Sida 1 av 1
fixar Tesla i segeltorp rost på garanti?
Postat: 27 sep 2024 11:29
av philipp78
Har en 2021 SR model 3, 6700 mil. Den blåa lacken har en del kvalitetsproblem om man säger så

. Nu har bakskärmarna börjat rosta och Tesla i Uppsala vägrar fixa p.ga yttre påverkan, trots att jag hade stänkskydd på. Utifrån alla inlägg man läst på facebook gruppen verkar Upplands Väsby också vara helt värdelöst.
Någon som har erfarenhet ifall Segeltorp fixar rost på garanti? Vill prova boka tid där men orkar samtidigt inte åka ner 1,30h och betala 1000kr avgift för att höra "yttre påverkan"

.
Re: fixar Tesla i segeltorp rost på garanti?
Postat: 27 sep 2024 11:35
av mikebike
philipp78 skrev: ↑27 sep 2024 11:29
Har en 2021 SR model 3, 6700 mil. Den blåa lacken har en del kvalitetsproblem om man säger så

. Nu har bakskärmarna börjat rosta och Tesla i Uppsala vägrar fixa p.ga yttre påverkan, trots att jag hade stänkskydd på. Utifrån alla inlägg man läst på facebook gruppen verkar Upplands Väsby också vara helt värdelöst.
Någon som har erfarenhet ifall Segeltorp fixar rost på garanti? Vill prova boka tid där men orkar samtidigt inte åka ner 1,30h och betala 1000kr avgift för att höra "yttre påverkan"

.
Rost från utsidan täcks (nästan) aldrig av garantin.
Re: fixar Tesla i segeltorp rost på garanti?
Postat: 27 sep 2024 12:06
av AAKEE
mikebike skrev: ↑27 sep 2024 11:35
Rost från utsidan täcks (nästan) aldrig av garantin.
Nästan ingenting täcks nästan aldrig av garantin?

Re: fixar Tesla i segeltorp rost på garanti?
Postat: 27 sep 2024 12:54
av dstr
Rostskyddsgaranti generellt är en moment22-grej.
Det ska vara genomrostat för att det ska gälla.
Har det rostat igenom utifrån så borde du har åtgärdat felet innan det rostade igenom.
Re: fixar Tesla i segeltorp rost på garanti?
Postat: 27 sep 2024 12:55
av SwedishAdvocate
philipp78 skrev: ↑27 sep 2024 11:29
Har en 2021 SR model 3, 6700 mil. Den blåa lacken har en del kvalitetsproblem om man säger så

. Nu har bakskärmarna börjat rosta och Tesla i Uppsala vägrar fixa p.ga yttre påverkan, trots att jag hade stänkskydd på. Utifrån alla inlägg man läst på facebook gruppen verkar Upplands Väsby också vara helt värdelöst.
Någon som har erfarenhet ifall Segeltorp fixar rost på garanti? Vill prova boka tid där men orkar samtidigt inte åka ner 1,30h och betala 1000kr avgift för att höra "yttre påverkan"

.
Ingen erfarenhet. Men om varit hos Tesla i Uppsala – är det inte rimligt att anta att det finns en notering i Teslas system om att du varit där samt vilken bedömning dom gjorde. Antar således att det här är ngt som Segeltorp kommer kolla i systemet och sen göra samma bedömning. Fast så kanske det inte är.
Hur som helst. Här finns fyra tidigare trådar på samma el. liknande ämne ifall det kan vara av intresse. I åtm. den sista av de här trådarna diskuteras ett fall där Tesla fälldes i ARN. Minns inte, men det fallet kanske diskuteras även i ngn av de andra trådarna:
viewtopic.php?f=51&t=15380
viewtopic.php?f=51&t=30372&start=10
viewtopic.php?f=51&t=30365
viewtopic.php?f=51&t=29571&start=20
Vad har bilen haft för däck och fälgar? Har den alltid haft vinter- och sommarhjul som haft samma fälg- och däckdimensioner (inkl. ET) som en originaluppsättning däck och fälgar från Tesla?
Om du postar ett eller några foton på skadorna i tråden så kanske det kan underlätta bedömning.
Re: fixar Tesla i segeltorp rost på garanti?
Postat: 28 sep 2024 10:34
av manneson
Rostskyddsgaranti är ett skämt och tyvärr börjar vi nu se att Model 3 lär bli en riktig rostburk.
Bilar med femsiffriga miltal har så gott som alltid bortskavd lack på en hel del ställen, med rostangrepp som följd. Särskilt skärmar, trösklar och baklucka är utsatta.
Man får antingen vara väldigt händig, eller vara beredd på att spendera stora pengar på att hålla dem fina.
Re: fixar Tesla i segeltorp rost på garanti?
Postat: 28 sep 2024 11:52
av SwedishAdvocate
manneson skrev: ↑28 sep 2024 10:34
Rostskyddsgaranti är ett skämt och tyvärr börjar vi nu se att Model 3 lär bli en riktig rostburk.
Bilar med femsiffriga miltal har så gott som alltid bortskavd lack på en hel del ställen, med rostangrepp som följd. Särskilt skärmar, trösklar och baklucka är utsatta.
Man får antingen vara väldigt händig, eller vara beredd på att spendera stora pengar på att hålla dem fina.
Den bortskavda lacken/rosten på skärmar och trösklar beror ju som jag förstått det hela på blästring från framhjulen (Och den bilden ges ju även av länkarna ovan till tidigare trådar på ämnet. (I mitt första inlägg i tråden.)). När 3 började levereras i Sverige så hade ju de här bilarna inga stänkskydd överhuvudtaget bakom framhjulen. De hade även en 'lite speciell' konstruktion i hjulhuset bakom framhjulen. Där gick det in en smal bit lackerad plåt längst ner bakom framhjulen. Så där satt den här lilla tunna plåtremsan helt oskyddad bakom framhjulen...
Som jag förstått det så var det en hel del ägare som genast insåg att det här skulle bli problem. Således var det en hel del som direkt monterade dit rejäla tredjepartsstänkskydd. Jag är t.ex. bekant med några som tog leverans av en av de första 3:orna i landet i mars 2019. De satte direkt dit ett par rejäla stänkskydd. De satte även sån där PPF-skyddsplast mellan bilens kaross och stänkskydden. Och så vitt jag vet så har den bilen inte haft några problem med vare sig blästring, bortskavd lack eller rost på skärmar eller trösklar. Tror den här problematiken hade uppmärksammats i Nordamerika och därför fanns det ett visst urval av sådana här tredjepartsstänkskydd när leveranserna av 3 i Sverige började i Februari (?) 2019.
Efter X antal månader började ju Tesla även leverera 3 med stänkskydd som standard. De originalstänkskydden var av modell mindre. Tror inte heller det satt någon skyddsplast/PPF mellan originalstänkskydden och bilens kaross. Hur bra den lösningen har visat sig fungera så här ~5 år senare har jag dock inte så bra koll på.
Gissar att problematik kring bakluckan beror på dålig inpassning mellan bakluckan och övriga karossen – med bortskavd lack på bakluckan som resultat. Men det är som sagt bara en gissning från min sida.