Sida 1 av 1
Model YP 2022 vs 2023
Postat: 12 okt 2024 09:51
av Newgusa
Hej!
Om Juniper dröjer markant eller priset sätts orimligt högt så kommer jag köpa en begagnad MYP av årsmodell 22 eller 23, lite beroende av vilka individer och priser Blocket erbjuder då.
Är det något jag ska tänka på extra vad gäller detta val, hårdvaru/mjukvaru skillnader ni anser vara betydande av en eller annan anledning?
Tack för hjälpen
Nicklas
Re: Model YP 2022 vs 2023
Postat: 12 okt 2024 10:01
av mikebike
Parkeringssensorer på de tidigare.
Re: Model YP 2022 vs 2023
Postat: 12 okt 2024 10:18
av Newgusa
mikebike skrev: ↑12 okt 2024 10:01
Parkeringssensorer på de tidigare.
Tack, det kan ju vara trevligt.
Re: Model YP 2022 vs 2023
Postat: 12 okt 2024 12:24
av Vindens
Bekvämare fjädring någon under andra halvan av 2022 var det väl också?
Re: Model YP 2022 vs 2023
Postat: 12 okt 2024 12:24
av Nicke Nyfiken
Newgusa skrev: ↑12 okt 2024 09:51
Hej!
Om Juniper dröjer markant eller priset sätts orimligt högt så kommer jag köpa en begagnad MYP av årsmodell 22 eller 23, lite beroende av vilka individer och priser Blocket erbjuder då.
Är det något jag ska tänka på extra vad gäller detta val, hårdvaru/mjukvaru skillnader ni anser vara betydande av en eller annan anledning?
Tack för hjälpen
Nicklas
Så länge vi pratad Y Performance så är mig veterligen den enda skillnaden att -22 hade parkeringssensorer fram till hösten -22. Så de sista 22orna och alla 23or saknar parkeringssensorerna. Detta påverkar också auto park-funktionen om man har tillvalet EAP eller FSD.
(På Long Range är det fler och mer betydande skillnader mellan -22 och -23 och var de tillverkats)
Tänk också på att de tidiga 22orna inte hade dragkrok vid leverans. Dock har många fått den monterad i efterhand. Men det finns även 23or utan dragkrok som levererats som "lagerbil" från andra länder där det inte är standard.
Så kolla alltid om bilen har dragkrok innan köp, om det är viktigt för dig. Skulle bilen sakna dragkrok så går det alltid att eftermontera men det kostar 16.000:- om man vill ha originalet.
Re: Model YP 2022 vs 2023
Postat: 12 okt 2024 12:26
av Nicke Nyfiken
Vindens skrev: ↑12 okt 2024 12:24
Bekvämare fjädring någon under andra halvan av 2022 var det väl också?
Nej ingen skillnad.
Alla Model Y Performance har den uppgraderade fjädringen.
Re: Model YP 2022 vs 2023
Postat: 12 okt 2024 12:30
av Newgusa
Nicke Nyfiken skrev: ↑12 okt 2024 12:24
Newgusa skrev: ↑12 okt 2024 09:51
Hej!
Om Juniper dröjer markant eller priset sätts orimligt högt så kommer jag köpa en begagnad MYP av årsmodell 22 eller 23, lite beroende av vilka individer och priser Blocket erbjuder då.
Är det något jag ska tänka på extra vad gäller detta val, hårdvaru/mjukvaru skillnader ni anser vara betydande av en eller annan anledning?
Tack för hjälpen
Nicklas
Så länge vi pratad Y Performance så är mig veterligen den enda skillnaden att -22 hade parkeringssensorer fram till hösten -22. Så de sista 22orna och alla 23or saknar parkeringssensorerna. Detta påverkar också auto park-funktionen om man har tillvalet EAP eller FSD.
(På Long Range är det fler och mer betydande skillnader mellan -22 och -23 och var de tillverkats)
Tänk också på att de tidiga 22orna inte hade dragkrok vid leverans. Dock har många fått den monterad i efterhand. Men det finns även 23or utan dragkrok som levererats som "lagerbil" från andra länder där det inte är standard.
Så kolla alltid om bilen har dragkrok innan köp, om det är viktigt för dig. Skulle bilen sakna dragkrok så går det alltid att eftermontera men det kostar 16.000:- om man vill ha originalet.
Tack!
Re: Model YP 2022 vs 2023
Postat: 16 okt 2024 22:14
av Nicke Nyfiken
Newgusa skrev: ↑12 okt 2024 12:30
Nicke Nyfiken skrev: ↑12 okt 2024 12:24
Newgusa skrev: ↑12 okt 2024 09:51
Hej!
Om Juniper dröjer markant eller priset sätts orimligt högt så kommer jag köpa en begagnad MYP av årsmodell 22 eller 23, lite beroende av vilka individer och priser Blocket erbjuder då.
Är det något jag ska tänka på extra vad gäller detta val, hårdvaru/mjukvaru skillnader ni anser vara betydande av en eller annan anledning?
Tack för hjälpen
Nicklas
Så länge vi pratad Y Performance så är mig veterligen den enda skillnaden att -22 hade parkeringssensorer fram till hösten -22. Så de sista 22orna och alla 23or saknar parkeringssensorerna. Detta påverkar också auto park-funktionen om man har tillvalet EAP eller FSD.
(På Long Range är det fler och mer betydande skillnader mellan -22 och -23 och var de tillverkats)
Tänk också på att de tidiga 22orna inte hade dragkrok vid leverans. Dock har många fått den monterad i efterhand. Men det finns även 23or utan dragkrok som levererats som "lagerbil" från andra länder där det inte är standard.
Så kolla alltid om bilen har dragkrok innan köp, om det är viktigt för dig. Skulle bilen sakna dragkrok så går det alltid att eftermontera men det kostar 16.000:- om man vill ha originalet.
Tack!
Kom faktiskt på en skillnad till.
2022orna har riktiga Brembo performance-bromsar runtom.
2023orna har LR bromsar bak med fejk-kåpor på, så de ska se lite biffigare ut.
Re: Model YP 2022 vs 2023
Postat: 19 okt 2024 07:14
av mussla
Nicke Nyfiken skrev: ↑16 okt 2024 22:14
Newgusa skrev: ↑12 okt 2024 12:30
Nicke Nyfiken skrev: ↑12 okt 2024 12:24
Newgusa skrev: ↑12 okt 2024 09:51
Hej!
Om Juniper dröjer markant eller priset sätts orimligt högt så kommer jag köpa en begagnad MYP av årsmodell 22 eller 23, lite beroende av vilka individer och priser Blocket erbjuder då.
Är det något jag ska tänka på extra vad gäller detta val, hårdvaru/mjukvaru skillnader ni anser vara betydande av en eller annan anledning?
Tack för hjälpen
Nicklas
Så länge vi pratad Y Performance så är mig veterligen den enda skillnaden att -22 hade parkeringssensorer fram till hösten -22. Så de sista 22orna och alla 23or saknar parkeringssensorerna. Detta påverkar också auto park-funktionen om man har tillvalet EAP eller FSD.
(På Long Range är det fler och mer betydande skillnader mellan -22 och -23 och var de tillverkats)
Tänk också på att de tidiga 22orna inte hade dragkrok vid leverans. Dock har många fått den monterad i efterhand. Men det finns även 23or utan dragkrok som levererats som "lagerbil" från andra länder där det inte är standard.
Så kolla alltid om bilen har dragkrok innan köp, om det är viktigt för dig. Skulle bilen sakna dragkrok så går det alltid att eftermontera men det kostar 16.000:- om man vill ha originalet.
Tack!
Kom faktiskt på en skillnad till.
2022orna har riktiga Brembo performance-bromsar runtom.
2023orna har LR bromsar bak med fejk-kåpor på, så de ska se lite biffigare ut.
Lite märkligt av Tesla att sätta på kåpor på bromsarna för att det skall se tufft ut. Jag vet inte om man märker någon skillnad i praktiken dock om man kör i vanlig trafik.
På min Y (ingen P dock) så använder jag bromsarna endast då och då för att de inte skall becka ihop. Så man kan väl snudd på säga att de också är för syns skull.
Re: Model YP 2022 vs 2023
Postat: 19 okt 2024 09:37
av Earplugged
Nicke Nyfiken skrev: ↑16 okt 2024 22:14
Newgusa skrev: ↑12 okt 2024 12:30
Nicke Nyfiken skrev: ↑12 okt 2024 12:24
Newgusa skrev: ↑12 okt 2024 09:51
Hej!
Om Juniper dröjer markant eller priset sätts orimligt högt så kommer jag köpa en begagnad MYP av årsmodell 22 eller 23, lite beroende av vilka individer och priser Blocket erbjuder då.
Är det något jag ska tänka på extra vad gäller detta val, hårdvaru/mjukvaru skillnader ni anser vara betydande av en eller annan anledning?
Tack för hjälpen
Nicklas
Så länge vi pratad Y Performance så är mig veterligen den enda skillnaden att -22 hade parkeringssensorer fram till hösten -22. Så de sista 22orna och alla 23or saknar parkeringssensorerna. Detta påverkar också auto park-funktionen om man har tillvalet EAP eller FSD.
(På Long Range är det fler och mer betydande skillnader mellan -22 och -23 och var de tillverkats)
Tänk också på att de tidiga 22orna inte hade dragkrok vid leverans. Dock har många fått den monterad i efterhand. Men det finns även 23or utan dragkrok som levererats som "lagerbil" från andra länder där det inte är standard.
Så kolla alltid om bilen har dragkrok innan köp, om det är viktigt för dig. Skulle bilen sakna dragkrok så går det alltid att eftermontera men det kostar 16.000:- om man vill ha originalet.
Tack!
Kom faktiskt på en skillnad till.
2022orna har riktiga Brembo performance-bromsar runtom.
2023orna har LR bromsar bak med fejk-kåpor på, så de ska se lite biffigare ut.
Har man gjort några tester om det blir någon skillnad i praktiken? Skulle tro att man behöver ut på bana för att eventuellt kunna märka någon skillnad på bakbromsarna och att bromsstäckan i vanlig och aktiv körning inte påverkas alls men det borde ju finnas tester någonstans som kan bekräfta/dementera.
Re: Model YP 2022 vs 2023
Postat: 19 okt 2024 10:05
av pejvic
Det fanns inga tidiga 22 MYP så alla är bra.
De mer extrema skillnaderna finns på Y LR där det skall vara extremt mkt billigare med en 2021 mot en 2022. 22 mot 23 bör egentligen ej skilja jättemkt i pris när de har samma miltal.
Re: Model YP 2022 vs 2023
Postat: 20 okt 2024 08:11
av Gustafsson
Newgusa skrev: ↑12 okt 2024 10:18
mikebike skrev: ↑12 okt 2024 10:01
Parkeringssensorer på de tidigare.
Tack, det kan ju vara trevligt.
Fast Tesla Vision har sina fördelar också, så inte solklart att man föredrar ultraljudssensorer.
Re: Model YP 2022 vs 2023
Postat: 20 okt 2024 09:17
av mikebike
Gustafsson skrev: ↑20 okt 2024 08:11
Newgusa skrev: ↑12 okt 2024 10:18
mikebike skrev: ↑12 okt 2024 10:01
Parkeringssensorer på de tidigare.
Tack, det kan ju vara trevligt.
Fast Tesla Vision har sina fördelar också, så inte solklart att man föredrar ultraljudssensorer.
De flesta föredrar sensorer, men på nyare bilar kan man ju inte välja. Det märkliga är att avståndsangivelsen försvinner om man väljer Vision, de kunde ju vara kvar överlagrade på det grå fluffet.
Re: Model YP 2022 vs 2023
Postat: 20 okt 2024 09:19
av Lurkern
Föredrar nu vision, bra koll på trottoarkanter.
Re: Model YP 2022 vs 2023
Postat: 20 okt 2024 14:09
av mikebike
Lurkern skrev: ↑20 okt 2024 09:19
Föredrar nu vision, bra koll på trottoarkanter.
Den ser inte trottoarkanten på motsatta sidan där jag parkerar och det är den jag verkligen skulle vilja se. Trottoarkanten på min sida ser jag i backspegeln.