Varför fortsätta åka Tesla?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Syntax
Teslaägare
Inlägg: 53
Blev medlem: 09 maj 2022 12:57

Re: Varför fortsätta åka Tesla?

Inlägg av Syntax »

Hade jag ofta kört långt och mycket hade jag valt VW ID.7. Mycket skön komfortbil som äter motorväg, landsväg etc. Lite för stor i stadstrafik för min smak, men vilken härlig kupé att trivas i!
Model 3 2024 Long Range, Stealth Grey, 19" Nova
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare
Inlägg: 984
Blev medlem: 20 jul 2015 18:04
Ort: Saltsjö-Boo

Re: Varför fortsätta åka Tesla?

Inlägg av Toja »

Syntax skrev:
Hade jag ofta kört långt och mycket hade jag valt VW ID.7. Mycket skön komfortbil som äter motorväg, landsväg etc. Lite för stor i stadstrafik för min smak, men vilken härlig kupé att trivas i!
Men usel programvara
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
Syntax
Teslaägare
Inlägg: 53
Blev medlem: 09 maj 2022 12:57

Re: Varför fortsätta åka Tesla?

Inlägg av Syntax »

Det håller jag inte alls med om, usel är en brutal överdrift. Frågan är om du ens kört bilen. Fungerar bra, anser jag. Med Apple CarPlay fungerar flera funktioner långt bättre än i Tesla. Andra funktioner ligger något efter Tesla men totalt sett en välfungerande miljö.
Model 3 2024 Long Range, Stealth Grey, 19" Nova
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare
Inlägg: 370
Blev medlem: 18 feb 2020 10:47

Re: Varför fortsätta åka Tesla?

Inlägg av d3marcus »

ID.7 är dock en riktigt ful bil, i klass med alla Teslor förutom MS. Känns som de lagt på en extra decimeter upp till ”midjan”. Proportionerna är helt off.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11639
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Varför fortsätta åka Tesla?

Inlägg av martinot »

Syntax skrev: 28 apr 2024 21:51
Det håller jag inte alls med om, usel är en brutal överdrift. Frågan är om du ens kört bilen. Fungerar bra, anser jag. Med Apple CarPlay fungerar flera funktioner långt bättre än i Tesla. Andra funktioner ligger något efter Tesla men totalt sett en välfungerande miljö.
Hur länge har du ägt/kört ID7?

Vet många som är nöjda i början med sina ID-bilar, men sedan börjar klaga efter att de levt ett par månader med de på alla buggar. Egen erfarenhet från bekanta med ID-bilar.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare
Inlägg: 1103
Blev medlem: 24 jan 2022 16:12

Re: Varför fortsätta åka Tesla?

Inlägg av Airlift »

Är det lika ”usel” med klubbkompisen Porsche?
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4925
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Varför fortsätta åka Tesla?

Inlägg av chaffis75 »

martinot skrev: 28 apr 2024 23:38
Syntax skrev: 28 apr 2024 21:51
Det håller jag inte alls med om, usel är en brutal överdrift. Frågan är om du ens kört bilen. Fungerar bra, anser jag. Med Apple CarPlay fungerar flera funktioner långt bättre än i Tesla. Andra funktioner ligger något efter Tesla men totalt sett en välfungerande miljö.
Hur länge har du ägt/kört ID7?

Vet många som är nöjda i början med sina ID-bilar, men sedan börjar klaga efter att de levt ett par månader med de på alla buggar. Egen erfarenhet från bekanta med ID-bilar.
Jag tror detta är en gammal sanning. Ja mjukvaran vara kass en gång tiden men de fixade mjukvaran.

Jag har kört ID3 i över 3 år nu och idag är mjukvara bra, två saker som inte är bra, man kan inte förvärma batteriet och ja mjukvaran är slö framförallt när man precis startar upp bilen, men den är fullt ok..

Vad jag vet så ska båda dessa punkter vara lösa i id7 men även nya id bilar i allmänhet.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14570
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Varför fortsätta åka Tesla?

Inlägg av taliz »

Toja skrev: 28 apr 2024 21:48
Syntax skrev:
Hade jag ofta kört långt och mycket hade jag valt VW ID.7. Mycket skön komfortbil som äter motorväg, landsväg etc. Lite för stor i stadstrafik för min smak, men vilken härlig kupé att trivas i!
Men usel programvara
Nja, nu i version 4 som ID7 kommer med är den helt ok IMO.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare
Inlägg: 984
Blev medlem: 20 jul 2015 18:04
Ort: Saltsjö-Boo

Re: Varför fortsätta åka Tesla?

Inlägg av Toja »

taliz skrev:
Toja skrev: 28 apr 2024 21:48
Syntax skrev:
Hade jag ofta kört långt och mycket hade jag valt VW ID.7. Mycket skön komfortbil som äter motorväg, landsväg etc. Lite för stor i stadstrafik för min smak, men vilken härlig kupé att trivas i!
Men usel programvara
Nja, nu i version 4 som ID7 kommer med är den helt ok IMO.
Hoppas den är ok i version 4.

Dock verkar det dom alla levererade bilar inte går version 4 och det är kass.

Version 3.5 är kass. Segt, saknar förvärmning av batteri, massa buggar, saknade funktioner mm. Det som räddar systemet är CarPlay
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Berguv
Inlägg: 113
Blev medlem: 16 mar 2022 08:45

Re: Varför fortsätta åka Tesla?

Inlägg av Berguv »

Jag hade varit försiktig att byta bort från Tesla men ljudkomforten, inredning etc är helt klart bättre på andra bilar. Centrala displayen är utvecklingsstörd (säger jag efter två år). Ge mig en HUD och tydligare signaler (typ i vindrutan) på vad den varnar för när den tjuter så jag slipper titta ner från vägen i exakt det ögonblicket den varnar mig för något som den säger är farligt…

-var 200% säker på att laddningen verkligen fungerar. Kan den verkligen förvärma? Har varit så förbannad när jag åkt med polares div. Elbilar som inte löst det. Laddningen måste vara ett icke-problem annars suger elbil.

Är själv sugen på en I5 för det är en riktig bil. Men hade inte vågat byta förän jag gör ett långfärsprov på typ 60 mil i -10 grader med halvdan access till laddare (typ till fjälls längs mindre laddtäta stråk).

Med tesla är laddning ett ickeproblem. Är det verkligen det på andra bilar när man stresstester dem? Kommer navigatorn förutsäga hur långt jag kommer med hög pricksäkerhet så jag kan lita på att jag kommer fram trots att den säger 2% kvar? Räcker det att jag stannar, pluggar i, tar en teknisk rast och köper en kaffe för att den skall vara färdiglagad för att åka vidare? Etc.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5535
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Varför fortsätta åka Tesla?

Inlägg av Gustafsson »

Jag har inte glömt dieselgate. Inte heller att VW genom åren fått extrem kritik för sin låga/dåliga kundservice. Därför har jag inte ens tittat på koncernens bilar.
Alternativen för mig är nog nån korean eller BMW, men än så länge behåller jag Tesla.
Kör helst min 100D till vardags. Hade den haft krok, matrisljus och laddade snabbare skulle den vara rätt optimal. FSD verkar ju komma till Europa så behåller den nog till dess. Värdet sjunker rätt sakta om ens något nu.
Palladium är inte lika ”mysig” att åka i men bättre på nästan allt. Hoppas på bättre utnyttjande av lilla skärmen med uppdateringar. Det skulle uppskattas att få tillbaka lite av den funktionalitet som finns på de äldre S
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4925
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Varför fortsätta åka Tesla?

Inlägg av chaffis75 »

Toja skrev: 29 apr 2024 08:51
taliz skrev:
Toja skrev: 28 apr 2024 21:48
Syntax skrev:
Hade jag ofta kört långt och mycket hade jag valt VW ID.7. Mycket skön komfortbil som äter motorväg, landsväg etc. Lite för stor i stadstrafik för min smak, men vilken härlig kupé att trivas i!
Men usel programvara
Nja, nu i version 4 som ID7 kommer med är den helt ok IMO.
Hoppas den är ok i version 4.

Dock verkar det dom alla levererade bilar inte går version 4 och det är kass.

Version 3.5 är kass. Segt, saknar förvärmning av batteri, massa buggar, saknade funktioner mm. Det som räddar systemet är CarPlay
Vad är de för buggar du ser som jag inte ser i 3.5? Jag tycket min 3.2 är stabil, har inte råkat ut för många buggar..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
OvePaHornet
Inlägg: 216
Blev medlem: 20 okt 2021 07:16

Re: Varför fortsätta åka Tesla?

Inlägg av OvePaHornet »

Gustafsson skrev: 29 apr 2024 09:22
Inte heller att VW genom åren fått extrem kritik för sin låga/dåliga kundservice. Därför har jag inte ens tittat på koncernens bilar.
Kanske det mest komiska uttalandet jag läst på länge. Du vet att VAG inte fungerar som Tesla? Allt handlar om vilken handlare du har kontakt med (antar att Tesla också har olika lokala personer också, så personer i norr har inte samma som i söder?)… Att dessutom påstå att hela koncernen är skit, har du haft med Porsche att göra? Enbart positivt från dem, är min erfarenhet.
Bor du i Sthlm så kan jag mer än gärna rekommendera två olika handlare med bra kundservice. Om du önskar köra VAG (ej Porsche dock).
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1269
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Varför fortsätta åka Tesla?

Inlägg av Verdi_ »

OvePaHornet skrev: 29 apr 2024 09:31
Gustafsson skrev: 29 apr 2024 09:22
Inte heller att VW genom åren fått extrem kritik för sin låga/dåliga kundservice. Därför har jag inte ens tittat på koncernens bilar.
Kanske det mest komiska uttalandet jag läst på länge. Du vet att VAG inte fungerar som Tesla? Allt handlar om vilken handlare du har kontakt med (antar att Tesla också har olika lokala personer också, så personer i norr har inte samma som i söder?)… Att dessutom påstå att hela koncernen är skit, har du haft med Porsche att göra? Enbart positivt från dem, är min erfarenhet.
Bor du i Sthlm så kan jag mer än gärna rekommendera två olika handlare med bra kundservice. Om du önskar köra VAG (ej Porsche dock).
Självklart kan det skilja mellan olika ÅF och olika personer men det är samma påbud från VAG vad gäller goodwill och liknande.

Porsche får du mycket bättre kundvård hos men det har du ju betalat för också. Vinsten på en genomsnittlig Porsche är antagligen mer än 10 ggr så hög som vinsten på en genomsnittlig VW.
OvePaHornet
Inlägg: 216
Blev medlem: 20 okt 2021 07:16

Re: Varför fortsätta åka Tesla?

Inlägg av OvePaHornet »

Verdi_ skrev: 29 apr 2024 09:41
Självklart kan det skilja mellan olika ÅF och olika personer men det är samma påbud från VAG vad gäller goodwill och liknande.

Porsche får du mycket bättre kundvård hos men det har du ju betalat för också. Vinsten på en genomsnittlig Porsche är antagligen mer än 10 ggr så hög som vinsten på en genomsnittlig VW.
Självklart! I grund och botten så är alla VAG-handlare definitivt likadant styrda (från Generalagent) men självklart så har alla sin egna ”goodwill-plånbok” (om man nu väljer att bjuda på saker) att fördela efter eget huvud.

Porsche är Porsche, absolut.

Har (bl.a) jobbat med KIA och BMW tidigare, vet inte om de är speciellt mycket bättre än någon annan. Handlar återigen om vilken ÅF :)
Användarvisningsbild
uncle_bob
Teslaägare
Inlägg: 109
Blev medlem: 13 aug 2019 13:42

Re: Varför fortsätta åka Tesla?

Inlägg av uncle_bob »

Stroman skrev: 24 apr 2024 12:00
Xyborg skrev: 24 apr 2024 08:19
Stroman skrev: 24 apr 2024 03:01
Hej på er.
Jag ska inom en snar framtid byta bil, åker model3 Lr i dagsläget.
Jag vet inte om jag är så sugen på att köpa en till Tesla då jag sitter rätt dåligt i den, den har sånt högt vägljud inne i bilen, galet spårkänslig trots fyrhjulsinställning och nya däck. Sen har det vart en del problem med bilen på det åxå. Helt enkelt lite för mycket småsaker som krånglar.

Fördelarna med Teslan är laddnätverket och att det går snabbt att ladda. Hundläget är en fantastisk sak.

Ni som har M3 Highland/ Model Y och har haft en äldre M3, hur stor är skillnaden i komfort?

Provkörde en I4 m50 för ett par dagar sedan, typ liknande räckvidd som min tesla.uu Men komforten, vägljud osv va så mycket bättre än Teslan.
Jag reser mycket och vill ha en bil som går tyst inuti, mer inställningar på stolen.

Tacksam för input.
Niklas Z skrev: 24 apr 2024 07:34
.

När det gäller problem med spårning kan jag bara säga att det är inget jag upplevt med min bil, inte heller med den Highland jag provkörde eller med någon av de i4 jag provkört.

Jag tycker sittkomforten är riktigt bra i min Tesla, i stort sett lika bra som i de BMW sportstolar jag hade i bilen före. Men dels har Tesla tydligen ändrat stolarna genom åren, dels är sittkomfort väldigt individuellt, så man kan ha ganska olika uppfattningar om en bils stolar.
Jag har en 2021 års Model 3 LR. Likt Niklas Z så upplever jag inte några som helst problem med spårning heller.

Min årsmodell fick ju laminerade sidorutor fram vilket gjorde den marginellt tystare än de äldre Model 3, men det påverkar framförallt mängden ljud som tränger in från omgivande trafik. Däckbuller är fortfarande den största källan till oväsen. Jag märker STOR skillnad när jag byter till vinterdäcken Goodyear Ultragrip (dubbfria). De är rejält mycket tystare.

Tyvärr blev ju stolarna betydligt sämre 2021 - i min mening. De kortade av sittdynan ganska mycket. Så det blev inte alls lika bekvämt. Kompisens 2020 satt man mycket skönare i.

De kompisar jag ofta delar uppfattning med, som provkört Highland menar också att den är tystare, men bara marginellt - jämfört med äldre Model 3. Är långfärdskomfort en väldigt viktig parameter för dig hade jag nog först och främst provkört ID7. Jag gjorde det nyligen. Den satt man fantastiskt i, och vägljudet var markant bättre än Model 3. Alltså, ljusår stort skillnad.
Jag har en 2021 så det är laminerade rutor på min med.
Har ”tysta” däck från Hankook, upplever med att den är tystare med vinterdäcken trots dubb.
Reser en del i jobbet så åker ungefär mellan 5-6000 mil per år.
Ska kika lite på Id7 men lär vänta tills den fyrhjulsdrivna släpps. (Kommer inte hem på vintern annars)
Tack för infon😊
Kör du så långt per år se till att kolla upp serviceintervaller/kostnader på övriga tillverkare/modeller, påverkar förvisso inte kupékomforten men kan nog skilja rätt rejält på driftskostnaden per år.
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1269
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Varför fortsätta åka Tesla?

Inlägg av Verdi_ »

OvePaHornet skrev: 29 apr 2024 10:22
Verdi_ skrev: 29 apr 2024 09:41
Självklart kan det skilja mellan olika ÅF och olika personer men det är samma påbud från VAG vad gäller goodwill och liknande.

Porsche får du mycket bättre kundvård hos men det har du ju betalat för också. Vinsten på en genomsnittlig Porsche är antagligen mer än 10 ggr så hög som vinsten på en genomsnittlig VW.
Självklart! I grund och botten så är alla VAG-handlare definitivt likadant styrda (från Generalagent) men självklart så har alla sin egna ”goodwill-plånbok” (om man nu väljer att bjuda på saker) att fördela efter eget huvud.

Porsche är Porsche, absolut.

Har (bl.a) jobbat med KIA och BMW tidigare, vet inte om de är speciellt mycket bättre än någon annan. Handlar återigen om vilken ÅF :)

Det är betydligt enklare att få något på "goodwill" om ÅF kan fakturera uppåt i sin tur. Men det fungerar nog säkert ungefär lika hos alla.
OvePaHornet
Inlägg: 216
Blev medlem: 20 okt 2021 07:16

Re: Varför fortsätta åka Tesla?

Inlägg av OvePaHornet »

Verdi_ skrev: 29 apr 2024 10:43
OvePaHornet skrev: 29 apr 2024 10:22
Verdi_ skrev: 29 apr 2024 09:41
Självklart kan det skilja mellan olika ÅF och olika personer men det är samma påbud från VAG vad gäller goodwill och liknande.

Porsche får du mycket bättre kundvård hos men det har du ju betalat för också. Vinsten på en genomsnittlig Porsche är antagligen mer än 10 ggr så hög som vinsten på en genomsnittlig VW.
Självklart! I grund och botten så är alla VAG-handlare definitivt likadant styrda (från Generalagent) men självklart så har alla sin egna ”goodwill-plånbok” (om man nu väljer att bjuda på saker) att fördela efter eget huvud.

Porsche är Porsche, absolut.

Har (bl.a) jobbat med KIA och BMW tidigare, vet inte om de är speciellt mycket bättre än någon annan. Handlar återigen om vilken ÅF :)

Det är betydligt enklare att få något på "goodwill" om ÅF kan fakturera uppåt i sin tur. Men det fungerar nog säkert ungefär lika hos alla.
Givetvis! Satt som garantiansvarig hos stora ÅF för både BMW och VAG tidigare, så jag har koll på den biten ;)
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5535
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Varför fortsätta åka Tesla?

Inlägg av Gustafsson »

OvePaHornet skrev: 29 apr 2024 09:31
Gustafsson skrev: 29 apr 2024 09:22
Inte heller att VW genom åren fått extrem kritik för sin låga/dåliga kundservice. Därför har jag inte ens tittat på koncernens bilar.
Kanske det mest komiska uttalandet jag läst på länge. Du vet att VAG inte fungerar som Tesla? Allt handlar om vilken handlare du har kontakt med (antar att Tesla också har olika lokala personer också, så personer i norr har inte samma som i söder?)… Att dessutom påstå att hela koncernen är skit, har du haft med Porsche att göra? Enbart positivt från dem, är min erfarenhet.
Bor du i Sthlm så kan jag mer än gärna rekommendera två olika handlare med bra kundservice. Om du önskar köra VAG (ej Porsche dock).
Länk till en lika komisk artikel
https://www.vibilagare.se/bilfragan/bil ... -autoindex
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Syntax
Teslaägare
Inlägg: 53
Blev medlem: 09 maj 2022 12:57

Re: Varför fortsätta åka Tesla?

Inlägg av Syntax »

martinot skrev: 28 apr 2024 23:38
Syntax skrev: 28 apr 2024 21:51
Det håller jag inte alls med om, usel är en brutal överdrift. Frågan är om du ens kört bilen. Fungerar bra, anser jag. Med Apple CarPlay fungerar flera funktioner långt bättre än i Tesla. Andra funktioner ligger något efter Tesla men totalt sett en välfungerande miljö.
Hur länge har du ägt/kört ID7?

Vet många som är nöjda i början med sina ID-bilar, men sedan börjar klaga efter att de levt ett par månader med de på alla buggar. Egen erfarenhet från bekanta med ID-bilar.
Jag har ingen ID.7, jag har provkört den några gånger hos VW. Mycket trevlig bil med ny infotainmenthårdvara och mjukvara, inte samma som övriga ID-bilar.
Model 3 2024 Long Range, Stealth Grey, 19" Nova
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11639
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Varför fortsätta åka Tesla?

Inlägg av martinot »

Syntax skrev: 01 maj 2024 21:05
martinot skrev: 28 apr 2024 23:38
Syntax skrev: 28 apr 2024 21:51
Det håller jag inte alls med om, usel är en brutal överdrift. Frågan är om du ens kört bilen. Fungerar bra, anser jag. Med Apple CarPlay fungerar flera funktioner långt bättre än i Tesla. Andra funktioner ligger något efter Tesla men totalt sett en välfungerande miljö.
Hur länge har du ägt/kört ID7?

Vet många som är nöjda i början med sina ID-bilar, men sedan börjar klaga efter att de levt ett par månader med de på alla buggar. Egen erfarenhet från bekanta med ID-bilar.
Jag har ingen ID.7, jag har provkört den några gånger hos VW. Mycket trevlig bil med ny infotainmenthårdvara och mjukvara, inte samma som övriga ID-bilar.
Gott! Mycket trevligt att det börjar komma ut bra elbilskombi på marknaden.

Har börjat kika på BMWs nya i5 Touring, men även om jag gillar vår nuvarande BMW P5-serie, så ligger den prismässigt extremt högt i pris. Här kan ju ID7 kanske vara ett bra framtida alternativ till BMW att kika på om den håller måttet.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Aida
Inlägg: 965
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Varför fortsätta åka Tesla?

Inlägg av Aida »

OvePaHornet skrev: 29 apr 2024 09:31
Gustafsson skrev: 29 apr 2024 09:22
Inte heller att VW genom åren fått extrem kritik för sin låga/dåliga kundservice. Därför har jag inte ens tittat på koncernens bilar.
Kanske det mest komiska uttalandet jag läst på länge. Du vet att VAG inte fungerar som Tesla? Allt handlar om vilken handlare du har kontakt med (antar att Tesla också har olika lokala personer också, så personer i norr har inte samma som i söder?)… Att dessutom påstå att hela koncernen är skit, har du haft med Porsche att göra? Enbart positivt från dem, är min erfarenhet.
Bor du i Sthlm så kan jag mer än gärna rekommendera två olika handlare med bra kundservice. Om du önskar köra VAG (ej Porsche dock).


Porsche har inte bra kundvård eller bra bemötande! Under mina 3 år med en Porsche har Porschecenter Malmö alltid lyckats briljera med att misslyckas. Inte en gång har de lyckats göra något rätt. De är också rätt oförskämda i sitt bemötande…
Skriv svar