Min fråga till partierna:
Vi undrar hur ni har röstat i frågor som gäller elbilar i EU-parlamentet. Om ni kan skicka en kort redovisning med källhänvisning (
https://www.europarl.europa.eu/) vore det jättebra. Därefter kan det tänkas att vi kontaktar fler i vårt elbilsnätverk och media för att sprida denna information.
Ni kan ta med hur ni jobbat för att utöka (eller minska) laddinfrastruktur i EU, lagar för att ge individen rätt till en egen laddplats vid sitt boende exempelvis. Gröna batterier, batterifabriker. CO2 krav för nya bilar, nollutsläppszoner med mera. Grön el kan ni ta med som parantes eller annat som ni tycker är relevant för elbilister.
Vi kommer att granska detta och jämföra med svar som vi har fått från andra svenska partier.
Svaren i turordning som de svarade.
Miljöpartiet:
CO2 krav för nya bilar (skynda på utveckling av elbilar)
● Moderaterna, KD och Sverigedemokraterna röstade för att inte ha ett datum när alla nya bilar måste vara nollutsläppsbilar. (ÄF 75 = 126)
● SD röstade för ett lägre 2035 mål (ÄF 110S)
● Centern, Moderaterna, KD och SD röstade emot ett ytterligare delmål 2027 (ÄF 83PC)
● SD röstade emot förslaget i helhet
● Röstprotokoll:
○ Parlamentsposition (även ändringsförslag):
https://www.europarl.europa.eu/doceo/do ... RCV_EN.pdf
○ Trilogutfall:
https://www.europarl.europa.eu/doceo/do ... RCV_EN.pdf
AFIR (bl.a. krav på laddstolpar)
● SD röstade emot lagstiftningen i sin helhet, Malin Björk (Vänsterpartiet) nollade parlamentspositionen.
● Röstprotokoll:
○ Trilogutfall:
https://www.europarl.europa.eu/doceo/do ... RCV_EN.pdf
○ Parlamentsposition:
https://www.europarl.europa.eu/doceo/do ... RCV_EN.pdf
Energiprestanda för byggnader - installation av laddstationer i byggnader
● M, KD och SD röstade för att ta bort kommissionens text om att medlemsstater bör ta bort hinder för att få installera privata laddstationer hemma eller i kontorsbyggnader, särskilt hinder i form av att behöva hyresvärd eller delägares godkännande. De röstade istället för ett förslag som tydliggjorde att få sådant godkännande fortsatt är ett måste för att installera laddstationer. Centern nollade. (ÄF 65/2).
● Röstprotokoll:
○ Parlamentsposition (inkl. äf 65/2):
https://www.europarl.europa.eu/doceo/do ... RCV_EN.pdf
Vänsterpartiets svar:
Vänsterpartiet – med partiets EU-parlamentariker Malin Björk – har röstat elbilspositivt i samtliga omröstningar som varit uppe i EU-parlamentets plenum och i dess miljöutskott (med undantag för plenumomröstning nr 2, efter den institutionella överenskommelsen med Rådet, om utfasningen av bilar med förbränningsmotor i februari 2023, eftersom Malin av privata skäl var förhindrad att delta i detta plenum, och därför inte röstade alls då).
Vi har stött de mest långtgående ändringsförslagen när det gäller att fasa ut förbränningsmotorn och inrätta en omfattande laddinfrastruktur (och även stött de något mer urvattnade slutförslag som hamnat i slutplenumomröstningarna, eftersom det på de här punkterna är bättre med en försiktig framåtrörelse än ingen framåtrörelse alls, trots att omställningen skulle behöva gå fortare).
Socialdemokraternas svar:
I förslaget om reglering av infrastruktur för alternativa bränslen (AFIR) röstade vi för följande förslag:
· Att ha minst 1 elektrisk laddningsstation på huvudvägarna i Sverige (längs den skandinaviska korridoren) som ska vara utplacerad 2025 och med en ökad effektkapacitet på 400 kW. Och 1 var 90:e kilometer för mer sparsamt befolkade områden (med vägar med mindre än 3000 bilar per dag).
· Förbättrade och stärkta bestämmelser om laddningsinfrastruktur för fordon, vilket möjliggör en snabbare och geografiskt omfattande utbyggnad, med ytterligare konsumentskyddsåtgärder för prissättning och betalningsvariabler.
· Laddstationer ska placeras ut i tillräcklig utsträckning i bostadsområden där fordon vanligtvis parkeras under längre perioder.
· Laddning måste alltid vara möjlig vid alla allmänt tillgängliga laddningsstationer och bestämmelserna om kortbetalning stärks (viktigt inslag för att förbättra användarvänligheten för laddningsinfrastruktur och för att säkerställa tillgång för alla konsumentgrupper). Operatörerna kommer att vara skyldiga att tillhandahålla en kortbetalningslösning för laddning vid laddare med en uteffekt på 50 kW eller mer (”=fast chargers”). Detta krav omfattar alla nya laddningsstationer som installeras från och med det datum då AFIR börjar tillämpas och från och med 2027.
· Laddningsstationer ska vara tillgängliga för alla användare, oavsett bilmärke;
· Europeiska kommissionen ska senast 2024 genomföra en rapport om teknik- och marknadsberedskap och bedöma möjligheterna att ytterligare stärka målen för infrastruktur för laddning och tankning av vätgas i den allmänna översynen av förordningen 2026.
Vi har också gett stöd till följande förslag i en omröstning om EPBD (Energiprestanda i byggnader):
Kraven på laddinfrastruktur skärps med bl.a. krav på en laddstolpe för var femte parkeringsplats och förberedande kabeldragning för laddstolpar för minst 50% av parkeringsplatserna för nya lokalbyggnader och sådana som genomgår större renovering.
För nya och renoverade kontorsbyggnader ska laddstolpar installeras på varannan parkeringsplats. Kraven utökas fr.o.m. 2027. För nya bostadsbyggnader och sådana som genomgår större renovering gäller förberedande kabeldragning för laddstolpar för minst 50% av parkeringsplatserna.
Medlemsstaterna ska även säkerställa enkla och strömlinjeformade processer för installation av laddinfrastruktur, exempelvis när det gäller tillstånd från
myndigheter. ”Rätten att ladda” stärks, en boende ska endast kunna nekas installation av laddstolpe vid en gemensamhetsparkering om det finns särskilda och legitima skäl för det.
Jag återkommer när/om fler partier svarar.