Sida 1 av 1

Köpa s

Postat: 23 sep 2024 15:21
av samojed1
Funderar på en s fins det logg vilka fel som varit och blivit nollade samt de nuvarande felen förutsätter att det inte går att radera i loggen

Re: Köpa s

Postat: 24 sep 2024 19:58
av SwedishAdvocate
samojed1 skrev: 23 sep 2024 15:21
Funderar på en s fins det logg vilka fel som varit och blivit nollade samt de nuvarande felen förutsätter att det inte går att radera i loggen
Är bara lekman på det här, och nu kan jag inte snabbt hitta några bra källor, och orkar inte leta, men det har skrivits på forumet om att det har hänt att exemplar av Model S fått allvarliga fel på stora batteriet inte långt efter att batterigarantin har gått ut (dvs. efter 8 år(?)). I de här fallen har det som jag förstått det inte synts några fel i bilens system förrän felet uppstått efter garantin gått ut. Vet dock inte hur vanligt det här är.

Annars så tror jag att samtliga fel loggas och finns tillgängliga via bilens service mode. Men om de går att radera och därmed spårlöst skulle kunna försvinna på ngt sätt vet jag inte.
Se AAKEEs inlägg nedan.

Re: Köpa s

Postat: 24 sep 2024 21:02
av AAKEE
Det verkar gå att resetta fel med tex toolbox.
Jag har sett poster i några Facebook-grupper om att någon köpt en till synes fin/gelfri bil men som utvecklat felkoder på batteriet väldigt snart efter affären var klar och när bilen hamnat hos EV-reparatören (tex Recell) så har de kunnat se att bilen var raderad före försäljning och att den som sålde den med all säkerhet visste om problemen.
En S med ett gäng år på nacken är ju ett sänke med dött batteri.


Har man toolbox verkar det gå att se historiken. Toolbox går köpa/prenumerera på men då ska man kunna det också.

Tesla hjälper troligen inte till med några frågor om en bil man inte äger.

Jag skulle tippa på att en möjlig variant är tex Grufmans bil om man kan låna dit bilen man klurar på, eller kanske något av företagen som fixar batterier på Teslor… (EV Repair etc.)

Man kan se en del föraningar med tex Scan my tesla, hur degraderat batteriet är, imbalance och framförallt CAC imbalance.
Men man ser inte felkoder eller raderade såna.

Men scan my Tesla kan man nog se att/om ett batteri är väldigt okey, tex låg CAC imbalance och så vidare. Så man kan få en hint av att batteriet verkar helt okey men om det är gränsfall så är det nog bara det man kan se, tex att CAC imbalance blivit större än idealet.


Det var många Teslor (S, kanske x) som utvecklade en felkod efter att Tesla uppdaterat mjukvaran så den detekterare ett problem BMS inte upptäckte tidigare. Detta skedde ungefär i samma veva som många bilar med garantin precis gått ut. Det verkade i vart fall fishy eftersom forumen hade 100 personer där garantin just gick ut och kanske en som fortfarande hade garanti.
Som Tesla betett sig mot mig är förtroendet rättså naggat i kanten så jag håller det inte alls omöjligt att man taktiserar och får felen att visa sig på rätt sida om garantin för Teslas del. Tesla är uppenbart en psykopatisk organisation som lägger sina vinster långt före kundens intressen.

Re: Köpa s

Postat: 24 sep 2024 21:24
av AAKEE
Det verkar tom finnas reset devices att köpa som resettar tex BMS_u029.
Det är ingen bra lösning, tillslut dör bilen/batteriet ändå.

Man lär ju se till att det inte sitter ngt sånt på bilen man köper.

Re: Köpa s

Postat: 24 sep 2024 21:30
av Sportbilsentusiasten
AAKEE skrev: 24 sep 2024 21:02
Det verkar gå att resetta fel med tex toolbox.
Jag har sett poster i några Facebook-grupper om att någon köpt en till synes fin/gelfri bil men som utvecklat felkoder på batteriet väldigt snart efter affären var klar och när bilen hamnat hos EV-reparatören (tex Recell) så har de kunnat se att bilen var raderad före försäljning och att den som sålde den med all säkerhet visste om problemen.
En S med ett gäng år på nacken är ju ett sänke med dött batteri.


Har man toolbox verkar det gå att se historiken. Toolbox går köpa/prenumerera på men då ska man kunna det också.

Tesla hjälper troligen inte till med några frågor om en bil man inte äger.

Jag skulle tippa på att en möjlig variant är tex Grufmans bil om man kan låna dit bilen man klurar på, eller kanske något av företagen som fixar batterier på Teslor… (EV Repair etc.)

Man kan se en del föraningar med tex Scan my tesla, hur degraderat batteriet är, imbalance och framförallt CAC imbalance.
Men man ser inte felkoder eller raderade såna.

Men scan my Tesla kan man nog se att/om ett batteri är väldigt okey, tex låg CAC imbalance och så vidare. Så man kan få en hint av att batteriet verkar helt okey men om det är gränsfall så är det nog bara det man kan se, tex att CAC imbalance blivit större än idealet.


Det var många Teslor (S, kanske x) som utvecklade en felkod efter att Tesla uppdaterat mjukvaran så den detekterare ett problem BMS inte upptäckte tidigare. Detta skedde ungefär i samma veva som många bilar med garantin precis gått ut. Det verkade i vart fall fishy eftersom forumen hade 100 personer där garantin just gick ut och kanske en som fortfarande hade garanti.
Som Tesla betett sig mot mig är förtroendet rättså naggat i kanten så jag håller det inte alls omöjligt att man taktiserar och får felen att visa sig på rätt sida om garantin för Teslas del. Tesla är uppenbart en psykopatisk organisation som lägger sina vinster långt före kundens intressen.
Det du beskriver om raderade felkoder torde gälla alla elbilar iof…
Visar värdet av att köpa från märkesverkstad man litar på.
Alt låter någon kompetens testa batteriet vid privatköp

Re: Köpa s

Postat: 24 sep 2024 21:51
av larjon
Testar KVD batterierna ordentligt i bilarna som säljs där?

Re: Köpa s

Postat: 24 sep 2024 21:58
av AAKEE
Sportbilsentusiasten skrev: 24 sep 2024 21:30

Det du beskriver om raderade felkoder torde gälla alla elbilar iof…
Troligt.

Trådfrågan är specifikt S, så det svarar jag på här. 😀

Re: Köpa s

Postat: 24 sep 2024 22:04
av AAKEE
larjon skrev: 24 sep 2024 21:51
Testar KVD batterierna ordentligt i bilarna som säljs där?
Man kan egentligen inte enkelt testa sig till det med en eventuellt raderad felkod, gissar jag.

Carla körde tidigare med en Aviloo-test (stavning?) där man körde bilen under en stor del av cykeln. De testade i rätt hög fart* vilket sannolikt visade en överdriven degradering (man får ut mindre energi/mer förluster). Men kör man från nära 100 till nära 0% ökar nog chansen att trigga felkoder.

Vad jag sett gick man över till att bara läsa av BMS estimat av kapaciteten, vilket i vart fall torde ge en rimlig degraderingssiffra men man ger inte batteriet chansen att trigga felkoder.

KVD, vet it.

Re: Köpa s

Postat: 23 jan 2025 18:27
av SwedishAdvocate
AAKEE skrev: 24 sep 2024 21:02
Det verkar gå att resetta fel med tex toolbox.
Jag har sett poster i några Facebook-grupper om att någon köpt en till synes fin/gelfri bil men som utvecklat felkoder på batteriet väldigt snart efter affären var klar och när bilen hamnat hos EV-reparatören (tex Recell) så har de kunnat se att bilen var raderad före försäljning och att den som sålde den med all säkerhet visste om problemen.
En S med ett gäng år på nacken är ju ett sänke med dött batteri.


Har man toolbox verkar det gå att se historiken. Toolbox går köpa/prenumerera på men då ska man kunna det också.

Tesla hjälper troligen inte till med några frågor om en bil man inte äger.

Jag skulle tippa på att en möjlig variant är tex Grufmans bil om man kan låna dit bilen man klurar på, eller kanske något av företagen som fixar batterier på Teslor… (EV Repair etc.)

Man kan se en del föraningar med tex Scan my tesla, hur degraderat batteriet är, imbalance och framförallt CAC imbalance.
Men man ser inte felkoder eller raderade såna.

Men scan my Tesla kan man nog se att/om ett batteri är väldigt okey, tex låg CAC imbalance och så vidare. Så man kan få en hint av att batteriet verkar helt okey men om det är gränsfall så är det nog bara det man kan se, tex att CAC imbalance blivit större än idealet.


Det var många Teslor (S, kanske x) som utvecklade en felkod efter att Tesla uppdaterat mjukvaran så den detekterare ett problem BMS inte upptäckte tidigare. Detta skedde ungefär i samma veva som många bilar med garantin precis gått ut. Det verkade i vart fall fishy eftersom forumen hade 100 personer där garantin just gick ut och kanske en som fortfarande hade garanti.
Som Tesla betett sig mot mig är förtroendet rättså naggat i kanten så jag håller det inte alls omöjligt att man taktiserar och får felen att visa sig på rätt sida om garantin för Teslas del. Tesla är uppenbart en psykopatisk organisation som lägger sina vinster långt före kundens intressen.
Det du beskriver här – om du skulle göra en kvalificerad gissning… För dom som funderar på att köpa en äldre S – hur lång tid och hur många mil skulle du vilja ha kvar på garanti för batteri och drivlina för att vara säker på att en sån här grej inte hamnar på fel sida om garantigränsen?…

Re: Köpa s

Postat: 23 jan 2025 19:24
av AAKEE
SwedishAdvocate skrev: 23 jan 2025 18:27
AAKEE skrev: 24 sep 2024 21:02
Det verkar gå att resetta fel med tex toolbox.
Jag har sett poster i några Facebook-grupper om att någon köpt en till synes fin/gelfri bil men som utvecklat felkoder på batteriet väldigt snart efter affären var klar och när bilen hamnat hos EV-reparatören (tex Recell) så har de kunnat se att bilen var raderad före försäljning och att den som sålde den med all säkerhet visste om problemen.
En S med ett gäng år på nacken är ju ett sänke med dött batteri.


Har man toolbox verkar det gå att se historiken. Toolbox går köpa/prenumerera på men då ska man kunna det också.

Tesla hjälper troligen inte till med några frågor om en bil man inte äger.

Jag skulle tippa på att en möjlig variant är tex Grufmans bil om man kan låna dit bilen man klurar på, eller kanske något av företagen som fixar batterier på Teslor… (EV Repair etc.)

Man kan se en del föraningar med tex Scan my tesla, hur degraderat batteriet är, imbalance och framförallt CAC imbalance.
Men man ser inte felkoder eller raderade såna.

Men scan my Tesla kan man nog se att/om ett batteri är väldigt okey, tex låg CAC imbalance och så vidare. Så man kan få en hint av att batteriet verkar helt okey men om det är gränsfall så är det nog bara det man kan se, tex att CAC imbalance blivit större än idealet.


Det var många Teslor (S, kanske x) som utvecklade en felkod efter att Tesla uppdaterat mjukvaran så den detekterare ett problem BMS inte upptäckte tidigare. Detta skedde ungefär i samma veva som många bilar med garantin precis gått ut. Det verkade i vart fall fishy eftersom forumen hade 100 personer där garantin just gick ut och kanske en som fortfarande hade garanti.
Som Tesla betett sig mot mig är förtroendet rättså naggat i kanten så jag håller det inte alls omöjligt att man taktiserar och får felen att visa sig på rätt sida om garantin för Teslas del. Tesla är uppenbart en psykopatisk organisation som lägger sina vinster långt före kundens intressen.
Det du beskriver här – om du skulle göra en kvalificerad gissning… För dom som funderar på att köpa en äldre S – hur lång tid och hur många mil skulle du vilja ha kvar på garanti för batteri och drivlina för att vara säker på att en sån här grej inte hamnar på fel sida om garantigränsen?…
Det har jag inte bra koll på. Minns inte hur länge det brukar ta innan felkoden kommer tillbaka.

Skulle jag köpa en skulle ett batterihaveri finnas med i ekvationen. Detsamma med motorhaveri, länkarmar, drivaxlar , luftfjädring etc. (Och att jag kan lösa det mesta själv.