Sida 1 av 1
Fel bultmönster
Postat: 02 okt 2024 07:31
av Tordtesla
Tjo
Skulle till att köpa en uppsättning fälgar igår.
Säljaren hävdar att det är 5x114.3 (dock ngt osäker)men om jag mätte rätt så va det 5x120.
Vi demonterade ett av mina hjul o satte dit fälgen. Alla muttrar gick dit felfritt om än inte riktigt samma plats som orginalfälgarna.
Det är 6 mm skillnad mellan en 114.3 o 120 fälg, kan man ens få det passa utan bekymmer?
Och då jag som mätt fel tro.
Väl mött
Re: Fel bultmönster
Postat: 02 okt 2024 11:42
av tor-ake
Det brukar finnas 2-3 mm differens mellan skruv- och håldiameter så upp till 6mm fel i bultmönster går på skruvarna. Men om inte centrumhålet heller är precis rätt blir det hemsk obalans och vibrationer plus felaktig anliggning i hjulmutterns kona, vilket gör att hjulet kan lossna med tiden.
Förklara hur du mätte bultmönstret?
Re: Fel bultmönster
Postat: 02 okt 2024 12:59
av mikebike
Tordtesla skrev: ↑02 okt 2024 07:31
Tjo
Skulle till att köpa en uppsättning fälgar igår.
Säljaren hävdar att det är 5x114.3 (dock ngt osäker)men om jag mätte rätt så va det 5x120.
Vi demonterade ett av mina hjul o satte dit fälgen. Alla muttrar gick dit felfritt om än inte riktigt samma plats som orginalfälgarna.
Det är 6 mm skillnad mellan en 114.3 o 120 fälg, kan man ens få det passa utan bekymmer?
Och då jag som mätt fel tro.
Väl mött
Säljaren har rätt och du har mätt fel.
Re: Fel bultmönster
Postat: 02 okt 2024 13:14
av Tordtesla
"Säljaren har rätt och du har mätt fel"
Du menar att det inte går på 120 på 114 delning?
Då kan jag köpa fälgarna utan att känna tvekan..
Re: Fel bultmönster
Postat: 02 okt 2024 13:20
av Nicke Nyfiken
Tordtesla skrev: ↑02 okt 2024 13:14
"Säljaren har rätt och du har mätt fel"
Du menar att det inte går på 120 på 114 delning?
Då kan jag köpa fälgarna utan att känna tvekan..
Hur gjorde du när du mätte bultmönstret?
Re: Fel bultmönster
Postat: 02 okt 2024 13:34
av AAKEE
Tordtesla skrev: ↑02 okt 2024 13:14
"Säljaren har rätt och du har mätt fel"
Du menar att det inte går på 120 på 114 delning?
Då kan jag köpa fälgarna utan att känna tvekan..
Det finns inte en chans att det passar (om det inte är fulfälgar med avlånga hål för att passa olika bultcirklar, typ som skiten ABS Wheels säljer.)
Bultcirkeln är diametern bultarna sitter på.
Innan du köper ska du kolla att centrumstyrningen på fälgen passar mot bilens hub. Det är det som styr att hjulet hamnar centrerat i mitten. Om inte det passar kommer du troligen få vibrationer som upplevs som obalans.
I vissa fall går det köpa centrumringar i plast att klicka dit för att få styrning kring navet.
Du bör även kolla att hjulet hamnar ungefär rätt i bilens bredd mot skärmen.
Fälgen har ett ET-mått som inte ska avvika för mycket om du inte vill påverka look eller köregenskaper.
Re: Fel bultmönster
Postat: 02 okt 2024 14:48
av SwedishAdvocate
AAKEE skrev: ↑02 okt 2024 13:34
...] Du bör även kolla att hjulet hamnar ungefär rätt i bilens bredd mot skärmen.
Fälgen har ett ET-mått som inte ska avvika för mycket om du inte vill påverka look eller köregenskaper.
Som jag förstått det kan ett ET som skiljer sig för mkt från det som Tesla använder, och som skulle göra att fälgen sticker ut för mkt i bredd, även ge upphov till blästring av skärmar och trösklar. Och det framgår ju inte i tråden vilken Model 3 det handlar om...
Se även t.ex:
viewtopic.php?f=51&t=15380
viewtopic.php?f=51&t=30372&start=10
viewtopic.php?f=51&t=30365
viewtopic.php?f=51&t=29571&start=20
Re: Fel bultmönster
Postat: 02 okt 2024 14:53
av dstr
vad står det på insidan av fälgen? Där brukar bredd, bultmönster och ET stå.
Re: Fel bultmönster
Postat: 02 okt 2024 15:03
av AAKEE
SwedishAdvocate skrev: ↑02 okt 2024 14:48
Som jag förstått det kan ett ET som skiljer sig för mkt från det som Tesla använder, och som skulle göra att fälgen sticker ut för mkt i bredd, även ge upphov till blästring av skärmar och trösklar. Och det framgår ju inte i tråden vilken Model 3 det handlar om...
Det är en sanning med modifikation eller snarare bara halva sanningen
ET beskriver var mitten på fälgen befinner sig i förhållande till anliggningsytan på fälgen som man ”skruvar i bilen”.
Fälgens bredd har lika stor betydelse. Monterar man en fälg som är en tum bredare (25.4mm) kommer ytterkanten på fälgen 0.5” (12.7 mm längre ut.
Om fälgbredden är samma är det bara titta på ET. Är fälgen en annan bredd måste hänsyn tas till det.
Re: Fel bultmönster
Postat: 02 okt 2024 15:13
av SwedishAdvocate
AAKEE skrev: ↑02 okt 2024 15:03
SwedishAdvocate skrev: ↑02 okt 2024 14:48
Som jag förstått det kan ett ET som skiljer sig för mkt från det som Tesla använder, och som skulle göra att fälgen sticker ut för mkt i bredd, även ge upphov till blästring av skärmar och trösklar. Och det framgår ju inte i tråden vilken Model 3 det handlar om...
Det är en sanning med modifikation eller snarare bara halva sanningen
ET beskriver var mitten på fälgen befinner sig i förhållande till anliggningsytan på fälgen som man ”skruvar i bilen”.
Fälgens bredd har lika stor betydelse. Monterar man en fälg som är en tum bredare (25.4mm) kommer ytterkanten på fälgen 0.5” (12.7 mm längre ut.
Om fälgbredden är samma är det bara titta på ET. Är fälgen en annan bredd måste hänsyn tas till det.
Det håller jag så klart med om.
