BMW i5 Touring

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare
Inlägg: 371
Blev medlem: 26 jan 2023 14:59

Re: BMW i5 Touring

Inlägg av Freez »

Maw skrev: 28 apr 2024 21:13
Freez skrev: 28 apr 2024 18:01
SwedishAdvocate skrev: 28 apr 2024 15:49
martinot skrev: 28 apr 2024 11:35
Freez skrev: 28 apr 2024 07:55


Historiskt har 5-serien varit en väldigt populär tjänstebil men med denna prisnivå kommer man tappa tjänstebilsförarna. Väldigt få privatperson som har råd. Lite samma läge som i4 som säljer dåligt.

Flera tillverkare som gör misstaget och ligger för högt. Man behöver sänka priset om man vill vara relevant i framtiden.
Ja, BMW verkar göra riktigt bra och fina elbilar på många sätt, men prisbilden är ju lite sjuk måste jag säga. Skall de sälja i volymer och konkurrera mot andra tillverkare så tror jag att de måste se över sin prisstrategi.
En i5 Touring går väl på många sätt att jämföra med en Model S. Och en MS kostar ju från
1 181K... I priset för MS ingår dragkrok och ventilerade säten. Men till en i5 Touring kan man ju å andra sidan få blinkersspak, ett fysiskt reglage för val av körriktning och en riktig regnsensor. I tillvalslistan finns ju även saker som riktiga parkeringssensorer, HUD och en dragkrok som man inte behöver krypa på marken för att få på plats. i5 Touring har ju visserligen 'bara' ~81 kWh i batteriet, men priset är ju också rätt mkt lägre... Ovan nämns ju ett kampanjpris på 779K...
Märklig jämförelse, i min värld vill man nå tjänstebilsförarna och då konkurrerar man främst med MY, ID7, Polestar mfl. Skulle säga att inköpsgränsen går runt 6-700 ksek i de flesta företag. Om man inte äger bolaget själv😀.
Om man tittar på motsvarande bensinbilar så är I5 förstås jämförbar med BMW 5-serien.
MY motsvaras väl närmast av Ford Smax,
ID7 motsvaras av Passat.
Polestar 4 motsvaras kanske av en Porsche Macan fast från Volvo??

Jag tycker inte MY eller ID7 är konkurrenter till I5. MY är en annan bilklass och premiumklass, ID7 är en annan premiumklass. Polestar 4 är möjligtvis en konkurrent men det är snarare av en Mercedes EQE kombi och kommande elektriska Audi A6 kombi som I5 konkurrerar med.

Samtidigt finns det förstås köpare som väljer mellan MY och I5 precis som en del köpare väljer mellan Ford Smax och BMW 5-serien men då väljer man inte bara mellan prisklasser utan även bilklasser.
Har kört BMW i4 i ganska många mil och det är en trevlig bil fast lite liten för mina behov och för mig är min MY lika mycket premium som i4:an. Jag gillar Teslans mer avskalade design.

5-serien har alltid varit populär som tjänstebil och det utgår jag ifrån även är målgruppen för i5. Men till det priset kommer man inte sälja speciellt många bilar. Alla traditionella tillverkare måste se sig själva i spegeln för vill man vara relavanta på elbilsmarknaden måste man landa in på rimligare prisnivåer annars kommer andra tillverkara som Tesla och alla kinabilar ta över bilmarknaden. Värt att gå med förlust nu för att inte tappa sina marknadsandelar.
MY RWD Vit 2023
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1283
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: BMW i5 Touring

Inlägg av Verdi_ »

Freez skrev: 29 apr 2024 08:20
Maw skrev: 28 apr 2024 21:13
Freez skrev: 28 apr 2024 18:01
SwedishAdvocate skrev: 28 apr 2024 15:49
martinot skrev: 28 apr 2024 11:35


Ja, BMW verkar göra riktigt bra och fina elbilar på många sätt, men prisbilden är ju lite sjuk måste jag säga. Skall de sälja i volymer och konkurrera mot andra tillverkare så tror jag att de måste se över sin prisstrategi.
En i5 Touring går väl på många sätt att jämföra med en Model S. Och en MS kostar ju från
1 181K... I priset för MS ingår dragkrok och ventilerade säten. Men till en i5 Touring kan man ju å andra sidan få blinkersspak, ett fysiskt reglage för val av körriktning och en riktig regnsensor. I tillvalslistan finns ju även saker som riktiga parkeringssensorer, HUD och en dragkrok som man inte behöver krypa på marken för att få på plats. i5 Touring har ju visserligen 'bara' ~81 kWh i batteriet, men priset är ju också rätt mkt lägre... Ovan nämns ju ett kampanjpris på 779K...
Märklig jämförelse, i min värld vill man nå tjänstebilsförarna och då konkurrerar man främst med MY, ID7, Polestar mfl. Skulle säga att inköpsgränsen går runt 6-700 ksek i de flesta företag. Om man inte äger bolaget själv😀.
Om man tittar på motsvarande bensinbilar så är I5 förstås jämförbar med BMW 5-serien.
MY motsvaras väl närmast av Ford Smax,
ID7 motsvaras av Passat.
Polestar 4 motsvaras kanske av en Porsche Macan fast från Volvo??

Jag tycker inte MY eller ID7 är konkurrenter till I5. MY är en annan bilklass och premiumklass, ID7 är en annan premiumklass. Polestar 4 är möjligtvis en konkurrent men det är snarare av en Mercedes EQE kombi och kommande elektriska Audi A6 kombi som I5 konkurrerar med.

Samtidigt finns det förstås köpare som väljer mellan MY och I5 precis som en del köpare väljer mellan Ford Smax och BMW 5-serien men då väljer man inte bara mellan prisklasser utan även bilklasser.
Har kört BMW i4 i ganska många mil och det är en trevlig bil fast lite liten för mina behov och för mig är min MY lika mycket premium som i4:an. Jag gillar Teslans mer avskalade design.

5-serien har alltid varit populär som tjänstebil och det utgår jag ifrån även är målgruppen för i5. Men till det priset kommer man inte sälja speciellt många bilar. Alla traditionella tillverkare måste se sig själva i spegeln för vill man vara relavanta på elbilsmarknaden måste man landa in på rimligare prisnivåer annars kommer andra tillverkara som Tesla och alla kinabilar ta över bilmarknaden. Värt att gå med förlust nu för att inte tappa sina marknadsandelar.

780 tkr är väl inte anmärkningsvärt mycket när en Kia EV6 kostar från 643 tkr?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14572
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: BMW i5 Touring

Inlägg av taliz »

Verdi_ skrev: 29 apr 2024 08:31
Freez skrev: 29 apr 2024 08:20
Maw skrev: 28 apr 2024 21:13
Freez skrev: 28 apr 2024 18:01
SwedishAdvocate skrev: 28 apr 2024 15:49

En i5 Touring går väl på många sätt att jämföra med en Model S. Och en MS kostar ju från
1 181K... I priset för MS ingår dragkrok och ventilerade säten. Men till en i5 Touring kan man ju å andra sidan få blinkersspak, ett fysiskt reglage för val av körriktning och en riktig regnsensor. I tillvalslistan finns ju även saker som riktiga parkeringssensorer, HUD och en dragkrok som man inte behöver krypa på marken för att få på plats. i5 Touring har ju visserligen 'bara' ~81 kWh i batteriet, men priset är ju också rätt mkt lägre... Ovan nämns ju ett kampanjpris på 779K...
Märklig jämförelse, i min värld vill man nå tjänstebilsförarna och då konkurrerar man främst med MY, ID7, Polestar mfl. Skulle säga att inköpsgränsen går runt 6-700 ksek i de flesta företag. Om man inte äger bolaget själv😀.
Om man tittar på motsvarande bensinbilar så är I5 förstås jämförbar med BMW 5-serien.
MY motsvaras väl närmast av Ford Smax,
ID7 motsvaras av Passat.
Polestar 4 motsvaras kanske av en Porsche Macan fast från Volvo??

Jag tycker inte MY eller ID7 är konkurrenter till I5. MY är en annan bilklass och premiumklass, ID7 är en annan premiumklass. Polestar 4 är möjligtvis en konkurrent men det är snarare av en Mercedes EQE kombi och kommande elektriska Audi A6 kombi som I5 konkurrerar med.

Samtidigt finns det förstås köpare som väljer mellan MY och I5 precis som en del köpare väljer mellan Ford Smax och BMW 5-serien men då väljer man inte bara mellan prisklasser utan även bilklasser.
Har kört BMW i4 i ganska många mil och det är en trevlig bil fast lite liten för mina behov och för mig är min MY lika mycket premium som i4:an. Jag gillar Teslans mer avskalade design.

5-serien har alltid varit populär som tjänstebil och det utgår jag ifrån även är målgruppen för i5. Men till det priset kommer man inte sälja speciellt många bilar. Alla traditionella tillverkare måste se sig själva i spegeln för vill man vara relavanta på elbilsmarknaden måste man landa in på rimligare prisnivåer annars kommer andra tillverkara som Tesla och alla kinabilar ta över bilmarknaden. Värt att gå med förlust nu för att inte tappa sina marknadsandelar.

780 tkr är väl inte anmärkningsvärt mycket när en Kia EV6 kostar från 643 tkr?
EV6 säljer väl inte heller särskilt bra längre?
Ioniq 5 behöver också ner i pris.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1283
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: BMW i5 Touring

Inlägg av Verdi_ »

taliz skrev: 29 apr 2024 08:34
Verdi_ skrev: 29 apr 2024 08:31
Freez skrev: 29 apr 2024 08:20
Maw skrev: 28 apr 2024 21:13
Freez skrev: 28 apr 2024 18:01


Märklig jämförelse, i min värld vill man nå tjänstebilsförarna och då konkurrerar man främst med MY, ID7, Polestar mfl. Skulle säga att inköpsgränsen går runt 6-700 ksek i de flesta företag. Om man inte äger bolaget själv😀.
Om man tittar på motsvarande bensinbilar så är I5 förstås jämförbar med BMW 5-serien.
MY motsvaras väl närmast av Ford Smax,
ID7 motsvaras av Passat.
Polestar 4 motsvaras kanske av en Porsche Macan fast från Volvo??

Jag tycker inte MY eller ID7 är konkurrenter till I5. MY är en annan bilklass och premiumklass, ID7 är en annan premiumklass. Polestar 4 är möjligtvis en konkurrent men det är snarare av en Mercedes EQE kombi och kommande elektriska Audi A6 kombi som I5 konkurrerar med.

Samtidigt finns det förstås köpare som väljer mellan MY och I5 precis som en del köpare väljer mellan Ford Smax och BMW 5-serien men då väljer man inte bara mellan prisklasser utan även bilklasser.
Har kört BMW i4 i ganska många mil och det är en trevlig bil fast lite liten för mina behov och för mig är min MY lika mycket premium som i4:an. Jag gillar Teslans mer avskalade design.

5-serien har alltid varit populär som tjänstebil och det utgår jag ifrån även är målgruppen för i5. Men till det priset kommer man inte sälja speciellt många bilar. Alla traditionella tillverkare måste se sig själva i spegeln för vill man vara relavanta på elbilsmarknaden måste man landa in på rimligare prisnivåer annars kommer andra tillverkara som Tesla och alla kinabilar ta över bilmarknaden. Värt att gå med förlust nu för att inte tappa sina marknadsandelar.

780 tkr är väl inte anmärkningsvärt mycket när en Kia EV6 kostar från 643 tkr?
EV6 säljer väl inte heller särskilt bra längre?
Ioniq 5 behöver också ner i pris.
Ok. En Model Y long range med bakhjulsdrift kostar drygt 600 tkr också.

BMW har väl märkt att den hamnat fel och lagt kampanjen därför. Men det priset är inte så dumt. Verkar vara reggat hos Transportstyrelsen/Skatteverket också så förmånsvärdet springer inte iväg.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14572
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: BMW i5 Touring

Inlägg av taliz »

Verdi_ skrev: 29 apr 2024 08:38
taliz skrev: 29 apr 2024 08:34
Verdi_ skrev: 29 apr 2024 08:31
Freez skrev: 29 apr 2024 08:20
Maw skrev: 28 apr 2024 21:13


Om man tittar på motsvarande bensinbilar så är I5 förstås jämförbar med BMW 5-serien.
MY motsvaras väl närmast av Ford Smax,
ID7 motsvaras av Passat.
Polestar 4 motsvaras kanske av en Porsche Macan fast från Volvo??

Jag tycker inte MY eller ID7 är konkurrenter till I5. MY är en annan bilklass och premiumklass, ID7 är en annan premiumklass. Polestar 4 är möjligtvis en konkurrent men det är snarare av en Mercedes EQE kombi och kommande elektriska Audi A6 kombi som I5 konkurrerar med.

Samtidigt finns det förstås köpare som väljer mellan MY och I5 precis som en del köpare väljer mellan Ford Smax och BMW 5-serien men då väljer man inte bara mellan prisklasser utan även bilklasser.
Har kört BMW i4 i ganska många mil och det är en trevlig bil fast lite liten för mina behov och för mig är min MY lika mycket premium som i4:an. Jag gillar Teslans mer avskalade design.

5-serien har alltid varit populär som tjänstebil och det utgår jag ifrån även är målgruppen för i5. Men till det priset kommer man inte sälja speciellt många bilar. Alla traditionella tillverkare måste se sig själva i spegeln för vill man vara relavanta på elbilsmarknaden måste man landa in på rimligare prisnivåer annars kommer andra tillverkara som Tesla och alla kinabilar ta över bilmarknaden. Värt att gå med förlust nu för att inte tappa sina marknadsandelar.

780 tkr är väl inte anmärkningsvärt mycket när en Kia EV6 kostar från 643 tkr?
EV6 säljer väl inte heller särskilt bra längre?
Ioniq 5 behöver också ner i pris.
Ok. En Model Y long range med bakhjulsdrift kostar drygt 600 tkr också.

BMW har väl märkt att den hamnat fel och lagt kampanjen därför. Men det priset är inte så dumt. Verkar vara reggat hos Transportstyrelsen/Skatteverket också så förmånsvärdet springer inte iväg.
554 kostar Y RWD, dvs närmare 100 laxar lägre.
(Har ju dock gått att köpa för 505 för inte så länge sen).

Bilar överlag har sprungit iväg i pris något helt ofantligt senaste åren, lite likt bostäder.
Det funkar inte längre. Vissa är rent av skrattretande "ur synk" med marknaden, tex BMW.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1283
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: BMW i5 Touring

Inlägg av Verdi_ »

taliz skrev: 29 apr 2024 08:43
Verdi_ skrev: 29 apr 2024 08:38
taliz skrev: 29 apr 2024 08:34
Verdi_ skrev: 29 apr 2024 08:31
Freez skrev: 29 apr 2024 08:20


Har kört BMW i4 i ganska många mil och det är en trevlig bil fast lite liten för mina behov och för mig är min MY lika mycket premium som i4:an. Jag gillar Teslans mer avskalade design.

5-serien har alltid varit populär som tjänstebil och det utgår jag ifrån även är målgruppen för i5. Men till det priset kommer man inte sälja speciellt många bilar. Alla traditionella tillverkare måste se sig själva i spegeln för vill man vara relavanta på elbilsmarknaden måste man landa in på rimligare prisnivåer annars kommer andra tillverkara som Tesla och alla kinabilar ta över bilmarknaden. Värt att gå med förlust nu för att inte tappa sina marknadsandelar.

780 tkr är väl inte anmärkningsvärt mycket när en Kia EV6 kostar från 643 tkr?
EV6 säljer väl inte heller särskilt bra längre?
Ioniq 5 behöver också ner i pris.
Ok. En Model Y long range med bakhjulsdrift kostar drygt 600 tkr också.

BMW har väl märkt att den hamnat fel och lagt kampanjen därför. Men det priset är inte så dumt. Verkar vara reggat hos Transportstyrelsen/Skatteverket också så förmånsvärdet springer inte iväg.
554 kostar Y RWD, dvs närmare 100 laxar lägre.
(Har ju dock gått att köpa för 505 för inte så länge sen).

Bilar överlag har sprungit iväg i pris något helt ofantligt senaste åren, lite likt bostäder.
Det funkar inte längre. Vissa är rent av skrattretande "ur synk" med marknaden, tex BMW.
https://www.tesla.com/sv_se/modely/design#overview

Model Y RWD kostar mycket riktigt 554 700:- men den har bara WLTP på 455 km.

i5 Touring har WLTP på 570 km vilket i princip är likvärdigt med de 600 km WLTP du får av Long Range RWD för 602 170 SEK.

Vad gäller bilpriser så har det med kronans försvagning att göra också. Räknade ut att en ny 530d (tror jag det var) ökat med 13% i Euro räknat men 35-40% i SEK räknat. Tror de senaste 5 åren eller så.

Sverige är en liten marknad. Man säljer nog hellre färre bilar än förlorar pengar på varje såld bil.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14572
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: BMW i5 Touring

Inlägg av taliz »

Verdi_ skrev: 29 apr 2024 09:21
Sverige är en liten marknad. Man säljer nog hellre färre bilar än förlorar pengar på varje såld bil.
Samtidigt lyckas Tesla sänka priserna, fortsatt tjäna pengar, och bli Sveriges mest sålda bil på kuppen.

Det vi ser nu är början på slutet för "de gamla". De ligger heeeelt fel med sitt modellutbud och prissättning.
När det snart svänger igen och de inte kan få sina avgasbilar sålda är de rökta.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare
Inlägg: 371
Blev medlem: 26 jan 2023 14:59

Re: BMW i5 Touring

Inlägg av Freez »

Verdi_ skrev: 29 apr 2024 08:38
taliz skrev: 29 apr 2024 08:34
Verdi_ skrev: 29 apr 2024 08:31
Freez skrev: 29 apr 2024 08:20
Maw skrev: 28 apr 2024 21:13


Om man tittar på motsvarande bensinbilar så är I5 förstås jämförbar med BMW 5-serien.
MY motsvaras väl närmast av Ford Smax,
ID7 motsvaras av Passat.
Polestar 4 motsvaras kanske av en Porsche Macan fast från Volvo??

Jag tycker inte MY eller ID7 är konkurrenter till I5. MY är en annan bilklass och premiumklass, ID7 är en annan premiumklass. Polestar 4 är möjligtvis en konkurrent men det är snarare av en Mercedes EQE kombi och kommande elektriska Audi A6 kombi som I5 konkurrerar med.

Samtidigt finns det förstås köpare som väljer mellan MY och I5 precis som en del köpare väljer mellan Ford Smax och BMW 5-serien men då väljer man inte bara mellan prisklasser utan även bilklasser.
Har kört BMW i4 i ganska många mil och det är en trevlig bil fast lite liten för mina behov och för mig är min MY lika mycket premium som i4:an. Jag gillar Teslans mer avskalade design.

5-serien har alltid varit populär som tjänstebil och det utgår jag ifrån även är målgruppen för i5. Men till det priset kommer man inte sälja speciellt många bilar. Alla traditionella tillverkare måste se sig själva i spegeln för vill man vara relavanta på elbilsmarknaden måste man landa in på rimligare prisnivåer annars kommer andra tillverkara som Tesla och alla kinabilar ta över bilmarknaden. Värt att gå med förlust nu för att inte tappa sina marknadsandelar.

780 tkr är väl inte anmärkningsvärt mycket när en Kia EV6 kostar från 643 tkr?
EV6 säljer väl inte heller särskilt bra längre?
Ioniq 5 behöver också ner i pris.
Ok. En Model Y long range med bakhjulsdrift kostar drygt 600 tkr också.

BMW har väl märkt att den hamnat fel och lagt kampanjen därför. Men det priset är inte så dumt. Verkar vara reggat hos Transportstyrelsen/Skatteverket också så förmånsvärdet springer inte iväg.
Förmånsvärdet ökar med priset och extra utrustningen. En MY LR landar FV på 6200 kr/mån med vinterhjul. En i5 men lite utrustning kommer hamna på minst 2000 kr mer per månad.

De flesta företag har även ett bruttolöneavdrag där man som anställd betalar en del av bilens kostnad och dyra bilar men höga bruttolöneavdrag och förmånsvärden lockar inte speciellt många.
MY RWD Vit 2023
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1283
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: BMW i5 Touring

Inlägg av Verdi_ »

taliz skrev: 29 apr 2024 09:40
Verdi_ skrev: 29 apr 2024 09:21
Sverige är en liten marknad. Man säljer nog hellre färre bilar än förlorar pengar på varje såld bil.
Samtidigt lyckas Tesla sänka priserna, fortsatt tjäna pengar, och bli Sveriges mest sålda bil på kuppen.

Det vi ser nu är början på slutet för "de gamla". De ligger heeeelt fel med sitt modellutbud och prissättning.
När det snart svänger igen och de inte kan få sina avgasbilar sålda är de rökta.
Det finns ju andra marknader med köpstarkare kunder som inte fått se sin valuta devalveras med 25% på kort tid.

På vilket sätt ligger de fel med sitt modellutbud? Om vi nu ska fokusera på BMW så har de ju iX1, iX3, iX, i4, i5, i7... Och snart kommer Neue Klasse. Betydligt mer att välja på än hos Tesla som erbjuder två varianter på samma bil (3/Y) samt extremt dyra S/X.

Mercedes har väl också bra utbud? EQE, EQS, EQE SUV, EQS SUV, EQA, EQB... Audi ligger väl lite efter med bara tre(?) eldrivna modeller, varav en snordyr.

Sen är det ju så att de här tillverkarna inte säljer samma volymer som Volvo, Toyota, VW... Och nu då Tesla.
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1283
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: BMW i5 Touring

Inlägg av Verdi_ »

Freez skrev: 29 apr 2024 09:43
Verdi_ skrev: 29 apr 2024 08:38
taliz skrev: 29 apr 2024 08:34
Verdi_ skrev: 29 apr 2024 08:31
Freez skrev: 29 apr 2024 08:20


Har kört BMW i4 i ganska många mil och det är en trevlig bil fast lite liten för mina behov och för mig är min MY lika mycket premium som i4:an. Jag gillar Teslans mer avskalade design.

5-serien har alltid varit populär som tjänstebil och det utgår jag ifrån även är målgruppen för i5. Men till det priset kommer man inte sälja speciellt många bilar. Alla traditionella tillverkare måste se sig själva i spegeln för vill man vara relavanta på elbilsmarknaden måste man landa in på rimligare prisnivåer annars kommer andra tillverkara som Tesla och alla kinabilar ta över bilmarknaden. Värt att gå med förlust nu för att inte tappa sina marknadsandelar.

780 tkr är väl inte anmärkningsvärt mycket när en Kia EV6 kostar från 643 tkr?
EV6 säljer väl inte heller särskilt bra längre?
Ioniq 5 behöver också ner i pris.
Ok. En Model Y long range med bakhjulsdrift kostar drygt 600 tkr också.

BMW har väl märkt att den hamnat fel och lagt kampanjen därför. Men det priset är inte så dumt. Verkar vara reggat hos Transportstyrelsen/Skatteverket också så förmånsvärdet springer inte iväg.
Förmånsvärdet ökar med priset och extra utrustningen. En MY LR landar FV på 6200 kr/mån med vinterhjul. En i5 men lite utrustning kommer hamna på minst 2000 kr mer per månad.

De flesta företag har även ett bruttolöneavdrag där man som anställd betalar en del av bilens kostnad och dyra bilar men höga bruttolöneavdrag och förmånsvärden lockar inte speciellt många.
Folk har i alla tider valt annat än det absolut billigaste. Ford Mondeo kombi var ju rymlig och billig jämfört med en 5-serie kombi på sin tid. Men den var även plastig, bullrig osv. Precis samma som nu alltså.
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare
Inlägg: 371
Blev medlem: 26 jan 2023 14:59

Re: BMW i5 Touring

Inlägg av Freez »

Verdi_ skrev: 29 apr 2024 09:54
Freez skrev: 29 apr 2024 09:43
Verdi_ skrev: 29 apr 2024 08:38
taliz skrev: 29 apr 2024 08:34
Verdi_ skrev: 29 apr 2024 08:31



780 tkr är väl inte anmärkningsvärt mycket när en Kia EV6 kostar från 643 tkr?
EV6 säljer väl inte heller särskilt bra längre?
Ioniq 5 behöver också ner i pris.
Ok. En Model Y long range med bakhjulsdrift kostar drygt 600 tkr också.

BMW har väl märkt att den hamnat fel och lagt kampanjen därför. Men det priset är inte så dumt. Verkar vara reggat hos Transportstyrelsen/Skatteverket också så förmånsvärdet springer inte iväg.
Förmånsvärdet ökar med priset och extra utrustningen. En MY LR landar FV på 6200 kr/mån med vinterhjul. En i5 men lite utrustning kommer hamna på minst 2000 kr mer per månad.

De flesta företag har även ett bruttolöneavdrag där man som anställd betalar en del av bilens kostnad och dyra bilar men höga bruttolöneavdrag och förmånsvärden lockar inte speciellt många.
Folk har i alla tider valt annat än det absolut billigaste. Ford Mondeo kombi var ju rymlig och billig jämfört med en 5-serie kombi på sin tid. Men den var även plastig, bullrig osv. Precis samma som nu alltså.
2020 till 2022 sålde BMW ca 3000 st BMW 5-serie per år och det är den volymen så klart BMW på sikt vill plocka med nya i5. Jag tror det blir svårt om bilen ligger fel i pris. Men men det lär man väl upptäcka så småning om.
MY RWD Vit 2023
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1283
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: BMW i5 Touring

Inlägg av Verdi_ »

Freez skrev: 29 apr 2024 11:07
Verdi_ skrev: 29 apr 2024 09:54
Freez skrev: 29 apr 2024 09:43
Verdi_ skrev: 29 apr 2024 08:38
taliz skrev: 29 apr 2024 08:34


EV6 säljer väl inte heller särskilt bra längre?
Ioniq 5 behöver också ner i pris.
Ok. En Model Y long range med bakhjulsdrift kostar drygt 600 tkr också.

BMW har väl märkt att den hamnat fel och lagt kampanjen därför. Men det priset är inte så dumt. Verkar vara reggat hos Transportstyrelsen/Skatteverket också så förmånsvärdet springer inte iväg.
Förmånsvärdet ökar med priset och extra utrustningen. En MY LR landar FV på 6200 kr/mån med vinterhjul. En i5 men lite utrustning kommer hamna på minst 2000 kr mer per månad.

De flesta företag har även ett bruttolöneavdrag där man som anställd betalar en del av bilens kostnad och dyra bilar men höga bruttolöneavdrag och förmånsvärden lockar inte speciellt många.
Folk har i alla tider valt annat än det absolut billigaste. Ford Mondeo kombi var ju rymlig och billig jämfört med en 5-serie kombi på sin tid. Men den var även plastig, bullrig osv. Precis samma som nu alltså.
2020 till 2022 sålde BMW ca 3000 st BMW 5-serie per år och det är den volymen så klart BMW på sikt vill plocka med nya i5. Jag tror det blir svårt om bilen ligger fel i pris. Men men det lär man väl upptäcka så småning om.
Fast nu kostar en vanlig 520d över 600 tkr. Vi får väl acceptera att Sverige blir ett fattigare och fattigare land. Vår köpkraft kommer nog aldrig bli som den varit.
lawe
Inlägg: 253
Blev medlem: 16 jan 2020 20:35

Re: BMW i5 Touring

Inlägg av lawe »

Verdi_ skrev: 29 apr 2024 11:22
Freez skrev: 29 apr 2024 11:07
Verdi_ skrev: 29 apr 2024 09:54
Freez skrev: 29 apr 2024 09:43
Verdi_ skrev: 29 apr 2024 08:38


Ok. En Model Y long range med bakhjulsdrift kostar drygt 600 tkr också.

BMW har väl märkt att den hamnat fel och lagt kampanjen därför. Men det priset är inte så dumt. Verkar vara reggat hos Transportstyrelsen/Skatteverket också så förmånsvärdet springer inte iväg.
Förmånsvärdet ökar med priset och extra utrustningen. En MY LR landar FV på 6200 kr/mån med vinterhjul. En i5 men lite utrustning kommer hamna på minst 2000 kr mer per månad.

De flesta företag har även ett bruttolöneavdrag där man som anställd betalar en del av bilens kostnad och dyra bilar men höga bruttolöneavdrag och förmånsvärden lockar inte speciellt många.
Folk har i alla tider valt annat än det absolut billigaste. Ford Mondeo kombi var ju rymlig och billig jämfört med en 5-serie kombi på sin tid. Men den var även plastig, bullrig osv. Precis samma som nu alltså.
2020 till 2022 sålde BMW ca 3000 st BMW 5-serie per år och det är den volymen så klart BMW på sikt vill plocka med nya i5. Jag tror det blir svårt om bilen ligger fel i pris. Men men det lär man väl upptäcka så småning om.
Fast nu kostar en vanlig 520d över 600 tkr. Vi får väl acceptera att Sverige blir ett fattigare och fattigare land. Vår köpkraft kommer nog aldrig bli som den varit.
Inte så länge vi håller fast vid kronan...
macky
Inlägg: 942
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: BMW i5 Touring

Inlägg av macky »

lawe skrev: 29 apr 2024 12:28
Verdi_ skrev: 29 apr 2024 11:22
Freez skrev: 29 apr 2024 11:07
Verdi_ skrev: 29 apr 2024 09:54
Freez skrev: 29 apr 2024 09:43


Förmånsvärdet ökar med priset och extra utrustningen. En MY LR landar FV på 6200 kr/mån med vinterhjul. En i5 men lite utrustning kommer hamna på minst 2000 kr mer per månad.

De flesta företag har även ett bruttolöneavdrag där man som anställd betalar en del av bilens kostnad och dyra bilar men höga bruttolöneavdrag och förmånsvärden lockar inte speciellt många.
Folk har i alla tider valt annat än det absolut billigaste. Ford Mondeo kombi var ju rymlig och billig jämfört med en 5-serie kombi på sin tid. Men den var även plastig, bullrig osv. Precis samma som nu alltså.
2020 till 2022 sålde BMW ca 3000 st BMW 5-serie per år och det är den volymen så klart BMW på sikt vill plocka med nya i5. Jag tror det blir svårt om bilen ligger fel i pris. Men men det lär man väl upptäcka så småning om.
Fast nu kostar en vanlig 520d över 600 tkr. Vi får väl acceptera att Sverige blir ett fattigare och fattigare land. Vår köpkraft kommer nog aldrig bli som den varit.
Inte så länge vi håller fast vid kronan...
Kan ju vara så att vår köpkraft överlag inte räcker till för Macan EV, Audi Q6 e-tron och i5 längre. Finns ju billigare modeller att välja på. Rent krasst tror jag att folk i Sverige upplevt sig som mycket "rikare" än vad de egentligen varit de senaste decenniet pga konstlat låga räntor och stigande priser på en konsumtionstillgång som alla behöver (bostäder). Den lånebubblan i kombination med att alla envisas med att ta ränterisken i egen resultaträkning gör att det just nu inte finns så mycket att handla för. Lägg på svag krona så blir det ännu värre. Tror inte att premiumtillverkarna kommer slakta priserna bara för Sveriges skull, däremot kommer det säkert snikvarianter av de dyrare modellerna anpassade för oss i Sverige för att rädda försäljningen ngt.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14572
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: BMW i5 Touring

Inlägg av taliz »

Verdi_ skrev: 29 apr 2024 11:22
Freez skrev: 29 apr 2024 11:07
Verdi_ skrev: 29 apr 2024 09:54
Freez skrev: 29 apr 2024 09:43
Verdi_ skrev: 29 apr 2024 08:38


Ok. En Model Y long range med bakhjulsdrift kostar drygt 600 tkr också.

BMW har väl märkt att den hamnat fel och lagt kampanjen därför. Men det priset är inte så dumt. Verkar vara reggat hos Transportstyrelsen/Skatteverket också så förmånsvärdet springer inte iväg.
Förmånsvärdet ökar med priset och extra utrustningen. En MY LR landar FV på 6200 kr/mån med vinterhjul. En i5 men lite utrustning kommer hamna på minst 2000 kr mer per månad.

De flesta företag har även ett bruttolöneavdrag där man som anställd betalar en del av bilens kostnad och dyra bilar men höga bruttolöneavdrag och förmånsvärden lockar inte speciellt många.
Folk har i alla tider valt annat än det absolut billigaste. Ford Mondeo kombi var ju rymlig och billig jämfört med en 5-serie kombi på sin tid. Men den var även plastig, bullrig osv. Precis samma som nu alltså.
2020 till 2022 sålde BMW ca 3000 st BMW 5-serie per år och det är den volymen så klart BMW på sikt vill plocka med nya i5. Jag tror det blir svårt om bilen ligger fel i pris. Men men det lär man väl upptäcka så småning om.
Fast nu kostar en vanlig 520d över 600 tkr. Vi får väl acceptera att Sverige blir ett fattigare och fattigare land. Vår köpkraft kommer nog aldrig bli som den varit.
Tror inte jag sett någon ny 5-serie på vägarna. Den har blivit för stor och för dyr även för sin primära kundgrupp. 3 och 4-serien har tagit över där.

Men det är ju så det brukar bli. Varje ny generation blir större och dyrare, så att vanemänniskorna som alltid köper samma modell ska betala mer.
Sen introducerar man nya mindre modeller allt eftersom befintliga blivit för stora/dyra.
Tex BMW 1 och 2-serien fanns överhuvudtaget inte för 20 år sen. Då var istället 3-serien knappt så stor som de är nu, samt 5-serien i storlek av dagens 3-serie...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1283
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: BMW i5 Touring

Inlägg av Verdi_ »

taliz skrev: 29 apr 2024 17:46
Verdi_ skrev: 29 apr 2024 11:22
Freez skrev: 29 apr 2024 11:07
Verdi_ skrev: 29 apr 2024 09:54
Freez skrev: 29 apr 2024 09:43


Förmånsvärdet ökar med priset och extra utrustningen. En MY LR landar FV på 6200 kr/mån med vinterhjul. En i5 men lite utrustning kommer hamna på minst 2000 kr mer per månad.

De flesta företag har även ett bruttolöneavdrag där man som anställd betalar en del av bilens kostnad och dyra bilar men höga bruttolöneavdrag och förmånsvärden lockar inte speciellt många.
Folk har i alla tider valt annat än det absolut billigaste. Ford Mondeo kombi var ju rymlig och billig jämfört med en 5-serie kombi på sin tid. Men den var även plastig, bullrig osv. Precis samma som nu alltså.
2020 till 2022 sålde BMW ca 3000 st BMW 5-serie per år och det är den volymen så klart BMW på sikt vill plocka med nya i5. Jag tror det blir svårt om bilen ligger fel i pris. Men men det lär man väl upptäcka så småning om.
Fast nu kostar en vanlig 520d över 600 tkr. Vi får väl acceptera att Sverige blir ett fattigare och fattigare land. Vår köpkraft kommer nog aldrig bli som den varit.
Tror inte jag sett någon ny 5-serie på vägarna. Den har blivit för stor och för dyr även för sin primära kundgrupp. 3 och 4-serien har tagit över där.

Men det är ju så det brukar bli. Varje ny generation blir större och dyrare, så att vanemänniskorna som alltid köper samma modell ska betala mer.
Sen introducerar man nya mindre modeller allt eftersom befintliga blivit för stora/dyra.
Tex BMW 1 och 2-serien fanns överhuvudtaget inte för 20 år sen. Då var istället 3-serien knappt så stor som de är nu, samt 5-serien i storlek av dagens 3-serie...
Många som körde 5-serie kör nu elbil. Tjänstebilsförare.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14572
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: BMW i5 Touring

Inlägg av taliz »

Verdi_ skrev: 29 apr 2024 18:04
taliz skrev: 29 apr 2024 17:46
Verdi_ skrev: 29 apr 2024 11:22
Freez skrev: 29 apr 2024 11:07
Verdi_ skrev: 29 apr 2024 09:54


Folk har i alla tider valt annat än det absolut billigaste. Ford Mondeo kombi var ju rymlig och billig jämfört med en 5-serie kombi på sin tid. Men den var även plastig, bullrig osv. Precis samma som nu alltså.
2020 till 2022 sålde BMW ca 3000 st BMW 5-serie per år och det är den volymen så klart BMW på sikt vill plocka med nya i5. Jag tror det blir svårt om bilen ligger fel i pris. Men men det lär man väl upptäcka så småning om.
Fast nu kostar en vanlig 520d över 600 tkr. Vi får väl acceptera att Sverige blir ett fattigare och fattigare land. Vår köpkraft kommer nog aldrig bli som den varit.
Tror inte jag sett någon ny 5-serie på vägarna. Den har blivit för stor och för dyr även för sin primära kundgrupp. 3 och 4-serien har tagit över där.

Men det är ju så det brukar bli. Varje ny generation blir större och dyrare, så att vanemänniskorna som alltid köper samma modell ska betala mer.
Sen introducerar man nya mindre modeller allt eftersom befintliga blivit för stora/dyra.
Tex BMW 1 och 2-serien fanns överhuvudtaget inte för 20 år sen. Då var istället 3-serien knappt så stor som de är nu, samt 5-serien i storlek av dagens 3-serie...
Många som körde 5-serie kör nu elbil. Tjänstebilsförare.
Ja, många av dem kör numera Tesla. Du är väl en av dem. :D
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare
Inlägg: 371
Blev medlem: 26 jan 2023 14:59

Re: BMW i5 Touring

Inlägg av Freez »

Lanseringserbjudandet i detalj:

https://www.bmw.se/sv/avdelning/uppt%C3 ... ch-edition

4WD 1,2 msek 🤔
MY RWD Vit 2023
SwedishAdvocate
Inlägg: 5583
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: BMW i5 Touring

Inlägg av SwedishAdvocate »

Freez skrev: 30 apr 2024 22:48
Lanseringserbjudandet i detalj:

https://www.bmw.se/sv/avdelning/uppt%C3 ... ch-edition

4WD 1,2 msek 🤔
Som jag förstår det, så är ju det priset för i5 M60 xDrive Touring. Priset är på kommande i5 eDrive 40 xDrive har väl inte presenterats än. Ovan i tråden så nämns ett påslag på ~45K för det – så kanske runt 42K efter rabatt?...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare
Inlägg: 371
Blev medlem: 26 jan 2023 14:59

Re: BMW i5 Touring

Inlägg av Freez »

SwedishAdvocate skrev: 30 apr 2024 23:07
Freez skrev: 30 apr 2024 22:48
Lanseringserbjudandet i detalj:

https://www.bmw.se/sv/avdelning/uppt%C3 ... ch-edition

4WD 1,2 msek 🤔
Som jag förstår det, så är ju det priset för i5 M60 xDrive Touring. Priset är på kommande i5 eDrive 40 xDrive har väl inte presenterats än. Ovan i tråden så nämns ett påslag på ~45K för det – så kanske runt 42K efter rabatt?...
Låter rimligt. Ser att sedanen med xDrive 40 kostar 860 ksek i grundutförandet.
MY RWD Vit 2023
current
Inlägg: 214
Blev medlem: 26 sep 2019 22:22

Re: BMW i5 Touring

Inlägg av current »

Sjukt bra deal på i5 touring nu. Tror dom kommer sälja en del!

Man får M Sport Active Launch Edition /M Sport Business Launch Edition på köpet plus extra rabatt från BMW centralt . Det innehåller bland annat HUD, 4 zon klimat, dragkrok, Mpaket med svart innertak, keyless. Bilen är ju som komplett med detta. Man betalar då cirka 830k för bilen inkl alla utrustning istället för 875k... Så 45 tkr rabatt centralt plus extra utrustning på köpet värde 60-80k.

Förutom detta brukar ju återförsäljarna när BMW kör kampanj har kvar sina normla marginaler så kanske man kan få runt 7% på kampanjpriset = 770k det vill säga helt rätt pris för bilen.

Jag var skeptiskt tidigare då skillnaden mellan dieseln och elversionen var 200k men med detta erbjudande har el-versionen blivit mer intressant om man står och funderar på vilken drivlina man ska köra på.
Id Buzz 2023 - Arbetsbil
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
Toyota Yaris GR 2023 - Banbil

Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1283
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: BMW i5 Touring

Inlägg av Verdi_ »

current skrev: 01 maj 2024 09:29
Sjukt bra deal på i5 touring nu. Tror dom kommer sälja en del!

Man får M Sport Active Launch Edition /M Sport Business Launch Edition på köpet plus extra rabatt från BMW centralt . Det innehåller bland annat HUD, 4 zon klimat, dragkrok, Mpaket med svart innertak, keyless. Bilen är ju som komplett med detta. Man betalar då cirka 830k för bilen inkl alla utrustning istället för 875k... Så 45 tkr rabatt centralt plus extra utrustning på köpet värde 60-80k.

Förutom detta brukar ju återförsäljarna när BMW kör kampanj har kvar sina normla marginaler så kanske man kan få runt 7% på kampanjpriset = 770k det vill säga helt rätt pris för bilen.

Jag var skeptiskt tidigare då skillnaden mellan dieseln och elversionen var 200k men med detta erbjudande har el-versionen blivit mer intressant om man står och funderar på vilken drivlina man ska köra på.

Var det inte 780 tkr för detta hos Bilia? Eller är det med mindre utrustning?
Screenshot_2024-05-01-10-08-58-30_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4197
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: BMW i5 Touring

Inlägg av nek0 »

Verdi_ skrev: 29 apr 2024 11:22
Freez skrev: 29 apr 2024 11:07
Verdi_ skrev: 29 apr 2024 09:54
Freez skrev: 29 apr 2024 09:43
Verdi_ skrev: 29 apr 2024 08:38


Ok. En Model Y long range med bakhjulsdrift kostar drygt 600 tkr också.

BMW har väl märkt att den hamnat fel och lagt kampanjen därför. Men det priset är inte så dumt. Verkar vara reggat hos Transportstyrelsen/Skatteverket också så förmånsvärdet springer inte iväg.
Förmånsvärdet ökar med priset och extra utrustningen. En MY LR landar FV på 6200 kr/mån med vinterhjul. En i5 men lite utrustning kommer hamna på minst 2000 kr mer per månad.

De flesta företag har även ett bruttolöneavdrag där man som anställd betalar en del av bilens kostnad och dyra bilar men höga bruttolöneavdrag och förmånsvärden lockar inte speciellt många.
Folk har i alla tider valt annat än det absolut billigaste. Ford Mondeo kombi var ju rymlig och billig jämfört med en 5-serie kombi på sin tid. Men den var även plastig, bullrig osv. Precis samma som nu alltså.
2020 till 2022 sålde BMW ca 3000 st BMW 5-serie per år och det är den volymen så klart BMW på sikt vill plocka med nya i5. Jag tror det blir svårt om bilen ligger fel i pris. Men men det lär man väl upptäcka så småning om.
Fast nu kostar en vanlig 520d över 600 tkr. Vi får väl acceptera att Sverige blir ett fattigare och fattigare land. Vår köpkraft kommer nog aldrig bli som den varit.
Sverige blir inte fattigare, det handlar om girigheten.
En Seat som jag har kostar idag 472700 och jag betalade min 312000 för 3 år sedan.
Tesla M3 gick när i pris under samma tid.
Skitsnack om inflationen och kronan är bara skitsnack.
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1283
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: BMW i5 Touring

Inlägg av Verdi_ »

nek0 skrev: 01 maj 2024 10:12
Verdi_ skrev: 29 apr 2024 11:22
Freez skrev: 29 apr 2024 11:07
Verdi_ skrev: 29 apr 2024 09:54
Freez skrev: 29 apr 2024 09:43


Förmånsvärdet ökar med priset och extra utrustningen. En MY LR landar FV på 6200 kr/mån med vinterhjul. En i5 men lite utrustning kommer hamna på minst 2000 kr mer per månad.

De flesta företag har även ett bruttolöneavdrag där man som anställd betalar en del av bilens kostnad och dyra bilar men höga bruttolöneavdrag och förmånsvärden lockar inte speciellt många.
Folk har i alla tider valt annat än det absolut billigaste. Ford Mondeo kombi var ju rymlig och billig jämfört med en 5-serie kombi på sin tid. Men den var även plastig, bullrig osv. Precis samma som nu alltså.
2020 till 2022 sålde BMW ca 3000 st BMW 5-serie per år och det är den volymen så klart BMW på sikt vill plocka med nya i5. Jag tror det blir svårt om bilen ligger fel i pris. Men men det lär man väl upptäcka så småning om.
Fast nu kostar en vanlig 520d över 600 tkr. Vi får väl acceptera att Sverige blir ett fattigare och fattigare land. Vår köpkraft kommer nog aldrig bli som den varit.
Sverige blir inte fattigare, det handlar om girigheten.
En Seat som jag har kostar idag 472700 och jag betalade min 312000 för 3 år sedan.
Tesla M3 gick när i pris under samma tid.
Skitsnack om inflationen och kronan är bara skitsnack.

Mmmm...
Screenshot_2024-05-01-10-18-19-56_680d03679600f7af0b4c700c6b270fe7.jpg
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4197
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: BMW i5 Touring

Inlägg av nek0 »

Verdi_ skrev: 01 maj 2024 10:17
nek0 skrev: 01 maj 2024 10:12
Verdi_ skrev: 29 apr 2024 11:22
Freez skrev: 29 apr 2024 11:07
Verdi_ skrev: 29 apr 2024 09:54


Folk har i alla tider valt annat än det absolut billigaste. Ford Mondeo kombi var ju rymlig och billig jämfört med en 5-serie kombi på sin tid. Men den var även plastig, bullrig osv. Precis samma som nu alltså.
2020 till 2022 sålde BMW ca 3000 st BMW 5-serie per år och det är den volymen så klart BMW på sikt vill plocka med nya i5. Jag tror det blir svårt om bilen ligger fel i pris. Men men det lär man väl upptäcka så småning om.
Fast nu kostar en vanlig 520d över 600 tkr. Vi får väl acceptera att Sverige blir ett fattigare och fattigare land. Vår köpkraft kommer nog aldrig bli som den varit.
Sverige blir inte fattigare, det handlar om girigheten.
En Seat som jag har kostar idag 472700 och jag betalade min 312000 för 3 år sedan.
Tesla M3 gick när i pris under samma tid.
Skitsnack om inflationen och kronan är bara skitsnack.

Mmmm...
Och ändå är en M3 billigare idag än för 3 år sedan. Hur?
Skriv svar