Sida 1 av 4
Lyftpuckar Tesla model Y 2024
Postat: 09 okt 2024 09:13
av kokoskorven
Hej,
Jag är nybliven Teslaägare och nu börjar det bli dags att byta hjul inför vintern. Jag tänkte beställa ett 4-pack lyftpuckar. Men när jag kollar på recensionerna på amzon.se så verkar det som att hålen är mindre på Model Y 2024. Är det någon som vet vilka puckar som passar till Model Y 2024?
Re: Lyftpuckar Tesla model Y 2024
Postat: 09 okt 2024 09:36
av agdzoo
Hej,
Jag köpte dessa (länk nedanför) till min Model Y AWD 2024 (tillverkad i augusti) som passar.
https://www.amazon.se/Chirano-Lyftkudde ... r=8-6&th=1
Jag köpte dock andra först (länk nedanför) vilket passar i hålet men det blir en glipa mellan underredet och pucken då själva piggen man stoppar i hålet är för lång. Jag vet dock inte om det är något som påverkar då jag misstänker att de trycks ihop vid lyft av bilen. Värt att nämna är också att puckarna från Spigen inte luktar något vilket de från Chirano och flera andra gör. Men det är bara låta dem vara kvar i plastpåsarna som följer med och lägga lådan i frunken.
https://www.amazon.se/Spigen-gummikudde ... 872&sr=8-8
Re: Lyftpuckar Tesla model Y 2024
Postat: 09 okt 2024 09:53
av nicklas11
Jag har puck med 25mm styrning till min 2024 MY LR AWD. Har för mig att jag läst någonstans att MY SR RWD med annat batteri har mindre hål, så där passar de inte, utan man får gå ner till 20mm.
Re: Lyftpuckar Tesla model Y 2024
Postat: 09 okt 2024 11:02
av Jaegaern
Har man bara en gummikudde eller annat material mellan domkraften och bilen så räcker det att bara positionera dem där puckarna sätts.
Likt denna från Biltema:
Re: Lyftpuckar Tesla model Y 2024
Postat: 10 okt 2024 08:17
av Arctic Drifter
Jaegaern skrev: ↑09 okt 2024 11:02
Har man bara en gummikudde eller annat material mellan domkraften och bilen så räcker det att bara positionera dem där puckarna sätts.
Givetvis, jag tycker dock att lyftpuckarna förenklar. Inte för att min bil varit på någon verkstad med än hos Tesla men ska jag lämna in den på icke-Tesla verkstad så kommer det kännas tryggare att skicka med lyftpuckarna och kräva att de använder de.
Re: Lyftpuckar Tesla model Y 2024
Postat: 10 okt 2024 08:19
av Jaegaern
Arctic Drifter skrev: ↑10 okt 2024 08:17
Jaegaern skrev: ↑09 okt 2024 11:02
Har man bara en gummikudde eller annat material mellan domkraften och bilen så räcker det att bara positionera dem där puckarna sätts.
Givetvis, jag tycker dock att lyftpuckarna förenklar. Inte för att min bil varit på någon verkstad med än hos Tesla men ska jag lämna in den på icke-Tesla verkstad så kommer det kännas tryggare att skicka med lyftpuckarna och kräva att de använder de.
Aa jag förstår.
Jag använde pucken på min Y första lyftet jag gjorde själv, men det blev lite meckigt. På min model 3 så gick inte domkraften under bilen med puckar på. Har en lite ojämn uppfart som försvårar ännu mer så jag struntar i det nu för tiden.
Däckverkstäder ska såklart använda puckar för att förenkla att göra rätt.
Re: Lyftpuckar Tesla model Y 2024
Postat: 10 okt 2024 08:27
av Arctic Drifter
Jaegaern skrev: ↑10 okt 2024 08:19
Arctic Drifter skrev: ↑10 okt 2024 08:17
Jaegaern skrev: ↑09 okt 2024 11:02
Har man bara en gummikudde eller annat material mellan domkraften och bilen så räcker det att bara positionera dem där puckarna sätts.
Givetvis, jag tycker dock att lyftpuckarna förenklar. Inte för att min bil varit på någon verkstad med än hos Tesla men ska jag lämna in den på icke-Tesla verkstad så kommer det kännas tryggare att skicka med lyftpuckarna och kräva att de använder de.
Aa jag förstår.
Jag använde pucken på min Y första lyftet jag gjorde själv, men det blev lite meckigt. På min model 3 så gick inte domkraften under bilen med puckar på. Har en lite ojämn uppfart som försvårar ännu mer så jag struntar i det nu för tiden.
Däckverkstäder ska såklart använda puckar för att förenkla att göra rätt.
Ja de är löjligt låga, förra SUV'en blev jag tvungen att köpa domkraft som lyfter extra högt när jag skulle lyfta vid diffklumpen.
Den här SUV'en skulle jag behöva racing-domkraft (extra lågprofil) för att kunna lyfta. Jag kör med några 2x8" brädor som jag ställer bilen på inför byte. Då kommer jag åt med standarddomkraft.

Re: Lyftpuckar Tesla model Y 2024
Postat: 10 okt 2024 14:06
av Jaegaern
Arctic Drifter skrev: ↑10 okt 2024 08:27
Jaegaern skrev: ↑10 okt 2024 08:19
Arctic Drifter skrev: ↑10 okt 2024 08:17
Jaegaern skrev: ↑09 okt 2024 11:02
Har man bara en gummikudde eller annat material mellan domkraften och bilen så räcker det att bara positionera dem där puckarna sätts.
Givetvis, jag tycker dock att lyftpuckarna förenklar. Inte för att min bil varit på någon verkstad med än hos Tesla men ska jag lämna in den på icke-Tesla verkstad så kommer det kännas tryggare att skicka med lyftpuckarna och kräva att de använder de.
Aa jag förstår.
Jag använde pucken på min Y första lyftet jag gjorde själv, men det blev lite meckigt. På min model 3 så gick inte domkraften under bilen med puckar på. Har en lite ojämn uppfart som försvårar ännu mer så jag struntar i det nu för tiden.
Däckverkstäder ska såklart använda puckar för att förenkla att göra rätt.
Ja de är löjligt låga, förra SUV'en blev jag tvungen att köpa domkraft som lyfter extra högt när jag skulle lyfta vid diffklumpen.
Den här SUV'en skulle jag behöva racing-domkraft (extra lågprofil) för att kunna lyfta. Jag kör med några 2x8" brädor som jag ställer bilen på inför byte. Då kommer jag åt med standarddomkraft.
Ja jag kör också med lite brädor! Bra balans mellan "väl förbered" och "anpassning till situationen"

Re: Lyftpuckar Tesla model Y 2024
Postat: 10 okt 2024 16:39
av Nicke Nyfiken
Jaegaern skrev: ↑10 okt 2024 14:06
Arctic Drifter skrev: ↑10 okt 2024 08:27
Jaegaern skrev: ↑10 okt 2024 08:19
Arctic Drifter skrev: ↑10 okt 2024 08:17
Jaegaern skrev: ↑09 okt 2024 11:02
Har man bara en gummikudde eller annat material mellan domkraften och bilen så räcker det att bara positionera dem där puckarna sätts.
Givetvis, jag tycker dock att lyftpuckarna förenklar. Inte för att min bil varit på någon verkstad med än hos Tesla men ska jag lämna in den på icke-Tesla verkstad så kommer det kännas tryggare att skicka med lyftpuckarna och kräva att de använder de.
Aa jag förstår.
Jag använde pucken på min Y första lyftet jag gjorde själv, men det blev lite meckigt. På min model 3 så gick inte domkraften under bilen med puckar på. Har en lite ojämn uppfart som försvårar ännu mer så jag struntar i det nu för tiden.
Däckverkstäder ska såklart använda puckar för att förenkla att göra rätt.
Ja de är löjligt låga, förra SUV'en blev jag tvungen att köpa domkraft som lyfter extra högt när jag skulle lyfta vid diffklumpen.
Den här SUV'en skulle jag behöva racing-domkraft (extra lågprofil) för att kunna lyfta. Jag kör med några 2x8" brädor som jag ställer bilen på inför byte. Då kommer jag åt med standarddomkraft.
Ja jag kör också med lite brädor! Bra balans mellan "väl förbered" och "anpassning till situationen"
Känner igen mig.
Jag höll också på med brädor under hjulen i början med min Model Y för att kunna använda samma "standard" garagedomkraft som jag använt på mina Model S och de andra bilarna. Men jag tröttnade och köpte en "lågprofil" garagedomkraft, vilket jag är väldigt nöjd med varje höst och vår när det är dags för hjulskifte.

Re: Lyftpuckar Tesla model Y 2024
Postat: 10 okt 2024 21:43
av tor
Jag kör med två garagedomkrafter och lyfter en sida i taget. Går ju egentligen med en men har man två känns det säkrare. Använder inga bockar eller liknande som säkring då.
Re: Lyftpuckar Tesla model Y 2024
Postat: 11 okt 2024 08:52
av Jaegaern
Nicke Nyfiken skrev: ↑10 okt 2024 16:39
Jaegaern skrev: ↑10 okt 2024 14:06
Arctic Drifter skrev: ↑10 okt 2024 08:27
Jaegaern skrev: ↑10 okt 2024 08:19
Arctic Drifter skrev: ↑10 okt 2024 08:17
Givetvis, jag tycker dock att lyftpuckarna förenklar. Inte för att min bil varit på någon verkstad med än hos Tesla men ska jag lämna in den på icke-Tesla verkstad så kommer det kännas tryggare att skicka med lyftpuckarna och kräva att de använder de.
Aa jag förstår.
Jag använde pucken på min Y första lyftet jag gjorde själv, men det blev lite meckigt. På min model 3 så gick inte domkraften under bilen med puckar på. Har en lite ojämn uppfart som försvårar ännu mer så jag struntar i det nu för tiden.
Däckverkstäder ska såklart använda puckar för att förenkla att göra rätt.
Ja de är löjligt låga, förra SUV'en blev jag tvungen att köpa domkraft som lyfter extra högt när jag skulle lyfta vid diffklumpen.
Den här SUV'en skulle jag behöva racing-domkraft (extra lågprofil) för att kunna lyfta. Jag kör med några 2x8" brädor som jag ställer bilen på inför byte. Då kommer jag åt med standarddomkraft.
Ja jag kör också med lite brädor! Bra balans mellan "väl förbered" och "anpassning till situationen"
Känner igen mig.
Jag höll också på med brädor under hjulen i början med min Model Y för att kunna använda samma "standard" garagedomkraft som jag använt på mina Model S och de andra bilarna. Men jag tröttnade och köpte en "lågprofil" garagedomkraft, vilket jag är väldigt nöjd med varje höst och vår när det är dags för hjulskifte.
Min är relativt låg profil, fungerar på min Y, men inte på min 3:a! Man ska ha rätt grejer oavsett!
Re: Lyftpuckar Tesla model Y 2024
Postat: 14 okt 2024 11:28
av qnx
Lånar tråden, men relaterat till lyftpuckar: hur gör de hos bilprovningen? Eller vid hjulskifte? Har alla koll på sånt eller ska man påtala och räcka fram egna lyftpuckar varje gång?
Re: Lyftpuckar Tesla model Y 2024
Postat: 14 okt 2024 12:39
av Teslared
Det varierar nog. Första gången X Raven besiktigats så lyfte de i hjulupphängningarna vilket de inte är avsedda för, lite beroende på hur man gör. Då jag påpekade att man ska lyfta i de rekommenderade lyftpunkterna så sade de att de var de instruktioner de fått att lyfta i upphängningarna! Och att lyftarmarna inte räckte tillräckligt långt ut.
Det gllade jag inte, så vid nästa besiktning så mailade jag ett annat företag långt i förväg om detta och fick svar att de skulle fixa förlängningsarmar till lyften. Så skedde också och man lyfte i de 4 "plattorna" korrekt.
Re: Lyftpuckar Tesla model Y 2024
Postat: 14 okt 2024 15:03
av qnx
Det borde bli ett allt mindre problem allt eftersom tiden går. Model Y är ju knappast ovanlig längre…
Re: Lyftpuckar Tesla model Y 2024
Postat: 14 okt 2024 23:57
av crewman4
qnx skrev: ↑14 okt 2024 11:28
Lånar tråden, men relaterat till lyftpuckar: hur gör de hos bilprovningen? Eller vid hjulskifte? Har alla koll på sånt eller ska man påtala och räcka fram egna lyftpuckar varje gång?
jag frågade på min lokala däckskiftarställe nu när jag bytte til vinterdäck, dom hade egna puckar dom använde.
Re: Lyftpuckar Tesla model Y 2024
Postat: 22 okt 2024 22:40
av SagittariusA
Räcker det med en domkraft? Ta ett hjul i taget?
Har en sådan här, funkar den tro? 8,5 cm hög. Beställde samma puckar som rekommenderades i tråden.
https://www.amazon.se/Stanley-STMT81251 ... merReviews
Ska man märka däcken och sätta tillbaka på samma plats? Har beställt vinterdäck tillsammans med bilen som ska hämtas ut inom kort. Kan man räkna med att däcken är balanserade eller bör man besöka verkstad första gången man sätter på dem? Kan någon rekommendera en momentnyckel och övriga delar/hylsor som behövs? Google att det ska spännas cirka 170Nm. Är detta något att ha?
https://www.amazon.se/Momentnyckel-SET- ... 5416?psc=1 Bättre än de för 500kr från pissföretagen Biltema/Jula etc?
Tackar ödmjukast för hjälp.
Re: Lyftpuckar Tesla model Y 2024
Postat: 22 okt 2024 23:16
av RareEarth
Man märker däcken och byter fram/ bak på samma sida varannan säsong, så de slits jämnt. Hjulen är balanserade om man köper däcken monterade på fälgar.
Re: Lyftpuckar Tesla model Y 2024
Postat: 23 okt 2024 06:13
av Freez
Ni köper en bil för 600 ksek men envisas med att köpa diverse prylar för att kunna skifta hjulen själva. Den förstår jag inte riktigt. Euromaster tar typ 450kr och det tar Max 15 min.

Re: Lyftpuckar Tesla model Y 2024
Postat: 23 okt 2024 06:23
av nicklas11
SagittariusA skrev: ↑22 okt 2024 22:40
Räcker det med en domkraft? Ta ett hjul i taget?
Har en sådan här, funkar den tro? 8,5 cm hög. Beställde samma puckar som rekommenderades i tråden.
https://www.amazon.se/Stanley-STMT81251 ... merReviews
Ska man märka däcken och sätta tillbaka på samma plats? Har beställt vinterdäck tillsammans med bilen som ska hämtas ut inom kort. Kan man räkna med att däcken är balanserade eller bör man besöka verkstad första gången man sätter på dem? Kan någon rekommendera en momentnyckel och övriga delar/hylsor som behövs? Google att det ska spännas cirka 170Nm. Är detta något att ha?
https://www.amazon.se/Momentnyckel-SET- ... 5416?psc=1 Bättre än de för 500kr från pissföretagen Biltema/Jula etc?
Tackar ödmjukast för hjälp.
Jag har den här från Jula, nu nedsatt till 349:-
https://www.jula.se/catalog/verktyg-och ... el-013149/
Tänker att den duger för hjulskifte…
Re: Lyftpuckar Tesla model Y 2024
Postat: 23 okt 2024 06:31
av nicklas11
Freez skrev: ↑23 okt 2024 06:13
Ni köper en bil för 600 ksek men envisas med att köpa diverse prylar för att kunna skifta hjulen själva. Den förstår jag inte riktigt. Euromaster tar typ 450kr och det tar Max 15 min.
Jag har 3 bilar och en hästtransport att skifta på, det går fortare att byta själv hemma på uppfarten, än att behöva boka tid och åka iväg och göra det….
Re: Lyftpuckar Tesla model Y 2024
Postat: 23 okt 2024 07:16
av Earplugged
Freez skrev: ↑23 okt 2024 06:13
Ni köper en bil för 600 ksek men envisas med att köpa diverse prylar för att kunna skifta hjulen själva. Den förstår jag inte riktigt. Euromaster tar typ 450kr och det tar Max 15 min.
I mitt fall har jag flera bilar plus släp vilket blir både dyrt och lite stökig logistik om man skall åka i omgångar till en verkstad, plockar jag fram och förbereder och gör alla byten samtidigt så går det faktiskt rätt fort.
Med bara en bil så hade jag nog övervägt att köra både däckhotell och skifte på verkstad men samtidigt är det rätt skönt att kunna styra bytet helt själv så det är inget självklart val.
Sen använder jag samma prylar jag alltid använt för hjulbyte och ser inte riktigt varför man skulle behöva massa nytt och special bara för det är en Tesla men alla är vi olika

Re: Lyftpuckar Tesla model Y 2024
Postat: 23 okt 2024 07:46
av AndIT
Freez skrev: ↑23 okt 2024 06:13
Ni köper en bil för 600 ksek men envisas med att köpa diverse prylar för att kunna skifta hjulen själva. Den förstår jag inte riktigt. Euromaster tar typ 450kr och det tar Max 15 min.
Jag lät länge firma byta för jag tyckte jobbet var bökigare än att betala 500-ish för det, men med tiden ville jag inte köra hjulen i bilen, så jag fick låna/hyra släp, betala för däckhotell (eftersom jag har gott om förråd hemma) var inte heller aktuellt, så hela processen blev ganska omfattande.
"Tillbehören" för att swapa hjulen hamnade på ca 1000kr.
Hylsa, domkraft, momnentnyckel, bits till skruvdragare, lyftpuck. ("skaft" hade jag sedan innan)
Re: Lyftpuckar Tesla model Y 2024
Postat: 23 okt 2024 08:42
av Arctic Drifter
Freez skrev: ↑23 okt 2024 06:13
Ni köper en bil för 600 ksek men envisas med att köpa diverse prylar för att kunna skifta hjulen själva. Den förstår jag inte riktigt. Euromaster tar typ 450kr och det tar Max 15 min.
För att jag skulle ha råd med bilen för 800k är jag ju tvungen att göra det här själv!

Re: Lyftpuckar Tesla model Y 2024
Postat: 23 okt 2024 09:34
av Freez
Arctic Drifter skrev: ↑23 okt 2024 08:42
Freez skrev: ↑23 okt 2024 06:13
Ni köper en bil för 600 ksek men envisas med att köpa diverse prylar för att kunna skifta hjulen själva. Den förstår jag inte riktigt. Euromaster tar typ 450kr och det tar Max 15 min.
För att jag skulle ha råd med bilen för 800k är jag ju tvungen att göra det här själv!

bra poäng många bäckar små, med en värde minskning på 10 i månaden kan ju det behövas

Re: Lyftpuckar Tesla model Y 2024
Postat: 23 okt 2024 09:41
av mussla
Apropå luftpuckar så köpte jag från tässla store. De skulle passa till MY men pinnen på pucken är några mm längre än hålet är djupt. Antar att jag borde såga av pinnen, för det är väl inte pinnen som skall bära bilen?
Köpte dessa:
https://www.xn--tssla-gra.se/model-3/co ... HsEALw_wcB