Sida 1 av 1

En tanke om gummimattor från tredjepartstillverkare

Postat: 27 jun 2024 20:57
av SwedishAdvocate
Valde att skapa en ny tråd om det här istället för att svara i den ursprungliga tråden.
carlf skrev: 27 jun 2024 14:31
...] 4. Några tillbehör som är direkta "måsten"? Bilen levereras väl med tygmattor antar jag men vad tror ni om gummimattor? Bäst från Tesla eller annan? [...
Disclaimer: Är endast lekman på det här, men med det sagt…

Som jag förstår det så ger ju det mesta av fast materia (eller all fast materia?) ifrån sig emissioner – dvs. en liten del av den fasta materian övergår över tid istället till gasform.
https://www.ivl.se/vart-erbjudande/fors ... omhus.html

Är ju vidare rätt säker på att det här även gäller för gummimattor i bilar. Gummimattor är ju inte heller så små föremål, och under den varmare delen av året kan de ju även utsättas för relativt höga temperaturer ifall bilen parkeras utomhus.

Var tillverkas gummimattor från tredjepartstillverkare? Skulle gissa på Kina. Kan man lita på att sådan här tredjepartstillverkare verkligen använder sig av best practice när det gäller att endast, eller i så hög utsträckning som möjligt, bara använda sig av ämnen i produktionen som inte för med sig några negativa effekter på hälsa och miljö? Kan man verkligen vara säker på att de inte istället ’nickel and dime:ar’ genom att istället använda andra ’mindre bra’ ämnen som istället kan ge lägre produktionskostnader och kanske även en produkt som till enbart utseende kanske t.o.m ser ut att vara ’mer premium’?

Det här kan man ju tycka kan vara en relativt liten grej ur ett större helhetsperspektiv. Eventuella skadliga emissioner i bilar är dock inte de enda skadliga ämnen vi utsätts för. Alla hälsoskadliga ämnen tillsammans brukar sammanfattas med begreppet cocktaileffekten/kombinationseffekten.
https://www.kemi.se/hallbarhet/kombinationseffekter

Så... Personligen hade jag nog valt originalgummimattor från Tesla i förhoppningen att de har en adekvat kvalitetskontroll när de gäller det här tillbehöret.

Men vi är ju alla olika, och jag gissar på att finns många sätt att tänka kring det här, men sån här är jag… ;)

Och kanske finns det fler på forumet som har tankar om ämnet som de vill dela med sig av. ;)

Re: En tanke om gummimattor från tredjepartstillverkare

Postat: 27 jun 2024 21:44
av mikebike
SwedishAdvocate skrev: 27 jun 2024 20:57
Valde att skapa en ny tråd om det här istället för att svara i den ursprungliga tråden.
carlf skrev: 27 jun 2024 14:31
...] 4. Några tillbehör som är direkta "måsten"? Bilen levereras väl med tygmattor antar jag men vad tror ni om gummimattor? Bäst från Tesla eller annan? [...
Disclaimer: Är endast lekman på det här, men med det sagt…

Som jag förstår det så ger ju det mesta av fast materia (eller all fast materia?) ifrån sig emissioner – dvs. en liten del av den fasta materian övergår över tid istället till gasform.
https://www.ivl.se/vart-erbjudande/fors ... omhus.html

Är ju vidare rätt säker på att det här även gäller för gummimattor i bilar. Gummimattor är ju inte heller så små föremål, och under den varmare delen av året kan de ju även utsättas för relativt höga temperaturer ifall bilen parkeras utomhus.

Var tillverkas gummimattor från tredjepartstillverkare? Skulle gissa på Kina. Kan man lita på att sådan här tredjepartstillverkare verkligen använder sig av best practice när det gäller att endast, eller i så hög utsträckning som möjligt, bara använda sig av ämnen i produktionen som inte för med sig några negativa effekter på hälsa och miljö? Kan man verkligen vara säker på att de inte istället ’nickel and dime:ar’ genom att istället använda andra ’mindre bra’ ämnen som istället kan ge lägre produktionskostnader och kanske även en produkt som till enbart utseende kanske t.o.m ser ut att vara ’mer premium’?

Det här kan man ju tycka kan vara en relativt liten grej ur ett större helhetsperspektiv. Eventuella skadliga emissioner i bilar är dock inte de enda skadliga ämnen vi utsätts för. Alla hälsoskadliga ämnen tillsammans brukar sammanfattas med begreppet cocktaileffekten/kombinationseffekten.
https://www.kemi.se/hallbarhet/kombinationseffekter

Så... Personligen hade jag nog valt originalgummimattor från Tesla i förhoppningen att de har en adekvat kvalitetskontroll när de gäller det här tillbehöret.

Men vi är ju alla olika, och jag gissar på att finns många sätt att tänka kring det här, men sån här är jag… ;)

Och kanske finns det fler på forumet som har tankar om ämnet som de vill dela med sig av. ;)
Mina tankar är att det inte behövs några gummimattor. Original textilmattor är gummerade på baksidan (=vattentäta) och mycket trevligare än gummimattorna.

Jag hade gummimattor i min Model 3, de luktade en smula och de blev hala när de var blöta.

Re: En tanke om gummimattor från tredjepartstillverkare

Postat: 27 jun 2024 22:08
av Dinsdale
mikebike skrev: 27 jun 2024 21:44
SwedishAdvocate skrev: 27 jun 2024 20:57
Valde att skapa en ny tråd om det här istället för att svara i den ursprungliga tråden.
carlf skrev: 27 jun 2024 14:31
...] 4. Några tillbehör som är direkta "måsten"? Bilen levereras väl med tygmattor antar jag men vad tror ni om gummimattor? Bäst från Tesla eller annan? [...
Disclaimer: Är endast lekman på det här, men med det sagt…

Som jag förstår det så ger ju det mesta av fast materia (eller all fast materia?) ifrån sig emissioner – dvs. en liten del av den fasta materian övergår över tid istället till gasform.
https://www.ivl.se/vart-erbjudande/fors ... omhus.html

Är ju vidare rätt säker på att det här även gäller för gummimattor i bilar. Gummimattor är ju inte heller så små föremål, och under den varmare delen av året kan de ju även utsättas för relativt höga temperaturer ifall bilen parkeras utomhus.

Var tillverkas gummimattor från tredjepartstillverkare? Skulle gissa på Kina. Kan man lita på att sådan här tredjepartstillverkare verkligen använder sig av best practice när det gäller att endast, eller i så hög utsträckning som möjligt, bara använda sig av ämnen i produktionen som inte för med sig några negativa effekter på hälsa och miljö? Kan man verkligen vara säker på att de inte istället ’nickel and dime:ar’ genom att istället använda andra ’mindre bra’ ämnen som istället kan ge lägre produktionskostnader och kanske även en produkt som till enbart utseende kanske t.o.m ser ut att vara ’mer premium’?

Det här kan man ju tycka kan vara en relativt liten grej ur ett större helhetsperspektiv. Eventuella skadliga emissioner i bilar är dock inte de enda skadliga ämnen vi utsätts för. Alla hälsoskadliga ämnen tillsammans brukar sammanfattas med begreppet cocktaileffekten/kombinationseffekten.
https://www.kemi.se/hallbarhet/kombinationseffekter

Så... Personligen hade jag nog valt originalgummimattor från Tesla i förhoppningen att de har en adekvat kvalitetskontroll när de gäller det här tillbehöret.

Men vi är ju alla olika, och jag gissar på att finns många sätt att tänka kring det här, men sån här är jag… ;)

Och kanske finns det fler på forumet som har tankar om ämnet som de vill dela med sig av. ;)
Mina tankar är att det inte behövs några gummimattor. Original textilmattor är gummerade på baksidan (=vattentäta) och mycket trevligare än gummimattorna.

Jag hade gummimattor i min Model 3, de luktade en smula och de blev hala när de var blöta.
Var det original-gummimattor?
Jag har original-gummimattor, varianten med lägre kant, och de är inte hala eller avger lukt. Kupémattorna funkar bra.
Däremot är passformen väldigt dålig på bagagerumsmattan. Den är för sladdrig och för hal undertill så den halkar omkring. Lägger man in något tungt glider mattan jämt fram nån cm så man får dra tillbaka den. Frunkmattan har inte heller 100% passform.

Re: En tanke om gummimattor från tredjepartstillverkare

Postat: 27 jun 2024 22:17
av Front242
3D maxpider är helt överlägsna. Har precis plockat bort mina från min 5 år gamla bil och 10000 mil och de är i nära nyskick. De luktar absolut ingenting. Till förra bilen köpte jag nån skit från Hova, de låg och luktade Reeperbahn i garaget i en månad innan jag kastade skiten. Vilket mög

Re: En tanke om gummimattor från tredjepartstillverkare

Postat: 27 jun 2024 22:18
av Elix747
Håller med. Större chans att få mindre skadliga emissioner från orginal plastmattor än tredjepart.
Vet att exempelvis Volvo jobbade med att minska kupeemissioner från all plast i bilen.
Mina tesla gummimattor luktade inget och blev inte hala när det blev blött. De är bättre på att samla grus på vintern och lättare att städa. Gillar dock tygmattorna så de är ligger när det inte är vinter.

Re: En tanke om gummimattor från tredjepartstillverkare

Postat: 27 jun 2024 22:25
av pejvic
mikebike skrev: 27 jun 2024 21:44
SwedishAdvocate skrev: 27 jun 2024 20:57
Valde att skapa en ny tråd om det här istället för att svara i den ursprungliga tråden.
carlf skrev: 27 jun 2024 14:31
...] 4. Några tillbehör som är direkta "måsten"? Bilen levereras väl med tygmattor antar jag men vad tror ni om gummimattor? Bäst från Tesla eller annan? [...
Disclaimer: Är endast lekman på det här, men med det sagt…

Som jag förstår det så ger ju det mesta av fast materia (eller all fast materia?) ifrån sig emissioner – dvs. en liten del av den fasta materian övergår över tid istället till gasform.
https://www.ivl.se/vart-erbjudande/fors ... omhus.html

Är ju vidare rätt säker på att det här även gäller för gummimattor i bilar. Gummimattor är ju inte heller så små föremål, och under den varmare delen av året kan de ju även utsättas för relativt höga temperaturer ifall bilen parkeras utomhus.

Var tillverkas gummimattor från tredjepartstillverkare? Skulle gissa på Kina. Kan man lita på att sådan här tredjepartstillverkare verkligen använder sig av best practice när det gäller att endast, eller i så hög utsträckning som möjligt, bara använda sig av ämnen i produktionen som inte för med sig några negativa effekter på hälsa och miljö? Kan man verkligen vara säker på att de inte istället ’nickel and dime:ar’ genom att istället använda andra ’mindre bra’ ämnen som istället kan ge lägre produktionskostnader och kanske även en produkt som till enbart utseende kanske t.o.m ser ut att vara ’mer premium’?

Det här kan man ju tycka kan vara en relativt liten grej ur ett större helhetsperspektiv. Eventuella skadliga emissioner i bilar är dock inte de enda skadliga ämnen vi utsätts för. Alla hälsoskadliga ämnen tillsammans brukar sammanfattas med begreppet cocktaileffekten/kombinationseffekten.
https://www.kemi.se/hallbarhet/kombinationseffekter

Så... Personligen hade jag nog valt originalgummimattor från Tesla i förhoppningen att de har en adekvat kvalitetskontroll när de gäller det här tillbehöret.

Men vi är ju alla olika, och jag gissar på att finns många sätt att tänka kring det här, men sån här är jag… ;)

Och kanske finns det fler på forumet som har tankar om ämnet som de vill dela med sig av. ;)
Mina tankar är att det inte behövs några gummimattor. Original textilmattor är gummerade på baksidan (=vattentäta) och mycket trevligare än gummimattorna.

Jag hade gummimattor i min Model 3, de luktade en smula och de blev hala när de var blöta.
Håller med, testat båda alternativen i över 5år i model 3 och Y.
Gummimattor är misär jämfört med originaltygmattorna.

Gummimattor är hala, känns sunkiga, smutsiga, äckliga. Har testat flera fabrikat.
Original tygmattor är enkla att hålla rena.
Kan ej begripa hur man kan vilja ha det så sunkigt i bilen. eller står man och torkar gummimattorna efter varje tur med våtservetter?
hur gör man?

jag kör en gummimatta i skuffen bara, men endast vintertid. I kupen vill man ha det någorlunda trevligt.

Re: En tanke om gummimattor från tredjepartstillverkare

Postat: 28 jun 2024 05:33
av Zkronk
Hur gör man på bästa sätt rent originaltygmattorna? Behövs vatten eller är dammsugning tillräckligt på sommaren?

Re: En tanke om gummimattor från tredjepartstillverkare

Postat: 28 jun 2024 16:32
av Earplugged
Zkronk skrev: 28 jun 2024 05:33
Hur gör man på bästa sätt rent originaltygmattorna? Behövs vatten eller är dammsugning tillräckligt på sommaren?
Efter 1,5 år och 4500 mil bara dammsugit mattorna och de ser som nya ut, inte sett något behov av andra mattor eller annan rengöring. Däremot i bagaget och på baksidan av baksätet skulle jag vilja ha något mer lättstädat material.

Re: En tanke om gummimattor från tredjepartstillverkare

Postat: 04 jul 2024 14:34
av carlf
pejvic skrev: 27 jun 2024 22:25
Håller med, testat båda alternativen i över 5år i model 3 och Y.
Gummimattor är misär jämfört med originaltygmattorna.

Gummimattor är hala, känns sunkiga, smutsiga, äckliga. Har testat flera fabrikat.
Original tygmattor är enkla att hålla rena.
Kan ej begripa hur man kan vilja ha det så sunkigt i bilen. eller står man och torkar gummimattorna efter varje tur med våtservetter?
hur gör man?

jag kör en gummimatta i skuffen bara, men endast vintertid. I kupen vill man ha det någorlunda trevligt.
Rena torra tygmattor är såklart trevligt. Men...
Har kört gummimattor i tidigare bilar i alla år. Men då var de inkluderade i bilens pris och blev liksom liggandes efter leverans på vinterhalvåret...
Med barn i bilen, leriga gummistövlar etc blir vintern rätt stökig med tygmattorna. Eller?

Re: En tanke om gummimattor från tredjepartstillverkare

Postat: 04 jul 2024 17:20
av holden
Det gör ont i själen att kliva på tygmattor med leriga/blodiga jaktstövlar, jag är verkligen ingen bilvårdare men där går min gräns. Spolar sedan av gummimattorna med högtryckstvätt.