Sida 1 av 3

Val av bil, beg m3 alt ms raven?

Postat: 31 jul 2024 13:25
av Mickeak88
Sålde min m3 efter en massa problem med garantiärenden hos Tesla.
Jag blev helt enkelt så trött på Sc och sålde bilen medans den hade nybilsgaranti kvar.
Kan vara ett snedtänk från min sida men går i tankarna att köpa en m3 alternativt en ms raven som saknar nybilsgaranti men har garanti kvar på batteri och drivlina.
Jag är kunnig då det kommer till skruvande och har aldrig lämnat en bil på verkstad före jag hade en m3 med garanti.

Vad tycker ni på forumet är det mest prisvärda alternativet just nu?
En m3 lr eller en ms lr raven?

Re: Val av bil, beg m3 alt ms raven?

Postat: 31 jul 2024 13:50
av holden
Helt subjektivt hade jag aldrig tittat på begagnad MS pga alla problem man läst om, en toppenbil 2013 men utdaterad och en potentiell pengaslukare att äga idag.

Re: Val av bil, beg m3 alt ms raven?

Postat: 31 jul 2024 13:52
av Verdi_
holden skrev: 31 jul 2024 13:50
Helt subjektivt hade jag aldrig tittat på begagnad MS pga alla problem man läst om, en toppenbil 2013 men utdaterad och en potentiell pengaslukare att äga idag.

Fast en 2013 och en 2021 har inte jättemycket gemensamt.

Re: Val av bil, beg m3 alt ms raven?

Postat: 31 jul 2024 14:00
av holden
Verdi_ skrev: 31 jul 2024 13:52
holden skrev: 31 jul 2024 13:50
Helt subjektivt hade jag aldrig tittat på begagnad MS pga alla problem man läst om, en toppenbil 2013 men utdaterad och en potentiell pengaslukare att äga idag.

Fast en 2013 och en 2021 har inte jättemycket gemensamt.
Tycker man läser om samma problem med länkarmar etc så det är väl samma grundkonstruktion, plus den gamla utdaterade inredningen och displayen som kändes omodern långt före 2021.

Re: Val av bil, beg m3 alt ms raven?

Postat: 31 jul 2024 14:41
av Verdi_
holden skrev: 31 jul 2024 14:00
Verdi_ skrev: 31 jul 2024 13:52
holden skrev: 31 jul 2024 13:50
Helt subjektivt hade jag aldrig tittat på begagnad MS pga alla problem man läst om, en toppenbil 2013 men utdaterad och en potentiell pengaslukare att äga idag.

Fast en 2013 och en 2021 har inte jättemycket gemensamt.
Tycker man läser om samma problem med länkarmar etc så det är väl samma grundkonstruktion, plus den gamla utdaterade inredningen och displayen som kändes omodern långt före 2021.
Displayen är enormt mycket bättre, större och tydligare än på en Model 3. Dessutom mycket snyggare integrerad i interiören.

Re: Val av bil, beg m3 alt ms raven?

Postat: 31 jul 2024 14:43
av SwedishAdvocate
holden skrev: 31 jul 2024 14:00
Verdi_ skrev: 31 jul 2024 13:52
holden skrev: 31 jul 2024 13:50
Helt subjektivt hade jag aldrig tittat på begagnad MS pga alla problem man läst om, en toppenbil 2013 men utdaterad och en potentiell pengaslukare att äga idag.
Fast en 2013 och en 2021 har inte jättemycket gemensamt.
Tycker man läser om samma problem med länkarmar etc så det är väl samma grundkonstruktion, plus den gamla utdaterade inredningen och displayen som kändes omodern långt före 2021.
Raven kom väl 2019 och som jag förstått det så kom det en ny uppgraderad version av de bakre länkarmarna någon gång under 2018. Mer info. t.ex här:
viewtopic.php?p=469358#p469358
viewtopic.php?p=642839#p642839

...samt vid ~06:13 in i videon i det första inlägget i den här tråden:
viewtopic.php?p=773727#p773727

Gissar att det finns något sätt att dubbelkolla vilken version av de bakre länkarmarna som sitter på en Model S från 2019...

Re: Val av bil, beg m3 alt ms raven?

Postat: 31 jul 2024 14:51
av holden
Verdi_ skrev: 31 jul 2024 14:41
holden skrev: 31 jul 2024 14:00
Verdi_ skrev: 31 jul 2024 13:52
holden skrev: 31 jul 2024 13:50
Helt subjektivt hade jag aldrig tittat på begagnad MS pga alla problem man läst om, en toppenbil 2013 men utdaterad och en potentiell pengaslukare att äga idag.

Fast en 2013 och en 2021 har inte jättemycket gemensamt.
Tycker man läser om samma problem med länkarmar etc så det är väl samma grundkonstruktion, plus den gamla utdaterade inredningen och displayen som kändes omodern långt före 2021.
Displayen är enormt mycket bättre, större och tydligare än på en Model 3. Dessutom mycket snyggare integrerad i interiören.
Nu är inte jag påläst när den horisontella displayen kom till MS men om du menar den gamla vertikala/stående så känns den galet mycket som en första generationens Ipad så där håller jag inte med.

Re: Val av bil, beg m3 alt ms raven?

Postat: 31 jul 2024 14:51
av taliz
Du får ju mkt mer bil för pengarna med en S.... men driftkostnaderna lär vara åtminstone de dubbla.
Är ju bara du som kan avgöra om det är värt det för dig.
Jag hade nog valt en M3 Highland med låg ränta..

Re: Val av bil, beg m3 alt ms raven?

Postat: 31 jul 2024 15:07
av SwedishAdvocate
holden skrev: 31 jul 2024 14:51
Verdi_ skrev: 31 jul 2024 14:41
holden skrev: 31 jul 2024 14:00
Verdi_ skrev: 31 jul 2024 13:52
holden skrev: 31 jul 2024 13:50
Helt subjektivt hade jag aldrig tittat på begagnad MS pga alla problem man läst om, en toppenbil 2013 men utdaterad och en potentiell pengaslukare att äga idag.
Fast en 2013 och en 2021 har inte jättemycket gemensamt.
Tycker man läser om samma problem med länkarmar etc så det är väl samma grundkonstruktion, plus den gamla utdaterade inredningen och displayen som kändes omodern långt före 2021.
Displayen är enormt mycket bättre, större och tydligare än på en Model 3. Dessutom mycket snyggare integrerad i interiören.
Nu är inte jag påläst när den horisontella displayen kom till MS men om du menar den gamla vertikala/stående så känns den galet mycket som en första generationens Ipad så där håller jag inte med.
Den horisontella landscape-displayen (och den i övrigt uppgraderade interiören) till S kom samtidigt som Pläd lanserades i Sverige. Men exakt vilket datum det var kommer inte jag heller ihåg.

Re: Val av bil, beg m3 alt ms raven?

Postat: 31 jul 2024 15:31
av Verdi_
holden skrev: 31 jul 2024 14:51
Verdi_ skrev: 31 jul 2024 14:41
holden skrev: 31 jul 2024 14:00
Verdi_ skrev: 31 jul 2024 13:52
holden skrev: 31 jul 2024 13:50
Helt subjektivt hade jag aldrig tittat på begagnad MS pga alla problem man läst om, en toppenbil 2013 men utdaterad och en potentiell pengaslukare att äga idag.

Fast en 2013 och en 2021 har inte jättemycket gemensamt.
Tycker man läser om samma problem med länkarmar etc så det är väl samma grundkonstruktion, plus den gamla utdaterade inredningen och displayen som kändes omodern långt före 2021.
Displayen är enormt mycket bättre, större och tydligare än på en Model 3. Dessutom mycket snyggare integrerad i interiören.
Nu är inte jag påläst när den horisontella displayen kom till MS men om du menar den gamla vertikala/stående så känns den galet mycket som en första generationens Ipad så där håller jag inte med.
Jag är ingen tech bro så min åsikt baseras på hur funktionell den är vid körning.

Re: Val av bil, beg m3 alt ms raven?

Postat: 31 jul 2024 15:35
av holden
Verdi_ skrev: 31 jul 2024 15:31
holden skrev: 31 jul 2024 14:51
Verdi_ skrev: 31 jul 2024 14:41
holden skrev: 31 jul 2024 14:00
Verdi_ skrev: 31 jul 2024 13:52



Fast en 2013 och en 2021 har inte jättemycket gemensamt.
Tycker man läser om samma problem med länkarmar etc så det är väl samma grundkonstruktion, plus den gamla utdaterade inredningen och displayen som kändes omodern långt före 2021.
Displayen är enormt mycket bättre, större och tydligare än på en Model 3. Dessutom mycket snyggare integrerad i interiören.
Nu är inte jag påläst när den horisontella displayen kom till MS men om du menar den gamla vertikala/stående så känns den galet mycket som en första generationens Ipad så där håller jag inte med.
Jag är ingen tech bro så min åsikt baseras på hur funktionell den är vid körning.
Det är väl säkert en vanesak men vertikal display känns fel, antar det var därför man gick över till horisontell. Men MS har ju också en display framför ratten, vilket jag tycker ger helt onödig kognitiv belastning - bättre (och billigare) med all info i samma skärm IMO.

Re: Val av bil, beg m3 alt ms raven?

Postat: 31 jul 2024 16:15
av spacecoin
holden skrev: 31 jul 2024 15:35
Verdi_ skrev: 31 jul 2024 15:31
holden skrev: 31 jul 2024 14:51
Verdi_ skrev: 31 jul 2024 14:41
holden skrev: 31 jul 2024 14:00


Tycker man läser om samma problem med länkarmar etc så det är väl samma grundkonstruktion, plus den gamla utdaterade inredningen och displayen som kändes omodern långt före 2021.
Displayen är enormt mycket bättre, större och tydligare än på en Model 3. Dessutom mycket snyggare integrerad i interiören.
Nu är inte jag påläst när den horisontella displayen kom till MS men om du menar den gamla vertikala/stående så känns den galet mycket som en första generationens Ipad så där håller jag inte med.
Jag är ingen tech bro så min åsikt baseras på hur funktionell den är vid körning.
Det är väl säkert en vanesak men vertikal display känns fel, antar det var därför man gick över till horisontell. Men MS har ju också en display framför ratten, vilket jag tycker ger helt onödig kognitiv belastning - bättre (och billigare) med all info i samma skärm IMO.
Ja det är ju mycket bättre att titta snett ned till höger än att se viktig information hela tiden. :roll:

Jag tittar i princip aldrig på stora skärmen under körning.

Ska vi diskutera "onödig kognitiv belastning" så kan ju Tesla plocka bort de meningslösa visualiseringarna de har som FSD-reklam.

Ang TS fråga så är det helt olika bilar så det är svårt att jämföra. Var du nöjd med M3, köp en ny M3. Vad får dig att tro att Tesla service är bättre idag? Teslor brukar ju iofs funka bra när man betat igenom en hög med garantifixar. Min är felfri senaste två åren (MX Raven).

Re: Val av bil, beg m3 alt ms raven?

Postat: 31 jul 2024 16:21
av taliz
spacecoin skrev: 31 jul 2024 16:15
Ja det är ju mycket bättre att titta snett ned till höger än att se viktig information hela tiden. :roll:
Sträcker du upp huvudet ibland då för att se vägen? Eller hur ser du den infon heltiden? ;)

För min del är det iaf(på bilar med instrumentkluster) att antingen titta ner mellan ratten, eller så är det(ofta) blockerat av ratten.
Infon på mittenskärmen i 3/Y sitter ju mkt högre upp, så man behöver inte titta ner så mkt. Dessutom blockeras den inte av ngt.

Re: Val av bil, beg m3 alt ms raven?

Postat: 31 jul 2024 16:24
av spacecoin
taliz skrev: 31 jul 2024 16:21
spacecoin skrev: 31 jul 2024 16:15
Ja det är ju mycket bättre att titta snett ned till höger än att se viktig information hela tiden. :roll:
Sträcker du upp huvudet ibland då för att se vägen? Eller hur ser du den infon heltiden? ;)

För min del är det iaf(på bilar med instrumentkluster) att antingen titta ner mellan ratten, eller så är det(ofta) blockerat av ratten.
Infon på mittenskärmen i 3/Y sitter ju mkt högre upp, så man behöver inte titta ner så mkt. Dessutom blockeras den inte av ngt.
Jag ser instrumentklustret genom att snabbt titta ned. Jag upplever inte att det är blockerat av ratten. HUD är ju iofs ännu bättre.

VW har ju för övrigt löst det snyggt i senaste Porsche/Audimodellerna (Macan, Taycan, Q6/A6) tycker jag.
A6e_2023_5952_bearb_EN-L-5.jpg

Re: Val av bil, beg m3 alt ms raven?

Postat: 31 jul 2024 16:55
av Verdi_
Jag uppskattar skärmen framför ratten för att se förbrukning, trippmätare, odometer, navigation osv.

Jag uppskattar även att slippa den poänglösa illustrationen av autopiloten på den stora skärmen.

Skillnaden blir ganska stor totalt sett. Man ser mer samtidigt på en S. Mycket bättre överblick.

Att det inte är nån skärm framför ratten på 3/Y beror enbart på kostnaden. Hade det varit bättre så hade inte Palladium fått det.

Att ha en skärm som inte är integrerad i instrumentbrädan är fult.

Re: Val av bil, beg m3 alt ms raven?

Postat: 31 jul 2024 17:06
av taliz
Verdi_ skrev: 31 jul 2024 16:55
Jag uppskattar skärmen framför ratten för att se förbrukning, trippmätare, odometer, navigation osv.

Jag uppskattar även att slippa den poänglösa illustrationen av autopiloten på den stora skärmen.

Skillnaden blir ganska stor totalt sett. Man ser mer samtidigt på en S. Mycket bättre överblick.

Att det inte är nån skärm framför ratten på 3/Y beror enbart på kostnaden. Hade det varit bättre så hade inte Palladium fått det.

Att ha en skärm som inte är integrerad i instrumentbrädan är fult.
Det du förmedlar är det konventionella. "Det ska vara som det alltid varit, det är bäst".
Alla tycker dock inte det. Många, jag själv också, var mkt emot att skaffa en bil utan instrumentkluster. Men man vänjer sig ju sjukt snabbt och saknar det sedan inte.

Visst handlar borttagandet i 3/Y mkt om kostnad, men att palladium forfarande har instrumentkluster handlar nog mest om att den främst köps av äldre.

Själv tycker jag det är sjukt fult med "tjocktv"-looken. En stor "bubbla" på instrumentbrädan ser så 1900-tal ut. Fristående skärm(ar) är mkt snyggare. Så som tex Mercedes har på sina EQ-modeller utan hyperscreen. Eller BMW på iX, i4 och övriga modeller som nu lanseras.

Re: Val av bil, beg m3 alt ms raven?

Postat: 31 jul 2024 17:13
av spacecoin
taliz skrev: 31 jul 2024 17:06
Verdi_ skrev: 31 jul 2024 16:55
Jag uppskattar skärmen framför ratten för att se förbrukning, trippmätare, odometer, navigation osv.

Jag uppskattar även att slippa den poänglösa illustrationen av autopiloten på den stora skärmen.

Skillnaden blir ganska stor totalt sett. Man ser mer samtidigt på en S. Mycket bättre överblick.

Att det inte är nån skärm framför ratten på 3/Y beror enbart på kostnaden. Hade det varit bättre så hade inte Palladium fått det.

Att ha en skärm som inte är integrerad i instrumentbrädan är fult.
Det du förmedlar är det konventionella. "Det ska vara som det alltid varit, det är bäst".
Alla tycker dock inte det. Många, jag själv också, var mkt emot att skaffa en bil utan instrumentkluster. Men man vänjer sig ju sjukt snabbt och saknar det sedan inte.

Visst handlar borttagandet i 3/Y mkt om kostnad, men att palladium forfarande har instrumentkluster handlar nog mest om att den främst köps av äldre.

Själv tycker jag det är sjukt fult med "tjocktv"-looken. En stor "bubbla" på instrumentbrädan ser så 1900-tal ut. Fristående skärm(ar) är mkt snyggare. Så som tex Mercedes har på sina EQ-modeller utan hyperscreen. Eller BMW på iX, i4 och övriga modeller som nu lanseras.
Att man "vänjer sig", eller hur det upplevs estetiskt bättre av vissa är väl knappast en indikator på att det är bättre? Vad är egentligen syftet med skärmen under körning? Vilken information behöver visas? Hur gör man det bäst och säkrast?

Re: Val av bil, beg m3 alt ms raven?

Postat: 31 jul 2024 17:34
av Verdi_
taliz skrev: 31 jul 2024 17:06
Verdi_ skrev: 31 jul 2024 16:55
Jag uppskattar skärmen framför ratten för att se förbrukning, trippmätare, odometer, navigation osv.

Jag uppskattar även att slippa den poänglösa illustrationen av autopiloten på den stora skärmen.

Skillnaden blir ganska stor totalt sett. Man ser mer samtidigt på en S. Mycket bättre överblick.

Att det inte är nån skärm framför ratten på 3/Y beror enbart på kostnaden. Hade det varit bättre så hade inte Palladium fått det.

Att ha en skärm som inte är integrerad i instrumentbrädan är fult.
Det du förmedlar är det konventionella. "Det ska vara som det alltid varit, det är bäst".
Alla tycker dock inte det. Många, jag själv också, var mkt emot att skaffa en bil utan instrumentkluster. Men man vänjer sig ju sjukt snabbt och saknar det sedan inte.

Visst handlar borttagandet i 3/Y mkt om kostnad, men att palladium forfarande har instrumentkluster handlar nog mest om att den främst köps av äldre.

Själv tycker jag det är sjukt fult med "tjocktv"-looken. En stor "bubbla" på instrumentbrädan ser så 1900-tal ut. Fristående skärm(ar) är mkt snyggare. Så som tex Mercedes har på sina EQ-modeller utan hyperscreen. Eller BMW på iX, i4 och övriga modeller som nu lanseras.
Jag skrev klart och tydligt varför där jag redogjorde för objektiva egenskaper som jag uppskattar.

Jag upplever det klart svårare att se kartan långt borta till höger i mycket mindre version än den jag har nu. Svårare att följa navigationen också. Det är objektivt sett försämringar.

Sen att du är en tech bro som gillar hur modernt saker känns och vill distansera dig från stofiler (som t ex mig) ändrar inte på det. Kejsarens nya kläder är vad det är.

Re: Val av bil, beg m3 alt ms raven?

Postat: 31 jul 2024 19:32
av holden
Kejsarens kläder har dock hängt med sedan M3 2019 och finns i världens bäst säljande bilmodell MY så helt fel ute kan det inte vara.

Re: Val av bil, beg m3 alt ms raven?

Postat: 31 jul 2024 19:43
av jeppe_sthlm
Fjädringskomfort och ljudnivå är ett par stora kliv upp i MS Raven jämfört med M3 innan Highland. Det är en riktigt glidare på motorväg. M3 -21:an jag hade fick jag ont i huvet av att åka motorväg med. Alla är ju naturligtvis olika känsliga för det.

Halvkombi är kalas när man ska lasta lite större grejor.

Självklart sitter man med lite högre risk för reparationer. Luftfjädringen kan kosta en slant. Länkarmarna är ju ett jädra bök, men det verkar inte ha någon större påverkan på köregenskaperna.

Försäkringen kan bli rätt dyr på MS, men för mig låg den på samma nivå som M3 LR.

Re: Val av bil, beg m3 alt ms raven?

Postat: 31 jul 2024 19:51
av SwedishAdvocate
jeppe_sthlm skrev: 31 jul 2024 19:43
...] Länkarmarna är ju ett jädra bök, men det verkar inte ha någon större påverkan på köregenskaperna. [...
Har även Raven från 2019 och framåt issues med länkarmarna?
jeppe_sthlm skrev: 31 jul 2024 19:43
…] Försäkringen kan bli rätt dyr på MS, men för mig låg den på samma nivå som M3 LR.
Ett inlägg från en annan tråd med bra tips om försäkring för Tesla/Model S:
viewtopic.php?p=807617#p807617

Re: Val av bil, beg m3 alt ms raven?

Postat: 31 jul 2024 19:53
av Verdi_
holden skrev: 31 jul 2024 19:32
Kejsarens kläder har dock hängt med sedan M3 2019 och finns i världens bäst säljande bilmodell MY så helt fel ute kan det inte vara.

Är bra pris.

Re: Val av bil, beg m3 alt ms raven?

Postat: 31 jul 2024 19:53
av taliz
Verdi_ skrev: 31 jul 2024 17:34
taliz skrev: 31 jul 2024 17:06
Verdi_ skrev: 31 jul 2024 16:55
Jag uppskattar skärmen framför ratten för att se förbrukning, trippmätare, odometer, navigation osv.

Jag uppskattar även att slippa den poänglösa illustrationen av autopiloten på den stora skärmen.

Skillnaden blir ganska stor totalt sett. Man ser mer samtidigt på en S. Mycket bättre överblick.

Att det inte är nån skärm framför ratten på 3/Y beror enbart på kostnaden. Hade det varit bättre så hade inte Palladium fått det.

Att ha en skärm som inte är integrerad i instrumentbrädan är fult.
Det du förmedlar är det konventionella. "Det ska vara som det alltid varit, det är bäst".
Alla tycker dock inte det. Många, jag själv också, var mkt emot att skaffa en bil utan instrumentkluster. Men man vänjer sig ju sjukt snabbt och saknar det sedan inte.

Visst handlar borttagandet i 3/Y mkt om kostnad, men att palladium forfarande har instrumentkluster handlar nog mest om att den främst köps av äldre.

Själv tycker jag det är sjukt fult med "tjocktv"-looken. En stor "bubbla" på instrumentbrädan ser så 1900-tal ut. Fristående skärm(ar) är mkt snyggare. Så som tex Mercedes har på sina EQ-modeller utan hyperscreen. Eller BMW på iX, i4 och övriga modeller som nu lanseras.
Jag skrev klart och tydligt varför där jag redogjorde för objektiva egenskaper som jag uppskattar.

Jag upplever det klart svårare att se kartan långt borta till höger i mycket mindre version än den jag har nu. Svårare att följa navigationen också. Det är objektivt sett försämringar.

Sen att du är en tech bro som gillar hur modernt saker känns och vill distansera dig från stofiler (som t ex mig) ändrar inte på det. Kejsarens nya kläder är vad det är.
Nej, det är högst subjektivt. Det finns inget "objektivt" som säger att det är bättre att titta neråt än att titta åt höger.

Re: Val av bil, beg m3 alt ms raven?

Postat: 31 jul 2024 19:58
av holden
Verdi_ skrev: 31 jul 2024 19:53
holden skrev: 31 jul 2024 19:32
Kejsarens kläder har dock hängt med sedan M3 2019 och finns i världens bäst säljande bilmodell MY så helt fel ute kan det inte vara.

Är bra pris.
Jag skulle inte vilja ha en extra display även om det ingick i priset, det är helt enkelt sämre IMO.

Re: Val av bil, beg m3 alt ms raven?

Postat: 31 jul 2024 20:00
av Verdi_
taliz skrev: 31 jul 2024 19:53
Verdi_ skrev: 31 jul 2024 17:34
taliz skrev: 31 jul 2024 17:06
Verdi_ skrev: 31 jul 2024 16:55
Jag uppskattar skärmen framför ratten för att se förbrukning, trippmätare, odometer, navigation osv.

Jag uppskattar även att slippa den poänglösa illustrationen av autopiloten på den stora skärmen.

Skillnaden blir ganska stor totalt sett. Man ser mer samtidigt på en S. Mycket bättre överblick.

Att det inte är nån skärm framför ratten på 3/Y beror enbart på kostnaden. Hade det varit bättre så hade inte Palladium fått det.

Att ha en skärm som inte är integrerad i instrumentbrädan är fult.
Det du förmedlar är det konventionella. "Det ska vara som det alltid varit, det är bäst".
Alla tycker dock inte det. Många, jag själv också, var mkt emot att skaffa en bil utan instrumentkluster. Men man vänjer sig ju sjukt snabbt och saknar det sedan inte.

Visst handlar borttagandet i 3/Y mkt om kostnad, men att palladium forfarande har instrumentkluster handlar nog mest om att den främst köps av äldre.

Själv tycker jag det är sjukt fult med "tjocktv"-looken. En stor "bubbla" på instrumentbrädan ser så 1900-tal ut. Fristående skärm(ar) är mkt snyggare. Så som tex Mercedes har på sina EQ-modeller utan hyperscreen. Eller BMW på iX, i4 och övriga modeller som nu lanseras.
Jag skrev klart och tydligt varför där jag redogjorde för objektiva egenskaper som jag uppskattar.

Jag upplever det klart svårare att se kartan långt borta till höger i mycket mindre version än den jag har nu. Svårare att följa navigationen också. Det är objektivt sett försämringar.

Sen att du är en tech bro som gillar hur modernt saker känns och vill distansera dig från stofiler (som t ex mig) ändrar inte på det. Kejsarens nya kläder är vad det är.
Nej, det är högst subjektivt. Det finns inget "objektivt" som säger att det är bättre att titta neråt än att titta åt höger.
Det var inte det jag skrev. Läs igen.