Sida 1 av 2

Ny MY LR dissar långsamma laddare

Postat: 03 jul 2024 07:50
av T4s
Fick min MY förra veckan och har laddat några gånger på stan men aldrig lyckats ladda på laddare/laddstolpe 50kW och under.

Står i Tesla appen att det blir "laddningsfel, ingen ström".

Det går bra att ladda på SuC eller t ex Spiiri 150kW men Spiiri 50kW går inte trots flera försök. Testade igår att ladda på InCharge/Vattenfall i Täby C men samma fel.

Är det något fel på bilen eller är det mig det är fel på? Behöver jag reglera ampere i tesla appen för att få det att fungera?

När jag hämtade bilen hos Tesla så laddade jag lite på deras Wall Connector utan problem.

Förvirrad...

Re: Ny MY LR dissar långsamma laddare

Postat: 03 jul 2024 08:03
av chaffis75
T4s skrev: 03 jul 2024 07:50
Fick min MY förra veckan och har laddat några gånger på stan men aldrig lyckats ladda på laddare under 50kW.

Står i Tesla appen att det blir "laddningsfel, ingen ström".

Det går bra att ladda på SuC eller t ex Spiiri 150kW men Spiiri 50kW går inte trots flera försök. Testade igår att ladda på InCharge/Vattenfall i Täby C men samma fel.

Är det något fel på bilen eller är det mig det är fel på? Behöver jag reglera ampere i tesla appen för att få det att fungera?

När jag hämtade bilen hos Tesla så laddade jag lite på deras Wall Connector utan problem.

Förvirrad...
Låter konstigt.. jag tycker de borde funka och de är inget jag läst om förr.
Prova kanske någon annan 50 kW laddare för att se om de funkar.

Re: Ny MY LR dissar långsamma laddare

Postat: 03 jul 2024 08:40
av spacecoin
Har du verkligen fått igång laddaren undrar man. InCharge är ju inte plug and charge.

DC-laddning borde ju funka oavsett strömstyrka.

Re: Ny MY LR dissar långsamma laddare

Postat: 03 jul 2024 08:53
av T4s
spacecoin skrev: 03 jul 2024 08:40
Har du verkligen fått igång laddaren undrar man. InCharge är ju inte plug and charge.

DC-laddning borde ju funka oavsett strömstyrka.
På InCharge scannade jag QR-kod på laddboxen och betalade med kort. Både laddboxen och gränssnittet väntade på att bilen skulle "godkänna" medans Tesla appen säger "Laddningsfel, ingen ström".

När det gäller Spiiri så funkar det på 3s med 150 kW men med 50 kW står det och snurrar i någon minut innan laddaren ger upp.
Spiiri startade om hela anläggningen åt mig igår så ska testa ikväll igen :)

Re: Ny MY LR dissar långsamma laddare

Postat: 03 jul 2024 09:18
av mikebike
T4s skrev: 03 jul 2024 07:50
Fick min MY förra veckan och har laddat några gånger på stan men aldrig lyckats ladda på laddare under 50kW.

Står i Tesla appen att det blir "laddningsfel, ingen ström".

Det går bra att ladda på SuC eller t ex Spiiri 150kW men Spiiri 50kW går inte trots flera försök. Testade igår att ladda på InCharge/Vattenfall i Täby C men samma fel.

Är det något fel på bilen eller är det mig det är fel på? Behöver jag reglera ampere i tesla appen för att få det att fungera?

När jag hämtade bilen hos Tesla så laddade jag lite på deras Wall Connector utan problem.

Förvirrad...
"Laddare" på under 50 kW är inga laddare, utan laddstolpar eller laddboxar. Helt enkelt vägguttag som kommunicerar med bilen.
De ger alltså 230 V växelström. Bilens ombordladdare används i dessa fall.
Det låter som om det skulle kunna vara något fel på din ombordladdare. Skapa ett ärende i appen, Tesla kan felsöka på distans

Re: Ny MY LR dissar långsamma laddare

Postat: 03 jul 2024 09:19
av Off Grid Byggaren
Starta först laddningen från appen, och anslut därefter laddkabeln. Kan vara någon timeout tid som överskrids.

Håll sedan laddkontakten hårt intryckt i bilen i två minuter.

Re: Ny MY LR dissar långsamma laddare

Postat: 03 jul 2024 09:20
av mikebike
Off Grid Byggaren skrev: 03 jul 2024 09:19
Starta först laddningen från appen, och anslut därefter laddkabeln. Kan vara någon timeout tid som överskrids.
Det har jag aldrig någonsin gjort! :D

Re: Ny MY LR dissar långsamma laddare

Postat: 03 jul 2024 09:24
av Remuz
50kW vägguttag är nog ovanligt. Jag gissar att personen i fråga laddar med 50kW CCS.

Re: Ny MY LR dissar långsamma laddare

Postat: 03 jul 2024 09:25
av Maw
mikebike skrev: 03 jul 2024 09:18
T4s skrev: 03 jul 2024 07:50
Fick min MY förra veckan och har laddat några gånger på stan men aldrig lyckats ladda på laddare under 50kW.

Står i Tesla appen att det blir "laddningsfel, ingen ström".

Det går bra att ladda på SuC eller t ex Spiiri 150kW men Spiiri 50kW går inte trots flera försök. Testade igår att ladda på InCharge/Vattenfall i Täby C men samma fel.

Är det något fel på bilen eller är det mig det är fel på? Behöver jag reglera ampere i tesla appen för att få det att fungera?

När jag hämtade bilen hos Tesla så laddade jag lite på deras Wall Connector utan problem.

Förvirrad...
"Laddare" på under 50 kW är inga laddare, utan laddstolpar eller laddboxar. Helt enkelt vägguttag som kommunicerar med bilen.
De ger alltså 230 V växelström. Bilens ombordladdare används i dessa fall.
Det låter som om det skulle kunna vara något fel på din ombordladdare. Skapa ett ärende i appen, Tesla kan felsöka på distans
Jo, det finns faktiskt DC-laddare på under 50 kW. T ex i Gällivare som har ett gäng 24 kW DC-laddare i ett parkeringsgarage. Jag spenderade några timmar där för ett par år sedan då det inte fanns några andra laddare tillgängliga inom 10-tals mil på den tiden.

https://chargefinder.com/se/ladda-elbi ... 659794,16z

Re: Ny MY LR dissar långsamma laddare

Postat: 03 jul 2024 09:28
av mikebike
Remuz skrev: 03 jul 2024 09:24
50kW vägguttag är nog ovanligt. Jag gissar att personen i fråga laddar med 50kW CCS.
Han skriver "under 50 kW".

Det bör inte vara någon skillnad mellan olika snabbladdare beroende på effekt, och 50 kW snabbladdare är rätt ovanliga.

Re: Ny MY LR dissar långsamma laddare

Postat: 03 jul 2024 09:29
av mikebike
Maw skrev: 03 jul 2024 09:25
mikebike skrev: 03 jul 2024 09:18
T4s skrev: 03 jul 2024 07:50
Fick min MY förra veckan och har laddat några gånger på stan men aldrig lyckats ladda på laddare under 50kW.

Står i Tesla appen att det blir "laddningsfel, ingen ström".

Det går bra att ladda på SuC eller t ex Spiiri 150kW men Spiiri 50kW går inte trots flera försök. Testade igår att ladda på InCharge/Vattenfall i Täby C men samma fel.

Är det något fel på bilen eller är det mig det är fel på? Behöver jag reglera ampere i tesla appen för att få det att fungera?

När jag hämtade bilen hos Tesla så laddade jag lite på deras Wall Connector utan problem.

Förvirrad...
"Laddare" på under 50 kW är inga laddare, utan laddstolpar eller laddboxar. Helt enkelt vägguttag som kommunicerar med bilen.
De ger alltså 230 V växelström. Bilens ombordladdare används i dessa fall.
Det låter som om det skulle kunna vara något fel på din ombordladdare. Skapa ett ärende i appen, Tesla kan felsöka på distans
Jo, det finns faktiskt DC-laddare på under 50 kW. T ex i Gällivare som har ett gäng 24 kW DC-laddare i ett parkeringsgarage. Jag spenderade några timmar där för ett par år sedan då det inte fanns några andra laddare tillgängliga inom 10-tals mil på den tiden.

https://chargefinder.com/se/ladda-elbi ... 659794,16z
Det låter rätt osannolikt att det inte skall gå att ladda på "snabbladdare" med 50 kW eller mindre om det funkar på 150 kW och mer. Tekniken är ju densamma.

Re: Ny MY LR dissar långsamma laddare

Postat: 03 jul 2024 09:31
av Maw
mikebike skrev: 03 jul 2024 09:29
Maw skrev: 03 jul 2024 09:25
mikebike skrev: 03 jul 2024 09:18
T4s skrev: 03 jul 2024 07:50
Fick min MY förra veckan och har laddat några gånger på stan men aldrig lyckats ladda på laddare under 50kW.

Står i Tesla appen att det blir "laddningsfel, ingen ström".

Det går bra att ladda på SuC eller t ex Spiiri 150kW men Spiiri 50kW går inte trots flera försök. Testade igår att ladda på InCharge/Vattenfall i Täby C men samma fel.

Är det något fel på bilen eller är det mig det är fel på? Behöver jag reglera ampere i tesla appen för att få det att fungera?

När jag hämtade bilen hos Tesla så laddade jag lite på deras Wall Connector utan problem.

Förvirrad...
"Laddare" på under 50 kW är inga laddare, utan laddstolpar eller laddboxar. Helt enkelt vägguttag som kommunicerar med bilen.
De ger alltså 230 V växelström. Bilens ombordladdare används i dessa fall.
Det låter som om det skulle kunna vara något fel på din ombordladdare. Skapa ett ärende i appen, Tesla kan felsöka på distans
Jo, det finns faktiskt DC-laddare på under 50 kW. T ex i Gällivare som har ett gäng 24 kW DC-laddare i ett parkeringsgarage. Jag spenderade några timmar där för ett par år sedan då det inte fanns några andra laddare tillgängliga inom 10-tals mil på den tiden.

https://chargefinder.com/se/ladda-elbi ... 659794,16z
Det låter rätt osannolikt att det inte skall gå att ladda på "snabbladdare" med 50 kW eller mindre om det funkar på 150 kW och mer. Tekniken är ju densamma.
Ja

Re: Ny MY LR dissar långsamma laddare

Postat: 03 jul 2024 09:35
av Remuz

Kod: Markera allt

W men Spiiri 50kW går inte
Jag tog fasta på detta. Lidl i Fagersjö hade DC-laddare på 24kW med CCS ett tag, nu är den dock 50kW

Re: Ny MY LR dissar långsamma laddare

Postat: 03 jul 2024 09:51
av T4s
Här är "stationerna" jag testat som inte fungerar:

https://chargefinder.com/se/ladda-elbil ... 0kw/2pz3y7
https://chargefinder.com/se/ladda-elbil ... -15/gz6z57

Den här fungerar och står bredvid 50kW.
https://chargefinder.com/se/ladda-elbil ... 0kw/m85k3q


Tänkte testa dessa ikväll
https://chargefinder.com/se/ladda-elbil ... rum/6ezkr2
https://chargefinder.com/se/ladda-elbil ... rga/exxpw6

Kanske hinner jag testa mobila laddaren som Tesla skickar med också i ett vanligt uttag.

Re: Ny MY LR dissar långsamma laddare

Postat: 03 jul 2024 10:51
av mikebike
T4s skrev: 03 jul 2024 09:51
Här är "stationerna" jag testat som inte fungerar:

https://chargefinder.com/se/ladda-elbil ... 0kw/2pz3y7
https://chargefinder.com/se/ladda-elbil ... -15/gz6z57

Den här fungerar och står bredvid 50kW.
https://chargefinder.com/se/ladda-elbil ... 0kw/m85k3q


Tänkte testa dessa ikväll
https://chargefinder.com/se/ladda-elbil ... rum/6ezkr2
https://chargefinder.com/se/ladda-elbil ... rga/exxpw6

Kanske hinner jag testa mobila laddaren som Tesla skickar med också i ett vanligt uttag.
Den andra och den sista i din lista är laddstolpar, som ger AC. De andra är "snabbladdare" som ger DC.

Det verkar oerhört märkligt om din bil undviker laddare och laddstolpar beroende på vilken effekt de kan leverera.
Felanmälan via appen. Sedan kan kolla om det hjälper att trycka hårt eller vicka på kontaktdonet.
Det vara något knas med signalstiften som gör att de ger dålig kontakt.

Re: Ny MY LR dissar långsamma laddare

Postat: 03 jul 2024 11:31
av Gustafsson
Har den CCS ska den ju ladda. Vissa ABB laddare har haft problem med kompatibilitet. Har laddat på otaliga 50kW laddare( de ger visserligen aldrig 50kW. Så det ska fungera.

Re: Ny MY LR dissar långsamma laddare

Postat: 03 jul 2024 11:42
av Fredrik j
Remuz skrev: 03 jul 2024 09:24
50kW vägguttag är nog ovanligt. Jag gissar att personen i fråga laddar med 50kW CCS.
Kan bilens ombordladdare hantera mer än 11kW?

Re: Ny MY LR dissar långsamma laddare

Postat: 03 jul 2024 11:50
av Maw
Fredrik j skrev: 03 jul 2024 11:42
Remuz skrev: 03 jul 2024 09:24
50kW vägguttag är nog ovanligt. Jag gissar att personen i fråga laddar med 50kW CCS.
Kan bilens ombordladdare hantera mer än 11kW?
Nej

Re: Ny MY LR dissar långsamma laddare

Postat: 03 jul 2024 12:00
av mikebike
Fredrik j skrev: 03 jul 2024 11:42
Remuz skrev: 03 jul 2024 09:24
50kW vägguttag är nog ovanligt. Jag gissar att personen i fråga laddar med 50kW CCS.
Kan bilens ombordladdare hantera mer än 11kW?
Nej, 3 x 16 A eller 1 x 32 A. = 11 respektive 7,4 kW

Re: Ny MY LR dissar långsamma laddare

Postat: 03 jul 2024 12:02
av Gustafsson
50kW laddare använder inte ombordladdaren, den har CCS och Chademo kontakter och laddar likström. Men de har nästan alltid även en typ2 kabel som kan ge AC, vissa upp till 43kW men minst 22 kW. Dessa försvinner mer och mer. Men ”förr i tiden” var de vanliga.
Olika bilmodeller kan dock i varierande grad utnyttja den maximala effekten som erbjuds.
Edit: 50 kW var till en början synonymt med snabbladdare, bara Teslas supercharger 120kW var snabbare när jag köpte första 2015

Re: Ny MY LR dissar långsamma laddare

Postat: 03 jul 2024 12:36
av Majstro
Min MY LR är byggd i december och uthämtad i januari. På ett av våra kontor har vi en "snabbladdare" som är strypt till 22kW, är alltså en CCS med DC laddning. Inga problem för mig att ladda där och får 22kW enligt bilen.

Re: Ny MY LR dissar långsamma laddare

Postat: 03 jul 2024 17:27
av T4s
Lyckades ladda på Spiiri 50kW efter mycket trixande.

Jag misstänker att det funkar på 150kW eftersom kabeln är mycket tyngre. På 50kW behövde jag stoppa in och trycka ner kontakten för att bilen skulle bli nöjd. Tror ni Tesla behöver kolla ändå?
IMG_0787.jpeg

Re: Ny MY LR dissar långsamma laddare

Postat: 03 jul 2024 19:02
av mikebike
T4s skrev: 03 jul 2024 17:27
Lyckades ladda på Spiiri 50kW efter mycket trixande.

Jag misstänker att det funkar på 150kW eftersom kabeln är mycket tyngre. På 50kW behövde jag stoppa in och trycka ner kontakten för att bilen skulle bli nöjd. Tror ni Tesla behöver kolla ändå?

IMG_0787.jpeg
Vi är något på spåret i alla fall. ;)

Testa lite mer för att verifiera att det är kontaktdonet som är "svårflirtat" och anmäl sedan i appen.

Re: Ny MY LR dissar långsamma laddare

Postat: 05 jul 2024 06:45
av T4s
Uppdatering:

Lyckades även ladda med medföljande typ2 igår i Stigbergets garage utan problem. 🥳

Re: Ny MY LR dissar långsamma laddare

Postat: 05 jul 2024 07:14
av mikebike
T4s skrev: 05 jul 2024 06:45
Uppdatering:

Lyckades även ladda med medföljande typ2 igår i Stigbergets garage utan problem. 🥳
Laddporten behövde köras in? :lol: