Sida 1 av 1
Sista macken byggd
Postat: 12 jun 2024 09:14
av taliz
Mackdöden i Sverige har krävt ännu ett offer. I april begärdes OKQ8 i värmländska Hagfors i konkurs, rapporterar Värmlands Folkblad och Vi Bilägare.
Enligt franchisetagaren Erik helgesson är det inflation och höga räntor som knäckt macken.
– Folk har inga pengar längre. Det har varit en pandemi, det pågår krig i omvärlden och höga räntor. Då går köptrenden nedåt och resultatet blir därefter, förklarar Erik Helgesson till VF.
För OK i Värmland kom beskedet som något av en chock. Nye vd:n Thomas Andersson hade just tillträtt sitt jobb. Han förutspår att bensinbranschen står inför enorma förändringar och att utvecklingen kan gå fort.
– Jag tror att den sista bensinmacken är byggd i Sverige, säger han.
Thomas Andersson förutspår en utbredd mackdöd allteftersom elbilar och laddhybrider tar över i högre utsträckning. Därför satsar OK stort på att installera snabbladdare på sina bensinstationer. Idag bygger OK hellre nya laddstationer än nya mackar.
– Det kostar miljoner att ha igång en mack i dag och sköta den med regelverket som finns. Med nedgrävda cisterner som ska vara dubbelmantlade. Och det ska vara rörledningar i visst material som ska bytas ut, säger Thomas Andersson till VF.
https://carup.se/konkurs-for-stor-bensi ... ken-byggd/
Re: Sista macken byggd
Postat: 14 jun 2024 09:42
av Grimlos
Nu är det ju inte drivmedelsförsäljningen som bemannade mackar går runt på, det gäller sedan många år. De lyckas inte sälja tillräckligt av kringtjänster och varor i butik. Inte förvånande med de priser som förekommer på mackar. Om något ser jag större chans att servicestationer med laddare har ljusare framtid.
Re: Sista macken byggd
Postat: 14 jun 2024 10:59
av Daniel R
OKQ8 inviger nu ny station vid Solvalla. Både fossila bränslen och snabbladdning (150 kW):
https://www.okq8.se/pa-stationen/okq8-bromma-flygplats/
Re: Sista macken byggd
Postat: 14 jun 2024 11:03
av Fredrik j
Grimlos skrev: ↑14 jun 2024 09:42
Nu är det ju inte drivmedelsförsäljningen som bemannade mackar går runt på, det gäller sedan många år. De lyckas inte sälja tillräckligt av kringtjänster och varor i butik. Inte förvånande med de priser som förekommer på mackar. Om något ser jag större chans att servicestationer med laddare har ljusare framtid.
Precis. Få åker ju till bemannade stationer för att tanka. En automatstation funkar ju lika bra.
Re: Sista macken byggd
Postat: 14 jun 2024 12:35
av taliz
Poängen var nog att just nedgrävda tankar kostar mkt, såväl installation som underhåll.
Snabbladdare behöver ju ingen "mack", de installeras ju vid restauranger och köpcenter etc där folk spenderar tid oavsett.
Därmed ingen anledning att åka till en liten extra dyr butik längre.
Framöver när batterilager blir ännu billigare, så de slipper dyra anslutningskostnader til elnätet, kommer nog ännu fler restauranger och andra som vill locka kunder installera snabbladdare.
Re: Sista macken byggd
Postat: 14 jun 2024 13:00
av Lerumsexpressen
Framtiden är trådlös snabbladdning i parkeringsytan.
Den konduktiva laddningen är ett mellansteg som tyvärr är omständig och olönsam för alla förutom elnätsbolag och elhandlare med rörliga avtal med elkunderna.
De trådlösa laddarna med en platta i marken kommer att revolutionera laddmarknaden när de krympt och effektiviserat hårdvaran.
Mjukvaran för plug and charge finns redan idag för den iduktiva systemen.
Dock är dagens hårdvara kostsam, med el/kraftskåp med omriktare/omvandlare, kylsystem, plattor i mark och i bilen och annan elektronik.
Re: Sista macken byggd
Postat: 14 jun 2024 14:22
av mikebike
Lerumsexpressen skrev: ↑14 jun 2024 13:00
Framtiden är trådlös snabbladdning i parkeringsytan.
Den konduktiva laddningen är ett mellansteg som tyvärr är omständig och olönsam för alla förutom elnätsbolag och elhandlare med rörliga avtal med elkunderna.
De trådlösa laddarna med en platta i marken kommer att revolutionera laddmarknaden när de krympt och effektiviserat hårdvaran.
Mjukvaran för plug and charge finns redan idag för den iduktiva systemen.
Dock är dagens hårdvara kostsam, med el/kraftskåp med omriktare/omvandlare, kylsystem, plattor i mark och i bilen och annan elektronik.
Dyrare, krångligare, dålig bakåtkompatibilitet och sämre verkningsgrad. Att vägas mot vinsten att slippa koppla in en kabel?
Re: Sista macken byggd
Postat: 14 jun 2024 14:37
av taliz
Lerumsexpressen skrev: ↑14 jun 2024 13:00
Framtiden är trådlös snabbladdning i parkeringsytan.
Den konduktiva laddningen är ett mellansteg som tyvärr är omständig och olönsam för alla förutom elnätsbolag och elhandlare med rörliga avtal med elkunderna.
De trådlösa laddarna med en platta i marken kommer att revolutionera laddmarknaden när de krympt och effektiviserat hårdvaran.
Mjukvaran för plug and charge finns redan idag för den iduktiva systemen.
Dock är dagens hårdvara kostsam, med el/kraftskåp med omriktare/omvandlare, kylsystem, plattor i mark och i bilen och annan elektronik.
Jag hoppas också att det kommer inom en snart framtid.
Vore riktigt skönt att slippa böka med sladdar.
Men det lär inte ersätta snabbladdning.
Re: Sista macken byggd
Postat: 14 jun 2024 15:40
av fth
mikebike skrev: ↑14 jun 2024 14:22
Lerumsexpressen skrev: ↑14 jun 2024 13:00
Framtiden är trådlös snabbladdning i parkeringsytan.
Den konduktiva laddningen är ett mellansteg som tyvärr är omständig och olönsam för alla förutom elnätsbolag och elhandlare med rörliga avtal med elkunderna.
De trådlösa laddarna med en platta i marken kommer att revolutionera laddmarknaden när de krympt och effektiviserat hårdvaran.
Mjukvaran för plug and charge finns redan idag för den iduktiva systemen.
Dock är dagens hårdvara kostsam, med el/kraftskåp med omriktare/omvandlare, kylsystem, plattor i mark och i bilen och annan elektronik.
Dyrare, krångligare, dålig bakåtkompatibilitet och sämre verkningsgrad. Att vägas mot vinsten att slippa koppla in en kabel?
Jag förstår inte heller riktigt vurmandet för trådlös laddning?
För operatören kan det förstås i
teorin bli lägre underhållskostnader med färre lösa/rörliga delar, men ”vinsten” för användaren är ju försumbar.
Den enda egentliga fördel jag kan komma på är att placeringen av laddlucka inte längre kan ställa till problem.
/fth
Re: Sista macken byggd
Postat: 14 jun 2024 15:46
av fth
P.S. Fel av mig, jag kom på en ytterligare fördel med trådlös laddning: möjligheten att kunna köra iväg om man känner sig hotad. Med sladden inkopplad så går det ju inte att köra iväg om det dyker upp någon skum typ, det har t.om tagits fram tredjepartsprodukter som ska kunna ”skjuta ut” sladden på begäran.
Jag vet dock inte om det problemet är så stort att det kan motivera denna gigantiska omställning?
/fth
Re: Sista macken byggd
Postat: 14 jun 2024 16:38
av Lerumsexpressen
mikebike skrev: ↑14 jun 2024 14:22
Lerumsexpressen skrev: ↑14 jun 2024 13:00
Framtiden är trådlös snabbladdning i parkeringsytan.
Den konduktiva laddningen är ett mellansteg som tyvärr är omständig och olönsam för alla förutom elnätsbolag och elhandlare med rörliga avtal med elkunderna.
De trådlösa laddarna med en platta i marken kommer att revolutionera laddmarknaden när de krympt och effektiviserat hårdvaran.
Mjukvaran för plug and charge finns redan idag för den iduktiva systemen.
Dock är dagens hårdvara kostsam, med el/kraftskåp med omriktare/omvandlare, kylsystem, plattor i mark och i bilen och annan elektronik.
Dyrare, krångligare, dålig bakåtkompatibilitet och sämre verkningsgrad. Att vägas mot vinsten att slippa koppla in en kabel?
Dyrare idag, javisst.
Krångligare? Att ställa bilen i en parkeringsplats är varken svårt eller krångligt för vanliga människor.
Bakåtkompatibilitet? Ser inte nackdelen med att bara ha ett system ist för 2 uttagstyper som idag.
Verkningsgraden på själva trådlösa laddningen är runt 97%, sedan tillkommer omvandlingsförluster i kraftaggregaten för/vid höga effekter.
Re: Sista macken byggd
Postat: 14 jun 2024 16:45
av Lerumsexpressen
fth skrev: ↑14 jun 2024 15:46
P.S. Fel av mig, jag kom på en ytterligare fördel med trådlös laddning: möjligheten att kunna köra iväg om man känner sig hotad. Med sladden inkopplad så går det ju inte att köra iväg om det dyker upp någon skum typ, det har t.om tagits fram tredjepartsprodukter som ska kunna ”skjuta ut” sladden på begäran.
Jag vet dock inte om det problemet är så stort att det kan motivera denna gigantiska omställning?
/fth
Jag tycker att det vore värt det.
Vissa laddställen i Tyskland och Sverige har jag åkt ifrån då det varit ståhej och fyllon som strukit runt.
Värsta var i Tyskland med en lounge, där jag satt som en guldfisk i loungen när fulla ligister började grisa, cirkulera runt bilarna och loungen aka fiskskålen. Då kände jag mig liten....
Re: Sista macken byggd
Postat: 14 jun 2024 16:54
av Electron
fth skrev: ↑14 jun 2024 15:40
mikebike skrev: ↑14 jun 2024 14:22
Lerumsexpressen skrev: ↑14 jun 2024 13:00
Framtiden är trådlös snabbladdning i parkeringsytan.
Den konduktiva laddningen är ett mellansteg som tyvärr är omständig och olönsam för alla förutom elnätsbolag och elhandlare med rörliga avtal med elkunderna.
De trådlösa laddarna med en platta i marken kommer att revolutionera laddmarknaden när de krympt och effektiviserat hårdvaran.
Mjukvaran för plug and charge finns redan idag för den iduktiva systemen.
Dock är dagens hårdvara kostsam, med el/kraftskåp med omriktare/omvandlare, kylsystem, plattor i mark och i bilen och annan elektronik.
Dyrare, krångligare, dålig bakåtkompatibilitet och sämre verkningsgrad. Att vägas mot vinsten att slippa koppla in en kabel?
Jag förstår inte heller riktigt vurmandet för trådlös laddning?
För operatören kan det förstås i
teorin bli lägre underhållskostnader med färre lösa/rörliga delar, men ”vinsten” för användaren är ju försumbar.
Den enda egentliga fördel jag kan komma på är att placeringen av laddlucka inte längre kan ställa till problem.
/fth
Trollen ska alltid gnälla på något. En elbil kan rulla i 50 mil utan laddning.
Trollet säger: Nääää 100 mil med släp i -30 minusgrader med skotrar på!!! Då snackar vi!!
/Don’t feed the Troll

Re: Sista macken byggd
Postat: 14 jun 2024 18:57
av mikebike
Lerumsexpressen skrev: ↑14 jun 2024 16:38
mikebike skrev: ↑14 jun 2024 14:22
Lerumsexpressen skrev: ↑14 jun 2024 13:00
Framtiden är trådlös snabbladdning i parkeringsytan.
Den konduktiva laddningen är ett mellansteg som tyvärr är omständig och olönsam för alla förutom elnätsbolag och elhandlare med rörliga avtal med elkunderna.
De trådlösa laddarna med en platta i marken kommer att revolutionera laddmarknaden när de krympt och effektiviserat hårdvaran.
Mjukvaran för plug and charge finns redan idag för den iduktiva systemen.
Dock är dagens hårdvara kostsam, med el/kraftskåp med omriktare/omvandlare, kylsystem, plattor i mark och i bilen och annan elektronik.
Dyrare, krångligare, dålig bakåtkompatibilitet och sämre verkningsgrad. Att vägas mot vinsten att slippa koppla in en kabel?
Dyrare idag, javisst.
Krångligare? Att ställa bilen i en parkeringsplats är varken svårt eller krångligt för vanliga människor.
Bakåtkompatibilitet? Ser inte nackdelen med att bara ha ett system ist för 2 uttagstyper som idag.
Verkningsgraden på själva trådlösa laddningen är runt 97%, sedan tillkommer omvandlingsförluster i kraftaggregaten för/vid höga effekter.
Jo, krångligare eftersom man måste stå mitt över spolen. Nu senast när jag laddade på gatan stod bilen framför för långt bak så jag var tvungen att använda långa kabeln trots att den korta borde ha räckt.
Ett system? 2 uttagstyper?
Med bakåtkompatibilitet menas alltså möjligheten att ladda "gamla" bilar på nya laddstationer.
Det är lite hönan och ägget, möjligen är inte CCS2 den allra bösra lösningen, men den är etablerad. Batteribytessystem och induktiv laddning har en rejäl uppförsbacke om någondera skall bli standard.
97% vid helt idealiska förhållanden?
Alla vet ju hur det funkar vid trådlös laddning av mobiltelefoner. Ligger inte telefonen rätt fungerar det inte alls, samma med vissa mobilskal, och telefonen blir varm. Då är ändå avståndet mellan spolarna mindre än 1 cm.
Re: Sista macken byggd
Postat: 14 jun 2024 19:58
av Lerumsexpressen
mikebike skrev: ↑14 jun 2024 18:57
Lerumsexpressen skrev: ↑14 jun 2024 16:38
mikebike skrev: ↑14 jun 2024 14:22
Lerumsexpressen skrev: ↑14 jun 2024 13:00
Framtiden är trådlös snabbladdning i parkeringsytan.
Den konduktiva laddningen är ett mellansteg som tyvärr är omständig och olönsam för alla förutom elnätsbolag och elhandlare med rörliga avtal med elkunderna.
De trådlösa laddarna med en platta i marken kommer att revolutionera laddmarknaden när de krympt och effektiviserat hårdvaran.
Mjukvaran för plug and charge finns redan idag för den iduktiva systemen.
Dock är dagens hårdvara kostsam, med el/kraftskåp med omriktare/omvandlare, kylsystem, plattor i mark och i bilen och annan elektronik.
Dyrare, krångligare, dålig bakåtkompatibilitet och sämre verkningsgrad. Att vägas mot vinsten att slippa koppla in en kabel?
Dyrare idag, javisst.
Krångligare? Att ställa bilen i en parkeringsplats är varken svårt eller krångligt för vanliga människor.
Bakåtkompatibilitet? Ser inte nackdelen med att bara ha ett system ist för 2 uttagstyper som idag.
Verkningsgraden på själva trådlösa laddningen är runt 97%, sedan tillkommer omvandlingsförluster i kraftaggregaten för/vid höga effekter.
Jo, krångligare eftersom man måste stå mitt över spolen. Nu senast när jag laddade på gatan stod bilen framför för långt bak så jag var tvungen att använda långa kabeln trots att den korta borde ha räckt.
Ett system? 2 uttagstyper?
Med bakåtkompatibilitet menas alltså möjligheten att ladda "gamla" bilar på nya laddstationer.
Det är lite hönan och ägget, möjligen är inte CCS2 den allra bösra lösningen, men den är etablerad. Batteribytessystem och induktiv laddning har en rejäl uppförsbacke om någondera skall bli standard.
97% vid helt idealiska förhållanden?
Alla vet ju hur det funkar vid trådlös laddning av mobiltelefoner. Ligger inte telefonen rätt fungerar det inte alls, samma med vissa mobilskal, och telefonen blir varm. Då är ändå avståndet mellan spolarna mindre än 1 cm.
Du har både AC och DC system i bilen och i hårdvara hemma och på stan.
Minst en borde tas bort?
Tvärtom för den trådlösa laddtekniken jag pratar om så är "längre" avstånd mellan plattorna bättre än för nära.
Jaguar I-pace med luftfjädringen på max har bättre överföring än låga bilar.
(Jag råkar ha byggt och "ägt" trådslösa snabbladdare)
https://www.inductev.com/blog/debunking ... cost-4t8w5
https://www.inductev.com/hardware