Sida 1 av 1
Körkomfort Model Y vs 3
Postat: 08 maj 2024 23:45
av weizf
Kom från m3 lr -21 till MY LR -24.
Kollat runt lite i olika trådar innan jag köpte bilen om att my lr -23/24 har uppgraderad fjädring jämfört med tidigare varianter, men körkomforten är ju bisarr. Vobblar och har nästan ett eget liv samt att jag måste parera betydligt mer jämfört med m3’an som gick som ett tåg.
Fick åka i passageraresätet häromdan och blev åksjuk första gången i mitt liv. Är det något fel eller är det bara att vänja sig? Har haft en Q5 innan, så fattar att jag inte kan jämföra m3/my rakt av, men den var tom bättre än m3 på den fronten.
Edit* 19” fälgar på och normalt däcktryck.
Re: Körkomfort Model Y vs 3
Postat: 09 maj 2024 00:29
av Justin Time
Vad har du för inställning på styrningen? Sport är känslig och kan kännas vinglig, testa någon av de andra isåfall.
Re: Körkomfort Model Y vs 3
Postat: 09 maj 2024 00:55
av Nouveau
weizf skrev: ↑08 maj 2024 23:45
Kom från m3 lr -21 till MY LR -24.
Kollat runt lite i olika trådar innan jag köpte bilen om att my lr -23/24 har uppgraderad fjädring jämfört med tidigare varianter, men körkomforten är ju bisarr. Vobblar och har nästan ett eget liv samt att jag måste parera betydligt mer jämfört med m3’an som gick som ett tåg.
Fick åka i passageraresätet häromdan och blev åksjuk första gången i mitt liv. Är det något fel eller är det bara att vänja sig? Har haft en Q5 innan, så fattar att jag inte kan jämföra m3/my rakt av, men den var tom bättre än m3 på den fronten.
Edit* 19” fälgar på och normalt däcktryck.
Jag upplever lite samma sak med min MY LR 24 – speciellt efter jag bytte till sommardäck. Upplever att den drar snett över ojämnheter och att man då behöver parera. Sedan känns den väldigt nervös i motorvägsfart. Tycker den också var nervös vid halt väglag i vintras.
Jag funderar på om jag ska testa att lämna in den för en hjulinställning.
Re: Körkomfort Model Y vs 3
Postat: 09 maj 2024 05:46
av Electron
Nouveau skrev: ↑09 maj 2024 00:55
weizf skrev: ↑08 maj 2024 23:45
Kom från m3 lr -21 till MY LR -24.
Kollat runt lite i olika trådar innan jag köpte bilen om att my lr -23/24 har uppgraderad fjädring jämfört med tidigare varianter, men körkomforten är ju bisarr. Vobblar och har nästan ett eget liv samt att jag måste parera betydligt mer jämfört med m3’an som gick som ett tåg.
Fick åka i passageraresätet häromdan och blev åksjuk första gången i mitt liv. Är det något fel eller är det bara att vänja sig? Har haft en Q5 innan, så fattar att jag inte kan jämföra m3/my rakt av, men den var tom bättre än m3 på den fronten.
Edit* 19” fälgar på och normalt däcktryck.
Jag upplever lite samma sak med min MY LR 24 – speciellt efter jag bytte till sommardäck. Upplever att den drar snett över ojämnheter och att man då behöver parera. Sedan känns den väldigt nervös i motorvägsfart. Tycker den också var nervös vid halt väglag i vintras.
Jag funderar på om jag ska testa att lämna in den för en hjulinställning.
Kolla först om däcken ser onormalt slitna. Då kan en hjulinställning varavbwfogad.
Re: Körkomfort Model Y vs 3
Postat: 09 maj 2024 06:25
av SkipperO
Jag noterade i år att min Model 3- 20, blev väldigt spårkänslig när jag satte på sommardäcken. Sitter lite på halvspänn på motorvägen så att bilen inte skall fara av vägen. Antar att jag vänjer mig efter ett tag, då det är fjärde sommaren med samma bil och däck och tryck. SoV båda 18”.
Som jämförelse var Passaten jag hade innan nästan självkörande, då den följde spåren så man knappt behövde styra.
Re: Körkomfort Model Y vs 3
Postat: 09 maj 2024 06:46
av Oscar11
Justin Time skrev: ↑09 maj 2024 00:29
Vad har du för inställning på styrningen? Sport är känslig och kan kännas vinglig, testa någon av de andra isåfall.
Jag tycker precis tvärtom. Komfort blir vinglig IOM att styrningen blir för lätt. Kör alltid med sport.
Re: Körkomfort Model Y vs 3
Postat: 09 maj 2024 07:07
av Lurkern
MIn reaktion när jag körde min MYP -23 första gången var att den är sjukt spårstabil, mer så än mina tidigare Audi Quattro. Fast MYP:en då med 21" och lakritstejp på.
Så, om bilen drar lär den vara felinställd.
Re: Körkomfort Model Y vs 3
Postat: 09 maj 2024 07:50
av Pasjostrom
Jag har precis också bytt från en Model 3 LR 2021 till en Model Y Rwd 2022 och håller med om att den inte är lika kursstabil och därför inte lika avslappnande att köra. Till och med vår BYD Atto 3 är mer kursstabil (även om jag föredrar Teslan i allt annat väsentligt).
Jag tror det har med de bredare däcken att göra, samt att den är högre med annorlunda fjädring. Men oavsett så är det synd!
Re: Körkomfort Model Y vs 3
Postat: 09 maj 2024 07:57
av Nouveau
Oscar11 skrev: ↑09 maj 2024 06:46
Justin Time skrev: ↑09 maj 2024 00:29
Vad har du för inställning på styrningen? Sport är känslig och kan kännas vinglig, testa någon av de andra isåfall.
Jag tycker precis tvärtom. Komfort blir vinglig IOM att styrningen blir för lätt. Kör alltid med sport.
Håller med! Men jag upplever stor skillnad mellan vinterdäcken och sommardäcken (båda 19 tum). Med vinterdäcken körde jag oftast på komfort men med sommardäcken blev det väldigt vingligt så jag har bytt till normal. Sport tycker jag blir för hård vid stadskörning, men bilen blir mest stabil i det läget.
Re: Körkomfort Model Y vs 3
Postat: 09 maj 2024 08:02
av Nouveau
Electron skrev: ↑09 maj 2024 05:46
Nouveau skrev: ↑09 maj 2024 00:55
weizf skrev: ↑08 maj 2024 23:45
Kom från m3 lr -21 till MY LR -24.
Kollat runt lite i olika trådar innan jag köpte bilen om att my lr -23/24 har uppgraderad fjädring jämfört med tidigare varianter, men körkomforten är ju bisarr. Vobblar och har nästan ett eget liv samt att jag måste parera betydligt mer jämfört med m3’an som gick som ett tåg.
Fick åka i passageraresätet häromdan och blev åksjuk första gången i mitt liv. Är det något fel eller är det bara att vänja sig? Har haft en Q5 innan, så fattar att jag inte kan jämföra m3/my rakt av, men den var tom bättre än m3 på den fronten.
Edit* 19” fälgar på och normalt däcktryck.
Jag upplever lite samma sak med min MY LR 24 – speciellt efter jag bytte till sommardäck. Upplever att den drar snett över ojämnheter och att man då behöver parera. Sedan känns den väldigt nervös i motorvägsfart. Tycker den också var nervös vid halt väglag i vintras.
Jag funderar på om jag ska testa att lämna in den för en hjulinställning.
Kolla först om däcken ser onormalt slitna. Då kan en hjulinställning varavbwfogad.
Bilen är helt ny – känns som att det kommer ta ett tag att se om de blir ojämnt slitna. Det kan väl inte skada att testa att göra en hjulinställning och se om väghållningen blir bättre.
Någon som gjort en hjulinställning på sin i Sundsvallsområdet som kan tipsa om bra firma?
Re: Körkomfort Model Y vs 3
Postat: 09 maj 2024 08:09
av jimpakongo
Jag håller med här. Man sitter och parerar smått hela tiden känns det som. Väldigt spårkänslig, Hankook som sitter på gör ju inte saken bättre. Gjorde en 4-hjulsinställning förra sommaren och det vart ej bättre. En aningens kanske. Men det är hur bilen är byggd tillsammans med Hankook.
Sen kommer piper det om varning för körfältsbyte eller vad det står… helt klart frustrerande.
Om det inte blir bättre på typ -25 årsmodell då jag ska byta igen så kommer jag inte köpa tesla igen.
Re: Körkomfort Model Y vs 3
Postat: 09 maj 2024 09:08
av AAKEE
Nouveau skrev: ↑09 maj 2024 08:02
Electron skrev: ↑09 maj 2024 05:46
Nouveau skrev: ↑09 maj 2024 00:55
weizf skrev: ↑08 maj 2024 23:45
Kom från m3 lr -21 till MY LR -24.
Kollat runt lite i olika trådar innan jag köpte bilen om att my lr -23/24 har uppgraderad fjädring jämfört med tidigare varianter, men körkomforten är ju bisarr. Vobblar och har nästan ett eget liv samt att jag måste parera betydligt mer jämfört med m3’an som gick som ett tåg.
Fick åka i passageraresätet häromdan och blev åksjuk första gången i mitt liv. Är det något fel eller är det bara att vänja sig? Har haft en Q5 innan, så fattar att jag inte kan jämföra m3/my rakt av, men den var tom bättre än m3 på den fronten.
Edit* 19” fälgar på och normalt däcktryck.
Jag upplever lite samma sak med min MY LR 24 – speciellt efter jag bytte till sommardäck. Upplever att den drar snett över ojämnheter och att man då behöver parera. Sedan känns den väldigt nervös i motorvägsfart. Tycker den också var nervös vid halt väglag i vintras.
Jag funderar på om jag ska testa att lämna in den för en hjulinställning.
Kolla först om däcken ser onormalt slitna. Då kan en hjulinställning varavbwfogad.
Bilen är helt ny – känns som att det kommer ta ett tag att se om de blir ojämnt slitna. Det kan väl inte skada att testa att göra en hjulinställning och se om väghållningen blir bättre.
Någon som gjort en hjulinställning på sin i Sundsvallsområdet som kan tipsa om bra firma?
Tesla slarvar när de bygger bilarna. Hjulinställningen blir ofta fel och måna bilar nöter sönder däcken.
En hjulinställning är att rekommendera.
Re: Körkomfort Model Y vs 3
Postat: 09 maj 2024 09:14
av Verdi_
Justin Time skrev: ↑09 maj 2024 00:29
Vad har du för inställning på styrningen? Sport är känslig och kan kännas vinglig, testa någon av de andra isåfall.
Det skulle förvåna mig väldigt om den inställningen ändrade känsligheten på styrningen.
Re: Körkomfort Model Y vs 3
Postat: 09 maj 2024 09:18
av Verdi_
Oscar11 skrev: ↑09 maj 2024 06:46
Justin Time skrev: ↑09 maj 2024 00:29
Vad har du för inställning på styrningen? Sport är känslig och kan kännas vinglig, testa någon av de andra isåfall.
Jag tycker precis tvärtom. Komfort blir vinglig IOM att styrningen blir för lätt. Kör alltid med sport.
Det är lättare att utföra mjuka rörelser om inte motståndet är för stort.
När jag gick kurs i bankörning på Mantorp Park så sa instruktören att vi absolut inte skulle ha läge "sport" på bilarna (BMW M4) då det blev mycket svårare att vara mjuk på gasen och styrningen. Fästet när man kör på bana är ju begränsat. Plötsliga gaspådrag lite för snabbt ut ur en kurva eller liknande blir lätt ett kast och sen kanske man sitter där i räcket om man inte är erfaren och duktig.
Re: Körkomfort Model Y vs 3
Postat: 09 maj 2024 09:23
av Verdi_
weizf skrev: ↑08 maj 2024 23:45
Kom från m3 lr -21 till MY LR -24.
Kollat runt lite i olika trådar innan jag köpte bilen om att my lr -23/24 har uppgraderad fjädring jämfört med tidigare varianter, men körkomforten är ju bisarr. Vobblar och har nästan ett eget liv samt att jag måste parera betydligt mer jämfört med m3’an som gick som ett tåg.
Fick åka i passageraresätet häromdan och blev åksjuk första gången i mitt liv. Är det något fel eller är det bara att vänja sig? Har haft en Q5 innan, så fattar att jag inte kan jämföra m3/my rakt av, men den var tom bättre än m3 på den fronten.
Edit* 19” fälgar på och normalt däcktryck.
Jag har provkört Model Y Performance några ggr och intr upplevt nåt sådär dramatiskt. Den går stadigt ändå skulle jag säga och då är motorvägen förbi Uppsala inte den bästa direkt. Men LR kanske är sämre?
Däremot tycker jag att styrningen rent generellt är för nervös och direkt för en bruksbil.
Min Model S däremot ligger helt annorlunda på vägen. Klippstabil. Det här är en av flera anledningar till att jag inte velat byta till Model Y.
Re: Körkomfort Model Y vs 3
Postat: 09 maj 2024 09:45
av SwedishAdvocate
Verdi_ skrev: ↑09 maj 2024 09:14
Justin Time skrev: ↑09 maj 2024 00:29
Vad har du för inställning på styrningen? Sport är känslig och kan kännas vinglig, testa någon av de andra isåfall.
Det skulle förvåna mig väldigt om den inställningen ändrade känsligheten på styrningen.
Gissar att jag är inne på Verdis spår här...
Har bara testat det här på en 2019 Model 3 AWD LR. Men på den så tyckte jag att den här styrningsinställningen bara ändrade hur trögt det blev att vrida på ratten.
Har dock inte testat en MY LR -24 eller någon annan MY heller för den delen.
Re: Körkomfort Model Y vs 3
Postat: 09 maj 2024 11:21
av MangeT
Om bilen är spårkänslig skulle jag rekommendera att testa att fylla på mer luft i däcken (0,3-0,5 bar extra).
Har hjälpt på flera bilar för mig tidigare som varit spårkänsliga.
Re: Körkomfort Model Y vs 3
Postat: 09 maj 2024 13:22
av Niklas Z
SwedishAdvocate skrev: ↑09 maj 2024 09:45
Verdi_ skrev: ↑09 maj 2024 09:14
Justin Time skrev: ↑09 maj 2024 00:29
Vad har du för inställning på styrningen? Sport är känslig och kan kännas vinglig, testa någon av de andra isåfall.
Det skulle förvåna mig väldigt om den inställningen ändrade känsligheten på styrningen.
Gissar att jag är inne på Verdis spår här...
Har bara testat det här på en 2019 Model 3 AWD LR. Men på den så tyckte jag att den här styrningsinställningen bara ändrade hur trögt det blev att vrida på ratten.
Har dock inte testat en MY LR -24 eller någon annan MY heller för den delen.
Håller med, både om att direkt styrning inte behöver vara en fördel. Personligen gillar jag skarpt den direkta styrningen på Model 3, men det är delvis en smaksak. Dock har jag inte upplevt några som helst stabilitetsproblem under snart fyra år med bilen.
Att ändra inställning från Normal till Sport i styrningen påverkar inte snabbheten, utan motståndet i ratten.
Re: Körkomfort Model Y vs 3
Postat: 09 maj 2024 14:01
av Jojje167
Nouveau skrev: ↑09 maj 2024 08:02
Electron skrev: ↑09 maj 2024 05:46
Nouveau skrev: ↑09 maj 2024 00:55
weizf skrev: ↑08 maj 2024 23:45
Kom från m3 lr -21 till MY LR -24.
Kollat runt lite i olika trådar innan jag köpte bilen om att my lr -23/24 har uppgraderad fjädring jämfört med tidigare varianter, men körkomforten är ju bisarr. Vobblar och har nästan ett eget liv samt att jag måste parera betydligt mer jämfört med m3’an som gick som ett tåg.
Fick åka i passageraresätet häromdan och blev åksjuk första gången i mitt liv. Är det något fel eller är det bara att vänja sig? Har haft en Q5 innan, så fattar att jag inte kan jämföra m3/my rakt av, men den var tom bättre än m3 på den fronten.
Edit* 19” fälgar på och normalt däcktryck.
Jag upplever lite samma sak med min MY LR 24 – speciellt efter jag bytte till sommardäck. Upplever att den drar snett över ojämnheter och att man då behöver parera. Sedan känns den väldigt nervös i motorvägsfart. Tycker den också var nervös vid halt väglag i vintras.
Jag funderar på om jag ska testa att lämna in den för en hjulinställning.
Kolla först om däcken ser onormalt slitna. Då kan en hjulinställning varavbwfogad.
Bilen är helt ny – känns som att det kommer ta ett tag att se om de blir ojämnt slitna. Det kan väl inte skada att testa att göra en hjulinställning och se om väghållningen blir bättre.
Någon som gjort en hjulinställning på sin i Sundsvallsområdet som kan tipsa om bra firma?
Jag lämnade in min 3:a till mekonomen i Birsta. Dom kan teslor och hjulinställningen på min blev riktigt bra, så nu styr man avslappnat igen efter att den kändes osäker i styrningen innan.
Re: Körkomfort Model Y vs 3
Postat: 09 maj 2024 18:27
av weizf
Jojje167 skrev: ↑09 maj 2024 14:01
Nouveau skrev: ↑09 maj 2024 08:02
Electron skrev: ↑09 maj 2024 05:46
Nouveau skrev: ↑09 maj 2024 00:55
weizf skrev: ↑08 maj 2024 23:45
Kom från m3 lr -21 till MY LR -24.
Kollat runt lite i olika trådar innan jag köpte bilen om att my lr -23/24 har uppgraderad fjädring jämfört med tidigare varianter, men körkomforten är ju bisarr. Vobblar och har nästan ett eget liv samt att jag måste parera betydligt mer jämfört med m3’an som gick som ett tåg.
Fick åka i passageraresätet häromdan och blev åksjuk första gången i mitt liv. Är det något fel eller är det bara att vänja sig? Har haft en Q5 innan, så fattar att jag inte kan jämföra m3/my rakt av, men den var tom bättre än m3 på den fronten.
Edit* 19” fälgar på och normalt däcktryck.
Jag upplever lite samma sak med min MY LR 24 – speciellt efter jag bytte till sommardäck. Upplever att den drar snett över ojämnheter och att man då behöver parera. Sedan känns den väldigt nervös i motorvägsfart. Tycker den också var nervös vid halt väglag i vintras.
Jag funderar på om jag ska testa att lämna in den för en hjulinställning.
Kolla först om däcken ser onormalt slitna. Då kan en hjulinställning varavbwfogad.
Bilen är helt ny – känns som att det kommer ta ett tag att se om de blir ojämnt slitna. Det kan väl inte skada att testa att göra en hjulinställning och se om väghållningen blir bättre.
Någon som gjort en hjulinställning på sin i Sundsvallsområdet som kan tipsa om bra firma?
Jag lämnade in min 3:a till mekonomen i Birsta. Dom kan teslor och hjulinställningen på min blev riktigt bra, så nu styr man avslappnat igen efter att den kändes osäker i styrningen innan.
Ofan. Bokade SC Segeltorp på chans, så håller tummarna att det bara är det.