Sida 1 av 2

Model S 21 tumsdäck spårar

Postat: 10 jun 2024 14:31
av Findstuff
Hej igen

Ytterligare en nybörjarfråga jag upplever att min Model S spårar mer än vad som jag varit med om med någon annan bil dock inte att den drar år något specifikt håll utan det krävs att man rattjusterar alla ojämnheter i vägen konstant är detta normalt eller går det att justera ?

Re: Model S 21 tumsdäck spårar

Postat: 10 jun 2024 15:40
av DanneB
Vet inte exakt vad du menar, men upplever själv att min MS har problem när vägbanan är "spårig". De spåren är oftast smalare än bilens spårvidd, så bilen åker lite upp och ner på kanterna. Vilket kan vara en aning jobbigt. Men så är det och bara att ta, när man ska ha en bred bil. :D

Är det mycket spårigt, brukar jag lägga i autopiloten. Då håller sig bilen jämt och snyggt på vägen, och man märker knappt av spårigheten.

Re: Model S 21 tumsdäck spårar

Postat: 10 jun 2024 15:46
av bjornnilsson
Det kan ju vara så att din bil behöver en hjulinställning (görs då med det läge som du brukar köra med fjärdingen i, förutsatt att du har luftfjädring, dvs kör du oftast i läge låg så be om att utföra hjulinställningen i läge låg) men det kan också vara så att det är bredden på bilen som påverkar. Jag kör Palladium, den är ännu bredare och jag tycker att den känns som snäppet känsligare på spåriga vägar jämfört med sin föregångare. Så bredden påverkar absolut.

Re: Model S 21 tumsdäck spårar

Postat: 10 jun 2024 16:01
av AAKEE
Precis.

Som skrivet kan det du upplever bero på breda lågprofildäck på spårig väg, hjälper inte att bilen är ”fet” och inte passar i de spår som Fiatar och Golfar gör.

Eller så behövs en hjulinställning. Går inte riktigt veta hur ”känslig du är” och vad det du upplever beror på.

Skulle föreslå en hjulinställning. Gör den inte på Tesla (dyrt, och de har sina egenheter).

Gör den på en däcksfirma som har gott renome. Du kan gärna ha med dig egna värden på vilka settings du vill ha.
Gör inställningen i den höjd du normalt kör med (low eller medium eller vad du nu kör i).

En hjulinställning om den inte är nyligen gjord sparar mest sannolikt in sig på mindre dcksslitage (åsså får du tillbak range om hjulen stod lite fel).


I övrigt drabbas alla bilar av att breda lågprofildäck, speciellt på fälgar som sitter längre ut/snyggare blur mer spårkänsliga.
Ett brett platt däck känner av spår mer.
Så till viss del kommer alltid ”vill man vara fin får man lida pin” att gälla.

Re: Model S 21 tumsdäck spårar

Postat: 10 jun 2024 16:04
av Findstuff
Ja misstänkte att det någonstans är fysikens lagar som gäller här ska testa att göra en hjulinställning men misstänker att just bredden vs spåren ställer till det har ett svagt minne att jag råkade ut för det med min gamla Jaguar tidigare i historien

Re: Model S 21 tumsdäck spårar

Postat: 10 jun 2024 19:36
av AAKEE
Findstuff skrev: 10 jun 2024 16:04
Ja misstänkte att det någonstans är fysikens lagar som gäller här ska testa att göra en hjulinställning men misstänker att just bredden vs spåren ställer till det har ett svagt minne att jag råkade ut för det med min gamla Jaguar tidigare i historien
Det är rätt lite på min MS Plaid trots 21” med rätt breda däck och spacers. Upplevs nära noll spårighet med 20” och spacer. Men jag har kört alla bilar med stora hjul och design-offset så jag är kanske immuniserad.

Re: Model S 21 tumsdäck spårar

Postat: 10 jun 2024 19:40
av Verdi_
Min Model S med 21" spårar inte nämnvärt. En av de mest stabila bilar jag haft. Något är knas med nånting. Däcktryck, hjulinställning... Kanske är hjulupphängningen sliten?

Re: Model S 21 tumsdäck spårar

Postat: 10 jun 2024 23:12
av AAKEE
Verdi_ skrev: 10 jun 2024 19:40
Min Model S med 21" spårar inte nämnvärt. En av de mest stabila bilar jag haft. Något är knas med nånting. Däcktryck, hjulinställning... Kanske är hjulupphängningen sliten?
Kan vara, slitmäna länkarmar/ bussningar ger ju fel hjulinställning.


Men det kan även vara så enkelt som bara preferenser.

Re: Model S 21 tumsdäck spårar

Postat: 10 jun 2024 23:28
av Verdi_
AAKEE skrev: 10 jun 2024 23:12
Verdi_ skrev: 10 jun 2024 19:40
Min Model S med 21" spårar inte nämnvärt. En av de mest stabila bilar jag haft. Något är knas med nånting. Däcktryck, hjulinställning... Kanske är hjulupphängningen sliten?
Kan vara, slitmäna länkarmar/ bussningar ger ju fel hjulinställning.


Men det kan även vara så enkelt som bara preferenser.
Inget knas på min. Var tips till TS.

Re: Model S 21 tumsdäck spårar

Postat: 10 jun 2024 23:33
av AAKEE
Verdi_ skrev: 10 jun 2024 23:28
AAKEE skrev: 10 jun 2024 23:12
Verdi_ skrev: 10 jun 2024 19:40
Min Model S med 21" spårar inte nämnvärt. En av de mest stabila bilar jag haft. Något är knas med nånting. Däcktryck, hjulinställning... Kanske är hjulupphängningen sliten?
Kan vara, slitmäna länkarmar/ bussningar ger ju fel hjulinställning.


Men det kan även vara så enkelt som bara preferenser.
Inget knas på min. Var tips till TS.
;)

Ja men det tog jag. Ville bara mena att det kan vara TS preferenser, behöver inte vara ngt fel på TS bil. [21"] i trådstarten antyder lite av att det kan vara det.

Re: Model S 21 tumsdäck spårar

Postat: 19 jun 2024 15:40
av Findstuff
Bara en uppföljning av min tråd gjorde en hjulinställning på Däckspecialen I Stockholm och problem löst

Re: Model S 21 tumsdäck spårar

Postat: 19 jun 2024 19:35
av AAKEE
Findstuff skrev: 19 jun 2024 15:40
Bara en uppföljning av min tråd gjorde en hjulinställning på Däckspecialen I Stockholm och problem löst
Lysande! 😀

Re: Model S 21 tumsdäck spårar

Postat: 19 jun 2024 23:32
av jpetters
Findstuff skrev:
Bara en uppföljning av min tråd gjorde en hjulinställning på Däckspecialen I Stockholm och problem löst
Schysst att de löste problemet.

Har du en rapport från hjulinställningen du kan dela med dig av?

Re: Model S 21 tumsdäck spårar

Postat: 19 jun 2024 23:42
av AAKEE
jpetters skrev: 19 jun 2024 23:32
Findstuff skrev:
Bara en uppföljning av min tråd gjorde en hjulinställning på Däckspecialen I Stockholm och problem löst
Schysst att de löste problemet.

Har du en rapport från hjulinställningen du kan dela med dig av?
Funderar du på hur du ska ställa Plaid?
(Jag tror jag har postat både Teslas originalvärden och tex n2itiv’s spec (som ligger inom Teslas men med snävare toleranser).

Som det verkar har min S slutat näta bakdäcken på skuldran efter hjulinställningen.
Ser exakt lika ut som dagen jag gjorde hjulinställningen och mina 20” lättrullare nöter sig perfekt som det ser ut.

viewtopic.php?p=764698#p764698

Re: Model S 21 tumsdäck spårar

Postat: 20 jun 2024 08:29
av Findstuff
Här är själva rapporten och nu är jag ingen expert utan precis tvärtom men upplevelsen före och efter är milsvid

Re: Model S 21 tumsdäck spårar

Postat: 20 jun 2024 08:42
av Findstuff
vad jag förstår så är det inte klackarna i taket när man får in en Model S då de anses vara en av de svårare bilarna att fixa till när det kommer till hjulinställningar men görs det bra så gör det stor skillnad

Re: Model S 21 tumsdäck spårar

Postat: 20 jun 2024 10:24
av AAKEE
Findstuff skrev: 20 jun 2024 08:29
Här är själva rapporten och nu är jag ingen expert utan precis tvärtom men upplevelsen före och efter är milsvid
Du hade toe out runt om, precis som min bil hade rakt från fabrik. Ställde du in i LOW?
(Eller den höjd du normalt kör med).
Palladium sänker sig till low oavsett i landsvägsfart så där är absolut rek att ställa i low vilket Tesla inte gör.


Min var på god väg att förstöra bakhjulen. Teslas spec är väldigt tillåtande, dvs stort omfång mellan gränserna.

Min hade inte så farligt med toe ut, så bilen kändes stabil. Märkte ingen direkt skillnad i det före/efter (möjligen kanske lite, men subjektivt).
Däremot slutade däcken förstöras bak.

Re: Model S 21 tumsdäck spårar

Postat: 20 jun 2024 10:28
av AAKEE
Findstuff skrev: 20 jun 2024 08:42
vad jag förstår så är det inte klackarna i taket när man får in en Model S då de anses vara en av de svårare bilarna att fixa till när det kommer till hjulinställningar men görs det bra så gör det stor skillnad
Det är inte svårt att ställa in en S.
De äldre hade ingen större spelmån i toe-staget bak, bara en excenter som inte gav speciellt mycket spelmån. Behövdes ofta köpa ett eftermarknasstag för att lösa det som jag förstår det.

Varken nya eller gamla har justerbar camber. Bilarna har mycket negativ camber, specielkt i låg så det måste kompenseras med toe in för att inte förstöra däcken.

Re: Model S 21 tumsdäck spårar

Postat: 20 jun 2024 22:28
av jpetters
AAKEE skrev:
jpetters skrev: 19 jun 2024 23:32
Findstuff skrev:
Bara en uppföljning av min tråd gjorde en hjulinställning på Däckspecialen I Stockholm och problem löst
Schysst att de löste problemet.

Har du en rapport från hjulinställningen du kan dela med dig av?
Funderar du på hur du ska ställa Plaid?
(Jag tror jag har postat både Teslas originalvärden och tex n2itiv’s spec (som ligger inom Teslas men med snävare toleranser).

Som det verkar har min S slutat näta bakdäcken på skuldran efter hjulinställningen.
Ser exakt lika ut som dagen jag gjorde hjulinställningen och mina 20” lättrullare nöter sig perfekt som det ser ut.

viewtopic.php?p=764698#p764698
Jag var intresserad av vilken justering som fått avsedd effekt.

När jag fick hjulinställningen på min S Plaid justerad enligt n2i spec så blev den tydligt mer spårkänslig. Det var för övrigt samma sak på S P100D efter hjulinställning i Low.
Som jag läst mig till ger Toe out mindre spårkänslighet och lite sävligare styrrespons. Toe in får motsatt effekt. Det stämmer bra med resultatet i detta fall och på mina två S.
Nu verkar däcken hålla bra på min Plaid och en styr fint, även om den är lite väl spårkänslig. Stabiliteten i hög fart (+180) är riktigt bra, klart bättre än innan när det var mer Toe out.

Re: Model S 21 tumsdäck spårar

Postat: 21 jun 2024 09:27
av LarsaR
Hade lite otur, lämnade in bilen för hjulinställning enligt värdena från n2itive.com. Kollade inte protokollet förrän jag upplevt bilen som mer spårkänslig än tidigare. Det hade blivit justerat åt fel håll! Fått ny tid 3/7, bilen får stå så länge, tur man har elcykel….
IMG_0533.jpeg

Re: Model S 21 tumsdäck spårar

Postat: 21 jun 2024 10:44
av AAKEE
LarsaR skrev: 21 jun 2024 09:27
Hade lite otur, lämnade in bilen för hjulinställning enligt värdena från n2itive.com. Kollade inte protokollet förrän jag upplevt bilen som mer spårkänslig än tidigare. Det hade blivit justerat åt fel håll! Fått ny tid 3/7, bilen får stå så länge, tur man har elcykel….IMG_0533.jpeg
Ja, du har toe out fram, då blir bilen känslig/snabbstyrd och könsligare för spår.

Tur du upptäckte det, se till att posta efter nästa justering så kollar vi.

Främre toe: Notera att det är angett i grader och tiondelar*.
IMG_9308.jpeg
Bak. Notera grader och tiondelar.
IMG_9309.jpeg
Alla värden skall vara positiva, dvs Toe In.
(Toe ut ger instabilitet/snabb styrning fram och bak med mycket negativ camber som S har blir katastrof för bakhjulen.)


* tiondelen x 60 = minuter. Exempelvis är 0.5 grader = 30’ (minuter).
Jag har 0°15’ per sida bak, som blir 0°30’ totalt, som blir 0.5grader totalt.


Jag tog inte upp skillnaden mellan grader/tiondelar och grader/minuter med firman jag ställde in hos. Tydligen var det inte uppenbart att det inte är samma sak.

Fram ligger min bil inom spec men bak är värdet precis över de n2itive rekommenderase värdena. Får vara så för nu, med bilen i low och mycket negativ camber krävs mer toe in för att kompensera.

Det diskuteras en del i ett gäng trådar på TMC, och som vanligt är folk inte ens överrens om orsaken till att bakdäcken på S havererar på insidan.
Någon som enligt uppgift filmat bakhjulen under kraftig acceleration påstår att de vrider ut till toe ut under hög effekt. Det är inte alls omöjligt, det beror isf på var mitten på hjulet ligger i förhållande till hjulupphängningens ledpunkter. Enligt den infon rekommenderas att ligga i det övre spektrat av toe in för att det inte ska bli toe ut under fullgas.

Om det stämmer (tänker dubbelkolla själv med gopro) så kommer den hävarmen minska med spacers.
Jag kör 15 mm spacers och har ingen mer snednötning bak efter hjulinställningen.

Re: Model S 21 tumsdäck spårar

Postat: 21 jun 2024 11:48
av AAKEE
jpetters skrev: 20 jun 2024 22:28
Som jag läst mig till ger Toe out mindre spårkänslighet och lite sävligare styrrespons. Toe in får motsatt effekt. Det stämmer bra med resultatet i detta fall och på mina två S.
Nej, det är tvärtom.

När vi pratar spårkänslighet är det till 99.9% framaxeln vi diskuterar). Thrust line måste ställas noga så att fram och bakaxel siktar åt samma håll. Man kan ställa toe perfekt fram, men om bakaxeln siktar åt tex höger kommer bilen vilja svänga vänster.

Toe in = mer stabilitet / mindre ”körglädje” / långsammare in i svängar.

Toe ut = mindre stabilitet / mer körglädje-sportighet / snabbare in i svängar.

Notera att positivt värde är toe in!
(Och negativt värde = toe out)


Som vanligt är det många bud.
Ska sägas att jag har en egen bil som är registrerad som ombyggt fordon med alla hjulupphängningar och fjädringsdetaljer helt ombyggt, så jag satte mig in i det ordentligt redan 1985. Och har vart inblandad i motorsport med dito ombyggnationer/moddar under lång tid så jag är relativt säker på min sak :)
(Kan posta några referenser ur riktig litteratur avseende det)

Här en länk som jag i vart fall snabbkollat att den inte är helt fel:
https://suspensionsecrets.co.uk/toe/
(Risken med att googlar ju att det kan stå helt galet).

Re: Model S 21 tumsdäck spårar

Postat: 21 jun 2024 12:35
av AAKEE
Findstuff skrev: 20 jun 2024 08:42
vad jag förstår så är det inte klackarna i taket när man får in en Model S då de anses vara en av de svårare bilarna att fixa till när det kommer till hjulinställningar men görs det bra så gör det stor skillnad
Maskinen de använt i ditt fall graderar i mm.
Mm använde man på sjuttitalet när man mätte toe med en stång som mätte bredden mellan fälgarnas fram kanter och bakkanter.

Viltigt att notera skillnaden på grader, tiondelar / grader och minuter / mm.

2.1mm bak torde motsvara ungefär 0.2grader, om de refererar till en 21” fälg (osäker på hur de 2.1 mm refererar till fälgdiametern, såna värden beror på fälgdiametern så det är oklart om de refererar till 19” eller 21” eller annat.

Maskinen räknar ganska säkert i grader eller grader och minuter (mest sannolikt grader och hundradelar eller nåt sånt). Presentation i mm blir förbryllande, när man inte angett referensen.
IMG_9310.jpeg

Re: Model S 21 tumsdäck spårar

Postat: 21 jun 2024 14:49
av AAKEE
LarsaR skrev: 21 jun 2024 09:27
Hade lite otur, lämnade in bilen för hjulinställning enligt värdena från n2itive.com. Kollade inte protokollet förrän jag upplevt bilen som mer spårkänslig än tidigare. Det hade blivit justerat åt fel håll! Fått ny tid 3/7, bilen får stå så länge, tur man har elcykel….IMG_0533.jpeg
Bak är det bra, fram inte.

Noterar att även din bil hade negativ Toe runt om, dvs Toe Out runt om. Inte bra,det är väl Teslas settings du kom dit med.

Re: Model S 21 tumsdäck spårar

Postat: 21 jun 2024 16:57
av mutterndavid
Hej AAKEE

Har du någon firma du kan rekommendera i västra Sverige?