Sida 1 av 1

MY RWD vintertid

Postat: 07 okt 2024 11:24
av Akajessica
Hur långt kommer ni mer era MY RWD vintertid? Vill gärna även veta hur bilarna beter sig på vinterväglag.

Förstår att det är en omöjlig fråga att besvara. Men vill ha ett hum om hur långt den tar sig samt när den står utan att ladda vintertid.

Kör själv cirka 5 mil ToR på 70 km/h landsväg + motorväg dagligen. Bilen blir ibland ståendes utan möjlighet till laddning 1-2 dygn. Bor i norra uppland.

Re: MY RWD vintertid

Postat: 07 okt 2024 12:01
av Freez
Akajessica skrev: 07 okt 2024 11:24
Hur långt kommer ni mer era MY RWD vintertid? Vill gärna även veta hur bilarna beter sig på vinterväglag.

Förstår att det är en omöjlig fråga att besvara. Men vill ha ett hum om hur långt den tar sig samt när den står utan att ladda vintertid.

Kör själv cirka 5 mil ToR på 70 km/h landsväg + motorväg dagligen. Bilen blir ibland ståendes utan möjlighet till laddning 1-2 dygn. Bor i norra uppland.
Med kallt batteri mellan 25-30 mil perioden nov-febr beroende på temperatur och hastighet. Att bilen står utan laddning är inga problem i sig dock tar avfrostning/förvärmning några procent om du inte har tillgång till laddare. Kan du förvärma batteriet innan avfärd gör det skillnad på räckvidden.

Jag tycker bilen beter sig bra på vintern, minst lika bra som en Passat GTE (egen erfarenhet).

Re: MY RWD vintertid

Postat: 07 okt 2024 12:24
av jalfa
Freez skrev: 07 okt 2024 12:01
Akajessica skrev: 07 okt 2024 11:24
Hur långt kommer ni mer era MY RWD vintertid? Vill gärna även veta hur bilarna beter sig på vinterväglag.

Förstår att det är en omöjlig fråga att besvara. Men vill ha ett hum om hur långt den tar sig samt när den står utan att ladda vintertid.

Kör själv cirka 5 mil ToR på 70 km/h landsväg + motorväg dagligen. Bilen blir ibland ståendes utan möjlighet till laddning 1-2 dygn. Bor i norra uppland.
Med kallt batteri mellan 25-30 mil perioden nov-febr beroende på temperatur och hastighet. Att bilen står utan laddning är inga problem i sig dock tar avfrostning/förvärmning några procent om du inte har tillgång till laddare. Kan du förvärma batteriet innan avfärd gör det skillnad på räckvidden.

Jag tycker bilen beter sig bra på vintern, minst lika bra som en Passat GTE (egen erfarenhet).
Stämmer bra. Välj gärna 18 tums däck på vintern.

Re: MY RWD vintertid

Postat: 07 okt 2024 12:51
av MY_piraya
nu bor och kör jag mestadels i södra Sverige med motorväg och 1+2 vägar, köregenskaper eller räckvidd har aldrig varit ett problem.

Re: MY RWD vintertid

Postat: 07 okt 2024 14:16
av Liqwid78
Akajessica skrev: 07 okt 2024 11:24
Hur långt kommer ni mer era MY RWD vintertid? Vill gärna även veta hur bilarna beter sig på vinterväglag.

Förstår att det är en omöjlig fråga att besvara. Men vill ha ett hum om hur långt den tar sig samt när den står utan att ladda vintertid.

Kör själv cirka 5 mil ToR på 70 km/h landsväg + motorväg dagligen. Bilen blir ibland ståendes utan möjlighet till laddning 1-2 dygn. Bor i norra uppland.
Som referenspunkt. Ca 25mil i ca 115km/h på motorvägen och har kvar ca 15%. Startat med 100%.
Inga problem med ditt scenario med andra ord.

Re: MY RWD vintertid

Postat: 07 okt 2024 15:06
av tor-ake
Om jag tolkat rätt är det alltså 2 kallstarter och körningar om 5 mil per dag. Då är det laddning varannan dag som gäller när det är kallt. Den klarar två dagar men inte tre.
Om man stänger av sentry kan den stå i tre månader utan laddning så länge det är varmare än -20. Eller om det är -30? Blir det kallare än så behöver den lite ström för att ha grundvärme i batteriet så inte elektrolyten fryser.

Re: MY RWD vintertid

Postat: 07 okt 2024 16:53
av Freez
tor-ake skrev: 07 okt 2024 15:06
Om jag tolkat rätt är det alltså 2 kallstarter och körningar om 5 mil per dag. Då är det laddning varannan dag som gäller när det är kallt. Den klarar två dagar men inte tre.
Om man stänger av sentry kan den stå i tre månader utan laddning så länge det är varmare än -20. Eller om det är -30? Blir det kallare än så behöver den lite ström för att ha grundvärme i batteriet så inte elektrolyten fryser.
Varför skulle det behövas laddning varannan dag? Eller menar du att det behövs om du använder Sentry? Själv har jag alltid Sentry avstängd.

Re: MY RWD vintertid

Postat: 07 okt 2024 17:07
av Tomsgbg
Varannan dag var väl att ta i.
Även om de drar mer vintertid så kör man inte slut ett batteri på 4 x 2,5mil.

Re: MY RWD vintertid

Postat: 07 okt 2024 19:44
av SwedishAdvocate
jalfa skrev: 07 okt 2024 12:24
Freez skrev: 07 okt 2024 12:01
Akajessica skrev: 07 okt 2024 11:24
Hur långt kommer ni mer era MY RWD vintertid? Vill gärna även veta hur bilarna beter sig på vinterväglag.

Förstår att det är en omöjlig fråga att besvara. Men vill ha ett hum om hur långt den tar sig samt när den står utan att ladda vintertid.

Kör själv cirka 5 mil ToR på 70 km/h landsväg + motorväg dagligen. Bilen blir ibland ståendes utan möjlighet till laddning 1-2 dygn. Bor i norra uppland.
Med kallt batteri mellan 25-30 mil perioden nov-febr beroende på temperatur och hastighet. Att bilen står utan laddning är inga problem i sig dock tar avfrostning/förvärmning några procent om du inte har tillgång till laddare. Kan du förvärma batteriet innan avfärd gör det skillnad på räckvidden.

Jag tycker bilen beter sig bra på vintern, minst lika bra som en Passat GTE (egen erfarenhet).
Stämmer bra. Välj gärna 18 tums däck på vintern.
@Akajessica:
Om du läst lite i existerande trådar på forumet om vinterdäck till Y har du säkert sett att det inte är alla 18-tumsfälgar som passar till Y.

Om det var min bil och jag funderade på tredjepartsfälgar skulle jag kontrollera att fälgdimension (inkl. ET) och däckdimension håller sig inom de toleranser som Tesla tillämpar på sina originalfälgar. Det finns t.ex. en svensk hjulfirma som åtm. tidigare sålt fälgar och däck till Tesla (och som jag nu inte kommer ihåg namnet på) som fått minst sagt varierande omdömen här på forumet...

Re: MY RWD vintertid

Postat: 07 okt 2024 21:38
av tor-ake
Tomsgbg skrev: 07 okt 2024 17:07
Varannan dag var väl att ta i.
Även om de drar mer vintertid så kör man inte slut ett batteri på 4 x 2,5mil.
Kanske jag som är trött men jag tolkade 5 mil ToR som att det är 5 mil till jobbet?

Re: MY RWD vintertid

Postat: 10 okt 2024 17:27
av Nicke Nyfiken
tor-ake skrev: 07 okt 2024 21:38
Tomsgbg skrev: 07 okt 2024 17:07
Varannan dag var väl att ta i.
Även om de drar mer vintertid så kör man inte slut ett batteri på 4 x 2,5mil.
Kanske jag som är trött men jag tolkade 5 mil ToR som att det är 5 mil till jobbet?
ToR -> Tur och Retur = 5 mil
Hade TS skrivit 5 mil enkel väg till jobbet hade det varit 10 mil ToR.

Re: MY RWD vintertid

Postat: 10 okt 2024 17:57
av repulsiv
Jag märker ju redan nu när det är runt nollan på morgonen att bilen förbrukar märkbart mer energi på väg till jobbet, förr startade jag alltid på 80% och efter tur och retur till jobbet (ca 10mil) låg jag på mellan 59 och 62%

Nu med minusgrader på morgonen är det snarare 55%, nån gång 52%.

Och då har jag alltid laddaren ikopplad hemma så förvärmningen/defrosten går inte på batteriet. När det är kallt även på väg hem kommer dock den förvärmningen gå på batteri, vilket gör att jag lär tappa bra mycket mer per dag.

..Inte för att det är någ direkt problem, räckvidden räcker ju och blir över med LR-batteri dessutom.

Re: MY RWD vintertid

Postat: 10 okt 2024 19:59
av tor-ake
Nicke Nyfiken skrev: 10 okt 2024 17:27
tor-ake skrev: 07 okt 2024 21:38
Tomsgbg skrev: 07 okt 2024 17:07
Varannan dag var väl att ta i.
Även om de drar mer vintertid så kör man inte slut ett batteri på 4 x 2,5mil.
Kanske jag som är trött men jag tolkade 5 mil ToR som att det är 5 mil till jobbet?
ToR -> Tur och Retur = 5 mil
Hade TS skrivit 5 mil enkel väg till jobbet hade det varit 10 mil ToR.
Då räcker det att ladda var fjärde dag. Jag tycker jag var ganska tydlig i mitt inlägg att X mil om dagen innebär Y för laddningen så det bör inte kunna misstolkas.