Sida 1 av 2
Läge neutral
Postat: 19 apr 2024 09:49
av Halle
Är lite nyfiken på när ni använder läge neutral på ”växelspaken”, har efter två månader aldrig använt läget själv nämligen.
Sen finns också start i appen, när är den nödvändig egentligen?
Re: Läge neutral
Postat: 19 apr 2024 10:18
av mikebike
Halle skrev: ↑19 apr 2024 09:49
Är lite nyfiken på när ni använder läge neutral på ”växelspaken”, har efter två månader aldrig använt läget själv nämligen.
Aldrig någonsin.
Re: Läge neutral
Postat: 19 apr 2024 10:20
av MY_piraya
använde det för första gången i veckan för att motionera bromsarna.
Re: Läge neutral
Postat: 19 apr 2024 10:21
av Ilduce77
Aldrig....
Det är väl om man ska bogsera eller bärga bilen...
Re: Läge neutral
Postat: 19 apr 2024 10:25
av OscarA
Halle skrev: ↑19 apr 2024 09:49
Är lite nyfiken på när ni använder läge neutral på ”växelspaken”, har efter två månader aldrig använt läget själv nämligen.
Sen finns också start i appen, när är den nödvändig egentligen?
Måste lägga in neutralen i Mjuk Biltvätt då en räls drar bilen framåt på vänster hjul
Start i appen har jag använt när polaren skulle flytta på bilen utan nyckel
Re: Läge neutral
Postat: 19 apr 2024 10:28
av pejvic
En gång i månaden cirka. Alla borde göra det för att motionera bromsarna. Brukar pumpbromsa helst nerför en brant backe då och då.
Sen brukar jag även lägga i den på skoj ibland då jag ser att bilen troligen kommer att rulla väldigt långt av sig själv.
Re: Läge neutral
Postat: 19 apr 2024 10:35
av bjornnilsson
pejvic skrev: ↑19 apr 2024 10:28
Sen brukar jag även lägga i den på skoj ibland då jag ser att bilen troligen kommer att rulla väldigt långt av sig själv.
Underbart!

Re: Läge neutral
Postat: 19 apr 2024 10:35
av fth
Om man är road av ”hyper miling” eller bara vill uppnå maximal räckvidd under långresa så kan N användas, jag brukar själv roa mig med det på mina resor när jag antingen har lite tight till nästa laddare, eller bara har lite tråkigt.
Principen är att regenerering är tämligen ineffektivt, det handlar om kanske 30% som förloras ”round trip”. Det innebär att det är mycket effektivare att frihjula i nedförsbacke och låta bilen öka hastigheten istf att slösa bort lägesenergi i regenereringen.
Det har en märkbar effekt på räckvidden i kuperad terräng, det kräver lite övning, särskilt om man är bekymrad över passagerare och/eller medtrafikanter, men rätt kul när man lärt sig tekniken.
/fth
Re: Läge neutral
Postat: 19 apr 2024 10:36
av Malgomaj
OscarA skrev:Halle skrev: ↑19 apr 2024 09:49
Är lite nyfiken på när ni använder läge neutral på ”växelspaken”, har efter två månader aldrig använt läget själv nämligen.
Sen finns också start i appen, när är den nödvändig egentligen?
Måste lägga in neutralen i Mjuk Biltvätt då en räls drar bilen framåt på vänster hjul
Start i appen har jag använt när polaren skulle flytta på bilen utan nyckel
Kan man ge någon tillgång till bilen som kan köra den utan nyckel via appen? Hur gör man då?
Hade varit perfekt denna morgon då jag skulle till Arlanda men hittade denna skruv i ett av mina nya däck.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Läge neutral
Postat: 19 apr 2024 10:44
av mikebike
pejvic skrev: ↑19 apr 2024 10:28
En gång i månaden cirka. Alla borde göra det för att motionera bromsarna. Brukar pumpbromsa helst nerför en brant backe då och då.
Sen brukar jag även lägga i den på skoj ibland då jag ser att bilen troligen kommer att rulla väldigt långt av sig själv.
Man har ju automatisk Neutral vintertid och när batteriet är fullt.

Re: Läge neutral
Postat: 19 apr 2024 11:14
av Nicke Nyfiken
Malgomaj skrev: ↑19 apr 2024 10:36
Kan man ge någon tillgång till bilen som kan köra den utan nyckel via appen? Hur gör man då?
På samma sätt som man kan låsa upp bilen på distans med appen genom att trycka på "lås upp" ikonen, kan man starta bilen genom att trycka på "starta" ikonen.
Då har den som ska köra 2 minuter på sig att börja köra (lägga i D eller R). Görs inte detta stänger bilen av sig igen efter 2 minuter.
Starta knappen finns bland alla de andra knapparna som kommer fram om man håller fingret på en av ikonerna nedanför bilen i appen.
Re: Läge neutral
Postat: 19 apr 2024 13:31
av Ilduce77
Malgomaj skrev: ↑19 apr 2024 10:36
OscarA skrev:Halle skrev: ↑19 apr 2024 09:49
Är lite nyfiken på när ni använder läge neutral på ”växelspaken”, har efter två månader aldrig använt läget själv nämligen.
Sen finns också start i appen, när är den nödvändig egentligen?
Måste lägga in neutralen i Mjuk Biltvätt då en räls drar bilen framåt på vänster hjul
Start i appen har jag använt när polaren skulle flytta på bilen utan nyckel
Kan man ge någon tillgång till bilen som kan köra den utan nyckel via appen? Hur gör man då?
Hade varit perfekt denna morgon då jag skulle till Arlanda men hittade denna skruv i ett av mina nya däck.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Du kan också gå in på "hantera förare" i appen och dela ut en nyckel till någon via en länk, som du kan maila skicka via sms eller whats app tex.
Detta kräver dock att den som ska ta emot länken och köra bilen också har appen installerad.
Re: Läge neutral
Postat: 19 apr 2024 14:22
av Bjelke
fth skrev: ↑19 apr 2024 10:35
Om man är road av ”hyper miling” eller bara vill uppnå maximal räckvidd under långresa så kan N användas, jag brukar själv roa mig med det på mina resor när jag antingen har lite tight till nästa laddare, eller bara har lite tråkigt.
Principen är att regenerering är tämligen ineffektivt, det handlar om kanske 30% som förloras ”round trip”. Det innebär att det är mycket effektivare att frihjula i nedförsbacke och låta bilen öka hastigheten istf att slösa bort lägesenergi i regenereringen.
Det har en märkbar effekt på räckvidden i kuperad terräng, det kräver lite övning, särskilt om man är bekymrad över passagerare och/eller medtrafikanter, men rätt kul när man lärt sig tekniken.
/fth
Låter ungefär som mig
Jag minns att ”baronen” (minns inte hans rätta nick just nu), som var en av dom första med
Model S i Sverige, skrev en del om det här för många år sedan nu och han hade ju extremt
låg förbrukning på sina längre resor (typ 1,3kWh/mil om jag minns rätt, kanske ännu lägre)

Re: Läge neutral
Postat: 19 apr 2024 14:57
av Arctic Drifter
fth skrev: ↑19 apr 2024 10:35
Om man är road av ”hyper miling” eller bara vill uppnå maximal räckvidd under långresa så kan N användas, jag brukar själv roa mig med det på mina resor när jag antingen har lite tight till nästa laddare, eller bara har lite tråkigt.
Principen är att regenerering är tämligen ineffektivt, det handlar om kanske 30% som förloras ”round trip”. Det innebär att det är mycket effektivare att frihjula i nedförsbacke och låta bilen öka hastigheten istf att slösa bort lägesenergi i regenereringen.
Det har en märkbar effekt på räckvidden i kuperad terräng, det kräver lite övning, särskilt om man är bekymrad över passagerare och/eller medtrafikanter, men rätt kul när man lärt sig tekniken.
/fth
Jag har inte praktiserat detta på Teslan men har praktiserat det väl på fossilare. Går att få sjukt låg förbrukning i kuperad terräng.
Har nu aktiverat läget där den frirullar vid låg hastighet, bara för att få motionera bromsarna lite per automatik men har faktiskt inte tänkt på läge N så ska köra på det framöver i stället för motioneringen...
Re: Läge neutral
Postat: 19 apr 2024 15:31
av Elmil
När jag besiktade trean för två år sedan ville de inte göra bromsprovet på rullarna utan körde en runda och bromsade hårt istället.. Finns det någon anledning till att det skulle vara olämpligt med neutral på bromsrullarna?
Re: Läge neutral
Postat: 19 apr 2024 15:50
av Nicke Nyfiken
Elmil skrev: ↑19 apr 2024 15:31
När jag besiktade trean för två år sedan ville de inte göra bromsprovet på rullarna utan körde en runda och bromsade hårt istället.. Finns det någon anledning till att det skulle vara olämpligt med neutral på bromsrullarna?
Nej.
Men du är långt ifrån ensam om att ha upplevt detta på besiktningen om du har en fyrhjulsdriven Tesla. Det beror på okunskap hos den som besiktigar. Normalt brukar fyrhjulsdrivna bilar bromstestas på vägen istället för på rullarna pga den mekaniska länken mellan fram och bakaxel. Någon sådan finns ju inte på elbilar och därför går det bra att göra bromsprov på rullarna.
Re: Läge neutral
Postat: 19 apr 2024 17:04
av RareEarth
fth skrev: ↑19 apr 2024 10:35
Om man är road av ”hyper miling” eller bara vill uppnå maximal räckvidd under långresa så kan N användas, jag brukar själv roa mig med det på mina resor när jag antingen har lite tight till nästa laddare, eller bara har lite tråkigt.
Principen är att regenerering är tämligen ineffektivt, det handlar om kanske 30% som förloras ”round trip”. Det innebär att det är mycket effektivare att frihjula i nedförsbacke och låta bilen öka hastigheten istf att slösa bort lägesenergi i regenereringen.
Det har en märkbar effekt på räckvidden i kuperad terräng, det kräver lite övning, särskilt om man är bekymrad över passagerare och/eller medtrafikanter, men rätt kul när man lärt sig tekniken.
/fth
Neutralläget är samma sak som att köra med regen men hålla gaspedalen i mittläget (utan gas eller broms). Så det finns ingen räckvidd att spara genom att lägga i N, förutsatt att man klarar av att hålla gaspedalen helt neutral i nedförsbackar.
Re: Läge neutral
Postat: 19 apr 2024 17:20
av fth
RareEarth skrev: ↑19 apr 2024 17:04
Neutralläget är samma sak som att köra med regen men hålla gaspedalen i mittläget (utan gas eller broms). Så det finns ingen räckvidd att spara genom att lägga i N, förutsatt att man klarar av att hålla gaspedalen helt neutral i nedförsbackar.
Den tekniken är väl ändå betydligt svårare, finns det ens en energi-mätare i nyare UI som man kan använda för detta syfte?
Med N så är det ju bara att lägga i och frihjula, inget behov av finlir, man måste förstås möta korrekt med gasen när man lägger i D igen, men det är tämligen lätt efter ett par försök.
/fth
Re: Läge neutral
Postat: 19 apr 2024 17:56
av fth
Bjelke skrev: ↑19 apr 2024 14:22
Låter ungefär som mig
Jag minns att ”baronen” (minns inte hans rätta nick just nu), som var en av dom första med
Model S i Sverige, skrev en del om det här för många år sedan nu och han hade ju extremt
låg förbrukning på sina längre resor (typ 1,3kWh/mil om jag minns rätt, kanske ännu lägre)
Han praktiserade genomgående "pulse and glide"-tekniken, även i icke kuperad terräng, om jag minns rätt.
Jag brukar testa det också ibland när jag är riktigt uttråkad, men den är lite för provocerande för medtrafikanter för mig, det blir väldigt få tillfällen jag kan använda den.
Jag har inte heller lyckats få konsistenta resultat från den tekniken. Energigrafen indikerar löpande att man sparare en hel del, men över loppet av en delsträcka tycker jag inte det verkar som man ändå vinner så mycket. Jag misstänker att det finns ett mät-/beräkningsfel i energigrafen, antingen det eller så är det jag som inte bemästrat tekniken.
/fth
Re: Läge neutral
Postat: 20 apr 2024 07:23
av SkipperO
Om man frirullar ner så sparar man som nämnts in på förlusterna från regen, men förlorar samtidigt på högre luftmotstånd när farten ökar.
Starta via appen räddade mig när mobilnyckel helt plötsligt la av att funka
Re: Läge neutral
Postat: 20 apr 2024 08:41
av fth
SkipperO skrev: ↑20 apr 2024 07:23
Om man frirullar ner så sparar man som nämnts in på förlusterna från regen, men förlorar samtidigt på högre luftmotstånd när farten ökar.
Det stämmer iofs, men vinsterna från att inte använda regen är
mycket större än förlusten från ökat luftmotstånd, typ 2-4ggr större i det spann vi talar om här.
Det är ju inte fråga om att frihjula nedför alperna i 250km/h (inte jag iaf

), bara att tillåta bilen att öka/minska hastigheten i ett intervall på kanske 10-20km/h i upp- och nedförsbackar.
/fth
Re: Läge neutral
Postat: 20 apr 2024 08:51
av airdrive
OT: På dieselbilen (Volvo) med automat som frihjular kan man köra riktigt snålt på landsväg när man kopplar ur farthållaren så den frihjular när man släpper gasen. Med framförhållning och tidigt gasuppsläpp så går det få ner förbrukningen bra på sträckor man känner väl, jämfört med att bara sätta på farthållaren.
På elbil blir det såklart en helt annan deal. Är dock för lat för att ligga och malla lika mycket med teslan, plus inte lika mycket att hämta. Kör kanske inte tesla för att spara pengar men okej alltid kul att tävla med sig själv.
Re: Läge neutral
Postat: 20 apr 2024 08:51
av fth
Det är som sagt lite pyssel och träning som krävs för detta, men det vore ju lätt för Tesla att göra detta direkt i bilen, genom att i ”räckviddsläge” göra det möjlighet att ange en valfri hysteres för farthållaren.
Jag antar att det helt enkelt inte efterfrågas och/eller så oroar man sig för hur detta beteende skall uppfattas av medtrafikanter, även om det ju faktiskt gör att farthållaren uppträder mer som en mänsklig förare, som ju oftast inte håller en konstant hastighet i kuperat terräng.
Ett ”hysteres-läge” skulle dock på många sträckor kunna ge en märkbart lägre förbrukning med minimal insats, det skulle ju tom kunna vara automatiskt baserat på höjdprofil från kartan.
/fth
Re: Läge neutral
Postat: 20 apr 2024 08:57
av fth
airdrive skrev: ↑20 apr 2024 08:51
OT: På dieselbilen (Volvo) med automat som frihjular kan man köra riktigt snålt på landsväg när man kopplar ur farthållaren så den frihjular när man släpper gasen. Med framförhållning och tidigt gasuppsläpp så går det få ner förbrukningen bra på sträckor man känner väl, jämfört med att bara sätta på farthållaren.
På elbil blir det såklart en helt annan deal. Är dock för lat för att ligga och malla lika mycket med teslan, plus inte lika mycket att hämta. Kör kanske inte tesla för att spara pengar men okej alltid kul att tävla med sig själv.
Vinsten är som du säger större för ICE, men klart märkbar även för elbilar. Jag skulle inte heller kanske pyssla med detta för att spara pengar, det är ju kaffepengar vi talar om på en normal resa (plus att jag har fri SuC

), men för att nå önskad SuC när man har lite för liten marginal i ”tanken” kan det vara väldigt användbart.
Jag har tex framgångsrikt använt tekniken för att slippa stanna i Sillekrog på hemväg med sovande familj ett par gånger.
Sen är det som sagt ett kul tävlingsmoment på långresa när man har slut på poddar.
/fth
Re: Läge neutral
Postat: 20 apr 2024 11:09
av RareEarth
fth skrev: ↑19 apr 2024 17:20
Den tekniken är väl ändå betydligt svårare, finns det ens en energi-mätare i nyare UI som man kan använda för detta syfte?
Med N så är det ju bara att lägga i och frihjula, inget behov av finlir, man måste förstås möta korrekt med gasen när man lägger i D igen, men det är tämligen lätt efter ett par försök.
/fth
Nej, det är inte svårt alls, och ja, det finns en energimätare längst upp på skärmen. Den visar grönt när man regenererar och grått när man gasar.