Tesla höjer priserna på Model3 --> EU Tull
Postat: 13 jun 2024 20:05
Å andra sidan har de väl inte varit i den här situationen med strafftullar innan. De kanske inte tänker slå ut kostnaden för strafftullarna på hela sin fordonsförsäljning utan istället enbart lägga kostnaden på 3. Är det klart hur mkt strafftull det blir på 3 från Kina?
Gällande M3P så hade jag gärna kompromissat och tagit en amerikansk variant med Panasonic, än en tillverkad i Kina och med LG. Även om det skulle innebära några panelgap och lackfel (har alltid fått lackfel åtgärdade på garantin).
Tvärtom för min del, hellre en solitt ihopskruvad bil än 50 extra hästar som jag utan referensramar inte ens skulle känna skillnaden av.martinot skrev: ↑14 jun 2024 23:33Gällande M3P så hade jag gärna kompromissat och tagit en amerikansk variant med Panasonic, än en tillverkad i Kina och med LG. Även om det skulle innebära några panelgap och lackfel (har alltid fått lackfel åtgärdade på garantin).
Hoppas på det valet, för det hade varit ett lätt val för mig.![]()
Ja, det bästa är om vi kan få välja. Det hade jag uppskattat.holden skrev: ↑14 jun 2024 23:49Tvärtom för min del, hellre en solitt ihopskruvad bil än 50 extra hästar som jag utan referensramar inte ens skulle känna skillnaden av.martinot skrev: ↑14 jun 2024 23:33Gällande M3P så hade jag gärna kompromissat och tagit en amerikansk variant med Panasonic, än en tillverkad i Kina och med LG. Även om det skulle innebära några panelgap och lackfel (har alltid fått lackfel åtgärdade på garantin).
Hoppas på det valet, för det hade varit ett lätt val för mig.![]()
Tja, jag har min bil på 24 månader so couldn´t care less som kidsen skulle säga.martinot skrev: ↑14 jun 2024 23:53Ja, det bästa är om vi kan få välja. Det hade jag uppskattat.holden skrev: ↑14 jun 2024 23:49Tvärtom för min del, hellre en solitt ihopskruvad bil än 50 extra hästar som jag utan referensramar inte ens skulle känna skillnaden av.martinot skrev: ↑14 jun 2024 23:33Gällande M3P så hade jag gärna kompromissat och tagit en amerikansk variant med Panasonic, än en tillverkad i Kina och med LG. Även om det skulle innebära några panelgap och lackfel (har alltid fått lackfel åtgärdade på garantin).
Hoppas på det valet, för det hade varit ett lätt val för mig.![]()
Det handlar inte främst om 50+ hk, eller någon/några tiondelar sekunder till 100 för mig. Utan mer om att bilen inte skall vara fullt lika känslig för att behöva ha en väldigt hög SoC, samt att även snabbladdningen är mycket trevligare och bättre med Panasonic vs LG.
Detta har inte med slitaget av batterierna att göra, utan om hur väl bilen fungerar i praktiken.holden skrev: ↑15 jun 2024 00:00Tja, jag har min bil på 24 månader so couldn´t care less som kidsen skulle säga.martinot skrev: ↑14 jun 2024 23:53Ja, det bästa är om vi kan få välja. Det hade jag uppskattat.holden skrev: ↑14 jun 2024 23:49Tvärtom för min del, hellre en solitt ihopskruvad bil än 50 extra hästar som jag utan referensramar inte ens skulle känna skillnaden av.martinot skrev: ↑14 jun 2024 23:33Gällande M3P så hade jag gärna kompromissat och tagit en amerikansk variant med Panasonic, än en tillverkad i Kina och med LG. Även om det skulle innebära några panelgap och lackfel (har alltid fått lackfel åtgärdade på garantin).
Hoppas på det valet, för det hade varit ett lätt val för mig.![]()
Det handlar inte främst om 50+ hk, eller någon/några tiondelar sekunder till 100 för mig. Utan mer om att bilen inte skall vara fullt lika känslig för att behöva ha en väldigt hög SoC, samt att även snabbladdningen är mycket trevligare och bättre med Panasonic vs LG.
Knappast troligt sålänge de har kapacitet nog för modell 3 globalt, att då start och investera i en lina till för modell 3 känna inte troligt.
Ok. Men det är egentligen prestandan du menar, och jag tror den räcker utmärkt för min del även om det går någon tiondel långsammare vid lägre SoC och vad gäller ”trevlig ladduppevelse” klarar jag nog det också de 4-5 ggr per år jag inte laddar hemma. Tvivlar på jag skulle märka någon skillnad faktiskt. Att inte köpa bilen enkom av skälet att det finns en variant med ”bättre” batteri i USA är ju lite märkligt.martinot skrev: ↑15 jun 2024 01:36Detta har inte med slitaget av batterierna att göra, utan om hur väl bilen fungerar i praktiken.holden skrev: ↑15 jun 2024 00:00Tja, jag har min bil på 24 månader so couldn´t care less som kidsen skulle säga.martinot skrev: ↑14 jun 2024 23:53Ja, det bästa är om vi kan få välja. Det hade jag uppskattat.holden skrev: ↑14 jun 2024 23:49Tvärtom för min del, hellre en solitt ihopskruvad bil än 50 extra hästar som jag utan referensramar inte ens skulle känna skillnaden av.martinot skrev: ↑14 jun 2024 23:33
Gällande M3P så hade jag gärna kompromissat och tagit en amerikansk variant med Panasonic, än en tillverkad i Kina och med LG. Även om det skulle innebära några panelgap och lackfel (har alltid fått lackfel åtgärdade på garantin).
Hoppas på det valet, för det hade varit ett lätt val för mig.![]()
Det handlar inte främst om 50+ hk, eller någon/några tiondelar sekunder till 100 för mig. Utan mer om att bilen inte skall vara fullt lika känslig för att behöva ha en väldigt hög SoC, samt att även snabbladdningen är mycket trevligare och bättre med Panasonic vs LG.
Hade varit intressant om det på något sätt gick att få reda på hur försäljningssiffrorna i Sverige och övriga Europa hade sett ut ifall Model 3 hade haft halvkombibaklucka som Y har.
Det är nog omöjligt att vetaSwedishAdvocate skrev: ↑15 jun 2024 10:38Hade varit intressant om det på något sätt gick att få reda på hur försäljningssiffrorna i Sverige och övriga Europa hade sett ut ifall Model 3 hade haft halvkombibaklucka som Y har.
Drömmen hade ju varit en tysktillverkad M3 med Panasonic-batterier. Hade varit riktigt grymt då kvaliteten inte är perfekt på kinabilar heller (även om bättre än i USA), och den tyska fabriken är ett klart släpp uppåt. Kan ju alltid hoppas att Tesla ökar i volym, och så småningom bygger ut fabriken i Tyskland till att inkludera M3. Inte omöjligt om det kommer ökade tullar på bilar från Kina.Dinsdale skrev: ↑15 jun 2024 06:44Det bästa vore förstås om de kunde bygga även Model 3 i Berlin, kvaliteten på Y därifrån verkar vara bra. Men frågan är om marknaden för 3 i Berlins exportområde är tillräckligt stor för att det ska vara värt det. I USA finns säkert överkapacitet man vill utnyttja också, så det måste vara absolut enklast för företaget att ta bilarna därifrån.
Nej, jag åker på mycket långresor med min Tesla (främst i tjänsten), och vill inte gå ner på långsamladdande LG-batterier. Tråkigt när utvecklingen går bakåt på batterifronten.holden skrev: ↑15 jun 2024 10:26Ok. Men det är egentligen prestandan du menar, och jag tror den räcker utmärkt för min del även om det går någon tiondel långsammare vid lägre SoC och vad gäller ”trevlig ladduppevelse” klarar jag nog det också de 4-5 ggr per år jag inte laddar hemma. Tvivlar på jag skulle märka någon skillnad faktiskt. Att inte köpa bilen enkom av skälet att det finns en variant med ”bättre” batteri i USA är ju lite märkligt.martinot skrev: ↑15 jun 2024 01:36Detta har inte med slitaget av batterierna att göra, utan om hur väl bilen fungerar i praktiken.holden skrev: ↑15 jun 2024 00:00Tja, jag har min bil på 24 månader so couldn´t care less som kidsen skulle säga.martinot skrev: ↑14 jun 2024 23:53Ja, det bästa är om vi kan få välja. Det hade jag uppskattat.
Det handlar inte främst om 50+ hk, eller någon/några tiondelar sekunder till 100 för mig. Utan mer om att bilen inte skall vara fullt lika känslig för att behöva ha en väldigt hög SoC, samt att även snabbladdningen är mycket trevligare och bättre med Panasonic vs LG.
Jag tänker mig att en Model 3 med halvkombibaklucka hade fått bli aningen längre än den sedanversion som finns idag. Med en aningen längre kaross måste det vara möjligt att behålla samma huvudutrymme och en taklinje som är lika aerodynamiskt effektiv som den existerande versionen av 3 har. Eller så hade man fått ändra taklinjen en aning men behållit den längd bilen har idag.
Precis, det handlar om olika körmönster och prioriteringar. God eftermiddag!martinot skrev: ↑15 jun 2024 12:08Nej, jag åker på mycket långresor med min Tesla (främst i tjänsten), och vill inte gå ner på långsamladdande LG-batterier. Tråkigt när utvecklingen går bakåt på batterifronten.holden skrev: ↑15 jun 2024 10:26Ok. Men det är egentligen prestandan du menar, och jag tror den räcker utmärkt för min del även om det går någon tiondel långsammare vid lägre SoC och vad gäller ”trevlig ladduppevelse” klarar jag nog det också de 4-5 ggr per år jag inte laddar hemma. Tvivlar på jag skulle märka någon skillnad faktiskt. Att inte köpa bilen enkom av skälet att det finns en variant med ”bättre” batteri i USA är ju lite märkligt.martinot skrev: ↑15 jun 2024 01:36Detta har inte med slitaget av batterierna att göra, utan om hur väl bilen fungerar i praktiken.holden skrev: ↑15 jun 2024 00:00Tja, jag har min bil på 24 månader so couldn´t care less som kidsen skulle säga.martinot skrev: ↑14 jun 2024 23:53
Ja, det bästa är om vi kan få välja. Det hade jag uppskattat.
Det handlar inte främst om 50+ hk, eller någon/några tiondelar sekunder till 100 för mig. Utan mer om att bilen inte skall vara fullt lika känslig för att behöva ha en väldigt hög SoC, samt att även snabbladdningen är mycket trevligare och bättre med Panasonic vs LG.
Eftersom du sällan kör långresor så förstår jag att du inte bryr dig. Laddar man på AC så är det ju ingen skillnad.
Nej, jag har inte sagt att jag inte skall köpa bilen. Det är en halmgubbe som du helt själv hittat på (av oklara orsaker och motiv). Jag har sagt att även om jag gillar bättre monterade bilar (och Kina ligger fortfarande stor efter Tyskland i kvalitetshänseende), så prioriterar jag den elektriska drivlinan om jag får möjligheten att välja, och inte kan få både delarna.
Men det är OK att vi tycker lite olika. Alla har lite olika prioriteringar beroende på vad som är viktigast för en själv, och vi måste inte "bråka" bara för att vi har något olika prio. Önskar dig en god fortsatt eftermiddag i all välmening.![]()
Ja. Som en model S ungefär.SwedishAdvocate skrev: ↑15 jun 2024 12:55Jag tänker mig att en Model 3 med halvkombibaklucka hade fått bli aningen längre än den sedanversion som finns idag. Med en aningen längre kaross måste det vara möjligt att behålla samma huvudutrymme och en taklinje som är lika aerodynamiskt effektiv som den existerande versionen av 3 har. Eller så hade man fått ändra taklinjen en aning men behållit den längd bilen har idag.
En Tourer/Estate/kombiversion är ju ytterligare ett alternativ. Då hade man kunnat behålla sedanversionens längd och fått lika bra eller ännu bättre huvudutrymme.
![]()
Hur blir det en Model S om den skulle var 4-5 cm längre eller inte längre alls?Fredrik j skrev: ↑15 jun 2024 13:51Ja. Som en model S ungefär.SwedishAdvocate skrev: ↑15 jun 2024 12:55Jag tänker mig att en Model 3 med halvkombibaklucka hade fått bli aningen längre än den sedanversion som finns idag. Med en aningen längre kaross måste det vara möjligt att behålla samma huvudutrymme och en taklinje som är lika aerodynamiskt effektiv som den existerande versionen av 3 har. Eller så hade man fått ändra taklinjen en aning men behållit den längd bilen har idag.
En Tourer/Estate/kombiversion är ju ytterligare ett alternativ. Då hade man kunnat behålla sedanversionens längd och fått lika bra eller ännu bättre huvudutrymme.
![]()
En ID.7 halvkombi har ett Cd på 0,23 – dvs. typ samma som en Model 3. Tourerversionen av ID.7 har ett Cd på 0,24. Varför skulle inte Tesla klara av bygga en Tourer/Estate/kombiversion av Model 3 som har minst lika bra Cd som ID.7 Tourer?