Som många andra nybliven modelY ägare, kommer närmast från volvo.
Upplever att ACn är ojämn i teslan, ofta bra komfort och sedan plötsligt är det varmt och det känns som att luften blir dålig, blir också inte riktigt klok på om jag dka göra bågot annat än att ställa tempen, verkar tex som att jag kan påverka fläkthastigheten i autoläget.
Är det något i inställningarna jag inte förstår?
Re: Hur fungerar ACn?
Postat: 02 jul 2024 00:07
av Diesel_SUV
Har hänt mig två gånger under första månaden. Råkat stänga av helt genom att råka trycka på temp siffran. kom på mig själv just av att luften plötsligt kändes unken och det till och med immade bak, klantigt men hänt som sagt. Väl på tycker jag den är bra och effektiv
Som många andra nybliven modelY ägare, kommer närmast från volvo.
Upplever att ACn är ojämn i teslan, ofta bra komfort och sedan plötsligt är det varmt och det känns som att luften blir dålig, blir också inte riktigt klok på om jag dka göra bågot annat än att ställa tempen, verkar tex som att jag kan påverka fläkthastigheten i autoläget.
Är det något i inställningarna jag inte förstår?
Har samma erfarenhet, det är ett väldigt pillande upp och ner på temperaturen för att få en behaglig temperatur och luftflöde.
Re: Hur fungerar ACn?
Postat: 02 jul 2024 14:10
av mikebike
Och jag ändrar nästan aldrig någonting....
Re: Hur fungerar ACn?
Postat: 02 jul 2024 15:16
av jonasl
19.5 på sommaren och 21 på vintern, rör aldrig något. Men jag saknar möjligheten att kunna ställa in en separat temperatur för baksätet.
19.5 på sommaren och 21 på vintern, rör aldrig något. Men jag saknar möjligheten att kunna ställa in en separat temperatur för baksätet.
Det går alldeles utmärkt att göra i min X iaf, och i dom S jag har kört, saknas det i 3/Y?
/fth
Japp, i 3 och Y kan man stänga av/sätta på utblåset bak, that's it. Ingen separat temperaturreglering alls.Oklart hur det är på nya Highland dock.
Re: Hur fungerar ACn?
Postat: 27 nov 2024 11:30
av Keftn
Jag upplever att jag inte behöver ratta temperaturen på samma sätt längre. Kan det vara en kalibrering på nya bilar och att systemet blir bättre med tiden?
19.5 på sommaren och 21 på vintern, rör aldrig något. Men jag saknar möjligheten att kunna ställa in en separat temperatur för baksätet.
Det går alldeles utmärkt att göra i min X iaf, och i dom S jag har kört, saknas det i 3/Y?
/fth
Det här finns inte i Raven och framåt iaf. Det finns två olika inställningar men de är för "driver's side" resp "passenger side". Det är väl inte fram och bak som avses?
Som många andra nybliven modelY ägare, kommer närmast från volvo.
Upplever att ACn är ojämn i teslan, ofta bra komfort och sedan plötsligt är det varmt och det känns som att luften blir dålig, blir också inte riktigt klok på om jag dka göra bågot annat än att ställa tempen, verkar tex som att jag kan påverka fläkthastigheten i autoläget.
Är det något i inställningarna jag inte förstår?
Tesla är inte lika stabil som andra bilar. Det är galet stor skillnad på kvalitetsbilar och Tesla på många saker. Ojämn värme är en.
På totalt 50.000 mil med två olika Audi har jag i princip alsrig rört settingen från 21.5-22C (små ändringar om man ör frusen eller varm någon gång per år förstås. Men 22C är alltid behagligt där.
Min M3P behövde man i princip justera flera ggr per dag, kontinuerligt. När bilen började värma batteriet för snabbladdning blev det svalt ombord om det var vinter ute.
Min S är betydligt bättre, men Tesla har dålig koll på logik för värme ombord så ibland blåser denninte på rutan när det behövs, och ibland blåser den bara på rutan när det inte behövs.
Ändrar man var det ska blåsa (för att man måste hjälpa bilen), så går den ur ”Auto” på så vis att den slutar att jobba för inställd temperatur. Detta är helt kasst att man inte kan flytta luften dit den behövs (speciellt eftersom Teslas praktikanter till programmerare tydligen inte klarar att göra det bättre) utan att hela logiken ger upp och man då måste styra fläkthastighet och temperatur själv.
Så, nej och åter nej. Tesla har inte bra koll på detta.
Re: Hur fungerar ACn?
Postat: 27 nov 2024 14:16
av BrooklynS
När pumpen värmer batteriet märks det på att det blir kallare luft i kupén. Jag fattar att det beror på att de vill göra det så effektivt som möjligt men här borde komforten ges maximal prioritet. Märktes inte alls på samma sätt på äldre Tesla. Visst, de drog mer energi men åtminstone borde det vara valbart (tänk range mode).
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Re: Hur fungerar ACn?
Postat: 27 nov 2024 15:04
av tesla newbie
Jag behöver aldrig röra temperaturinställningen i min Y LR. Fungerar klockrent.
Re: Hur fungerar ACn?
Postat: 27 nov 2024 17:38
av T4s
Upplevt problem en gång och det var i somras med 3 pers i baksätet och AC var inställd på Min. Borde känna av hur många som sitter där och justera själv.
Re: Hur fungerar ACn?
Postat: 27 nov 2024 22:58
av agehall
Jag upplever ofta att det är svårt att få upp värmen i bilen nu när det är kallt och man ska iväg. Slår jag på recirkulationen i bilen blir det dock varmt och sedan håller det sig varmt. Har skaffat en termometer så jag kan få lite siffror på hur det faktiskt ser ut och inte bara tycker det är kallt. Antar att det har att göra med att bilen värmer batteriet så här års när man ska iväg.
Re: Hur fungerar ACn?
Postat: 28 nov 2024 08:32
av Jimel
Tyckte bilen hade lite sämre värme i höstas och ja det stämde tydligen för nu har de bytt kompressorn och värmen är mycket bättre, lite svajigare än mina tidigare bilar (VW) men det blir iaf tillräckligt varmt
Re: Hur fungerar ACn?
Postat: 29 nov 2024 21:03
av AAKEE
Körde just 25 mil i -4 till 12C.
Kallt om knäna hela resan, öka värmen gjorde ingen skillnad.
Kallt om knäna hela resan, öka värmen gjorde ingen skillnad.
Tror tyvärr det är ett Model S-specifikt problem. Vet att bland annat Teslabjörn har klagat på ojämn värme i Model S. Har kört min Model Y i hyfsat kalla temperatur och det är bara vid dörren det kan upplevas kallt.
Kallt om knäna hela resan, öka värmen gjorde ingen skillnad.
Tror tyvärr det är ett Model S-specifikt problem. Vet att bland annat Teslabjörn har klagat på ojämn värme i Model S. Har kört min Model Y i hyfsat kalla temperatur och det är bara vid dörren det kan upplevas kallt.
Som jag skrev i mitt tidigare inlägg är värmen mycket jämnare i min S än den var i min 3 (2021).
I modell 3 blev det ibland kallt och ibland varmt och man fick justera upp och ned ganska ofta.
Igår var det lagom varmt i hela kupén utom just knäna som var aningen svalt. Normalt är det behagligt med konstant temp.
Bor i norra Norrland så bilen är provad ned till -42C, bla en 30-milaresa i -36 till -32C.
Re: Hur fungerar ACn?
Postat: 02 dec 2024 16:57
av RareEarth
Min MY LR har det bästa klimatsystemet jag haft i någon bil, behöver i stort sett aldrig ändra något. Ett par saker stör en aning: defroster bakruta och backspeglar borde starta automatiskt under en viss temperatur, t ex 5 grader. Vid uppvärmning av kupén när man startar kallt kör den maxvärme en aning för länge, så det blir på gränsen för varmt innan den backar ner till normal temperatur.
Re: Hur fungerar ACn?
Postat: 02 dec 2024 17:10
av Gustafsson
Min 2018 har klart bättre värmekomfort än min Palladium. Tystare fläkt också. De manuella spjällen i de äldre är lättare att styra dit man vill ha luften. Den är inte kass på Palladium, men kalla lår. Men även de äldre (2015 som jag haft tidigare) hade ojämn värme, men efter någon mjukvaruuppgradering blev det i stort sett perfekt. Har inte fått .44 till palladium ännu dock, det var väl en del vinterfixar i den.