12V uttag bagage

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare
Inlägg: 1103
Blev medlem: 24 jan 2022 16:12

Re: 12V uttag bagage

Inlägg av Airlift »

Syntax skrev: 28 apr 2024 21:20
. Men det var ju inte det vi skulle diskutera här utan hur f-n man kan sälja en bil utan 12V uttag i bagageutrymmet.
En vettig bilinstallationsfirma löser det åt dig, om du inte vill riva i inredningen själv.
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
Användarvisningsbild
Syntax
Teslaägare
Inlägg: 53
Blev medlem: 09 maj 2022 12:57

Re: 12V uttag bagage

Inlägg av Syntax »

Jag har redan köpt en förlängningskabel som får ligga löst genom kupén som en pinsam tattarlösning vid behov... Så förhoppningsvis är det löst för min del.
Model 3 2024 Long Range, Stealth Grey, 19" Nova
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1081
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: 12V uttag bagage

Inlägg av holden »

Syntax skrev: 28 apr 2024 21:20
holden skrev: 27 apr 2024 10:15
12V uttag i bakluckan är ju en bra grej, men Teslas hela filosofi går ut på att ta bort precis allt som inte är absolut nödvändigt för att spara kostnader. Därav är Tesla inte premium, priset reflekterar batteriteknik, mjukvara och drivlina i absolut framkant men resten av bilen är budget.
Dubbelglas, läderklädsel, elektrisk baklucka, trådlös mobilladdning, ventilerade säten, alacantara-liknande dörrsidor, ramlösa dörrar, glastak, musikanläggning med många högtalare och subwoofer m.m. är långt ifrån absolut nödvändigt så det resonemanget faller fullständigt. Men det var ju inte det vi skulle diskutera här utan hur f-n man kan sälja en bil utan 12V uttag i bagageutrymmet. Men det är i och för sig ungefär lika k-rkat som att man inte kan få tonade rutor från fabrik. Hur som helst har jag ju valt denna bilen för att den totalt sett ändå var den bästa kompromissen, men man kan ju ändå få undra hur f-n de tänker...
Tesla har sannolikt gjort omfattande marknadsundersökningar om vad folk prioriterar/ogillat med tidigare generationer av bilen och 12V i bakluckan träffade nog ingen sweetspot avseende ROI.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
Syntax
Teslaägare
Inlägg: 53
Blev medlem: 09 maj 2022 12:57

Re: 12V uttag bagage

Inlägg av Syntax »

Alternativt så är det helt enkelt ett k-rkat val... Ofta kan det vara så enkelt.
Model 3 2024 Long Range, Stealth Grey, 19" Nova
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1081
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: 12V uttag bagage

Inlägg av holden »

Syntax skrev: 28 apr 2024 21:44
Alternativt så är det helt enkelt ett k-rkat val... Ofta kan det vara så enkelt.
Eller ett helt medvetet val, vilket jag håller för troligt.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1597
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: 12V uttag bagage

Inlägg av renes »

holden skrev: 28 apr 2024 21:38
Syntax skrev: 28 apr 2024 21:20
holden skrev: 27 apr 2024 10:15
12V uttag i bakluckan är ju en bra grej, men Teslas hela filosofi går ut på att ta bort precis allt som inte är absolut nödvändigt för att spara kostnader. Därav är Tesla inte premium, priset reflekterar batteriteknik, mjukvara och drivlina i absolut framkant men resten av bilen är budget.
Dubbelglas, läderklädsel, elektrisk baklucka, trådlös mobilladdning, ventilerade säten, alacantara-liknande dörrsidor, ramlösa dörrar, glastak, musikanläggning med många högtalare och subwoofer m.m. är långt ifrån absolut nödvändigt så det resonemanget faller fullständigt. Men det var ju inte det vi skulle diskutera här utan hur f-n man kan sälja en bil utan 12V uttag i bagageutrymmet. Men det är i och för sig ungefär lika k-rkat som att man inte kan få tonade rutor från fabrik. Hur som helst har jag ju valt denna bilen för att den totalt sett ändå var den bästa kompromissen, men man kan ju ändå få undra hur f-n de tänker...
Tesla har sannolikt gjort omfattande marknadsundersökningar om vad folk prioriterar/ogillat med tidigare generationer av bilen och 12V i bakluckan träffade nog ingen sweetspot avseende ROI.
Jag påminner mig starkt att de (eller Elon, kanske) uttalade sig för något år sedan om att 12V i bagageutrymmet användes endast av någon enstaka procent av köparna, så man bestämde sig för att ta bort den optionen. Vilken modell det gällde och vilket år har jag helt glömt, tyvärr. Inte har jag någon länk heller.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Skriv svar