Köpa s
Postat: 23 sep 2024 15:21
Funderar på en s fins det logg vilka fel som varit och blivit nollade samt de nuvarande felen förutsätter att det inte går att radera i loggen
Är bara lekman på det här, och nu kan jag inte snabbt hitta några bra källor, och orkar inte leta, men det har skrivits på forumet om att det har hänt att exemplar av Model S fått allvarliga fel på stora batteriet inte långt efter att batterigarantin har gått ut (dvs. efter 8 år(?)). I de här fallen har det som jag förstått det inte synts några fel i bilens system förrän felet uppstått efter garantin gått ut. Vet dock inte hur vanligt det här är.
Det du beskriver om raderade felkoder torde gälla alla elbilar iof…AAKEE skrev: ↑24 sep 2024 21:02Det verkar gå att resetta fel med tex toolbox.
Jag har sett poster i några Facebook-grupper om att någon köpt en till synes fin/gelfri bil men som utvecklat felkoder på batteriet väldigt snart efter affären var klar och när bilen hamnat hos EV-reparatören (tex Recell) så har de kunnat se att bilen var raderad före försäljning och att den som sålde den med all säkerhet visste om problemen.
En S med ett gäng år på nacken är ju ett sänke med dött batteri.
Har man toolbox verkar det gå att se historiken. Toolbox går köpa/prenumerera på men då ska man kunna det också.
Tesla hjälper troligen inte till med några frågor om en bil man inte äger.
Jag skulle tippa på att en möjlig variant är tex Grufmans bil om man kan låna dit bilen man klurar på, eller kanske något av företagen som fixar batterier på Teslor… (EV Repair etc.)
Man kan se en del föraningar med tex Scan my tesla, hur degraderat batteriet är, imbalance och framförallt CAC imbalance.
Men man ser inte felkoder eller raderade såna.
Men scan my Tesla kan man nog se att/om ett batteri är väldigt okey, tex låg CAC imbalance och så vidare. Så man kan få en hint av att batteriet verkar helt okey men om det är gränsfall så är det nog bara det man kan se, tex att CAC imbalance blivit större än idealet.
Det var många Teslor (S, kanske x) som utvecklade en felkod efter att Tesla uppdaterat mjukvaran så den detekterare ett problem BMS inte upptäckte tidigare. Detta skedde ungefär i samma veva som många bilar med garantin precis gått ut. Det verkade i vart fall fishy eftersom forumen hade 100 personer där garantin just gick ut och kanske en som fortfarande hade garanti.
Som Tesla betett sig mot mig är förtroendet rättså naggat i kanten så jag håller det inte alls omöjligt att man taktiserar och får felen att visa sig på rätt sida om garantin för Teslas del. Tesla är uppenbart en psykopatisk organisation som lägger sina vinster långt före kundens intressen.
Troligt.Sportbilsentusiasten skrev: ↑24 sep 2024 21:30
Det du beskriver om raderade felkoder torde gälla alla elbilar iof…
Man kan egentligen inte enkelt testa sig till det med en eventuellt raderad felkod, gissar jag.
Det du beskriver här – om du skulle göra en kvalificerad gissning… För dom som funderar på att köpa en äldre S – hur lång tid och hur många mil skulle du vilja ha kvar på garanti för batteri och drivlina för att vara säker på att en sån här grej inte hamnar på fel sida om garantigränsen?…AAKEE skrev: ↑24 sep 2024 21:02Det verkar gå att resetta fel med tex toolbox.
Jag har sett poster i några Facebook-grupper om att någon köpt en till synes fin/gelfri bil men som utvecklat felkoder på batteriet väldigt snart efter affären var klar och när bilen hamnat hos EV-reparatören (tex Recell) så har de kunnat se att bilen var raderad före försäljning och att den som sålde den med all säkerhet visste om problemen.
En S med ett gäng år på nacken är ju ett sänke med dött batteri.
Har man toolbox verkar det gå att se historiken. Toolbox går köpa/prenumerera på men då ska man kunna det också.
Tesla hjälper troligen inte till med några frågor om en bil man inte äger.
Jag skulle tippa på att en möjlig variant är tex Grufmans bil om man kan låna dit bilen man klurar på, eller kanske något av företagen som fixar batterier på Teslor… (EV Repair etc.)
Man kan se en del föraningar med tex Scan my tesla, hur degraderat batteriet är, imbalance och framförallt CAC imbalance.
Men man ser inte felkoder eller raderade såna.
Men scan my Tesla kan man nog se att/om ett batteri är väldigt okey, tex låg CAC imbalance och så vidare. Så man kan få en hint av att batteriet verkar helt okey men om det är gränsfall så är det nog bara det man kan se, tex att CAC imbalance blivit större än idealet.
Det var många Teslor (S, kanske x) som utvecklade en felkod efter att Tesla uppdaterat mjukvaran så den detekterare ett problem BMS inte upptäckte tidigare. Detta skedde ungefär i samma veva som många bilar med garantin precis gått ut. Det verkade i vart fall fishy eftersom forumen hade 100 personer där garantin just gick ut och kanske en som fortfarande hade garanti.
Som Tesla betett sig mot mig är förtroendet rättså naggat i kanten så jag håller det inte alls omöjligt att man taktiserar och får felen att visa sig på rätt sida om garantin för Teslas del. Tesla är uppenbart en psykopatisk organisation som lägger sina vinster långt före kundens intressen.
Det har jag inte bra koll på. Minns inte hur länge det brukar ta innan felkoden kommer tillbaka.SwedishAdvocate skrev: ↑23 jan 2025 18:27Det du beskriver här – om du skulle göra en kvalificerad gissning… För dom som funderar på att köpa en äldre S – hur lång tid och hur många mil skulle du vilja ha kvar på garanti för batteri och drivlina för att vara säker på att en sån här grej inte hamnar på fel sida om garantigränsen?…AAKEE skrev: ↑24 sep 2024 21:02Det verkar gå att resetta fel med tex toolbox.
Jag har sett poster i några Facebook-grupper om att någon köpt en till synes fin/gelfri bil men som utvecklat felkoder på batteriet väldigt snart efter affären var klar och när bilen hamnat hos EV-reparatören (tex Recell) så har de kunnat se att bilen var raderad före försäljning och att den som sålde den med all säkerhet visste om problemen.
En S med ett gäng år på nacken är ju ett sänke med dött batteri.
Har man toolbox verkar det gå att se historiken. Toolbox går köpa/prenumerera på men då ska man kunna det också.
Tesla hjälper troligen inte till med några frågor om en bil man inte äger.
Jag skulle tippa på att en möjlig variant är tex Grufmans bil om man kan låna dit bilen man klurar på, eller kanske något av företagen som fixar batterier på Teslor… (EV Repair etc.)
Man kan se en del föraningar med tex Scan my tesla, hur degraderat batteriet är, imbalance och framförallt CAC imbalance.
Men man ser inte felkoder eller raderade såna.
Men scan my Tesla kan man nog se att/om ett batteri är väldigt okey, tex låg CAC imbalance och så vidare. Så man kan få en hint av att batteriet verkar helt okey men om det är gränsfall så är det nog bara det man kan se, tex att CAC imbalance blivit större än idealet.
Det var många Teslor (S, kanske x) som utvecklade en felkod efter att Tesla uppdaterat mjukvaran så den detekterare ett problem BMS inte upptäckte tidigare. Detta skedde ungefär i samma veva som många bilar med garantin precis gått ut. Det verkade i vart fall fishy eftersom forumen hade 100 personer där garantin just gick ut och kanske en som fortfarande hade garanti.
Som Tesla betett sig mot mig är förtroendet rättså naggat i kanten så jag håller det inte alls omöjligt att man taktiserar och får felen att visa sig på rätt sida om garantin för Teslas del. Tesla är uppenbart en psykopatisk organisation som lägger sina vinster långt före kundens intressen.