Reparation Model 3

Här samlar vi inlägg som tipsar om finesser på bilarna som alla ägare kanske inte känner till.

Moderator: Redaktion

Pikiek
Inlägg: 11
Blev medlem: 04 jan 2024 15:35

Reparation Model 3

Inlägg av Pikiek »

Körde på en rejäl råbock i ca 100 km/h förra veckan med min M3 -21 vilket kostade en strålkastare och lite plåt- och plastskador i fram. Jag har gjort skadeanmälan till Trygg-Hansa och begärt service hos tesla i appen med bilder o.s.v. men inte fått någon återkoppling ännu. Närmsta auktoriserade karrossverkstad verkar ligga 10 mil bort. Bör jag göra något mer som jag inte gjort?
Bilen är körbar men bara knappt då ett framhjul i skärm vid skarpa svängar o.s.v.
Är det bara teslaverkstäder och auktoriserade karrossverkstäder som kan hantera sådana här skador? I sådant fall kommer det bli ett lite större projekt av detta..
Tacksam för alla tänkbara tips!
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14587
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Reparation Model 3

Inlägg av taliz »

Det är väl försäkringsbolaget som styr. Chatta/ring dom och kolla status?

Förövrigt, om det är en 21 så kan ju vagnskadegarantin ha löpt ut.
Har du hel eller halvförsäkring?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Pikiek
Inlägg: 11
Blev medlem: 04 jan 2024 15:35

Re: Reparation Model 3

Inlägg av Pikiek »

Jag har halvförsäkring hos Trygg Hansa eftersom jag tror att vagnskadegarantin fortfarande gäller.
Men var kan jag egentligen se vad som gäller för min vagnskadegaranti? Jag ser "grundläggande begränsad bilgaranti" hos Tesla som gäller till 17 juni 2025 men det är kanske inte vagnskadegarantin?
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10409
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Reparation Model 3

Inlägg av Legato »

Pikiek skrev: 06 maj 2024 08:30
Jag har halvförsäkring hos Trygg Hansa eftersom jag tror att vagnskadegarantin fortfarande gäller.
Men var kan jag egentligen se vad som gäller för min vagnskadegaranti? Jag ser "grundläggande begränsad bilgaranti" hos Tesla som gäller till 17 juni 2025 men det är kanske inte vagnskadegarantin?
Vagnskadegarantin är 3 år. Nybilsgarantin är 4 år.

Så är din nybilsgaranti tom 2025-06-17 så är din VSG till 2024-06-17.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 822
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37

Re: Reparation Model 3

Inlägg av Jaegaern »

Pikiek skrev: 06 maj 2024 08:00
Körde på en rejäl råbock i ca 100 km/h förra veckan med min M3 -21 vilket kostade en strålkastare och lite plåt- och plastskador i fram. Jag har gjort skadeanmälan till Trygg-Hansa och begärt service hos tesla i appen med bilder o.s.v. men inte fått någon återkoppling ännu. Närmsta auktoriserade karrossverkstad verkar ligga 10 mil bort. Bör jag göra något mer som jag inte gjort?
Bilen är körbar men bara knappt då ett framhjul i skärm vid skarpa svängar o.s.v.
Är det bara teslaverkstäder och auktoriserade karrossverkstäder som kan hantera sådana här skador? I sådant fall kommer det bli ett lite större projekt av detta..
Tacksam för alla tänkbara tips!
Nej nej, de har kontakt med andra verkstäder nu för tiden. Runt Norrköping/Linköping använder de Belami. Det är inte alls som i Oktober när strejken var het.
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022

Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV

Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 822
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37

Re: Reparation Model 3

Inlägg av Jaegaern »

Pikiek skrev: 06 maj 2024 08:30
Jag har halvförsäkring hos Trygg Hansa eftersom jag tror att vagnskadegarantin fortfarande gäller.
Men var kan jag egentligen se vad som gäller för min vagnskadegaranti? Jag ser "grundläggande begränsad bilgaranti" hos Tesla som gäller till 17 juni 2025 men det är kanske inte vagnskadegarantin?
Trygghansa ska själva meddela när du måste gå över till helförsäkring (vagnskadan tagit slut).
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022

Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV

Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
Pikiek
Inlägg: 11
Blev medlem: 04 jan 2024 15:35

Re: Reparation Model 3

Inlägg av Pikiek »

Tack för era svar!
Hade ni gjort som jag och skapat en servicebegäran i Tesla-appen och invänta deras svar eller hade ni tagit direktkontakt med någon verkstad? Som sagt inga svar från Tesla ännu och TryggHansa har hänvisat mig dit eftersom detta ska gå på vagnskadegarantin.
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 822
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37

Re: Reparation Model 3

Inlägg av Jaegaern »

Pikiek skrev: 06 maj 2024 09:55
Tack för era svar!
Hade ni gjort som jag och skapat en servicebegäran i Tesla-appen och invänta deras svar eller hade ni tagit direktkontakt med någon verkstad? Som sagt inga svar från Tesla ännu och TryggHansa har hänvisat mig dit eftersom detta ska gå på vagnskadegarantin.
Trygg-Hansa ska hänvisa dig till en lista med förvalda verkstäder. Annars kan du ta kontakt med dem direkt. Tesla kommer bara säga att du ska vända dig till försäkringsbolaget. De gör inget med vagnskadeärenden.
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022

Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV

Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
Pikiek
Inlägg: 11
Blev medlem: 04 jan 2024 15:35

Re: Reparation Model 3

Inlägg av Pikiek »

Jaegaern skrev: 06 maj 2024 14:07
Pikiek skrev: 06 maj 2024 09:55
Tack för era svar!
Hade ni gjort som jag och skapat en servicebegäran i Tesla-appen och invänta deras svar eller hade ni tagit direktkontakt med någon verkstad? Som sagt inga svar från Tesla ännu och TryggHansa har hänvisat mig dit eftersom detta ska gå på vagnskadegarantin.
Trygg-Hansa ska hänvisa dig till en lista med förvalda verkstäder. Annars kan du ta kontakt med dem direkt. Tesla kommer bara säga att du ska vända dig till försäkringsbolaget. De gör inget med vagnskadeärenden.
Jag har fått motsatt svar. Trygg-Hansa hänvisar mig till Tesla som i sin tur hänvisar mig till de auktoriserade verkstäder som finns på deras hemsida. Närmsta är 12 mil bort, inte supersmidigt.
Jag bor i Jönköping och närmsta verkar vara i Linköping.
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 822
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37

Re: Reparation Model 3

Inlägg av Jaegaern »

Pikiek skrev: 10 maj 2024 11:15
Jaegaern skrev: 06 maj 2024 14:07
Pikiek skrev: 06 maj 2024 09:55
Tack för era svar!
Hade ni gjort som jag och skapat en servicebegäran i Tesla-appen och invänta deras svar eller hade ni tagit direktkontakt med någon verkstad? Som sagt inga svar från Tesla ännu och TryggHansa har hänvisat mig dit eftersom detta ska gå på vagnskadegarantin.
Trygg-Hansa ska hänvisa dig till en lista med förvalda verkstäder. Annars kan du ta kontakt med dem direkt. Tesla kommer bara säga att du ska vända dig till försäkringsbolaget. De gör inget med vagnskadeärenden.
Jag har fått motsatt svar. Trygg-Hansa hänvisar mig till Tesla som i sin tur hänvisar mig till de auktoriserade verkstäder som finns på deras hemsida. Närmsta är 12 mil bort, inte supersmidigt.
Jag bor i Jönköping och närmsta verkar vara i Linköping.
Okej, det var positivt att de rekommenderar verkstäder!

Den i Linköping är bra, om de menar Belami. Tror även werksta numera reparerar tesla, men de kanske har konkat under tiden. Min och min brors erfarenhet från werksta tallboda, Linköping, är att de är slarviga. Omlackering på ärenden och samtliga bilar står alltid olåsta på parkeringen. Som inte är bakom grindar.
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022

Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV

Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
Skriv svar