Sida 1 av 5

Tesla höjer priserna på Model3 --> EU Tull

Postat: 13 jun 2024 20:05
av jassoo

Re: Tesla höjer priserna på Model3 --> EU Tull

Postat: 13 jun 2024 20:45
av Vindens
Brukar Tesla varna om kommande prishöjningar? Detta känns som tillfället i akt att boosta kvartalsförsäljningen.

Re: Tesla höjer priserna på Model3 --> EU Tull

Postat: 13 jun 2024 21:03
av SwedishAdvocate
Vindens skrev: 13 jun 2024 20:45
Brukar Tesla varna om kommande prishöjningar? Detta känns som tillfället i akt att boosta kvartalsförsäljningen.
Å andra sidan har de väl inte varit i den här situationen med strafftullar innan. De kanske inte tänker slå ut kostnaden för strafftullarna på hela sin fordonsförsäljning utan istället enbart lägga kostnaden på 3. Är det klart hur mkt strafftull det blir på 3 från Kina?

Re: Tesla höjer priserna på Model3 --> EU Tull

Postat: 13 jun 2024 23:35
av jassoo
Redan nu presenteras samtidigt hur hög tullen kommer att bli:
17,4 procent för BYD
20 procent för Volvo och Polestar
38,1 procent för SAIC.

För andra producenter flaggas för tullar på 21 respektive 38,1 procent, beroende på om de samarbetat med EU:s utredare eller inte.

Re: Tesla höjer priserna på Model3 --> EU Tull

Postat: 14 jun 2024 18:17
av Qwertz77
Ni tror inte det finns en möjlighet att man istället för Kina tillverkade bestämmer sig för att skeppa över USA tillverkade för att undvika tullarna?

Re: Tesla höjer priserna på Model3 --> EU Tull

Postat: 14 jun 2024 18:23
av holden
Qwertz77 skrev: 14 jun 2024 18:17
Ni tror inte det finns en möjlighet att man istället för Kina tillverkade bestämmer sig för att skeppa över USA tillverkade för att undvika tullarna?
Möjligheten finns ju, men kinabilarna har hitintills varit klart bättre ihopskruvade så den strategin kan slå fel.

Re: Tesla höjer priserna på Model3 --> EU Tull

Postat: 14 jun 2024 18:26
av Nicke Nyfiken
Qwertz77 skrev: 14 jun 2024 18:17
Ni tror inte det finns en möjlighet att man istället för Kina tillverkade bestämmer sig för att skeppa över USA tillverkade för att undvika tullarna?
Tror mer på Berlinfabriken.
Det finns outnyttjad kapacitet där.

Re: Tesla höjer priserna på Model3 --> EU Tull

Postat: 14 jun 2024 23:33
av martinot
holden skrev: 14 jun 2024 18:23
Qwertz77 skrev: 14 jun 2024 18:17
Ni tror inte det finns en möjlighet att man istället för Kina tillverkade bestämmer sig för att skeppa över USA tillverkade för att undvika tullarna?
Möjligheten finns ju, men kinabilarna har hitintills varit klart bättre ihopskruvade så den strategin kan slå fel.
Gällande M3P så hade jag gärna kompromissat och tagit en amerikansk variant med Panasonic, än en tillverkad i Kina och med LG. Även om det skulle innebära några panelgap och lackfel (har alltid fått lackfel åtgärdade på garantin).

Hoppas på det valet, för det hade varit ett lätt val för mig. :)

Re: Tesla höjer priserna på Model3 --> EU Tull

Postat: 14 jun 2024 23:49
av holden
martinot skrev: 14 jun 2024 23:33
holden skrev: 14 jun 2024 18:23
Qwertz77 skrev: 14 jun 2024 18:17
Ni tror inte det finns en möjlighet att man istället för Kina tillverkade bestämmer sig för att skeppa över USA tillverkade för att undvika tullarna?
Möjligheten finns ju, men kinabilarna har hitintills varit klart bättre ihopskruvade så den strategin kan slå fel.
Gällande M3P så hade jag gärna kompromissat och tagit en amerikansk variant med Panasonic, än en tillverkad i Kina och med LG. Även om det skulle innebära några panelgap och lackfel (har alltid fått lackfel åtgärdade på garantin).

Hoppas på det valet, för det hade varit ett lätt val för mig. :)
Tvärtom för min del, hellre en solitt ihopskruvad bil än 50 extra hästar som jag utan referensramar inte ens skulle känna skillnaden av.

Re: Tesla höjer priserna på Model3 --> EU Tull

Postat: 14 jun 2024 23:53
av martinot
holden skrev: 14 jun 2024 23:49
martinot skrev: 14 jun 2024 23:33
holden skrev: 14 jun 2024 18:23
Qwertz77 skrev: 14 jun 2024 18:17
Ni tror inte det finns en möjlighet att man istället för Kina tillverkade bestämmer sig för att skeppa över USA tillverkade för att undvika tullarna?
Möjligheten finns ju, men kinabilarna har hitintills varit klart bättre ihopskruvade så den strategin kan slå fel.
Gällande M3P så hade jag gärna kompromissat och tagit en amerikansk variant med Panasonic, än en tillverkad i Kina och med LG. Även om det skulle innebära några panelgap och lackfel (har alltid fått lackfel åtgärdade på garantin).

Hoppas på det valet, för det hade varit ett lätt val för mig. :)
Tvärtom för min del, hellre en solitt ihopskruvad bil än 50 extra hästar som jag utan referensramar inte ens skulle känna skillnaden av.
Ja, det bästa är om vi kan få välja. Det hade jag uppskattat.

Det handlar inte främst om 50+ hk, eller någon/några tiondelar sekunder till 100 för mig. Utan mer om att bilen inte skall vara fullt lika känslig för att behöva ha en väldigt hög SoC, samt att även snabbladdningen är mycket trevligare och bättre med Panasonic vs LG.

Re: Tesla höjer priserna på Model3 --> EU Tull

Postat: 15 jun 2024 00:00
av holden
martinot skrev: 14 jun 2024 23:53
holden skrev: 14 jun 2024 23:49
martinot skrev: 14 jun 2024 23:33
holden skrev: 14 jun 2024 18:23
Qwertz77 skrev: 14 jun 2024 18:17
Ni tror inte det finns en möjlighet att man istället för Kina tillverkade bestämmer sig för att skeppa över USA tillverkade för att undvika tullarna?
Möjligheten finns ju, men kinabilarna har hitintills varit klart bättre ihopskruvade så den strategin kan slå fel.
Gällande M3P så hade jag gärna kompromissat och tagit en amerikansk variant med Panasonic, än en tillverkad i Kina och med LG. Även om det skulle innebära några panelgap och lackfel (har alltid fått lackfel åtgärdade på garantin).

Hoppas på det valet, för det hade varit ett lätt val för mig. :)
Tvärtom för min del, hellre en solitt ihopskruvad bil än 50 extra hästar som jag utan referensramar inte ens skulle känna skillnaden av.
Ja, det bästa är om vi kan få välja. Det hade jag uppskattat.

Det handlar inte främst om 50+ hk, eller någon/några tiondelar sekunder till 100 för mig. Utan mer om att bilen inte skall vara fullt lika känslig för att behöva ha en väldigt hög SoC, samt att även snabbladdningen är mycket trevligare och bättre med Panasonic vs LG.
Tja, jag har min bil på 24 månader so couldn´t care less som kidsen skulle säga.

Re: Tesla höjer priserna på Model3 --> EU Tull

Postat: 15 jun 2024 01:36
av martinot
holden skrev: 15 jun 2024 00:00
martinot skrev: 14 jun 2024 23:53
holden skrev: 14 jun 2024 23:49
martinot skrev: 14 jun 2024 23:33
holden skrev: 14 jun 2024 18:23


Möjligheten finns ju, men kinabilarna har hitintills varit klart bättre ihopskruvade så den strategin kan slå fel.
Gällande M3P så hade jag gärna kompromissat och tagit en amerikansk variant med Panasonic, än en tillverkad i Kina och med LG. Även om det skulle innebära några panelgap och lackfel (har alltid fått lackfel åtgärdade på garantin).

Hoppas på det valet, för det hade varit ett lätt val för mig. :)
Tvärtom för min del, hellre en solitt ihopskruvad bil än 50 extra hästar som jag utan referensramar inte ens skulle känna skillnaden av.
Ja, det bästa är om vi kan få välja. Det hade jag uppskattat.

Det handlar inte främst om 50+ hk, eller någon/några tiondelar sekunder till 100 för mig. Utan mer om att bilen inte skall vara fullt lika känslig för att behöva ha en väldigt hög SoC, samt att även snabbladdningen är mycket trevligare och bättre med Panasonic vs LG.
Tja, jag har min bil på 24 månader so couldn´t care less som kidsen skulle säga.
Detta har inte med slitaget av batterierna att göra, utan om hur väl bilen fungerar i praktiken.

Re: Tesla höjer priserna på Model3 --> EU Tull

Postat: 15 jun 2024 06:44
av Dinsdale
En stor anledning till att jag öht köpte en Model 3 var att tillverkningen flyttats till Shanghai som hade rykte om sig att sätta ihop bilarna bra. Efter att ha sett hur en usa-tillverkad såg ut fanns det inte på kartan att betala så pass mycket pengar för ett så dåligt utfört hantverk. Vad jag förstår när jag läser om de som köpt den USA-tillverkade Model S är kvalitetsproblemen fortfarande inte lösta, varför jag kommer välja bort nya Model 3 om de börjar skeppa hit dem från USA.

Det bästa vore förstås om de kunde bygga även Model 3 i Berlin, kvaliteten på Y därifrån verkar vara bra. Men frågan är om marknaden för 3 i Berlins exportområde är tillräckligt stor för att det ska vara värt det. I USA finns säkert överkapacitet man vill utnyttja också, så det måste vara absolut enklast för företaget att ta bilarna därifrån.

Re: Tesla höjer priserna på Model3 --> EU Tull

Postat: 15 jun 2024 08:58
av chaffis75
Nicke Nyfiken skrev: 14 jun 2024 18:26
Qwertz77 skrev: 14 jun 2024 18:17
Ni tror inte det finns en möjlighet att man istället för Kina tillverkade bestämmer sig för att skeppa över USA tillverkade för att undvika tullarna?
Tror mer på Berlinfabriken.
Det finns outnyttjad kapacitet där.
Knappast troligt sålänge de har kapacitet nog för modell 3 globalt, att då start och investera i en lina till för modell 3 känna inte troligt.

Re: Tesla höjer priserna på Model3 --> EU Tull

Postat: 15 jun 2024 09:36
av Fredrik j
I Sverige har ju model y kannibaliserat på 3 senaste två åren. Hur ser det ut i resten av Europa?
En prisökning skulle ju sänka försäljningen ännu mer.
Söker den bättre i usa så behövs väl kapaciteten där?

Re: Tesla höjer priserna på Model3 --> EU Tull

Postat: 15 jun 2024 10:26
av holden
martinot skrev: 15 jun 2024 01:36
holden skrev: 15 jun 2024 00:00
martinot skrev: 14 jun 2024 23:53
holden skrev: 14 jun 2024 23:49
martinot skrev: 14 jun 2024 23:33


Gällande M3P så hade jag gärna kompromissat och tagit en amerikansk variant med Panasonic, än en tillverkad i Kina och med LG. Även om det skulle innebära några panelgap och lackfel (har alltid fått lackfel åtgärdade på garantin).

Hoppas på det valet, för det hade varit ett lätt val för mig. :)
Tvärtom för min del, hellre en solitt ihopskruvad bil än 50 extra hästar som jag utan referensramar inte ens skulle känna skillnaden av.
Ja, det bästa är om vi kan få välja. Det hade jag uppskattat.

Det handlar inte främst om 50+ hk, eller någon/några tiondelar sekunder till 100 för mig. Utan mer om att bilen inte skall vara fullt lika känslig för att behöva ha en väldigt hög SoC, samt att även snabbladdningen är mycket trevligare och bättre med Panasonic vs LG.
Tja, jag har min bil på 24 månader so couldn´t care less som kidsen skulle säga.
Detta har inte med slitaget av batterierna att göra, utan om hur väl bilen fungerar i praktiken.
Ok. Men det är egentligen prestandan du menar, och jag tror den räcker utmärkt för min del även om det går någon tiondel långsammare vid lägre SoC och vad gäller ”trevlig ladduppevelse” klarar jag nog det också de 4-5 ggr per år jag inte laddar hemma. Tvivlar på jag skulle märka någon skillnad faktiskt. Att inte köpa bilen enkom av skälet att det finns en variant med ”bättre” batteri i USA är ju lite märkligt.

Re: Tesla höjer priserna på Model3 --> EU Tull

Postat: 15 jun 2024 10:38
av SwedishAdvocate
Fredrik j skrev: 15 jun 2024 09:36
I Sverige har ju model y kannibaliserat på 3 senaste två åren. Hur ser det ut i resten av Europa?
En prisökning skulle ju sänka försäljningen ännu mer.
Söker den bättre i usa så behövs väl kapaciteten där? [Min u.]
Hade varit intressant om det på något sätt gick att få reda på hur försäljningssiffrorna i Sverige och övriga Europa hade sett ut ifall Model 3 hade haft halvkombibaklucka som Y har.

Re: Tesla höjer priserna på Model3 --> EU Tull

Postat: 15 jun 2024 11:51
av Erxon
SwedishAdvocate skrev: 15 jun 2024 10:38
Fredrik j skrev: 15 jun 2024 09:36
I Sverige har ju model y kannibaliserat på 3 senaste två åren. Hur ser det ut i resten av Europa?
En prisökning skulle ju sänka försäljningen ännu mer.
Söker den bättre i usa så behövs väl kapaciteten där? [Min u.]
Hade varit intressant om det på något sätt gick att få reda på hur försäljningssiffrorna i Sverige och övriga Europa hade sett ut ifall Model 3 hade haft halvkombibaklucka som Y har.
Det är nog omöjligt att veta
Men troligen hade det för min del blivit en M3 om det hade vart halvkombi..
MY fanns inte till beställning när jag beställde den Q4 jag åker idag.

Re: Tesla höjer priserna på Model3 --> EU Tull

Postat: 15 jun 2024 12:02
av martinot
Dinsdale skrev: 15 jun 2024 06:44
Det bästa vore förstås om de kunde bygga även Model 3 i Berlin, kvaliteten på Y därifrån verkar vara bra. Men frågan är om marknaden för 3 i Berlins exportområde är tillräckligt stor för att det ska vara värt det. I USA finns säkert överkapacitet man vill utnyttja också, så det måste vara absolut enklast för företaget att ta bilarna därifrån.
Drömmen hade ju varit en tysktillverkad M3 med Panasonic-batterier. Hade varit riktigt grymt då kvaliteten inte är perfekt på kinabilar heller (även om bättre än i USA), och den tyska fabriken är ett klart släpp uppåt. Kan ju alltid hoppas att Tesla ökar i volym, och så småningom bygger ut fabriken i Tyskland till att inkludera M3. Inte omöjligt om det kommer ökade tullar på bilar från Kina.

Men drömmen hade ju varit just en tysk M3 med Panasonics batterier i stället för LG. Hade varit grymt om Tesla kunde starta tillverkning tillsammans med Panasonic av batterier i Tyskland. En enorm skillnad mellan Panasonic och LG.

Re: Tesla höjer priserna på Model3 --> EU Tull

Postat: 15 jun 2024 12:08
av martinot
holden skrev: 15 jun 2024 10:26
martinot skrev: 15 jun 2024 01:36
holden skrev: 15 jun 2024 00:00
martinot skrev: 14 jun 2024 23:53
holden skrev: 14 jun 2024 23:49


Tvärtom för min del, hellre en solitt ihopskruvad bil än 50 extra hästar som jag utan referensramar inte ens skulle känna skillnaden av.
Ja, det bästa är om vi kan få välja. Det hade jag uppskattat.

Det handlar inte främst om 50+ hk, eller någon/några tiondelar sekunder till 100 för mig. Utan mer om att bilen inte skall vara fullt lika känslig för att behöva ha en väldigt hög SoC, samt att även snabbladdningen är mycket trevligare och bättre med Panasonic vs LG.
Tja, jag har min bil på 24 månader so couldn´t care less som kidsen skulle säga.
Detta har inte med slitaget av batterierna att göra, utan om hur väl bilen fungerar i praktiken.
Ok. Men det är egentligen prestandan du menar, och jag tror den räcker utmärkt för min del även om det går någon tiondel långsammare vid lägre SoC och vad gäller ”trevlig ladduppevelse” klarar jag nog det också de 4-5 ggr per år jag inte laddar hemma. Tvivlar på jag skulle märka någon skillnad faktiskt. Att inte köpa bilen enkom av skälet att det finns en variant med ”bättre” batteri i USA är ju lite märkligt.
Nej, jag åker på mycket långresor med min Tesla (främst i tjänsten), och vill inte gå ner på långsamladdande LG-batterier. Tråkigt när utvecklingen går bakåt på batterifronten.

Eftersom du sällan kör långresor så förstår jag att du inte bryr dig. Laddar man på AC så är det ju ingen skillnad.

Nej, jag har inte sagt att jag inte skall köpa bilen. Det är en halmgubbe som du helt själv hittat på (av oklara orsaker och motiv). Jag har sagt att även om jag gillar bättre monterade bilar (och Kina ligger fortfarande stor efter Tyskland i kvalitetshänseende), så prioriterar jag den elektriska drivlinan om jag får möjligheten att välja, och inte kan få både delarna.

Men det är OK att vi tycker lite olika. Alla har lite olika prioriteringar beroende på vad som är viktigast för en själv, och vi måste inte "bråka" bara för att vi har något olika prio. Önskar dig en god fortsatt eftermiddag i all välmening. :)

Re: Tesla höjer priserna på Model3 --> EU Tull

Postat: 15 jun 2024 12:21
av Fredrik j
En model3 med halvkombilucka hade fått ett trängre baksäte med avseende på huvudutrymme. Det hade behövts en balk för gångjärn och karosstyvhet. Sedankarossen är generellt vridstyvast.

Re: Tesla höjer priserna på Model3 --> EU Tull

Postat: 15 jun 2024 12:55
av SwedishAdvocate
Fredrik j skrev: 15 jun 2024 12:21
En model3 med halvkombilucka hade fått ett trängre baksäte med avseende på huvudutrymme. Det hade behövts en balk för gångjärn och karosstyvhet. Sedankarossen är generellt vridstyvast.
Jag tänker mig att en Model 3 med halvkombibaklucka hade fått bli aningen längre än den sedanversion som finns idag. Med en aningen längre kaross måste det vara möjligt att behålla samma huvudutrymme och en taklinje som är lika aerodynamiskt effektiv som den existerande versionen av 3 har. Eller så hade man fått ändra taklinjen en aning men behållit den längd bilen har idag.

En Tourer/Estate/kombiversion är ju ytterligare ett alternativ. Då hade man kunnat behålla sedanversionens längd och fått lika bra eller ännu bättre huvudutrymme.

Bild

Re: Tesla höjer priserna på Model3 --> EU Tull

Postat: 15 jun 2024 13:00
av holden
martinot skrev: 15 jun 2024 12:08
holden skrev: 15 jun 2024 10:26
martinot skrev: 15 jun 2024 01:36
holden skrev: 15 jun 2024 00:00
martinot skrev: 14 jun 2024 23:53


Ja, det bästa är om vi kan få välja. Det hade jag uppskattat.

Det handlar inte främst om 50+ hk, eller någon/några tiondelar sekunder till 100 för mig. Utan mer om att bilen inte skall vara fullt lika känslig för att behöva ha en väldigt hög SoC, samt att även snabbladdningen är mycket trevligare och bättre med Panasonic vs LG.
Tja, jag har min bil på 24 månader so couldn´t care less som kidsen skulle säga.
Detta har inte med slitaget av batterierna att göra, utan om hur väl bilen fungerar i praktiken.
Ok. Men det är egentligen prestandan du menar, och jag tror den räcker utmärkt för min del även om det går någon tiondel långsammare vid lägre SoC och vad gäller ”trevlig ladduppevelse” klarar jag nog det också de 4-5 ggr per år jag inte laddar hemma. Tvivlar på jag skulle märka någon skillnad faktiskt. Att inte köpa bilen enkom av skälet att det finns en variant med ”bättre” batteri i USA är ju lite märkligt.
Nej, jag åker på mycket långresor med min Tesla (främst i tjänsten), och vill inte gå ner på långsamladdande LG-batterier. Tråkigt när utvecklingen går bakåt på batterifronten.

Eftersom du sällan kör långresor så förstår jag att du inte bryr dig. Laddar man på AC så är det ju ingen skillnad.

Nej, jag har inte sagt att jag inte skall köpa bilen. Det är en halmgubbe som du helt själv hittat på (av oklara orsaker och motiv). Jag har sagt att även om jag gillar bättre monterade bilar (och Kina ligger fortfarande stor efter Tyskland i kvalitetshänseende), så prioriterar jag den elektriska drivlinan om jag får möjligheten att välja, och inte kan få både delarna.

Men det är OK att vi tycker lite olika. Alla har lite olika prioriteringar beroende på vad som är viktigast för en själv, och vi måste inte "bråka" bara för att vi har något olika prio. Önskar dig en god fortsatt eftermiddag i all välmening. :)
Precis, det handlar om olika körmönster och prioriteringar. God eftermiddag!

Re: Tesla höjer priserna på Model3 --> EU Tull

Postat: 15 jun 2024 13:51
av Fredrik j
SwedishAdvocate skrev: 15 jun 2024 12:55
Fredrik j skrev: 15 jun 2024 12:21
En model3 med halvkombilucka hade fått ett trängre baksäte med avseende på huvudutrymme. Det hade behövts en balk för gångjärn och karosstyvhet. Sedankarossen är generellt vridstyvast.
Jag tänker mig att en Model 3 med halvkombibaklucka hade fått bli aningen längre än den sedanversion som finns idag. Med en aningen längre kaross måste det vara möjligt att behålla samma huvudutrymme och en taklinje som är lika aerodynamiskt effektiv som den existerande versionen av 3 har. Eller så hade man fått ändra taklinjen en aning men behållit den längd bilen har idag.

En Tourer/Estate/kombiversion är ju ytterligare ett alternativ. Då hade man kunnat behålla sedanversionens längd och fått lika bra eller ännu bättre huvudutrymme.

Bild
Ja. Som en model S ungefär.

Kombikarosser ger inte dom aerodynamiska förutsättningarna som tesla behöver.

Re: Tesla höjer priserna på Model3 --> EU Tull

Postat: 15 jun 2024 14:06
av SwedishAdvocate
Fredrik j skrev: 15 jun 2024 13:51
SwedishAdvocate skrev: 15 jun 2024 12:55
Fredrik j skrev: 15 jun 2024 12:21
En model3 med halvkombilucka hade fått ett trängre baksäte med avseende på huvudutrymme. Det hade behövts en balk för gångjärn och karosstyvhet. Sedankarossen är generellt vridstyvast.
Jag tänker mig att en Model 3 med halvkombibaklucka hade fått bli aningen längre än den sedanversion som finns idag. Med en aningen längre kaross måste det vara möjligt att behålla samma huvudutrymme och en taklinje som är lika aerodynamiskt effektiv som den existerande versionen av 3 har. Eller så hade man fått ändra taklinjen en aning men behållit den längd bilen har idag.

En Tourer/Estate/kombiversion är ju ytterligare ett alternativ. Då hade man kunnat behålla sedanversionens längd och fått lika bra eller ännu bättre huvudutrymme.

Bild
Ja. Som en model S ungefär.
Hur blir det en Model S om den skulle var 4-5 cm längre eller inte längre alls?
Fredrik j skrev: 15 jun 2024 13:51
Kombikarosser ger inte dom aerodynamiska förutsättningarna som tesla behöver.
En ID.7 halvkombi har ett Cd på 0,23 – dvs. typ samma som en Model 3. Tourerversionen av ID.7 har ett Cd på 0,24. Varför skulle inte Tesla klara av bygga en Tourer/Estate/kombiversion av Model 3 som har minst lika bra Cd som ID.7 Tourer?