Är folk skeptiska till att köpa Tesla eller misstar jag mig?

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Diesel_SUV
Inlägg: 9
Blev medlem: 25 apr 2024 14:11

Är folk skeptiska till att köpa Tesla eller misstar jag mig?

Inlägg av Diesel_SUV »

Har följt detta forumet i någon månad och slås av hur många är negativa och skeptiska till att köpa Tesla eller kanske framförallt MY för tillfället.

Är det väntan på en ny modell, prisändringarna som kan sätta andrahandsvärdet ut spel, allmän osäkerhet bland elbilar eller har jag bara fått det om bakfoten? På ett Tesla forum förväntade jag mig snarare blind lojalitet och överdriven positivitet så man börjar undra?

Jag har kört olika stora diesel-suvar i snart 15 år, valet av bil på grund av fritidsintressen men nu byter jag jobb och får en nätt liten pendling på 16 mil om dagen men får hyggliga priser för att ladda elbil på jobbet. Så ekonomin börjar skrika elbil och jag har svårt att hitta ett bättre alternativ än MYLR 4WD om man försöker hitta en bra kompromiss mellan ekonomi och stor SUV. Helst hade jag haft en Kia EV9 men det är nästan 200k till och med MYLR 4WD 1.99% kampanj till slutet på juni har jag inte kunnat hitta något som skulle vara en bättre kompromiss i varken nytt eller begagnat sett till månadskostnad.

Har jag missat något? Både i form av bil men framförallt i varför så många är skeptiska till att köpa Telsa just nu?
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1328
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Är folk skeptiska till att köpa Tesla eller misstar jag mig?

Inlägg av Verdi_ »

Det kommer en facelift av Model Y när som helst och så har den en del svagheter. Men även styrkor såklart.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5617
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Är folk skeptiska till att köpa Tesla eller misstar jag mig?

Inlägg av SwedishAdvocate »

Verdi_ skrev: 09 maj 2024 23:21
Det kommer en facelift av Model Y när som helst och så har den en del svagheter. Men även styrkor såklart.
Som jag förstått det så plåtades den första maskerade Model 3 Highlandprototypen den 4 dec. 2022.
https://electrek.co/2022/12/04/tesla-mo ... n-refresh/

Highland-refreshen av Model 3 presenterades sedan nästan 10 månader senare den den 1 september 2023.

Rätta mig om jag har fel, men än så länge så finns det inga foton på någon maskerad prototyp av någon kommande uppdaterad Model Y Juniper. Således lär det väl utifrån fallet M3 Highland dröja ett rätt bra tag innan det finns en Y refresh att beställa. Eller?...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5617
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Är folk skeptiska till att köpa Tesla eller misstar jag mig?

Inlägg av SwedishAdvocate »

EDIT: Kollade inte riktigt på länken jag postade först. Det var visst nästan 10 månader i fallet 3 Highland. Så inte ~4,5 mån...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10414
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Är folk skeptiska till att köpa Tesla eller misstar jag mig?

Inlägg av Legato »

Skulle inte säga att det är "för tillfället".

Forumet har (imo tyvärr) länge till stor del bestått av folk som inte kör Tesla och i många fall inte ens elbil.

Personligen är jag inget fan av SUVar, men tycker ändå Model Y är en brutalt bra bil. Tror den kommer visa sig ha lika bra tillförlitlighet som Model 3, kombinerat med mycket körglädje, bra praktiska egenskaper och väldigt låg totalkostnad.

Tesla är imo också unika med responsen i bilarna. Jag hämtade en Y till mitt bolag för några dagar sedan och min fru körde den en sväng igår. Jag frågade vad hon tyckte... Svaret var "jag har saknat accelerationen, den är ju snabbare än både Audin och Jaguaren". Det är den definitivt inte, vår RS E-Tron GT är egentligen mycket snabbare, men jag förstår ändå vad hon menar. Kör man "normalt" och inte "plattan i mattan" så upplevs tom en Long Range Y som snabbare än RSen, trots att de egentligen är i helt olika ligor med 3 sekunder vs nästan 5 sekunder för 0-100...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare
Inlägg: 379
Blev medlem: 26 jan 2023 14:59

Re: Är folk skeptiska till att köpa Tesla eller misstar jag mig?

Inlägg av Freez »

Tyvärr består forumet av många anti Tesla användare. Men jag säger köp! Bilen är suverän.
MY RWD Vit 2023
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14588
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Är folk skeptiska till att köpa Tesla eller misstar jag mig?

Inlägg av taliz »

Ju större förändring, ju mer negativa är folk rent generellt.
Som sagt många på forumet äger ingen Tesla, och flera äger ingen elbil överhuvudtaget.
Varför är de då här? För de är nyfikna, de VILL bli emotsagda och övertygade.

Många har under åren varit extremt kritiska, vissa har sedan valt elbil från annat märken. Men något år senare så har de till slut köpt en Tesla.
Det är helt enkelt så de flesta människor fungerar. Förändring tar tid, och vi har ett inbyggt motstånd till det. Men vi har också en naturlig nyfikenhet och vilja att ta till oss saker som gör våra liv bättre.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Thed75
Teslaägare
Inlägg: 287
Blev medlem: 05 jul 2021 11:38

Re: Är folk skeptiska till att köpa Tesla eller misstar jag mig?

Inlägg av Thed75 »

Generellt är folk skeptiska mot elbilar. Priset är det viktigaste för många och de köper då hellre en beg diesel för 200-400
roffe_s
elbilist
Inlägg: 646
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Är folk skeptiska till att köpa Tesla eller misstar jag mig?

Inlägg av roffe_s »

Hej, tillhör de som finns på forumet utan att själv köra Tesla, har valt ett par andra fabrikat. Det finns en viss skepticism som dels är relaterade till bilarna i sig, dels till företaget som sådant. Å andra sidan finns det ett par väsentliga fördelar just nu med Tesla:

+ Prislappen. Från att ha varit ett exklusivt märke (S,X) till att leverera för storleken billiga bilar med goda prestanda (3, Y). Jag vet i alla fall en person som hämtat en Y i veckan, där var räntekampanjen på lagerbilar utslagsgivande.

+ Egen väg när det gäller design. Har gjort en sak av att flytta undan reglage och knappar till skärmen.

- Saknar för många potentiella köpare viktiga funktioner och andra fungerar sämre. Exempel på sådant är riktig regnsensor, radar och parkeringssensorer. Har inte utfällbart drag, måste ligga på backen för att tråckla dit dragkroken. Svajande nybilspriser har kostat många ägare betydande belopp i andrahandsvärde.

- Levererar inte riktigt på gamla löften, exempel på sådant är FSD och tidsförskjutningar i f t tjifens twittrande. En skepticism i Sverige finns kring avsaknaden av kollektivavtal och de stridsåtgärder som facken aktiverat, skapar en osäkerhet kring tillgång till snabb service och underhåll.

Men elbil låter helt rätt för Dig som jag förstår det, se till att provköra både Tesla MY och några andra intressanta fabrikat. Du lär snabbt upptäck vad Du gillar liksom hur Dina alternativ slår mot den egna plånboken.

Lycka till med Ditt val :)
Senast redigerad av roffe_s, redigerad totalt 1 gånger.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
SkipperO
Teslaägare
Inlägg: 228
Blev medlem: 27 dec 2019 08:23
Ort: Södra Norrland

Re: Är folk skeptiska till att köpa Tesla eller misstar jag mig?

Inlägg av SkipperO »

IMO

Bilköp är en komplex fråga där vi alla har rationella och mindre rationella tankar och åsikter.

När jag beställde min för 4 är sedan tyckte jag Tesla var överlägset andra elbilar och fossilbilar, tex laddnätverk, räckvidd, utrymme, kostnad/prestanda och att Tesla stod högt i kurs som innovativt företag som gjorde nästan allt rätt och Elon var en cool entreprenör som mest twittrade om teknik.

Nu finns det fler alternativ och man kan lättare väga för och nackdelar mot personliga preferenser. Som med alla bilar finns för och nackdelar rent tekniskt/faktamässigt. Både Tesla och Elon har också gjort en del kontroversiella val senaste åren. Så det är inte svårt att hitta argument mot en Tesla idag.

För mig är det 50/50 om det blir en Tesla nästa gång.
M3 LR -20 vit/vit, 18”
Love_O
Inlägg: 178
Blev medlem: 12 nov 2023 09:33

Re: Är folk skeptiska till att köpa Tesla eller misstar jag mig?

Inlägg av Love_O »

Att köpa tesla är lite lotteri, precis som att köpa något annat bilmärke. Men det finns inte något tydligt forum för andra märken än tesla och därför blir nog uppfattningen att det finns mer negativitet kring tesla än andra bilmärken.

Jag själv har inte ägt tesla utan andra märken som VW, Audi, Volvo osv. Är bara missnöjd med VW men letar inget forum VW för att sprida mitt missnöje.
En kollega har haft 3 teslor där två varit M3 och han har en MY nu. Han har varit så fantastiskt nöjd med sina två M3 men fantastisk missnöjd med sin MY. Gör det MY till en dålig bil ? Nä troligtvis inte, har han haft otur och fått ett ”måndagsexemplar” högst troligt. Hade det hänt på andra märken också ? Ja garanterat.

Testa en MY och känns det bra kör på det. Elbil är skönt ägande även om det även är frustrerande ibland. Tesla har bra laddnätverk och osäkerheten hos alla andra laddnätverk gör att jag själv överväger att lämna elbilen för att eventuellt åka hybrid.
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1412
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Är folk skeptiska till att köpa Tesla eller misstar jag mig?

Inlägg av thebishop »

Jag tycker det är värt att lyfta fram att det är en hel del av oss som kört tesla länge som också inte är lika totalt okritiska som förväntas - jag valde själv bort tesla (på grund av deras i mitt tycke tveksamma vägval under vägen). Jag har avbeställt en model s LR och en model y under vägen, på grund av saker tesla gjort för att jaga bort en som kund, inte för att någon annan leverantör lockade).

Sedan finns det mycket bra med ffa 3/Y - dagens Volvo (på ett positivt sätt) - en folkbil helt enkelt.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1328
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Är folk skeptiska till att köpa Tesla eller misstar jag mig?

Inlägg av Verdi_ »

Jag har kört Tesla i 7 år och över 20 tusen mil med Model S. Har på det stora hela varit en bra upplevelse.

Jag kommer dock inte köpa någon till Tesla. Och varför då då?

Tesla bygger inga bilar jag vill ha.

De har tagit bort regnsensor, parkeringssensorer, radar osv. Man får inte ens skinn på ratten längre utan det är nåt plastmaterial som varken har bra hållbarhet eller är skönt att hålla i. Med nya S/X och senaste facelift på Model 3 så har de dessutom tagit bort blinkersspak och växelväljare. Det går helt klart åt fel håll. Jag kallar det överdriven besparingshets som går ut över oss kunder. Fansen kallar det "modernt" och "teknisk framkant" och om man inte fattar varför det är så sjukt bra med dessa försämringar så är man en bakåtsträvande stofil.

Teslas bilar saknar även förfining. Dålig komfort. Sittkomfort, ljudkomfort och fjädringskomfort är flera klasser sämre än hos andra tillverkare. Materialval och interiördesign är också "ok" som bäst.

Teslas bilar saknar även tekniska tillval som kommer föraren till del. Det finns ingen HUD, det finns ingen bakaxelstyrning (Model Y har en vändcirkel som en atlantångare så det borde verkligen finnas som tillval åtminstone), det finns ingen elektrisk utfällbar dragkrok, det finns ingen öppning av bakluckan med fotvift, det finns kort sagt inte mycket av det man förväntade sig av en ny bil redan för 10 år sen.

Den där rappheten Legato skriver att hans fru uppskattade har de också tagit till en nivå för mycket och gör att bilarna känns nervösa. Samma sak med styrningen, den är för snabb för min smak. Klart att det här är saker man vänjer sig vid men, tillsammans, med den lilla plastiga ratten, känns inte bilarna som riktiga bilar. Det blir nästan lite tv-spelskänsla.

Jag är trött på hysterin runt Tesla

Allt runt Elon, strejken, FSD, Roboten, aktien osv osv står mig upp i halsen. Det har det gjort hela tiden iofs. Tesla har aldrig känts som "mitt märke". Jag har aldrig varit bekväm i stereotypen som beskriver vad en Tesla-ägare är och hur hen beter sig. Jag tycker inte direkt personliga nummerskyltar med budskap om anti-olja och "ljusshower" är det coolaste som finns om man säger så.

Den här hysteriaspekten väljer man ju iofs själv hur mycket man ska störa sig på. Tesla säljer många bilar nu och man är inte lika udda som Tesla-ägare nuförtiden som man var då. Nu är det mainstream att köra Tesla. Men känslan för mig sitter kvar.

Ja det är väl lite kort om varför jag inte köper en Model Y. Men bry dig inte om mig. Jag är lite av en gnällspik också. :lol:
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Är folk skeptiska till att köpa Tesla eller misstar jag mig?

Inlägg av frippe »

För ett par år sedan upplevde jag att det fanns en stor skepticism till att köpa en tesla för att de var utvecklade och byggda i usa. Det har länge funnits en viss skepticism till bilar från usa, med kvalitetsproblem m.m.

Numera när elbilar är vanliga är nog det stora just auran runt tesla som märke, den bristfälliga serviceorganisationen (alla fattar inte hur den mobila servicen fungerar) och stirrar blint på att det inte går att besöka tesla i stora delar av landet. Vilket även gäller möjlighet till provkörning, då inte bara under 30minuter.

Att köpa en bil för många är en väldigt stor affär, få verkar vilja göra det på det sätt som tesla erbjuder fullt ut. Vilket nog också märks lite kommentarer från nya ägare. Det klagas på saker som borde kunnat upptäckas vid en längre provkörning, t.ex. över en helg eller så.

Sedan har tesla ett begränsat och smalt produktutbud, väldigt dyra s och x, enklare y och 3 som både har fördelar men även brister.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3354
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Är folk skeptiska till att köpa Tesla eller misstar jag mig?

Inlägg av Niklas Z »

Vad som skrivs på ett forum är inte en balanserad beskrivning av den totala ägarupplevelsen. Fokus hamnar i oproportionerligt stor grad på problem, medan styrkor i vardagen kan hamna i skymundan. Min egen upplevelse kan tjäna som ett exempel på detta. Min Model 3 LR köpte jag ny 2020 och den har hittills avverkat 8600 mil. Bilen tillverkades i Fremont-fabriken i Kalifornien, som är känd för kvalitetsbrister, medan däremot bilarna från fabrikerna i Shanghai och Berlin verkar bättre. I mitt fall har det varit så att karossens kvalitet är dålig, men interiören är fortfarande fri från gnek, knarr och skrammel. Om något var de BMW jag ägde före Teslan mer drabbade av missljud i interiören. Bristerna hos karossen handlar om att olika komponenter sitter snett. Först fick de fixa till frunkluckan. Den satt så snett att det var på vippen att färg skulle börja skavas bort karosspanelen till vänster om frunkluckan. Det fixades givetvis på garantin. Nästa vecka ska bilen in på en annan garantiåtgärd. Det har visat sig att höger bakdörr sitter för långt ut nedtill i framkant. Det har lett till att stensprut från höger framhjul skadat lacken på dörren. En annan brist är att laddluckan sitter snett. Det är dock bara en kosmetisk sak, inget som försämrar funktionen. Återigen, det jag beskriver nu är saker som troligen främst drabbar bilar byggda i Fremont.
Sådana här saker tror jag att många, inklusive jag själv, oftare tar upp på forumet, medan andra saker omedvetet tonas ned. Ett exempel är förbrukningen. Jag är mycket nöjd med den låga strömförbrukningen, men det är så vardagligt att jag sällan skriver om det. Bilens låga förbrukning (inte minst i motorvägsfart) ger väldigt bra räckvidd trots att bilen med sitt 75 kWh batteri inte har anmärkningsvärt stor batterikapacitet. Den låga förbrukningen, i kombination med bilens goda laddeffekt mätt i kW, gör den relevanta laddhastigheten, som för mig är hur många motorvägsmil bilen kan ta in per minut, riktigt bra. Det är egenskaper som jag lägger stort värde vid och som med mycket bred marginal övertrumfar de karossbrister jag nämnt. Men när man diskuterar på forum blir inte proportionerna desamma.
Senast redigerad av Niklas Z, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1109
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Är folk skeptiska till att köpa Tesla eller misstar jag mig?

Inlägg av holden »

Jag har en känsla av att de teslaägare som är mest kritiska är de som köpte en MS för dyra pengar för 7-10 år sedan, en bilmodell med en rad barnsjukdomar trots högt pris och med en helt annan målgrupp än M3 och senare MY.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5546
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Är folk skeptiska till att köpa Tesla eller misstar jag mig?

Inlägg av Gustafsson »

Skepticism mot Teslas bilar har det alltid funnits och jag skulle vilja påstå att det var mer så förr. När jag köpte min första S 2015, fanns det många olyckskorpar som avfärdade bilarna som leksaker. De visade sig ha fel på nästan alla punkter. Men fortfarande hör man hur mycket smidigare det är att fylla på diesel än att ladda t.ex. Det är rätt tröttsamt.
Nu när bilarna är bättre än någonsin, finns det fortfarande belackare som hittar på nackdelar och torgför dessa med låtsad auktoritet.
Tycker ändå att försäljningsutvecklingen visar på att många ser igenom dimman.
Det som är tydligt är att många köper Teslor trots att det finns konkurrenter idag. Rörlighet mellan bilmärken tror jag i grunden är något bra.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
SwedishAdvocate
Inlägg: 5617
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Är folk skeptiska till att köpa Tesla eller misstar jag mig?

Inlägg av SwedishAdvocate »

Diesel_SUV skrev: 09 maj 2024 23:19
På ett Tesla forum förväntade jag mig snarare blind lojalitet och överdriven positivitet så man börjar undra? [...] Har jag missat något? Både i form av bil men framförallt i varför så många är skeptiska till att köpa Telsa just nu?
Som jag tror någon annan ovan också varit inne på så är min bild att det här är Sveriges 'ledande' elbilsforum snarare än ett renodlat Tesla-forum. Som jag förstått det så finns det inget annat forum för elbilar i Sverige som kommer i närheten av det här. Det fanns något annat tidigare som jag inte kommer ihåg namnet på och som 'endast' finns som partiellt web-archive(?) nu för tiden. Själv var jag aldrig medlem där. Från ~2012 tills jag blev 'aktiv' här så 'hängde' jag istället på det största amerikanska Teslaforumet – Tesla Motors Club/TMC. Därav mitt användarnamn ifall någon skulle undra över det... Som andra varit inne på ovan så finns det en del skillnader när det gäller företaget Tesla ~2012-2018 och idag – för att inte tala om Elon... Jag valde ju uppenbarligen det här användarnamnet både 2012 & 2018. Idag hade jag valt ngt annat. Men det förtar inte att Teslas bilar fortfarande har många förtjänster. Och min bild av det här med Teslas bilar är ungefär densamma som Niklas Z's ovan.

EDIT: Utvecklat avslutet på inlägget ngt.
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 3 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6471
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Är folk skeptiska till att köpa Tesla eller misstar jag mig?

Inlägg av spacecoin »

Verdi_ skrev: 10 maj 2024 08:43
Jag har kört Tesla i 7 år och över 20 tusen mil med Model S. Har på det stora hela varit en bra upplevelse.
Jag kommer dock inte köpa någon till Tesla. Och varför då då?

Tesla bygger inga bilar jag vill ha.

Jag är trött på hysterin runt Tesla
Precis det här. 100%. I mitt fall 5 år med Model X. Fanns det en "award" att dela ut på det här forumet så skulle jag ge en till ditt inlägg Verdi.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare
Inlägg: 829
Blev medlem: 12 feb 2022 22:58

Re: Är folk skeptiska till att köpa Tesla eller misstar jag mig?

Inlägg av Lerumsexpressen »

Diesel_SUV skrev: 09 maj 2024 23:19
Har följt detta forumet i någon månad och slås av hur många är negativa och skeptiska till att köpa Tesla eller kanske framförallt MY för tillfället.

Är det väntan på en ny modell, prisändringarna som kan sätta andrahandsvärdet ut spel, allmän osäkerhet bland elbilar eller har jag bara fått det om bakfoten? På ett Tesla forum förväntade jag mig snarare blind lojalitet och överdriven positivitet så man börjar undra?

Jag har kört olika stora diesel-suvar i snart 15 år, valet av bil på grund av fritidsintressen men nu byter jag jobb och får en nätt liten pendling på 16 mil om dagen men får hyggliga priser för att ladda elbil på jobbet. Så ekonomin börjar skrika elbil och jag har svårt att hitta ett bättre alternativ än MYLR 4WD om man försöker hitta en bra kompromiss mellan ekonomi och stor SUV. Helst hade jag haft en Kia EV9 men det är nästan 200k till och med MYLR 4WD 1.99% kampanj till slutet på juni har jag inte kunnat hitta något som skulle vara en bättre kompromiss i varken nytt eller begagnat sett till månadskostnad.

Har jag missat något? Både i form av bil men framförallt i varför så många är skeptiska till att köpa Telsa just nu?
Model Y är en fantastisk bruksbil, i vardagen, på helgerna med släp och på semestern.
Köper du nu så får man med spakarna.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1412
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Är folk skeptiska till att köpa Tesla eller misstar jag mig?

Inlägg av thebishop »

spacecoin skrev: 10 maj 2024 09:35
Verdi_ skrev: 10 maj 2024 08:43
Jag har kört Tesla i 7 år och över 20 tusen mil med Model S. Har på det stora hela varit en bra upplevelse.
Jag kommer dock inte köpa någon till Tesla. Och varför då då?

Tesla bygger inga bilar jag vill ha.

Jag är trött på hysterin runt Tesla
Precis det här. 100%. I mitt fall 5 år med Model X. Fanns det en "award" att dela ut på det här forumet så skulle jag ge en till ditt inlägg Verdi.
+1

Verdi sammanfattade mycket av det jag bara implicerade med mitt inlägg.

Som någon annan ovan skrev, det är förmodligen vi som var tidigt ute med model s som blivit mest missnöjda över utvecklingen. Från att försöka ha teknik i framkant och sikta på en grym total upplevelse så är fokus nu på besparingar och massmarknad - annan målgrupp - inte fel nödvändigtvis, men det som lockade med tesla för mig var kompromisslöst försök till bra tekniska lösningar, inte kompromisslösa besparingsprogram som går ut över användarupplevelsen.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Teslasemitruck
Inlägg: 45
Blev medlem: 08 dec 2023 21:05

Re: Är folk skeptiska till att köpa Tesla eller misstar jag mig?

Inlägg av Teslasemitruck »

Model är väldigt bra och prisvärd. Den blev ju mest sålda bil 2023 alla kategorier. Vissa är lite buttra har jag läst att de tagit bort radarn för att sänka kostnaderna. Samt skulle de automatiska torkarna kunna vara bättre.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5398
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Är folk skeptiska till att köpa Tesla eller misstar jag mig?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

thebishop skrev: 10 maj 2024 09:46

Som någon annan ovan skrev, det är förmodligen vi som var tidigt ute med model s som blivit mest missnöjda över utvecklingen. Från att försöka ha teknik i framkant och sikta på en grym total upplevelse så är fokus nu på besparingar och massmarknad - annan målgrupp - inte fel nödvändigtvis, men det som lockade med tesla för mig var kompromisslöst försök till bra tekniska lösningar, inte kompromisslösa besparingsprogram som går ut över användarupplevelsen.
+1

Precis så är det.
Skaffade första Model S 2015, andra 2016 och Model Y 2022.

Det är en helt annan inriktning idag på Teslas bilar. En "utveckling" som jag inte uppskattar. Besparingsivern har gått till överdrift och det försämrar användarupplevelsen alldeles för mycket. Detta gör att jag troligen kommer välja ett annat märke nästa gång jag byter bil.

Men Teslas bilar har fortfarande många fördelar. Model 3/Y är en bil som är väldigt lätt att leva med, och en utmärkt första elbil. Hela ladd-grejen har Tesla gjort väldigt bra. Det krävs inga förberedelser eller planerande inför långresor. Inga abonnemang eller medlemskap, taggar, appar eller kort. Lägg bara in destinationen i navigatorn och ligg i D, och man är påväg. Enklare övergång från bränslebil till elbil går det nog inte att få.
Model Y P
Model S P
Model S P
mussla
Inlägg: 186
Blev medlem: 18 mar 2023 17:00

Re: Är folk skeptiska till att köpa Tesla eller misstar jag mig?

Inlägg av mussla »

Jag köpte en fabriksny Model Y AWD i mars månad. Det är min första elbil. Jag valde Tesla för att den var prisvärd och fyller funktionen väl för min del. Den får dra 1600 kg vilket är bra för oss eftersom vi vill kunna dra hästtransport, den är rymlig, bekväm att åka i, bra acceleration. Trevligt med OTA uppdateringar. Skönt att slippa åka in och serva för dyra pengar för att undvika att garantin uteblir. Stabilt märke jämfört med alla kineser som man inte vet hur länge de finns kvar.

Model Y / 3 känns som mycket bil för pengarna relativt andra bilar. Personligen tycker jag att elbilar fortfarande kostar för mycket - och det gäller samtliga märken. Det som fick mig att slå till var räntekampanjen 1,99%. Behöver man inte slå till nu skulle jag personligen vänta och se hur priskriget utvecklar sig. Prisänkningarna står som spön i backen nu för många av märkena.

Jag tror att vi ser en del skepcisism från tidigare Tesla ägare som upplever att Tesla har gått från något exklusivt till en volymmodell. På nästan varje parkering ser men fem sex model y och man behöver inte köra mer än än tio minuter så har man mött ett par till Tesla. För min del spelar det ingen roll. Jag ser bilen bara till funktionen. Men jag fattar att om man köpt en X eller S för miljonen så vill man vara lite exklusiv.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5546
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Är folk skeptiska till att köpa Tesla eller misstar jag mig?

Inlägg av Gustafsson »

Man måste ju inte analysera bilföretagets VDs psyke när man väljer bil. Man måste inte heller ha en aning om graden av hype en viss bil har. Vad har det för betydelse?
När det gäller Elon struntar jag totalt i om han är socialt inkompetent, halvgalen eller mer än så när det gäller bilen jag kör själv.
Däremot blir jag väldigt oroad över att starlink har ett sådant ägande. I fel händer är det ett riktigt problem till skillnad från vem som ansvarat för min bil blev till.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Skriv svar