Sida 1 av 2
Hur mycket vågar jag ladda.
Postat: 13 feb 2016 14:06
av bullen
Har en laddplats på ett hotell första natten av 2. Det betyder att bilen kommer att stå oanvänd ett dygn efter laddningen är klar. Att då ladda 100% är väl intern höjdare, eller? Hur mycket skulle ni ha i batteriet i det läget?
Re: Hur mycket vågar jag ladda.
Postat: 13 feb 2016 14:10
av kangru
Om du kan ladda nästa natt också så sätt den på 85-90% beroende på om det är en eller trefas du har att ladda med och ladda sedan fullt någon timme innan du skall åka om du behöver räckvidden när du skall åka. Tänk också på att det kanske kommer fler som vill ladda sen så om du vill vara snäll och flytta dig sen så kan det vara bra att ha så mycket som möjligt.
Re: Hur mycket vågar jag ladda.
Postat: 13 feb 2016 14:14
av bylund
Jag skulle inte köra upp den till mer än 90 % om den ska stå sedan. Men det ska ju viktas mot vad konsekvenserna blir av att inte ladda mer. D v s kommer du till en superladdare sedan så spelar det inte så stor roll om du når den med 30 eller 40 % laddning kvar.
Re: Hur mycket vågar jag ladda.
Postat: 13 feb 2016 15:11
av EES
Spinner på tråden fast det kanske finns en som rör detta mer.
Vad är det som inte är bra med att ladda 100%? Har inte greppat varför, dock inte gjort det mer än 2 ggr då för lång resa utan suc.
Re: Hur mycket vågar jag ladda.
Postat: 13 feb 2016 16:00
av vigge50
EES skrev:Spinner på tråden fast det kanske finns en som rör detta mer.
Vad är det som inte är bra med att ladda 100%? Har inte greppat varför, dock inte gjort det mer än 2 ggr då för lång resa utan suc.
Om ett batteri är laddat till 100% under en längre tid så kommer det att tappa i kapacitet betydligt snabbare än om du bara laddar upp till 90%. Så egentligen ska man dra ur laddaren till mobilen innan de når 100% men det är det nog få som tänker på.
Re: Hur mycket vågar jag ladda.
Postat: 13 feb 2016 16:05
av e5m1r
Tänk att batteriet är som en muskel
Försök du och spänn dig 100% hela tiden inte kul eller hur
Men du vill ju inte förlora din styrka och behöver träna och emellanåt spänna på 100% men inte för långa stunder får då blir det träningsvärk

Re: Hur mycket vågar jag ladda.
Postat: 13 feb 2016 16:12
av apkungen
Jag tror inte att ladda till 100% på nåt sätt är farligt även om man låter den stå fulladdad nåt dygn. Om man inte gör det nån gång i veckan dvs. Men som bylund säger, om man ändå kan ladda på en suc och därmed får stanna 3 min längre, då är det ju bara dumt att ladda fullt.
Re: Hur mycket vågar jag ladda.
Postat: 13 feb 2016 16:25
av far1far2
Förr var det ju viktigt att man dels laddade ur batterierna helt, eller nästan helt och dessemellan laddade max. annars bildades det någon slags "tak" så det inte gick att ladda fullt längre. Men vad jag kan förstå så gäller det väl inte längre i dom här nya batterierna?
Re: Hur mycket vågar jag ladda.
Postat: 13 feb 2016 16:52
av TeslaMartin
far1far2 skrev:Förr var det ju viktigt att man dels laddade ur batterierna helt, eller nästan helt och dessemellan laddade max. annars bildades det någon slags "tak" så det inte gick att ladda fullt längre. Men vad jag kan förstå så gäller det väl inte längre i dom här nya batterierna?
Korrekt, det gäller inte Teslabatterier, är en annan kemi. Litium i Teslas batteri.
Skall dock, som står ovan, undvika >90% laddning och de tål inte total urladdning. Men total urladdning finns inbyggt skydd mot. 0 km kvar i batteriet är inte noll i batteriet, finns både 1-2 extra mil innan bilen stannar och därefter ytterligare några kWh kvar för att rädda batteriet.
Re: Hur mycket vågar jag ladda.
Postat: 13 feb 2016 16:52
av bullen
Jag har och hade samma syn som Bylund. Orsaken till frågan är att 90% är på gränsen att räcka hem och det finns ingen suc på vägen.
Re: Hur mycket vågar jag ladda.
Postat: 13 feb 2016 17:12
av jjmaskin
är det någon enstaka gång spelar nog väldigt lite roll så fort du kopplat ur så sjunker ju laddningen med några km per dygn samt rör du bilen och åker lite till skidbacken eller något så simmar det ut massor av ampereolja till värme mm, skulle tänka mig att 100% inte är 100% heller utan Tesla har nog säkrat upp så det ligger några procent. Du får väga risken i nån promille batterikapacitet mot en 100 % vansinnig sambo och sura barn om du får stopp i obygden

Re: Hur mycket vågar jag ladda.
Postat: 13 feb 2016 17:20
av hybris
Det är bara att ladda max om du skall ut på tur!
Re: Hur mycket vågar jag ladda.
Postat: 13 feb 2016 17:48
av 18650
Ja för fasen ladda bilen full. Det är helt rätt att man skall undvika det, men inte till den milda grad att man äventyrar komforten under färden. Alla andra elbilar på marknaden har så fjuttiga batterier att de alltid laddas fullt varje dag och natt. De lider inte speciellt av det. Ös på!
Re: Hur mycket vågar jag ladda.
Postat: 13 feb 2016 20:17
av joel80
Ett alternativ kan ju också vara att kolla uppladdning.nu och se om det finns nån annan skapligt snabb laddare på vägen. Kan ju hända att du vill köra lite oekonomiskt om du precis fått bilen..

Då kan det kanske vara skönt att ha möjlighet till lite extra kräm.
Kanske nån 22kw-laddare nära nån resturang eller så på din resväg där du kan få 4-5 mil extra under tiden det tar att äta en burgare eller så.
Du kanske ska se till så du får med lite extra kablar så du kan koppla in i typ2-uttag i allafall..? CHAdeMO-sladden verkar ju kosta en slant.. men bor du så att det inte finns SC i närheten eller längst dina resvägar är det kanske en bra investering? Kanske nån annan här som har bättre koll på adaptrar kan ge tydligare råd..

Re: Hur mycket vågar jag ladda.
Postat: 13 feb 2016 20:27
av LarsL
Hade det varit tok farligt att ladda till 100% och låta den stå i någon dag hade Tesla fixat så att bilen inte hamnar där, de lämnar ju garanti på batteriet. Mot total urladdning ä batteriet skyddat så att det aldrig kommer dit, kanske är samma uppåt.
Bäst är ju ändå om du laddar upp till 80% först och sedan innan du åker drar upp laddningen till 100%, om nu bilen är in kopplad hela tiden.
Re: Hur mycket vågar jag ladda.
Postat: 13 feb 2016 20:45
av Jerker
18650 skrev: Alla andra elbilar på marknaden har så fjuttiga batterier att de alltid laddas fullt varje dag och natt. De lider inte speciellt av det. Ös på!
Nja, jag vet inte det. Zoen har ett 25 kWh batteri, men bara 22 kWh är tillgängligt för föraren. Man laddar aldrig fullt och kan aldrig ladda hur helt heller, det sätter systemet stopp för. Det står att man laddat 100%, men det är ju bara 100% av den andel som man har tillgång till.
Re: Hur mycket vågar jag ladda.
Postat: 13 feb 2016 21:03
av Sofie
Jerker skrev:18650 skrev: Alla andra elbilar på marknaden har så fjuttiga batterier att de alltid laddas fullt varje dag och natt. De lider inte speciellt av det. Ös på!
Nja, jag vet inte det. Zoen har ett 25 kWh batteri, men bara 22 kWh är tillgängligt för föraren. Man laddar aldrig fullt och kan aldrig ladda hur helt heller, det sätter systemet stopp för. Det står att man laddat 100%, men det är ju bara 100% av den andel som man har tillgång till.
Outlander PHEV har 12kW den kan jag ladda med max 9kW. Det tror jag innebär 8kW med laddförlusterna borträknade.
Re: Hur mycket vågar jag ladda.
Postat: 13 feb 2016 21:28
av Oppfinnarn
Skall på tur imorgon till Halmstad för att hämta dotter på träningsläger, där ToR närmar sig bilens kapacitet i kallväder (24-25 mil), utan SuC möjlighet. Laddar nu till ca 95%, och tänkte ta de sista 5% imorgon när jag vaknar ...
Btw, gjorde samma tur fredag kväll i 0-gradigt men torrt väglag. ca 3 prognostiserade mil kvar efter 24 mils körning. Så 100% laddning i 70D motorvägsfart, noll-gradigt, 110-120 km/h kommer man ca 27 mil.
Imorgon är det dock risk för snöslask, så man får sikta in sig på en Cleverladdare längs E6 om det krisar.
Re: Hur mycket vågar jag ladda.
Postat: 13 feb 2016 22:03
av danni
Sofie skrev:Jerker skrev:18650 skrev: Alla andra elbilar på marknaden har så fjuttiga batterier att de alltid laddas fullt varje dag och natt. De lider inte speciellt av det. Ös på!
Nja, jag vet inte det. Zoen har ett 25 kWh batteri, men bara 22 kWh är tillgängligt för föraren. Man laddar aldrig fullt och kan aldrig ladda hur helt heller, det sätter systemet stopp för. Det står att man laddat 100%, men det är ju bara 100% av den andel som man har tillgång till.
Outlander PHEV har 12kW den kan jag ladda med max 9kW. Det tror jag innebär 8kW med laddförlusterna borträknade.
Fast de här marginalerna ligger såklart i botten av batteriet, inte i toppen, för att förhindra att det dras ut helt och skadas eller blir obrukbart. Det är alltså inte så att när du laddar Outlandern med 9 kWh så laddar du från 0% till 75%, utan du laddar såklart från 25% (som bilen visar som 0%) till 100%. Detsamma lär gälla Zoe.
Re: Hur mycket vågar jag ladda.
Postat: 13 feb 2016 22:09
av apkungen
Jerker skrev:18650 skrev: Alla andra elbilar på marknaden har så fjuttiga batterier att de alltid laddas fullt varje dag och natt. De lider inte speciellt av det. Ös på!
Nja, jag vet inte det. Zoen har ett 25 kWh batteri, men bara 22 kWh är tillgängligt för föraren. Man laddar aldrig fullt och kan aldrig ladda hur helt heller, det sätter systemet stopp för. Det står att man laddat 100%, men det är ju bara 100% av den andel som man har tillgång till.
Det är ju lika med Teslan. 85KWh totalt men 76kWh som man kan använda.
Tesla lämnar 8års garanti och under den tiden kan bilen vara fulladdad hela tiden och bara laddas av SuC utan att man tappar speciellt mycket kräm.
Det leder till en annan fråga. Hur dåligt måste batteriet bli för att man ska kunna åberopa garantin?
Re: Hur mycket vågar jag ladda.
Postat: 13 feb 2016 22:19
av Svenssons
apkungen skrev:
Det leder till en annan fråga. Hur dåligt måste batteriet bli för att man ska kunna åberopa garantin?
Har för mig jag sett att det var mindre än 80% av ursprunglig kapacitet men det var bra länge sedan jag såg det och kommer inte ihåg källan.
Re: Hur mycket vågar jag ladda.
Postat: 13 feb 2016 22:43
av Sofie
danni skrev:Sofie skrev:Jerker skrev:18650 skrev: Alla andra elbilar på marknaden har så fjuttiga batterier att de alltid laddas fullt varje dag och natt. De lider inte speciellt av det. Ös på!
Nja, jag vet inte det. Zoen har ett 25 kWh batteri, men bara 22 kWh är tillgängligt för föraren. Man laddar aldrig fullt och kan aldrig ladda hur helt heller, det sätter systemet stopp för. Det står att man laddat 100%, men det är ju bara 100% av den andel som man har tillgång till.
Outlander PHEV har 12kW den kan jag ladda med max 9kW. Det tror jag innebär 8kW med laddförlusterna borträknade.
Fast de här marginalerna ligger såklart i botten av batteriet, inte i toppen, för att förhindra att det dras ut helt och skadas eller blir obrukbart. Det är alltså inte så att när du laddar Outlandern med 9 kWh så laddar du från 0% till 75%, utan du laddar såklart från 25% (som bilen visar som 0%) till 100%. Detsamma lär gälla Zoe.
Jag har provat en Kia DC laddare, när laddningen av det tomma batteriet påbörjades stod det 29% laddning.
Re: Hur mycket vågar jag ladda.
Postat: 13 feb 2016 23:49
av hybris
Vilket tjafs.... Ladda fullt om du skall på tur. Annars 80%. Sluta jiddra... Inga kymmer med max laddning. Men behöver du det inte är det onödigt. Inget går sönder!!!!
Re: Hur mycket vågar jag ladda.
Postat: 14 feb 2016 00:57
av Sofie
hybris skrev:Vilket tjafs.... Ladda fullt om du skall på tur. Annars 80%. Sluta jiddra... Inga kymmer med max laddning. Men behöver du det inte är det onödigt. Inget går sönder!!!!
+1 bara tuta o kör
Re: Hur mycket vågar jag ladda.
Postat: 14 feb 2016 02:58
av G F
Oppfinnarn skrev:Skall på tur imorgon till Halmstad för att hämta dotter på träningsläger, där ToR närmar sig bilens kapacitet i kallväder (24-25 mil), utan SuC möjlighet. Laddar nu till ca 95%, och tänkte ta de sista 5% imorgon när jag vaknar ...
Btw, gjorde samma tur fredag kväll i 0-gradigt men torrt väglag. ca 3 prognostiserade mil kvar efter 24 mils körning. Så 100% laddning i 70D motorvägsfart, noll-gradigt, 110-120 km/h kommer man ca 27 mil.
Imorgon är det dock risk för snöslask, så man får sikta in sig på en Cleverladdare längs E6 om det krisar.
Det där är inget problem. Är du det minsta orolig för räckvidden, så ge dej av 5-10 minuter tidigare. Sätt farthållaren på 100, o ratta in några sjysta låtar på Spotify. Luta dej tillbaka och njut av musiken. Så kommer du garanterat hem med god marginal.
Du tjänar inget att elda på i 120, för om du behöver leta upp en laddare på vägen tar det betydligt längre tid.
Är det dessutom snömodd så är väl lägre hastighet inget fel?