Sida 1 av 1

Ladda med en annan Model S

Postat: 12 feb 2016 07:52
av Delta
Om man skulle elsoppatorska en dag finns det någon praktisk eller teoretisk möjlighet att ladda med en annan fulladdt bil och en eller två Mennekens Typ2 kablar och ett hona/hona mellanstycke :?:

Re: Ladda med en annan Model S

Postat: 12 feb 2016 08:05
av Martinen
I dagsläget finns inte denna funktionen.
Vet att det varit uppe på förslag, men känns tveksamt att det är nått som kommer komma.

Re: Ladda med en annan Model S

Postat: 12 feb 2016 08:07
av pegs
Knappast, så länge SuC är kostnadsfria.
(Då skulle en del använda det för att driva sommarstugan.)

Re: Ladda med en annan Model S

Postat: 12 feb 2016 08:29
av Feddan
Finns det inte ett sätt att få schuko via usb i kupén? Jag har för mig att jag sett det i någon Bjørn Nyland-video. Då skulle man kunna ladda via en sån och UMC:n men det skulle gå extremt segt.

Re: Ladda med en annan Model S

Postat: 12 feb 2016 08:59
av Surfaren
Tesla skulle kunna tillåta det endast om man använder deras egna "startkablar", så de kan se till att det bara funkar från en Tesla till en annan Tesla. :)

Re: Ladda med en annan Model S

Postat: 12 feb 2016 11:46
av pegs
Feddan skrev:
Finns det inte ett sätt att få schuko via usb i kupén? Jag har för mig att jag sett det i någon Bjørn Nyland-video. Då skulle man kunna ladda via en sån och UMC:n men det skulle gå extremt segt.
Jadå, du kan sätta en omformare i cigg-uttaget. Ger nog lite mer ström än USB.
Dock behöver man peta på stora skärmen då och då ifall bilen är parkerad, annars stängs det av.
(Använde det för att driva en laptop vid ett idrottsarrangemang...)

Re: Ladda med en annan Model S

Postat: 12 feb 2016 11:48
av pegs
Förutom alla problem vi räknar upp skulle det kunna vara en bra idé.

Såg en Model S bogseras in till SuC i Karlstad av en bärgningsbil tidigare i veckan.
(En ny ägare som fått "soppa-torsk" direkt efter att hämtat ut bilen hos en bilhandlare.)

Re: Ladda med en annan Model S

Postat: 12 feb 2016 11:51
av dstr
Cigguttaget är väl säkrat med 10A normalt? Det ger alltså 120w. I min omvandlare så slår den ifrån vid överlast.

Lägsta man kan ställa umc på är väl 5A, vilket ger över 1000w.

Så nej, knappt i teorin skulle det fungera.

Edit: ladda fullt skulle ta 850 timmar.

Re: Ladda med en annan Model S

Postat: 12 feb 2016 12:56
av e5m1r
Fixa en bensindriven agregat på några kw :)

Re: Ladda med en annan Model S

Postat: 12 feb 2016 13:17
av Feddan
e5m1r skrev:
Fixa en bensindriven agregat på några kw :)
Och smutsa ner miljön?! :o

Re: Ladda med en annan Model S

Postat: 12 feb 2016 13:43
av drakbane
Lyfta bilen o koppla generator på hjulen....

/Sony Z3 Dual

Re: Ladda med en annan Model S

Postat: 12 feb 2016 14:06
av kanylbullen
Dra bilen med bogserlina och ladda med regen!

Re: Ladda med en annan Model S

Postat: 12 feb 2016 14:25
av Franz
Det sker ju idag redan kommunikation via typ 2-kablarna så jag har väldigt svårt att se några konstigheter i att bilarna kommunicerar med varandra via en vanlig sådan kabel och därmed säkerställer att det är en Tesla även i andra ändan av kabeln. Om det inte är någon hårdvara som omöjliggör att ström skickas åt "fel håll" tycker jag att det inte borde vara några konstigheter alls.
Om en Model S kan ladda en annan via likström kanske det kan innebära att det borde gå ganska snabbt att få åtminstone några mil. Det hade ju varit kanon att känna sig lite säkrare när man var på väg hem med för lite laddning ifall någon annan vänlig Tesla-ägare kunde rädda en. En orsak att inte införa det hela kan tänkas vara att det skulle kunna tolkas som att elbrist är ett mycket större problem än det är. Ungefär som att man inte ville ha säkerhetsbälten i bilarna förut eftersom det gav intrycket att de var osäkra...

Re: Ladda med en annan Model S

Postat: 12 feb 2016 15:36
av pegs
kanylbullen skrev:
Dra bilen med bogserlina och ladda med regen!
Vänta in första Model X med dragkrok som passerar? Ja, där har vi ett sätt! :-)

Re: Ladda med en annan Model S

Postat: 13 feb 2016 07:59
av Martinen
Franz skrev:
Det sker ju idag redan kommunikation via typ 2-kablarna så jag har väldigt svårt att se några konstigheter i att bilarna kommunicerar med varandra via en vanlig sådan kabel och därmed säkerställer att det är en Tesla även i andra ändan av kabeln. Om det inte är någon hårdvara som omöjliggör att ström skickas åt "fel håll" tycker jag att det inte borde vara några konstigheter alls.
Om en Model S kan ladda en annan via likström kanske det kan innebära att det borde gå ganska snabbt att få åtminstone några mil. Det hade ju varit kanon att känna sig lite säkrare när man var på väg hem med för lite laddning ifall någon annan vänlig Tesla-ägare kunde rädda en. En orsak att inte införa det hela kan tänkas vara att det skulle kunna tolkas som att elbrist är ett mycket större problem än det är. Ungefär som att man inte ville ha säkerhetsbälten i bilarna förut eftersom det gav intrycket att de var osäkra...
Klart att det skulle gå att lösa, men ytterst tacksam till att dom någonsin kommer utrusta bilarna med teknik för detta.

Re: Ladda med en annan Model S

Postat: 13 feb 2016 08:53
av apkungen
Vet att det finns en box som kan ta vilken Chademobil som helst och ladda en annan Chademobil med. Kostar en halv miljon. Borde kunna funka med teslor också

Re: Ladda med en annan Model S

Postat: 13 feb 2016 11:38
av bylund
apkungen skrev:
Vet att det finns en box som kan ta vilken Chademobil som helst och ladda en annan Chademobil med. Kostar en halv miljon. Borde kunna funka med teslor också
För att det ska fungera med vilken chademobil som helst så måste det ingå i standarden att man ska kunna göra det. Även om det skulle ingå i standarden, vilket vore förvånande, så tror jag knappast att Tesla skulle implementera det i sin adapter.

Det är ju knappt ens så att det går att slanga vilken bensinbil som helst längre för att hjälpa någon med soppatorsk.

Re: Ladda med en annan Model S

Postat: 18 mar 2016 09:33
av Kilowatt
Framtidens on-call servicebil har några feta Powerwalls på flaket för att ladda upp bilar som fått "soppatorsk"?