Laddhandskens spärr, samt felkoder.
Postat: 03 sep 2024 09:42
Hur får man spärren till laddhandsken att släppa, när det inte funkar att klicka på ”Lås upp”-knappen på skärmen?
Spärren ligger i trots att ingen laddhandske är ansluten. Man får förstås inte heller i laddhandsken.
Jag vet att man kan öppna den manuellt med spaken på insidan av laddintaget, och sedan skjuta in laddhandsken. Men om man gör det så får man meddelandet ”Laddningen startas inte eftersom laddluckan öppnats manuellt”.
Det dyker också upp felkoder på skärmen. Se bild. Någon som vet hur man kan få dom raderade?
Detta är vår fråga, men om man behöver mer bakgrund finns texten nedan.
Model S 85 2014, stannade efter vägen. Väl hemkomna kollade vi i ”Scan my Tesla”-appens BMS-kolumn, och såg att modul 11 hade låg och fluktuerande spänning på en cellgrupp. HV-batteriet sänktes och öppnades. I modul 11 hade en sensorledning, från BMU/BMS:en till en cellgrupp, lossnat från den aluminiumplatta som kopplar ihop cellerna i gruppen. Sensorledningen fästes, modulen återmonterades, batteriet förseglades och sattes tillbaka i bilen.
Appen visar nu jämn spänning på alla moduler och cellgrupper (3,788-3,792V).
Dock får vi inte bilen att ladda, eller köra. Det står ”0 km” på displayen, men vid de cellspänningarna borde det vara mer än halvladdat. Spärren för laddhandsken är låst, så man får inte i laddhandsken. Om man lossar spärren manuellt och stoppar i laddhandsken så lyser det först rött, sedan blått i några sekunder, ibland en minut, men den laddar inte, sen lyser det rött igen och texten ”Laddningen startas inte eftersom laddluckan öppnats manuellt” visas igen.
När bilen stannade så var det ett antal felkoder med röda varningstecken. Efter batterireparationen är alla dessa borta, men det återstår ett antal andra. Se bild. Kan dessa påverka laddningen? Hur kan man radera dessa felkoder, eller hur gör man?
Tacksam för svar.
Spärren ligger i trots att ingen laddhandske är ansluten. Man får förstås inte heller i laddhandsken.
Jag vet att man kan öppna den manuellt med spaken på insidan av laddintaget, och sedan skjuta in laddhandsken. Men om man gör det så får man meddelandet ”Laddningen startas inte eftersom laddluckan öppnats manuellt”.
Det dyker också upp felkoder på skärmen. Se bild. Någon som vet hur man kan få dom raderade?
Detta är vår fråga, men om man behöver mer bakgrund finns texten nedan.
Model S 85 2014, stannade efter vägen. Väl hemkomna kollade vi i ”Scan my Tesla”-appens BMS-kolumn, och såg att modul 11 hade låg och fluktuerande spänning på en cellgrupp. HV-batteriet sänktes och öppnades. I modul 11 hade en sensorledning, från BMU/BMS:en till en cellgrupp, lossnat från den aluminiumplatta som kopplar ihop cellerna i gruppen. Sensorledningen fästes, modulen återmonterades, batteriet förseglades och sattes tillbaka i bilen.
Appen visar nu jämn spänning på alla moduler och cellgrupper (3,788-3,792V).
Dock får vi inte bilen att ladda, eller köra. Det står ”0 km” på displayen, men vid de cellspänningarna borde det vara mer än halvladdat. Spärren för laddhandsken är låst, så man får inte i laddhandsken. Om man lossar spärren manuellt och stoppar i laddhandsken så lyser det först rött, sedan blått i några sekunder, ibland en minut, men den laddar inte, sen lyser det rött igen och texten ”Laddningen startas inte eftersom laddluckan öppnats manuellt” visas igen.
När bilen stannade så var det ett antal felkoder med röda varningstecken. Efter batterireparationen är alla dessa borta, men det återstår ett antal andra. Se bild. Kan dessa påverka laddningen? Hur kan man radera dessa felkoder, eller hur gör man?
Tacksam för svar.