Andrabil för 200k. Första elbilen
Postat: 02 sep 2024 20:40
Startade en tråd här för ett tag sedan om VW e-Golf vs Opel e-Corsa. Men det har funderats vidare, äntligen har frugan börjat följa med på mitt resonemang...
Varför e-Golfen (med stora batteriet) varit mest intressant är för att vi har en Passat GTE och haft VW innan den med. Så vi (främst hon vet vad hon får). Men mitt argument har hela tiden varit att den känns redan gammal, inredning, räckvidd osv allt det får den redan att kännas som en "gammal" bil.
e-Corsan var vi och provade och även fast den tickar i fler boxar kring att den är en nyare bil med allt det innebär, så var den riktigt jävla trist att köra och kändes väldigt billig att sitta i. Det hade fan inte ens spak för att höja/sänka stolen på passagerarsidan.
Men jag känner att det vore bättre med lite tips och råd från er som faktiskt har och haft elbilar och helt dom vi tittar på.
Det finns så många olika fördelar och nackdelar med dom jag kollar runt på, sen vet man aldrig heller om dom stämmer fullt ut. Det brukar ju bara faktiska ägare kunna svara på.
Renault Zoe - Går bort. Verkar omständigt med batteriköp eller hyra. Verkar ha problem med framvagnen när man läser runt. Renault överlag har aldrig lockat...
MG ZS EV (MY21) Verkar vara en hel del problem med just MY21. Sen känns räckvidden lite väl kort med...
Peugeot e-208 - Den här har faktiskt börjat stiga upp på listan. Frugan är fortfarande lite tveksam (det är franskt) men jag är inte lika tveksam kring Peugeot. Den ser bra ut. Bra räckvidd. Rätt okej utrustning för Allure. Vissa som ligger ute har fortfarande nybilsgaranti kvar. Dock ingen värmepump, men när man läser testet härifrån sidan (https://teslaclubsweden.se/sa-liten-ski ... rmepumpen/) så verkar det inte vara så viktigt som många får det att låta?
Mazda MX30 - Tickar i alla boxar i princip. Japanskt, ser helt ok ut, riktigt snygg inuti + Bose med mera. Men räckvidden är ju helt galet kort. Knappt 10 mil på vintern enligt elbilstest på YouTube. Går helt bort pga det.
VW e-Golf - Som inledningen av tråden. Går bort för att den känns omodern. Hur är andrahandsvärdet om 2-3 år om den redan nu känns omodern...
VW ID3 - Finns vissa för runt 200-210, men problemen man läser om den får mig att direkt backa. Verkar vara otroligt mycket strul.
Fiat 500e - För liten och här kommer även frågan, kvalitén på en italiensk bil...Speciellt Fiat. Pass.
Nissan Leaf - Den här hade varit mitt förstaval alla dagar i veckan. Om det inte vore för laddningen...Ingen CCS går helt bort.
Så vad finns det egentligen för oss? Är vi för kräsna?
Den ska gå som andrabil visst, men man tänker ändå på framtiden och hur värdet ser ut om 2-3 år. Räckvidden blir bara bättre och bättre och att köpa en bil nu som klarar 20 mil en bra dag, om ens det. Känns sådär. För om 2-3 år kommer alla bilar som klarar minst 30-35 mil finnas ute för vettiga priser på begagnat marknaden.
Är räckvidden allt? Nej, men vi har inte tillgång till egen laddning där vi bor. Däremot på våra jobb kan vi ladda. Men det förutsätter att vi laddar på fredagen och har så vi klarar oss över helgen om vi tar en utflykt och ändå kommer till jobbet igen på Måndag.
Nu blev det ett riktigt långt inlägg...sorry för det. Men försökte få med alla tankar och funderingar direkt.
Varför e-Golfen (med stora batteriet) varit mest intressant är för att vi har en Passat GTE och haft VW innan den med. Så vi (främst hon vet vad hon får). Men mitt argument har hela tiden varit att den känns redan gammal, inredning, räckvidd osv allt det får den redan att kännas som en "gammal" bil.
e-Corsan var vi och provade och även fast den tickar i fler boxar kring att den är en nyare bil med allt det innebär, så var den riktigt jävla trist att köra och kändes väldigt billig att sitta i. Det hade fan inte ens spak för att höja/sänka stolen på passagerarsidan.
Men jag känner att det vore bättre med lite tips och råd från er som faktiskt har och haft elbilar och helt dom vi tittar på.
Det finns så många olika fördelar och nackdelar med dom jag kollar runt på, sen vet man aldrig heller om dom stämmer fullt ut. Det brukar ju bara faktiska ägare kunna svara på.
Renault Zoe - Går bort. Verkar omständigt med batteriköp eller hyra. Verkar ha problem med framvagnen när man läser runt. Renault överlag har aldrig lockat...
MG ZS EV (MY21) Verkar vara en hel del problem med just MY21. Sen känns räckvidden lite väl kort med...
Peugeot e-208 - Den här har faktiskt börjat stiga upp på listan. Frugan är fortfarande lite tveksam (det är franskt) men jag är inte lika tveksam kring Peugeot. Den ser bra ut. Bra räckvidd. Rätt okej utrustning för Allure. Vissa som ligger ute har fortfarande nybilsgaranti kvar. Dock ingen värmepump, men när man läser testet härifrån sidan (https://teslaclubsweden.se/sa-liten-ski ... rmepumpen/) så verkar det inte vara så viktigt som många får det att låta?
Mazda MX30 - Tickar i alla boxar i princip. Japanskt, ser helt ok ut, riktigt snygg inuti + Bose med mera. Men räckvidden är ju helt galet kort. Knappt 10 mil på vintern enligt elbilstest på YouTube. Går helt bort pga det.
VW e-Golf - Som inledningen av tråden. Går bort för att den känns omodern. Hur är andrahandsvärdet om 2-3 år om den redan nu känns omodern...
VW ID3 - Finns vissa för runt 200-210, men problemen man läser om den får mig att direkt backa. Verkar vara otroligt mycket strul.
Fiat 500e - För liten och här kommer även frågan, kvalitén på en italiensk bil...Speciellt Fiat. Pass.
Nissan Leaf - Den här hade varit mitt förstaval alla dagar i veckan. Om det inte vore för laddningen...Ingen CCS går helt bort.
Så vad finns det egentligen för oss? Är vi för kräsna?
Den ska gå som andrabil visst, men man tänker ändå på framtiden och hur värdet ser ut om 2-3 år. Räckvidden blir bara bättre och bättre och att köpa en bil nu som klarar 20 mil en bra dag, om ens det. Känns sådär. För om 2-3 år kommer alla bilar som klarar minst 30-35 mil finnas ute för vettiga priser på begagnat marknaden.
Är räckvidden allt? Nej, men vi har inte tillgång till egen laddning där vi bor. Däremot på våra jobb kan vi ladda. Men det förutsätter att vi laddar på fredagen och har så vi klarar oss över helgen om vi tar en utflykt och ändå kommer till jobbet igen på Måndag.
Nu blev det ett riktigt långt inlägg...sorry för det. Men försökte få med alla tankar och funderingar direkt.