Sida 1 av 1

Hjulinställning på Low MXP Raven

Postat: 15 jul 2024 20:20
av Shamzin
Hej,

Ska in och göra en hjulinställning på bilen imorgon.
Har funderingar på att göra den i "Low" för att spara drivaxlarna i största möjliga mån. I förlängningen ska jag även montera ställbara camberstag, men det sker inte förens lite senare i år.

Hur hade ni gjort, gjort inställningen i Low Eller bara kört standard?

Re: Hjulinställning på Low MXP Raven

Postat: 15 jul 2024 20:45
av spacecoin
Shamzin skrev: 15 jul 2024 20:20
Hej,

Ska in och göra en hjulinställning på bilen imorgon.
Har funderingar på att göra den i "Low" för att spara drivaxlarna i största möjliga mån. I förlängningen ska jag även montera ställbara camberstag, men det sker inte förens lite senare i år.

Hur hade ni gjort, gjort inställningen i Low Eller bara kört standard?
Teslas programvara kör ju default i low om man inte säger ifrån sedan flera år, så det verkar rimligt att ställa in för low. Det gjorde jag i alla fall på min MXLR Raven.

Re: Hjulinställning på Low MXP Raven

Postat: 15 jul 2024 23:40
av Shamzin
Ja valet finns ju i mjukvaran att standard ska vara på Low. Men min fundering är om jag sabbar för mig själv och förstör däcken om jag gör inställningen på Low och sen dröjer det innan jag fixar cambern?

Samtidigt, hellre byta däck än drivaxlar...
spacecoin skrev: 15 jul 2024 20:45
Shamzin skrev: 15 jul 2024 20:20
Hej,

Ska in och göra en hjulinställning på bilen imorgon.
Har funderingar på att göra den i "Low" för att spara drivaxlarna i största möjliga mån. I förlängningen ska jag även montera ställbara camberstag, men det sker inte förens lite senare i år.

Hur hade ni gjort, gjort inställningen i Low Eller bara kört standard?
Teslas programvara kör ju default i low om man inte säger ifrån sedan flera år, så det verkar rimligt att ställa in för low. Det gjorde jag i alla fall på min MXLR Raven.

Re: Hjulinställning på Low MXP Raven

Postat: 15 jul 2024 23:58
av AAKEE
Shamzin skrev: 15 jul 2024 23:40
Ja valet finns ju i mjukvaran att standard ska vara på Low. Men min fundering är om jag sabbar för mig själv och förstör däcken om jag gör inställningen på Low och sen dröjer det innan jag fixar cambern?

Samtidigt, hellre byta däck än drivaxlar...
Nej, du sabbar inget.

Ställer du in i medium (som Tesla gör) kommer bilen vara korrekt i medium förutsatt att någon gjort ett bra jobb, och low blir lite som det blir.

Min MSP hade toe out runtom i low från fabrik (3-400 mil efter lev, först tillfället jag hann göra det).
Toe ut är okey enligt tesla med helt sjukt dåligt speciellt bak med mycket negativ camber.

Mina bakdäck hade redan börjat förstöra sig pga fabriksinställd hjulinställning.
Efter hjulinställning har inget ytterligare skett med däcken.
Jag ställde in i low. Kör bara i low.

MX som är högre är betydligt känsligare för drivaxlarna, så vill man spara dem är det än viktigare med low.

När du gören hjulinställning, vill du inte bara ha Teslas vida spec utan lite mer precist tunat så du inte har toe out bak ( Teslas spec tror jag godkänner det).

Re: Hjulinställning på Low MXP Raven

Postat: 16 jul 2024 09:16
av pitemacc
Shamzin skrev: 15 jul 2024 20:20
Hej,

Ska in och göra en hjulinställning på bilen imorgon.
Har funderingar på att göra den i "Low" för att spara drivaxlarna i största möjliga mån. I förlängningen ska jag även montera ställbara camberstag, men det sker inte förens lite senare i år.

Hur hade ni gjort, gjort inställningen i Low Eller bara kört standard?
Byter du camberstag så måste du in och göra en ny hjulinställning efter det, sedan kan du sätta sänkstag på bilen om du vill få bort vibrationer från drivaxlarna.

Re: Hjulinställning på Low MXP Raven

Postat: 16 jul 2024 17:25
av Shamzin
Sådär, då var inställningen gjord på Low.
Det som var förvånande var att camber bak låg på -1,25 grader när bilen var inställd på Low, vilket ändå är OK.

Re: Hjulinställning på Low MXP Raven

Postat: 16 jul 2024 20:26
av AAKEE
Shamzin skrev: 16 jul 2024 17:25
Sådär, då var inställningen gjord på Low.
Det som var förvånande var att camber bak låg på -1,25 grader när bilen var inställd på Low, vilket ändå är OK.
X är ju högre, därav mindre negativ camber men värre vinkel på främre drivaxlarna.

1,25 grader eller 1°15’ är nog normalt på en X.

Fick du värdet i grader och hundradelar eller grader och minuter?

Re: Hjulinställning på Low MXP Raven

Postat: 16 jul 2024 20:59
av Shamzin
1,25 grader är det så som jag utläste det.
Har ju sett på andra poster att -2,5 inte varit ovanligt på den inställningen men jag kanske missuppfattat det?
AAKEE skrev: 16 jul 2024 20:26
Shamzin skrev: 16 jul 2024 17:25
Sådär, då var inställningen gjord på Low.
Det som var förvånande var att camber bak låg på -1,25 grader när bilen var inställd på Low, vilket ändå är OK.
X är ju högre, därav mindre negativ camber men värre vinkel på främre drivaxlarna.

1,25 grader eller 1°15’ är nog normalt på en X.

Fick du värdet i grader och hundradelar eller grader och minuter?

Re: Hjulinställning på Low MXP Raven

Postat: 16 jul 2024 21:07
av AAKEE
Shamzin skrev: 16 jul 2024 20:59
1,25 grader är det så som jag utläste det.
Har ju sett på andra poster att -2,5 inte varit ovanligt på den inställningen men jag kanske missuppfattat det?
Jag frågade mest för att många hjulinställningsmaskiner eller göretagen som kör dom snvönder grader och minuter (inte alla).

Tesla har grymt vida specar på tex camber.

S Plaid har 1.75° +/- 1°

Normala cambern ligger dock kring 1.75 grader i low. Det kommer givetvis variera lite men inte jättemycket så långe alla bärarmar och bussningar är normala.

X är högre, med bakvagnens geometri vikel hjulet in översidan när fjädringen går ihop, precis som på många andra bilar.

X Har någonstans 0.25° mindre negativ camber i samma fjädringsläge har jag för mig.

Re: Hjulinställning på Low MXP Raven

Postat: 16 jul 2024 21:20
av Shamzin
Ah OK, tack för info:)
Funderade mest på om jag kanske kan förskonas från det förhatliga slitaget på insidan av bakhjulen när camber såg ut sådär 🙈
AAKEE skrev: 16 jul 2024 21:07
Shamzin skrev: 16 jul 2024 20:59
1,25 grader är det så som jag utläste det.
Har ju sett på andra poster att -2,5 inte varit ovanligt på den inställningen men jag kanske missuppfattat det?
Jag frågade mest för att många hjulinställningsmaskiner eller göretagen som kör dom snvönder grader och minuter (inte alla).

Tesla har grymt vida specar på tex camber.

S Plaid har 1.75° +/- 1°

Normala cambern ligger dock kring 1.75 grader i low. Det kommer givetvis variera lite men inte jättemycket så långe alla bärarmar och bussningar är normala.

X är högre, med bakvagnens geometri vikel hjulet in översidan när fjädringen går ihop, precis som på många andra bilar.

X Har någonstans 0.25° mindre negativ camber i samma fjädringsläge har jag för mig.

Re: Hjulinställning på Low MXP Raven

Postat: 16 jul 2024 21:44
av AAKEE
Shamzin skrev: 16 jul 2024 21:20
Ah OK, tack för info:)
Funderade mest på om jag kanske kan förskonas från det förhatliga slitaget på insidan av bakhjulen när camber såg ut sådär 🙈
AAKEE skrev: 16 jul 2024 21:07
Shamzin skrev: 16 jul 2024 20:59
1,25 grader är det så som jag utläste det.
Har ju sett på andra poster att -2,5 inte varit ovanligt på den inställningen men jag kanske missuppfattat det?
Jag frågade mest för att många hjulinställningsmaskiner eller göretagen som kör dom snvönder grader och minuter (inte alla).

Tesla har grymt vida specar på tex camber.

S Plaid har 1.75° +/- 1°

Normala cambern ligger dock kring 1.75 grader i low. Det kommer givetvis variera lite men inte jättemycket så långe alla bärarmar och bussningar är normala.

X är högre, med bakvagnens geometri vikel hjulet in översidan när fjädringen går ihop, precis som på många andra bilar.

X Har någonstans 0.25° mindre negativ camber i samma fjädringsläge har jag för mig.
Slitaget på insidan går kontrollera med korrekt toe in.
Har man mycket camber kan man kompensera med mer toe in. Det rätar däcket.

Har du ett protokoll på din hjulinställning?

Re: Hjulinställning på Low MXP Raven

Postat: 16 jul 2024 23:01
av Shamzin
Nej inte som jag kan få tag på just nu tyvärr :(

Från minnet var Toe fram -00°07 Toe bak +00°05.
Men det är bara från minnet så ta det med en nypa salt :)

AAKEE skrev: 16 jul 2024 21:44
Shamzin skrev: 16 jul 2024 21:20
Ah OK, tack för info:)
Funderade mest på om jag kanske kan förskonas från det förhatliga slitaget på insidan av bakhjulen när camber såg ut sådär 🙈
AAKEE skrev: 16 jul 2024 21:07
Shamzin skrev: 16 jul 2024 20:59
1,25 grader är det så som jag utläste det.
Har ju sett på andra poster att -2,5 inte varit ovanligt på den inställningen men jag kanske missuppfattat det?
Jag frågade mest för att många hjulinställningsmaskiner eller göretagen som kör dom snvönder grader och minuter (inte alla).

Tesla har grymt vida specar på tex camber.

S Plaid har 1.75° +/- 1°

Normala cambern ligger dock kring 1.75 grader i low. Det kommer givetvis variera lite men inte jättemycket så långe alla bärarmar och bussningar är normala.

X är högre, med bakvagnens geometri vikel hjulet in översidan när fjädringen går ihop, precis som på många andra bilar.

X Har någonstans 0.25° mindre negativ camber i samma fjädringsläge har jag för mig.
Slitaget på insidan går kontrollera med korrekt toe in.
Har man mycket camber kan man kompensera med mer toe in. Det rätar däcket.

Har du ett protokoll på din hjulinställning?