Sida 1 av 1

Disciplin vid V2-stolpar

Postat: 19 okt 2024 19:31
av Zkronk
Jag har märkt att det händer lite för ofta när jag står och laddar vid V2-stolpar att någon kommer och börjar ladda på den andra parkopplade stolpen, trots att det finns mängder av andra lediga stolpar där effekten inte behöver delas.

Jag antar att detta är p.g.a. okunskap om att två stolpar delar på 150 kW. Bör man säga till den som kommer in "sist" att det går fortare för båda att ladda om denne flyttar sin bil till ett ledigt stolp-par, eller riskerar man att skapa en konflikt? Eller hur kan man annars råda bot på detta problem?

Re: Disciplin vid V2-stolpar

Postat: 19 okt 2024 19:37
av DanneB
Brukar på ett vänligt sätt fråga om de är medvetna om att de är parkopplade och oftast är det nya Tesla-ägare som inte har en aning om det. Så de brukar uppskatta att få en snabbkurs i hur laddarna fungerar och hur man ska stå.

Re: Disciplin vid V2-stolpar

Postat: 19 okt 2024 20:22
av T4s
Utbilda.

Många är vi som har koll men mängden som inte har koll eller intresse för sådana frågor ökar. V2 borde fasas ut helt.

Re: Disciplin vid V2-stolpar

Postat: 20 okt 2024 00:25
av d3marcus
Zkronk skrev: 19 okt 2024 19:31
Jag har märkt att det händer lite för ofta när jag står och laddar vid V2-stolpar att någon kommer och börjar ladda på den andra parkopplade stolpen, trots att det finns mängder av andra lediga stolpar där effekten inte behöver delas.

Jag antar att detta är p.g.a. okunskap om att två stolpar delar på 150 kW. Bör man säga till den som kommer in "sist" att det går fortare för båda att ladda om denne flyttar sin bil till ett ledigt stolp-par, eller riskerar man att skapa en konflikt? Eller hur kan man annars råda bot på detta problem?
Användaren har aldrig fel (om du jobbar i en bransch med riktiga kunder). Dålig UX av Tesla helt enkelt.

Re: Disciplin vid V2-stolpar

Postat: 20 okt 2024 09:14
av MY_piraya
Brukar välja att dela så man har tid att gå och köpa en kaffe och korv . :D :lol:

Re: Disciplin vid V2-stolpar

Postat: 20 okt 2024 09:50
av tor-ake
Om det är en gubbe 30-60 ungefär som jag själv som kör och han kliver ur bilen och ser vilsen ut, då kan jag säga till. Annars flyttar jag bara själv till en annan stolpe om jag har bråttom. V2 är snart historia så ingen mening att försöka utbilda världen.
Om någon däremot backar in i Gävle bro, då klipper jag till direkt :!:

Re: Disciplin vid V2-stolpar

Postat: 20 okt 2024 10:54
av fth
MY_piraya skrev: 20 okt 2024 09:14
Brukar välja att dela så man har tid att gå och köpa en kaffe och korv . :D :lol:
Det hade ju varit ok förr i tiden när stolptvåan fick den effekt som blev över från den som anlänt först.

Sedan ganska länge så delas dock effekten 50/50, dvs stolpettan får reducerad effekt när du kopplar in dig på samma par.

Du stjäl alltså i praktiken tid från den som redan börjat ladda vid paret, det är ju inte särskilt snällt, iaf inte så länge det finns lediga par att välja.

/fth

Re: Disciplin vid V2-stolpar

Postat: 20 okt 2024 10:57
av fth
P.S. den gamla modellen med att tvåan fick det som "blev över" från ettan tycker jag var mycket bättre, mer rättvist och betydligt mindre risk för konflikt.

Jag har aldrig hört något skäl till varför dom ändrade det. :?

/fth

Re: Disciplin vid V2-stolpar

Postat: 20 okt 2024 15:11
av Nicke Nyfiken
T4s skrev: 19 okt 2024 20:22
Utbilda.

Många är vi som har koll men mängden som inte har koll eller intresse för sådana frågor ökar. V2 borde fasas ut helt.
Sedan finns det dem som tror att de har koll som "utbildar" helt felaktigt.

Råkade ut för det när jag parkerade brevid en bil som laddade på en klassisk 2+2 där 4 laddare står mellan 4 rutor. Där är det ju bilarna som står efter varandra som delar, inte bilarna som står brevid varandra. Han for ut och upplyste mig om att jag stal effekt från honom om jag kopplade in. När jag förklarade hur det funkade på riktigt blev han väldigt generad och sa bara -jaha... och gick och satte sig i sin bil igen. :lol:

Re: Disciplin vid V2-stolpar

Postat: 20 okt 2024 15:12
av Lurkern
Brukar läsa på numren vid laddarna för att inte genera mig själv. Haha och nu svarar någon säkert att det inte är så man gör :D .

Re: Disciplin vid V2-stolpar

Postat: 20 okt 2024 15:16
av Nicke Nyfiken
Lurkern skrev: 20 okt 2024 15:12
Brukar läsa på numren vid laddarna för att inte genera mig själv. Haha och nu svarar någon säkert att det inte är så man gör :D .
Jodå, siffrorna är det enda rätta.
Man ska inte ställa sig på samma siffra. Bokstäverna spelar ingen roll.

Re: Disciplin vid V2-stolpar

Postat: 20 okt 2024 16:30
av fth
Nicke Nyfiken skrev: 20 okt 2024 15:16
Lurkern skrev: 20 okt 2024 15:12
Brukar läsa på numren vid laddarna för att inte genera mig själv. Haha och nu svarar någon säkert att det inte är så man gör :D .
Jodå, siffrorna är det enda rätta.
Man ska inte ställa sig på samma siffra. Bokstäverna spelar ingen roll.
Ja, siffrorna är ju det enda sättet att vara hyfsat säker på att undvika delning.

Tesla har ju långt ifrån varit konsekventa i hur stolparna placeras, i princip alla varianter förekommer.

/fth

Re: Disciplin vid V2-stolpar

Postat: 20 okt 2024 17:02
av T4s
tor-ake skrev: 20 okt 2024 09:50
Om det är en gubbe 30-60 ungefär som jag själv som kör och han kliver ur bilen och ser vilsen ut, då kan jag säga till. Annars flyttar jag bara själv till en annan stolpe om jag har bråttom. V2 är snart historia så ingen mening att försöka utbilda världen.
Om någon däremot backar in i Gävle bro, då klipper jag till direkt :!:

Varför ska man inte backa in i Gävle bro?

Re: Disciplin vid V2-stolpar

Postat: 20 okt 2024 17:04
av spacecoin
T4s skrev: 20 okt 2024 17:02
tor-ake skrev: 20 okt 2024 09:50
Om det är en gubbe 30-60 ungefär som jag själv som kör och han kliver ur bilen och ser vilsen ut, då kan jag säga till. Annars flyttar jag bara själv till en annan stolpe om jag har bråttom. V2 är snart historia så ingen mening att försöka utbilda världen.
Om någon däremot backar in i Gävle bro, då klipper jag till direkt :!:

Varför ska man inte backa in i Gävle bro?
DiLeva, Babben, Babsan, Julbocken, jantelagen, dialekten?

Re: Disciplin vid V2-stolpar

Postat: 20 okt 2024 18:07
av tor-ake
T4s skrev: 20 okt 2024 17:02
tor-ake skrev: 20 okt 2024 09:50
Om det är en gubbe 30-60 ungefär som jag själv som kör och han kliver ur bilen och ser vilsen ut, då kan jag säga till. Annars flyttar jag bara själv till en annan stolpe om jag har bråttom. V2 är snart historia så ingen mening att försöka utbilda världen.
Om någon däremot backar in i Gävle bro, då klipper jag till direkt :!:

Varför ska man inte backa in i Gävle bro?
Därför att T valde det lite unika upplägget med parallella p-rutor med stolpen på vänster sida. Om man backar in med en tesla blockar man en ruta och tar stolpen som hör till nästa ruta. Om man åker ID.4 ska man däremot backa in.

Re: Disciplin vid V2-stolpar

Postat: 20 okt 2024 18:27
av fth
tor-ake skrev: 20 okt 2024 18:07
T4s skrev: 20 okt 2024 17:02
tor-ake skrev: 20 okt 2024 09:50
Om det är en gubbe 30-60 ungefär som jag själv som kör och han kliver ur bilen och ser vilsen ut, då kan jag säga till. Annars flyttar jag bara själv till en annan stolpe om jag har bråttom. V2 är snart historia så ingen mening att försöka utbilda världen.
Om någon däremot backar in i Gävle bro, då klipper jag till direkt :!:

Varför ska man inte backa in i Gävle bro?
Därför att T valde det lite unika upplägget med parallella p-rutor med stolpen på vänster sida. Om man backar in med en tesla blockar man en ruta och tar stolpen som hör till nästa ruta. Om man åker ID.4 ska man däremot backa in.
Det hör också till saken att snöröjningen där brukar lämna en del övrigt att önska, vilket gör att det på vintern för många ter sig naturligt att backa in, med blockade stolpar som resultat. :roll:

/fth