Sida 1 av 3

BMW i5 Touring

Postat: 27 apr 2024 21:05
av Freez
Fick precis en inbjudan till lanseringsevent för i5 touring. Bilen ser väldigt trevlig ut men är ju galet dyr!

BMW i5 Touring pris från 833.800kr… :o

Re: BMW i5 Touring

Postat: 27 apr 2024 21:47
av lawe
Freez skrev: 27 apr 2024 21:05
Fick precis en inbjudan till lanseringsevent för i5 touring. Bilen ser väldigt trevlig ut men är ju galet dyr!

BMW i5 Touring pris från 833.800kr… :o
+ månadshyra för sätesvärme

Re: BMW i5 Touring

Postat: 27 apr 2024 22:03
av Maw
Det är mycket pengar men känns kanske inte orimligt jämfört med motsvarande bilar?

Re: BMW i5 Touring

Postat: 27 apr 2024 22:03
av Nicke Nyfiken
lawe skrev: 27 apr 2024 21:47
Freez skrev: 27 apr 2024 21:05
Fick precis en inbjudan till lanseringsevent för i5 touring. Bilen ser väldigt trevlig ut men är ju galet dyr!

BMW i5 Touring pris från 833.800kr… :o
+ månadshyra för sätesvärme
:lol: ... :shock: ... :o

Re: BMW i5 Touring

Postat: 27 apr 2024 23:30
av martinot
Freez skrev: 27 apr 2024 21:05
Fick precis en inbjudan till lanseringsevent för i5 touring. Bilen ser väldigt trevlig ut men är ju galet dyr!

BMW i5 Touring pris från 833.800kr… :o
Ja, det är kul med fler nya elkombi, men priset ligger för högt för att vara konkurrenskraftigt tycker jag.

Kommer nog komma både prissänkningar och kampanjer.

Ser att Bilia redan nu kampanjar den för 779 i helgen: https://www.bilia.se/bilar/biliadays/?c ... rBrand=BMW

Re: BMW i5 Touring

Postat: 28 apr 2024 06:39
av Electron
martinot skrev: 27 apr 2024 23:30
Freez skrev: 27 apr 2024 21:05
Fick precis en inbjudan till lanseringsevent för i5 touring. Bilen ser väldigt trevlig ut men är ju galet dyr!

BMW i5 Touring pris från 833.800kr… :o
Ja, det är kul med fler nya elkombi, men priset ligger för högt för att vara konkurrenskraftigt tycker jag.

Kommer nog komma både prissänkningar och kampanjer.

Ser att Bilia redan nu kampanjar den för 779 i helgen: https://www.bilia.se/bilar/biliadays/?c ... rBrand=BMW
Företagsleasing: 7.964 kr/månad

Njaaa lite för dyrt. Har inte kollat utrustning BMW vs Tesla MY visserligen. Kanske BMW har mer men inte är det värt så mycket mer. MY RWD ligger på 4056 kr/mån.

Re: BMW i5 Touring

Postat: 28 apr 2024 07:55
av Freez
Maw skrev: 27 apr 2024 22:03
Det är mycket pengar men känns kanske inte orimligt jämfört med motsvarande bilar?
Historiskt har 5-serien varit en väldigt populär tjänstebil men med denna prisnivå kommer man tappa tjänstebilsförarna. Väldigt få privatperson som har råd. Lite samma läge som i4 som säljer dåligt.

Flera tillverkare som gör misstaget och ligger för högt. Man behöver sänka priset om man vill vara relevant i framtiden.

Re: BMW i5 Touring

Postat: 28 apr 2024 08:05
av lawe
Freez skrev: 27 apr 2024 21:05
Fick precis en inbjudan till lanseringsevent för i5 touring. Bilen ser väldigt trevlig ut men är ju galet dyr!

BMW i5 Touring pris från 833.800kr… :o
Från 1.275.800 kr för mig som behöver fyrhjulsdrift... Går ju liksom bort.

Re: BMW i5 Touring

Postat: 28 apr 2024 11:35
av martinot
Freez skrev: 28 apr 2024 07:55
Maw skrev: 27 apr 2024 22:03
Det är mycket pengar men känns kanske inte orimligt jämfört med motsvarande bilar?
Historiskt har 5-serien varit en väldigt populär tjänstebil men med denna prisnivå kommer man tappa tjänstebilsförarna. Väldigt få privatperson som har råd. Lite samma läge som i4 som säljer dåligt.

Flera tillverkare som gör misstaget och ligger för högt. Man behöver sänka priset om man vill vara relevant i framtiden.
Ja, BMW verkar göra riktigt bra och fina elbilar på många sätt, men prisbilden är ju lite sjuk måste jag säga. Skall de sälja i volymer och konkurrera mot andra tillverkare så tror jag att de måste se över sin prisstrategi.

Re: BMW i5 Touring

Postat: 28 apr 2024 13:22
av benke_berguv
lawe skrev:
Freez skrev: 27 apr 2024 21:05
Fick precis en inbjudan till lanseringsevent för i5 touring. Bilen ser väldigt trevlig ut men är ju galet dyr!

BMW i5 Touring pris från 833.800kr… :o
Från 1.275.800 kr för mig som behöver fyrhjulsdrift... Går ju liksom bort.
Kommer eDrive 40 xdrive för 15-25000 tillägg (minns inte exakt) för oss som behöver fyrhjulsdrift men inte har obegränsad budget.
//Benke

Re: BMW i5 Touring

Postat: 28 apr 2024 14:40
av Verdi_
Freez skrev: 28 apr 2024 07:55
Maw skrev: 27 apr 2024 22:03
Det är mycket pengar men känns kanske inte orimligt jämfört med motsvarande bilar?
Historiskt har 5-serien varit en väldigt populär tjänstebil men med denna prisnivå kommer man tappa tjänstebilsförarna. Väldigt få privatperson som har råd. Lite samma läge som i4 som säljer dåligt.

Flera tillverkare som gör misstaget och ligger för högt. Man behöver sänka priset om man vill vara relevant i framtiden.

Jag tror i4 säljer över förväntan. Här i Uppsala är de iaf väldigt vanliga.

Man måste komma ihåg att 4-serie GC, som den ju är, inte är en volymmodell. Det är ingen V70, Passat eller Golf. Eller Model Y för den delen. Så utifrån förutsättningarna tror jag BMW är väldigt nöjda med i4.

Re: BMW i5 Touring

Postat: 28 apr 2024 15:17
av cgullin
Jag har ännu inte sett någon offert på i5 Touring om vad för rabatter det kan handla om, BMW kan ju ofta ge större rabatter bara genom att kliva in hos ÅF och säga hej.

Re: BMW i5 Touring

Postat: 28 apr 2024 15:36
av SwedishAdvocate
Nicke Nyfiken skrev: 27 apr 2024 22:03
lawe skrev: 27 apr 2024 21:47
Freez skrev: 27 apr 2024 21:05
Fick precis en inbjudan till lanseringsevent för i5 touring. Bilen ser väldigt trevlig ut men är ju galet dyr!

BMW i5 Touring pris från 833.800kr… :o
+ månadshyra för sätesvärme
:lol: ... :shock: ... :o
Tycker det verkar som de slopade den idén i sept. förra året...

https://www.vibilagare.se/nyheter/bmw-b ... stolsvarme

Re: BMW i5 Touring

Postat: 28 apr 2024 15:49
av SwedishAdvocate
martinot skrev: 28 apr 2024 11:35
Freez skrev: 28 apr 2024 07:55
Maw skrev: 27 apr 2024 22:03
Det är mycket pengar men känns kanske inte orimligt jämfört med motsvarande bilar?
Historiskt har 5-serien varit en väldigt populär tjänstebil men med denna prisnivå kommer man tappa tjänstebilsförarna. Väldigt få privatperson som har råd. Lite samma läge som i4 som säljer dåligt.

Flera tillverkare som gör misstaget och ligger för högt. Man behöver sänka priset om man vill vara relevant i framtiden.
Ja, BMW verkar göra riktigt bra och fina elbilar på många sätt, men prisbilden är ju lite sjuk måste jag säga. Skall de sälja i volymer och konkurrera mot andra tillverkare så tror jag att de måste se över sin prisstrategi.
En i5 Touring går väl på många sätt att jämföra med en Model S. Och en MS kostar ju från
1 181K... I priset för MS ingår dragkrok och ventilerade säten. Men till en i5 Touring kan man ju å andra sidan få blinkersspak, ett fysiskt reglage för val av körriktning och en riktig regnsensor. I tillvalslistan finns ju även saker som riktiga parkeringssensorer, HUD och en dragkrok som man inte behöver krypa på marken för att få på plats. i5 Touring har ju visserligen 'bara' ~81 kWh i batteriet, men priset är ju också rätt mkt lägre... Ovan nämns ju ett kampanjpris på 779K...

Re: BMW i5 Touring

Postat: 28 apr 2024 16:41
av ChristofferG
cgullin skrev: 28 apr 2024 15:17
Jag har ännu inte sett någon offert på i5 Touring om vad för rabatter det kan handla om, BMW kan ju ofta ge större rabatter bara genom att kliva in hos ÅF och säga hej.
Fick en offert som tjänstebil.
BMW i5 eDrive40 Touring med M sportpaket och dragkrok.

892 KSEK pris innan rabatt.
784 KSEK efter rabatt.

Re: BMW i5 Touring

Postat: 28 apr 2024 16:49
av Verdi_
SwedishAdvocate skrev: 28 apr 2024 15:49
martinot skrev: 28 apr 2024 11:35
Freez skrev: 28 apr 2024 07:55
Maw skrev: 27 apr 2024 22:03
Det är mycket pengar men känns kanske inte orimligt jämfört med motsvarande bilar?
Historiskt har 5-serien varit en väldigt populär tjänstebil men med denna prisnivå kommer man tappa tjänstebilsförarna. Väldigt få privatperson som har råd. Lite samma läge som i4 som säljer dåligt.

Flera tillverkare som gör misstaget och ligger för högt. Man behöver sänka priset om man vill vara relevant i framtiden.
Ja, BMW verkar göra riktigt bra och fina elbilar på många sätt, men prisbilden är ju lite sjuk måste jag säga. Skall de sälja i volymer och konkurrera mot andra tillverkare så tror jag att de måste se över sin prisstrategi.
En i5 Touring går väl på många sätt att jämföra med en Model S. Och en MS kostar ju från
1 181K... I priset för MS ingår dragkrok och ventilerade säten. Men till en i5 Touring kan man ju å andra sidan få blinkersspak, ett fysiskt reglage för val av körriktning och en riktig regnsensor. I tillvalslistan finns ju även saker som riktiga parkeringssensorer, HUD och en dragkrok som man inte behöver krypa på marken för att få på plats. i5 Touring har ju visserligen 'bara' ~81 kWh i batteriet, men priset är ju också rätt mkt lägre... Ovan nämns ju ett kampanjpris på 779K...
i5 är ju en enormt mycket bättre bil på många sätt. Däremot vill jag ju gärna ha fyrhjulsdrift. Särskilt med föregående vinter i färskt minne.

Re: BMW i5 Touring

Postat: 28 apr 2024 16:54
av SwedishAdvocate
Verdi_ skrev: 28 apr 2024 16:49
SwedishAdvocate skrev: 28 apr 2024 15:49
martinot skrev: 28 apr 2024 11:35
Freez skrev: 28 apr 2024 07:55
Maw skrev: 27 apr 2024 22:03
Det är mycket pengar men känns kanske inte orimligt jämfört med motsvarande bilar?
Historiskt har 5-serien varit en väldigt populär tjänstebil men med denna prisnivå kommer man tappa tjänstebilsförarna. Väldigt få privatperson som har råd. Lite samma läge som i4 som säljer dåligt.

Flera tillverkare som gör misstaget och ligger för högt. Man behöver sänka priset om man vill vara relevant i framtiden.
Ja, BMW verkar göra riktigt bra och fina elbilar på många sätt, men prisbilden är ju lite sjuk måste jag säga. Skall de sälja i volymer och konkurrera mot andra tillverkare så tror jag att de måste se över sin prisstrategi.
En i5 Touring går väl på många sätt att jämföra med en Model S. Och en MS kostar ju från
1 181K... I priset för MS ingår dragkrok och ventilerade säten. Men till en i5 Touring kan man ju å andra sidan få blinkersspak, ett fysiskt reglage för val av körriktning och en riktig regnsensor. I tillvalslistan finns ju även saker som riktiga parkeringssensorer, HUD och en dragkrok som man inte behöver krypa på marken för att få på plats. i5 Touring har ju visserligen 'bara' ~81 kWh i batteriet, men priset är ju också rätt mkt lägre... Ovan nämns ju ett kampanjpris på 779K...
i5 är ju en enormt mycket bättre bil på många sätt. Däremot vill jag ju gärna ha fyrhjulsdrift. Särskilt med föregående vinter i färskt minne.
Finns ju en ungefärlig prisuppgift på det ovan...
benke_berguv skrev: 28 apr 2024 13:22
Kommer eDrive 40 xdrive för 15-25000 tillägg (minns inte exakt) för oss som behöver fyrhjulsdrift men inte har obegränsad budget.
//Benke

Re: BMW i5 Touring

Postat: 28 apr 2024 16:57
av Verdi_
SwedishAdvocate skrev: 28 apr 2024 16:54
Verdi_ skrev: 28 apr 2024 16:49
SwedishAdvocate skrev: 28 apr 2024 15:49
martinot skrev: 28 apr 2024 11:35
Freez skrev: 28 apr 2024 07:55


Historiskt har 5-serien varit en väldigt populär tjänstebil men med denna prisnivå kommer man tappa tjänstebilsförarna. Väldigt få privatperson som har råd. Lite samma läge som i4 som säljer dåligt.

Flera tillverkare som gör misstaget och ligger för högt. Man behöver sänka priset om man vill vara relevant i framtiden.
Ja, BMW verkar göra riktigt bra och fina elbilar på många sätt, men prisbilden är ju lite sjuk måste jag säga. Skall de sälja i volymer och konkurrera mot andra tillverkare så tror jag att de måste se över sin prisstrategi.
En i5 Touring går väl på många sätt att jämföra med en Model S. Och en MS kostar ju från
1 181K... I priset för MS ingår dragkrok och ventilerade säten. Men till en i5 Touring kan man ju å andra sidan få blinkersspak, ett fysiskt reglage för val av körriktning och en riktig regnsensor. I tillvalslistan finns ju även saker som riktiga parkeringssensorer, HUD och en dragkrok som man inte behöver krypa på marken för att få på plats. i5 Touring har ju visserligen 'bara' ~81 kWh i batteriet, men priset är ju också rätt mkt lägre... Ovan nämns ju ett kampanjpris på 779K...
i5 är ju en enormt mycket bättre bil på många sätt. Däremot vill jag ju gärna ha fyrhjulsdrift. Särskilt med föregående vinter i färskt minne.
Finns ju en ungefärlig prisuppgift på det ovan...
benke_berguv skrev: 28 apr 2024 13:22
Kommer eDrive 40 xdrive för 15-25000 tillägg (minns inte exakt) för oss som behöver fyrhjulsdrift men inte har obegränsad budget.
//Benke

Säker på att det blir så pass billigt? Blir ju en extra elmotor och en hel del mer effekt också. Om de inte byter bakre motorn till en mindre.

Re: BMW i5 Touring

Postat: 28 apr 2024 17:06
av benke_berguv
45000kr extra är det (i allafall för sedanen) och då har bilen 394 hk.

https://www.motormagasinet.se/article/v ... julsdriven

//Benke

Re: BMW i5 Touring

Postat: 28 apr 2024 17:11
av SwedishAdvocate
benke_berguv skrev: 28 apr 2024 17:06
45000kr extra är det (i allafall för sedanen) och då har bilen 394 hk.

https://www.motormagasinet.se/article/v ... julsdriven

//Benke
Så med rabatt från handlarn så kanske det kan hamna runt 42K extra för fyrkrafset... ;)

Re: BMW i5 Touring

Postat: 28 apr 2024 17:41
av Freez
Verdi_ skrev: 28 apr 2024 14:40
Freez skrev: 28 apr 2024 07:55
Maw skrev: 27 apr 2024 22:03
Det är mycket pengar men känns kanske inte orimligt jämfört med motsvarande bilar?
Historiskt har 5-serien varit en väldigt populär tjänstebil men med denna prisnivå kommer man tappa tjänstebilsförarna. Väldigt få privatperson som har råd. Lite samma läge som i4 som säljer dåligt.

Flera tillverkare som gör misstaget och ligger för högt. Man behöver sänka priset om man vill vara relevant i framtiden.

Jag tror i4 säljer över förväntan. Här i Uppsala är de iaf väldigt vanliga.

Man måste komma ihåg att 4-serie GC, som den ju är, inte är en volymmodell. Det är ingen V70, Passat eller Golf. Eller Model Y för den delen. Så utifrån förutsättningarna tror jag BMW är väldigt nöjda med i4.
491 sålda hittills i år. Kan ju knappast göra bilhandlarna nöjda.

Re: BMW i5 Touring

Postat: 28 apr 2024 17:43
av Verdi_
Freez skrev: 28 apr 2024 17:41
Verdi_ skrev: 28 apr 2024 14:40
Freez skrev: 28 apr 2024 07:55
Maw skrev: 27 apr 2024 22:03
Det är mycket pengar men känns kanske inte orimligt jämfört med motsvarande bilar?
Historiskt har 5-serien varit en väldigt populär tjänstebil men med denna prisnivå kommer man tappa tjänstebilsförarna. Väldigt få privatperson som har råd. Lite samma läge som i4 som säljer dåligt.

Flera tillverkare som gör misstaget och ligger för högt. Man behöver sänka priset om man vill vara relevant i framtiden.

Jag tror i4 säljer över förväntan. Här i Uppsala är de iaf väldigt vanliga.

Man måste komma ihåg att 4-serie GC, som den ju är, inte är en volymmodell. Det är ingen V70, Passat eller Golf. Eller Model Y för den delen. Så utifrån förutsättningarna tror jag BMW är väldigt nöjda med i4.
491 sålda hittills i år. Kan ju knappast göra bilhandlarna nöjda.

Vet inte hur många konkurrenterna sålt heller. Men det är bistra tider för dyra bilar nu.

Re: BMW i5 Touring

Postat: 28 apr 2024 18:01
av Freez
SwedishAdvocate skrev: 28 apr 2024 15:49
martinot skrev: 28 apr 2024 11:35
Freez skrev: 28 apr 2024 07:55
Maw skrev: 27 apr 2024 22:03
Det är mycket pengar men känns kanske inte orimligt jämfört med motsvarande bilar?
Historiskt har 5-serien varit en väldigt populär tjänstebil men med denna prisnivå kommer man tappa tjänstebilsförarna. Väldigt få privatperson som har råd. Lite samma läge som i4 som säljer dåligt.

Flera tillverkare som gör misstaget och ligger för högt. Man behöver sänka priset om man vill vara relevant i framtiden.
Ja, BMW verkar göra riktigt bra och fina elbilar på många sätt, men prisbilden är ju lite sjuk måste jag säga. Skall de sälja i volymer och konkurrera mot andra tillverkare så tror jag att de måste se över sin prisstrategi.
En i5 Touring går väl på många sätt att jämföra med en Model S. Och en MS kostar ju från
1 181K... I priset för MS ingår dragkrok och ventilerade säten. Men till en i5 Touring kan man ju å andra sidan få blinkersspak, ett fysiskt reglage för val av körriktning och en riktig regnsensor. I tillvalslistan finns ju även saker som riktiga parkeringssensorer, HUD och en dragkrok som man inte behöver krypa på marken för att få på plats. i5 Touring har ju visserligen 'bara' ~81 kWh i batteriet, men priset är ju också rätt mkt lägre... Ovan nämns ju ett kampanjpris på 779K...
Märklig jämförelse, i min värld vill man nå tjänstebilsförarna och då konkurrerar man främst med MY, ID7, Polestar mfl. Skulle säga att inköpsgränsen går runt 6-700 ksek i de flesta företag. Om man inte äger bolaget själv😀.

Re: BMW i5 Touring

Postat: 28 apr 2024 21:13
av Maw
Freez skrev: 28 apr 2024 18:01
SwedishAdvocate skrev: 28 apr 2024 15:49
martinot skrev: 28 apr 2024 11:35
Freez skrev: 28 apr 2024 07:55
Maw skrev: 27 apr 2024 22:03
Det är mycket pengar men känns kanske inte orimligt jämfört med motsvarande bilar?
Historiskt har 5-serien varit en väldigt populär tjänstebil men med denna prisnivå kommer man tappa tjänstebilsförarna. Väldigt få privatperson som har råd. Lite samma läge som i4 som säljer dåligt.

Flera tillverkare som gör misstaget och ligger för högt. Man behöver sänka priset om man vill vara relevant i framtiden.
Ja, BMW verkar göra riktigt bra och fina elbilar på många sätt, men prisbilden är ju lite sjuk måste jag säga. Skall de sälja i volymer och konkurrera mot andra tillverkare så tror jag att de måste se över sin prisstrategi.
En i5 Touring går väl på många sätt att jämföra med en Model S. Och en MS kostar ju från
1 181K... I priset för MS ingår dragkrok och ventilerade säten. Men till en i5 Touring kan man ju å andra sidan få blinkersspak, ett fysiskt reglage för val av körriktning och en riktig regnsensor. I tillvalslistan finns ju även saker som riktiga parkeringssensorer, HUD och en dragkrok som man inte behöver krypa på marken för att få på plats. i5 Touring har ju visserligen 'bara' ~81 kWh i batteriet, men priset är ju också rätt mkt lägre... Ovan nämns ju ett kampanjpris på 779K...
Märklig jämförelse, i min värld vill man nå tjänstebilsförarna och då konkurrerar man främst med MY, ID7, Polestar mfl. Skulle säga att inköpsgränsen går runt 6-700 ksek i de flesta företag. Om man inte äger bolaget själv😀.
Om man tittar på motsvarande bensinbilar så är I5 förstås jämförbar med BMW 5-serien.
MY motsvaras väl närmast av Ford Smax,
ID7 motsvaras av Passat.
Polestar 4 motsvaras kanske av en Porsche Macan fast från Volvo??

Jag tycker inte MY eller ID7 är konkurrenter till I5. MY är en annan bilklass och premiumklass, ID7 är en annan premiumklass. Polestar 4 är möjligtvis en konkurrent men det är snarare av en Mercedes EQE kombi och kommande elektriska Audi A6 kombi som I5 konkurrerar med.

Samtidigt finns det förstås köpare som väljer mellan MY och I5 precis som en del köpare väljer mellan Ford Smax och BMW 5-serien men då väljer man inte bara mellan prisklasser utan även bilklasser.

Re: BMW i5 Touring

Postat: 28 apr 2024 23:48
av lano
En fyrhjulsdriven passat kostar från 464, ID7 börjar på 640.
En BMW 520xd Touring kostar från 603. BMW i5 börjar på 833. Det är väl ungefär samma påslag i procent, kanske inte helt orimligt?
Kronan är väldigt svag mot euron. Det plus inflation gör att många bilar har blivit dyra.
Tror betydligt färre i Sveriges kommer att få in BMW 5-serie som tjänstebil framöver och därmed lär de ha svårt att hålla uppe försäljningen av den modellen.