closures and job cuts after Europe’s largest carmaker reported a 64 per cent drop in quarterly net profit from a slump in China sales.
Re: VW (märket) planerar att stänga tre fabriker i Tyskland
Postat: 30 okt 2024 09:29
av tesla newbie
Även om jag inte på något sätt stödjer Kinas regering och bristen på mänskliga rättigheter så förbluffas man ändå av hur EU agerar. Man har inte haft några moraliska skrupler att handla med Kina så länge som kineserna köper europeiska lyxbilar och lydigt tillverkar dessa i kinesiska fabriker. Att kinesiska arbetare bygger bilar åt Mercedes är tydligen helt moraliskt försvarbart. Likaså att Mercedes har ett joint venture i Kina med BAIC:
https://en.wikipedia.org/wiki/Beijing_Benz där 50 procent av intäkterna går till Kina.
Men gud förbjude att kineserna nu blivit kompetenta nog att designa egna bilar som kan konkurrera med de europeiska, de måste vi omgående bestraffa med tullar.
Re: VW (märket) planerar att stänga tre fabriker i Tyskland
Postat: 30 okt 2024 09:41
av Jaegaern
Jag tror att VW har en chans att vända skutan till det bättre. Gör man sig av med den del av fabrikerna som drar ner vinsten och då även den mängd arbetskraft som hör ihop, samtidigt som man jobbar på att få ut fler billiga modeller, kan det gå riktigt bra om 5 år. Man får inte glömma att sålänge de kapar kostnader i den takt som fossilbilar slutar säljas, drar de in en jävla massa pengar på det. Det gör mig veterligen inte de kinesiska tillverkarna, utan de ligger risigt till med noll marginal och stora skulder.
Lönesänkning på 10% är säkerligen temporärt, likt det som gjordes under covid. Jag jobbar på ett bolag som ägs av VAG, där vi gick ner 15% i arvode under ett halvår eller så.
Det verkar som deras infotainment blir bättre och bättre och de jag pratar med ser inte det som något större problem. Mellan t.ex en Tesla och en ID7. Det väger tyngre med den lyx man är van vid hos europeiska tillverkare. Längre lårstöd, andra stolar, massage (?).
Även de billigare VW-bilarna har en känsla av kvalité som jag tror är svårt för kineserna att hitta till de priserna. Åtminstone så svårt att de inte blir direkt bättre på det.
Re: VW (märket) planerar att stänga tre fabriker i Tyskland
Postat: 30 okt 2024 10:35
av spacecoin
tesla newbie skrev: ↑30 okt 2024 09:29
Även om jag inte på något sätt stödjer Kinas regering och bristen på mänskliga rättigheter så förbluffas man ändå av hur EU agerar. Man har inte haft några moraliska skrupler att handla med Kina så länge som kineserna köper europeiska lyxbilar och lydigt tillverkar dessa i kinesiska fabriker. Att kinesiska arbetare bygger bilar åt Mercedes är tydligen helt moraliskt försvarbart. Likaså att Mercedes har ett joint venture i Kina med BAIC:
https://en.wikipedia.org/wiki/Beijing_Benz där 50 procent av intäkterna går till Kina.
Men gud förbjude att kineserna nu blivit kompetenta nog att designa egna bilar som kan konkurrera med de europeiska, de måste vi omgående bestraffa med tullar.
Det här är precis min bild, förutom att EU:s politiker dessutom lägger på CO2-straff på miljarder euro på VW m fl och låter USA göra som de vill med stadsbidrag utan att lyfta fingret.
Re: VW (märket) planerar att stänga tre fabriker i Tyskland
Postat: 30 okt 2024 10:49
av Maw
Jaegaern skrev: ↑30 okt 2024 09:41
Jag tror att VW har en chans att vända skutan till det bättre. Gör man sig av med den del av fabrikerna som drar ner vinsten och då även den mängd arbetskraft som hör ihop, samtidigt som man jobbar på att få ut fler billiga modeller, kan det gå riktigt bra om 5 år. Man får inte glömma att sålänge de kapar kostnader i den takt som fossilbilar slutar säljas, drar de in en jävla massa pengar på det. Det gör mig veterligen inte de kinesiska tillverkarna, utan de ligger risigt till med noll marginal och stora skulder.
Lönesänkning på 10% är säkerligen temporärt, likt det som gjordes under covid. Jag jobbar på ett bolag som ägs av VAG, där vi gick ner 15% i arvode under ett halvår eller så.
Det verkar som deras infotainment blir bättre och bättre och de jag pratar med ser inte det som något större problem. Mellan t.ex en Tesla och en ID7. Det väger tyngre med den lyx man är van vid hos europeiska tillverkare. Längre lårstöd, andra stolar, massage (?).
Även de billigare VW-bilarna har en känsla av kvalité som jag tror är svårt för kineserna att hitta till de priserna. Åtminstone så svårt att de inte blir direkt bättre på det.
Jag håller helt med. VW har ett bra utgångsläge men behöver vidta åtgärder för att få ner sina kostnader.
Re: VW (märket) planerar att stänga tre fabriker i Tyskland
Postat: 30 okt 2024 10:50
av Jaegaern
spacecoin skrev: ↑30 okt 2024 10:35
tesla newbie skrev: ↑30 okt 2024 09:29
Även om jag inte på något sätt stödjer Kinas regering och bristen på mänskliga rättigheter så förbluffas man ändå av hur EU agerar. Man har inte haft några moraliska skrupler att handla med Kina så länge som kineserna köper europeiska lyxbilar och lydigt tillverkar dessa i kinesiska fabriker. Att kinesiska arbetare bygger bilar åt Mercedes är tydligen helt moraliskt försvarbart. Likaså att Mercedes har ett joint venture i Kina med BAIC:
https://en.wikipedia.org/wiki/Beijing_Benz där 50 procent av intäkterna går till Kina.
Men gud förbjude att kineserna nu blivit kompetenta nog att designa egna bilar som kan konkurrera med de europeiska, de måste vi omgående bestraffa med tullar.
Det här är precis min bild, förutom att EU:s politiker dessutom lägger på CO2-straff på miljarder euro på VW m fl och låter USA göra som de vill med stadsbidrag utan att lyfta fingret.
Ja man liksom dödar sina egna, utan tanke på att det som ersätter inte alls kommer ge klirr i statskassan eller arbetstillfällen. Arbete finns inte och skapas inte ur inget. Det måste byggas upp och näras rätt. Annars försvinner det.
Re: VW (märket) planerar att stänga tre fabriker i Tyskland
Postat: 30 okt 2024 12:29
av SwedishAdvocate
AAKEE skrev: ↑29 okt 2024 22:37
...] Vi kan inte göra mycket grejer konkurrenskraftigt till vettiga priser.
Försök med batterifabriker funkade inte heller, varken här eller i UK.
Skrev ett svar igår kväll till den citerade delen av AAKEEs inlägg. Det har MOD sen dess flyttat till en annan tråd. Hit:
viewtopic.php?p=822168#p822168
Re: VW (märket) planerar att stänga tre fabriker i Tyskland
Postat: 30 okt 2024 19:15
av Lurkern
EU har likt övriga väst börjat se sina egna medborgare som ett hot mot centralisering av makt, istället för att se till sina medborgares bästa. Förhoppningsvis får sämre tider medborgarna att vakna, för EU har i sitt DNA att reglera allt.