BMW i5 Touring
Postat: 27 apr 2024 21:05
Fick precis en inbjudan till lanseringsevent för i5 touring. Bilen ser väldigt trevlig ut men är ju galet dyr!
BMW i5 Touring pris från 833.800kr…
BMW i5 Touring pris från 833.800kr…
Ja, det är kul med fler nya elkombi, men priset ligger för högt för att vara konkurrenskraftigt tycker jag.
Företagsleasing: 7.964 kr/månadmartinot skrev: ↑27 apr 2024 23:30Ja, det är kul med fler nya elkombi, men priset ligger för högt för att vara konkurrenskraftigt tycker jag.
Kommer nog komma både prissänkningar och kampanjer.
Ser att Bilia redan nu kampanjar den för 779 i helgen: https://www.bilia.se/bilar/biliadays/?c ... rBrand=BMW
Historiskt har 5-serien varit en väldigt populär tjänstebil men med denna prisnivå kommer man tappa tjänstebilsförarna. Väldigt få privatperson som har råd. Lite samma läge som i4 som säljer dåligt.
Ja, BMW verkar göra riktigt bra och fina elbilar på många sätt, men prisbilden är ju lite sjuk måste jag säga. Skall de sälja i volymer och konkurrera mot andra tillverkare så tror jag att de måste se över sin prisstrategi.Freez skrev: ↑28 apr 2024 07:55Historiskt har 5-serien varit en väldigt populär tjänstebil men med denna prisnivå kommer man tappa tjänstebilsförarna. Väldigt få privatperson som har råd. Lite samma läge som i4 som säljer dåligt.
Flera tillverkare som gör misstaget och ligger för högt. Man behöver sänka priset om man vill vara relevant i framtiden.
Kommer eDrive 40 xdrive för 15-25000 tillägg (minns inte exakt) för oss som behöver fyrhjulsdrift men inte har obegränsad budget.
Freez skrev: ↑28 apr 2024 07:55Historiskt har 5-serien varit en väldigt populär tjänstebil men med denna prisnivå kommer man tappa tjänstebilsförarna. Väldigt få privatperson som har råd. Lite samma läge som i4 som säljer dåligt.
Flera tillverkare som gör misstaget och ligger för högt. Man behöver sänka priset om man vill vara relevant i framtiden.
Tycker det verkar som de slopade den idén i sept. förra året...
En i5 Touring går väl på många sätt att jämföra med en Model S. Och en MS kostar ju frånmartinot skrev: ↑28 apr 2024 11:35Ja, BMW verkar göra riktigt bra och fina elbilar på många sätt, men prisbilden är ju lite sjuk måste jag säga. Skall de sälja i volymer och konkurrera mot andra tillverkare så tror jag att de måste se över sin prisstrategi.Freez skrev: ↑28 apr 2024 07:55Historiskt har 5-serien varit en väldigt populär tjänstebil men med denna prisnivå kommer man tappa tjänstebilsförarna. Väldigt få privatperson som har råd. Lite samma läge som i4 som säljer dåligt.
Flera tillverkare som gör misstaget och ligger för högt. Man behöver sänka priset om man vill vara relevant i framtiden.
Fick en offert som tjänstebil.
i5 är ju en enormt mycket bättre bil på många sätt. Däremot vill jag ju gärna ha fyrhjulsdrift. Särskilt med föregående vinter i färskt minne.SwedishAdvocate skrev: ↑28 apr 2024 15:49En i5 Touring går väl på många sätt att jämföra med en Model S. Och en MS kostar ju frånmartinot skrev: ↑28 apr 2024 11:35Ja, BMW verkar göra riktigt bra och fina elbilar på många sätt, men prisbilden är ju lite sjuk måste jag säga. Skall de sälja i volymer och konkurrera mot andra tillverkare så tror jag att de måste se över sin prisstrategi.Freez skrev: ↑28 apr 2024 07:55Historiskt har 5-serien varit en väldigt populär tjänstebil men med denna prisnivå kommer man tappa tjänstebilsförarna. Väldigt få privatperson som har råd. Lite samma läge som i4 som säljer dåligt.
Flera tillverkare som gör misstaget och ligger för högt. Man behöver sänka priset om man vill vara relevant i framtiden.
1 181K... I priset för MS ingår dragkrok och ventilerade säten. Men till en i5 Touring kan man ju å andra sidan få blinkersspak, ett fysiskt reglage för val av körriktning och en riktig regnsensor. I tillvalslistan finns ju även saker som riktiga parkeringssensorer, HUD och en dragkrok som man inte behöver krypa på marken för att få på plats. i5 Touring har ju visserligen 'bara' ~81 kWh i batteriet, men priset är ju också rätt mkt lägre... Ovan nämns ju ett kampanjpris på 779K...
Finns ju en ungefärlig prisuppgift på det ovan...Verdi_ skrev: ↑28 apr 2024 16:49i5 är ju en enormt mycket bättre bil på många sätt. Däremot vill jag ju gärna ha fyrhjulsdrift. Särskilt med föregående vinter i färskt minne.SwedishAdvocate skrev: ↑28 apr 2024 15:49En i5 Touring går väl på många sätt att jämföra med en Model S. Och en MS kostar ju frånmartinot skrev: ↑28 apr 2024 11:35Ja, BMW verkar göra riktigt bra och fina elbilar på många sätt, men prisbilden är ju lite sjuk måste jag säga. Skall de sälja i volymer och konkurrera mot andra tillverkare så tror jag att de måste se över sin prisstrategi.Freez skrev: ↑28 apr 2024 07:55Historiskt har 5-serien varit en väldigt populär tjänstebil men med denna prisnivå kommer man tappa tjänstebilsförarna. Väldigt få privatperson som har råd. Lite samma läge som i4 som säljer dåligt.
Flera tillverkare som gör misstaget och ligger för högt. Man behöver sänka priset om man vill vara relevant i framtiden.
1 181K... I priset för MS ingår dragkrok och ventilerade säten. Men till en i5 Touring kan man ju å andra sidan få blinkersspak, ett fysiskt reglage för val av körriktning och en riktig regnsensor. I tillvalslistan finns ju även saker som riktiga parkeringssensorer, HUD och en dragkrok som man inte behöver krypa på marken för att få på plats. i5 Touring har ju visserligen 'bara' ~81 kWh i batteriet, men priset är ju också rätt mkt lägre... Ovan nämns ju ett kampanjpris på 779K...
benke_berguv skrev: ↑28 apr 2024 13:22Kommer eDrive 40 xdrive för 15-25000 tillägg (minns inte exakt) för oss som behöver fyrhjulsdrift men inte har obegränsad budget.
//Benke
SwedishAdvocate skrev: ↑28 apr 2024 16:54Finns ju en ungefärlig prisuppgift på det ovan...Verdi_ skrev: ↑28 apr 2024 16:49i5 är ju en enormt mycket bättre bil på många sätt. Däremot vill jag ju gärna ha fyrhjulsdrift. Särskilt med föregående vinter i färskt minne.SwedishAdvocate skrev: ↑28 apr 2024 15:49En i5 Touring går väl på många sätt att jämföra med en Model S. Och en MS kostar ju frånmartinot skrev: ↑28 apr 2024 11:35Ja, BMW verkar göra riktigt bra och fina elbilar på många sätt, men prisbilden är ju lite sjuk måste jag säga. Skall de sälja i volymer och konkurrera mot andra tillverkare så tror jag att de måste se över sin prisstrategi.Freez skrev: ↑28 apr 2024 07:55
Historiskt har 5-serien varit en väldigt populär tjänstebil men med denna prisnivå kommer man tappa tjänstebilsförarna. Väldigt få privatperson som har råd. Lite samma läge som i4 som säljer dåligt.
Flera tillverkare som gör misstaget och ligger för högt. Man behöver sänka priset om man vill vara relevant i framtiden.
1 181K... I priset för MS ingår dragkrok och ventilerade säten. Men till en i5 Touring kan man ju å andra sidan få blinkersspak, ett fysiskt reglage för val av körriktning och en riktig regnsensor. I tillvalslistan finns ju även saker som riktiga parkeringssensorer, HUD och en dragkrok som man inte behöver krypa på marken för att få på plats. i5 Touring har ju visserligen 'bara' ~81 kWh i batteriet, men priset är ju också rätt mkt lägre... Ovan nämns ju ett kampanjpris på 779K...benke_berguv skrev: ↑28 apr 2024 13:22Kommer eDrive 40 xdrive för 15-25000 tillägg (minns inte exakt) för oss som behöver fyrhjulsdrift men inte har obegränsad budget.
//Benke
Så med rabatt från handlarn så kanske det kan hamna runt 42K extra för fyrkrafset...benke_berguv skrev: ↑28 apr 2024 17:0645000kr extra är det (i allafall för sedanen) och då har bilen 394 hk.
https://www.motormagasinet.se/article/v ... julsdriven
//Benke
491 sålda hittills i år. Kan ju knappast göra bilhandlarna nöjda.Verdi_ skrev: ↑28 apr 2024 14:40Freez skrev: ↑28 apr 2024 07:55Historiskt har 5-serien varit en väldigt populär tjänstebil men med denna prisnivå kommer man tappa tjänstebilsförarna. Väldigt få privatperson som har råd. Lite samma läge som i4 som säljer dåligt.
Flera tillverkare som gör misstaget och ligger för högt. Man behöver sänka priset om man vill vara relevant i framtiden.
Jag tror i4 säljer över förväntan. Här i Uppsala är de iaf väldigt vanliga.
Man måste komma ihåg att 4-serie GC, som den ju är, inte är en volymmodell. Det är ingen V70, Passat eller Golf. Eller Model Y för den delen. Så utifrån förutsättningarna tror jag BMW är väldigt nöjda med i4.
Freez skrev: ↑28 apr 2024 17:41491 sålda hittills i år. Kan ju knappast göra bilhandlarna nöjda.Verdi_ skrev: ↑28 apr 2024 14:40Freez skrev: ↑28 apr 2024 07:55Historiskt har 5-serien varit en väldigt populär tjänstebil men med denna prisnivå kommer man tappa tjänstebilsförarna. Väldigt få privatperson som har råd. Lite samma läge som i4 som säljer dåligt.
Flera tillverkare som gör misstaget och ligger för högt. Man behöver sänka priset om man vill vara relevant i framtiden.
Jag tror i4 säljer över förväntan. Här i Uppsala är de iaf väldigt vanliga.
Man måste komma ihåg att 4-serie GC, som den ju är, inte är en volymmodell. Det är ingen V70, Passat eller Golf. Eller Model Y för den delen. Så utifrån förutsättningarna tror jag BMW är väldigt nöjda med i4.
Märklig jämförelse, i min värld vill man nå tjänstebilsförarna och då konkurrerar man främst med MY, ID7, Polestar mfl. Skulle säga att inköpsgränsen går runt 6-700 ksek i de flesta företag. Om man inte äger bolaget själv.SwedishAdvocate skrev: ↑28 apr 2024 15:49En i5 Touring går väl på många sätt att jämföra med en Model S. Och en MS kostar ju frånmartinot skrev: ↑28 apr 2024 11:35Ja, BMW verkar göra riktigt bra och fina elbilar på många sätt, men prisbilden är ju lite sjuk måste jag säga. Skall de sälja i volymer och konkurrera mot andra tillverkare så tror jag att de måste se över sin prisstrategi.Freez skrev: ↑28 apr 2024 07:55Historiskt har 5-serien varit en väldigt populär tjänstebil men med denna prisnivå kommer man tappa tjänstebilsförarna. Väldigt få privatperson som har råd. Lite samma läge som i4 som säljer dåligt.
Flera tillverkare som gör misstaget och ligger för högt. Man behöver sänka priset om man vill vara relevant i framtiden.
1 181K... I priset för MS ingår dragkrok och ventilerade säten. Men till en i5 Touring kan man ju å andra sidan få blinkersspak, ett fysiskt reglage för val av körriktning och en riktig regnsensor. I tillvalslistan finns ju även saker som riktiga parkeringssensorer, HUD och en dragkrok som man inte behöver krypa på marken för att få på plats. i5 Touring har ju visserligen 'bara' ~81 kWh i batteriet, men priset är ju också rätt mkt lägre... Ovan nämns ju ett kampanjpris på 779K...
Om man tittar på motsvarande bensinbilar så är I5 förstås jämförbar med BMW 5-serien.Freez skrev: ↑28 apr 2024 18:01Märklig jämförelse, i min värld vill man nå tjänstebilsförarna och då konkurrerar man främst med MY, ID7, Polestar mfl. Skulle säga att inköpsgränsen går runt 6-700 ksek i de flesta företag. Om man inte äger bolaget själv.SwedishAdvocate skrev: ↑28 apr 2024 15:49En i5 Touring går väl på många sätt att jämföra med en Model S. Och en MS kostar ju frånmartinot skrev: ↑28 apr 2024 11:35Ja, BMW verkar göra riktigt bra och fina elbilar på många sätt, men prisbilden är ju lite sjuk måste jag säga. Skall de sälja i volymer och konkurrera mot andra tillverkare så tror jag att de måste se över sin prisstrategi.Freez skrev: ↑28 apr 2024 07:55Historiskt har 5-serien varit en väldigt populär tjänstebil men med denna prisnivå kommer man tappa tjänstebilsförarna. Väldigt få privatperson som har råd. Lite samma läge som i4 som säljer dåligt.
Flera tillverkare som gör misstaget och ligger för högt. Man behöver sänka priset om man vill vara relevant i framtiden.
1 181K... I priset för MS ingår dragkrok och ventilerade säten. Men till en i5 Touring kan man ju å andra sidan få blinkersspak, ett fysiskt reglage för val av körriktning och en riktig regnsensor. I tillvalslistan finns ju även saker som riktiga parkeringssensorer, HUD och en dragkrok som man inte behöver krypa på marken för att få på plats. i5 Touring har ju visserligen 'bara' ~81 kWh i batteriet, men priset är ju också rätt mkt lägre... Ovan nämns ju ett kampanjpris på 779K...