Sida 2 av 2

Re: Bruten låsbult..

Postat: 15 apr 2024 11:25
av Nicke Nyfiken
wheels skrev: 15 apr 2024 09:47
agehall skrev: 15 apr 2024 08:20
Gustafsson skrev: 15 apr 2024 07:12
Frågan är hur man undviker att hamna där. Koppar/litium eller annat fett på muttern nästa gång?
Därom tvistar de lärda...

Problemet med att ha på fett eller olika pastor på gängorna är att det förändrar momentet. Dvs har du på en massa fett och sedan drar förbandet till 175Nm så kanske det egentligen bara är draget till 160Nm eller så gick det lättare och du har dragit till 190Nm.

Moment anges för torra och rena gängor, så det är det bästa att köra med. Dvs vill man göra detta korrekt, så bör man vid varje däckbyte noggrant rengöra gängorna på både bultar och muttrar. Gärna med penetrerande olja och en rejäl stålborste när däcken är av.
Förvånad att momentet anges med torra gängor
Förvånad att Du! "som har hållit på med bilar i väldigt många år", inte vet att momentet anges med torra gängor. Det är standard.

Re: Bruten låsbult..

Postat: 15 apr 2024 11:26
av tor-ake
SwedishAdvocate skrev: 15 apr 2024 09:06

Blir alltid lika nyfiken varje gång någon skriver det här på forumet... Varför skulle inte låsskruvar stoppa en hjultjuv? Hur många hjultjuvar ställer sig och bankar in fyra stycken hylsor i ett villaområde eller ett område med flerfamiljshus? Visst... Det är väl en annan grej ifall man skulle parkera bilen helt fritt tillgänglig ute i ett obebott industriområde – men hur många gör det?(!)...

En bil utan låsskruvar kan man snabbt och ljudlöst sno fälgarna på. Det kan man inte med en bil som har låsskruvar. Så varför skulle tjyven ge sig på en bil med låsskruvar?
Tjuvar är förslagna. En möjlighet är att de har varit och rekat innan, och kollar vilka fälgar de vill ha och vilka nycklar de behöver ha med sig.

Re: Bruten låsbult..

Postat: 15 apr 2024 11:31
av SwedishAdvocate
tor-ake skrev: 15 apr 2024 11:26
SwedishAdvocate skrev: 15 apr 2024 09:06

Blir alltid lika nyfiken varje gång någon skriver det här på forumet... Varför skulle inte låsskruvar stoppa en hjultjuv? Hur många hjultjuvar ställer sig och bankar in fyra stycken hylsor i ett villaområde eller ett område med flerfamiljshus? Visst... Det är väl en annan grej ifall man skulle parkera bilen helt fritt tillgänglig ute i ett obebott industriområde – men hur många gör det?(!)...

En bil utan låsskruvar kan man snabbt och ljudlöst sno fälgarna på. Det kan man inte med en bil som har låsskruvar. Så varför skulle tjyven ge sig på en bil med låsskruvar?
Tjuvar är förslagna. En möjlighet är att de har varit och rekat innan, och kollar vilka fälgar de vill ha och vilka nycklar de behöver ha med sig.
Och samtidigt har jag aldrig hört talas om att detta har hänt någonsin. Är det någon som har en källa på att någon med låskruv/låsbult/låsmutter/whatever monterade har blivit av med sina hjul?...

Eller så här:
Eller så skiter de i och reka och köra fram och tillbaka efter en massa nycklar (om de nu ens över huvud taget har tillgång till några sådana – vilket jag starkt betvivlar i de allra flesta fall...), och snor istället bara hjulen från någon/några andra bilar i närheten som inte har låskruv/låsbult/låsmutter/whatever monterade...

Re: Bruten låsbult..

Postat: 15 apr 2024 12:49
av tor-ake
Jag googlade lite och nu har annonsalgoritmen fattat vad jag vill ha :lol: suck...
Screenshot_20240415_124556_Chrome.jpg

Re: Bruten låsbult..

Postat: 15 apr 2024 13:54
av SwedishAdvocate
tor-ake skrev: 15 apr 2024 12:49
Jag googlade lite och nu har annonsalgoritmen fattat vad jag vill ha :lol: suck...

[En bild.]
Fast inga av de där verkar ju vara till Tesla... ;)

Re: Bruten låsbult..

Postat: 15 apr 2024 15:54
av wheels
Nicke Nyfiken skrev: 15 apr 2024 11:25
wheels skrev: 15 apr 2024 09:47
agehall skrev: 15 apr 2024 08:20
Gustafsson skrev: 15 apr 2024 07:12
Frågan är hur man undviker att hamna där. Koppar/litium eller annat fett på muttern nästa gång?
Därom tvistar de lärda...

Problemet med att ha på fett eller olika pastor på gängorna är att det förändrar momentet. Dvs har du på en massa fett och sedan drar förbandet till 175Nm så kanske det egentligen bara är draget till 160Nm eller så gick det lättare och du har dragit till 190Nm.

Moment anges för torra och rena gängor, så det är det bästa att köra med. Dvs vill man göra detta korrekt, så bör man vid varje däckbyte noggrant rengöra gängorna på både bultar och muttrar. Gärna med penetrerande olja och en rejäl stålborste när däcken är av.
Förvånad att momentet anges med torra gängor
Förvånad att Du! "som har hållit på med bilar i väldigt många år", inte vet att momentet anges med torra gängor. Det är standard.
Yepp, inte susning för att jag aldrig hållit på med Tesla. Däremot med en hel del bultar skruvar muttrar på andra märken där det händer att man har olika åtdragningmoment för vilken typ av olja,fett etc man använder.
Skall vi nu fortsätta med att huggas om vådan av att borra i en hjulbult

Re: Bruten låsbult..

Postat: 15 apr 2024 19:59
av Nicke Nyfiken
wheels skrev: 15 apr 2024 15:54
Nicke Nyfiken skrev: 15 apr 2024 11:25
wheels skrev: 15 apr 2024 09:47
agehall skrev: 15 apr 2024 08:20
Gustafsson skrev: 15 apr 2024 07:12
Frågan är hur man undviker att hamna där. Koppar/litium eller annat fett på muttern nästa gång?
Därom tvistar de lärda...

Problemet med att ha på fett eller olika pastor på gängorna är att det förändrar momentet. Dvs har du på en massa fett och sedan drar förbandet till 175Nm så kanske det egentligen bara är draget till 160Nm eller så gick det lättare och du har dragit till 190Nm.

Moment anges för torra och rena gängor, så det är det bästa att köra med. Dvs vill man göra detta korrekt, så bör man vid varje däckbyte noggrant rengöra gängorna på både bultar och muttrar. Gärna med penetrerande olja och en rejäl stålborste när däcken är av.
Förvånad att momentet anges med torra gängor
Förvånad att Du! "som har hållit på med bilar i väldigt många år", inte vet att momentet anges med torra gängor. Det är standard.
Yepp, inte susning för att jag aldrig hållit på med Tesla. Däremot med en hel del bultar skruvar muttrar på andra märken där det händer att man har olika åtdragningmoment för vilken typ av olja,fett etc man använder.
Skall vi nu fortsätta med att huggas om vådan av att borra i en hjulbult
Har ingenting speciellt med Tesla att göra.
Det är standard i branschen, eller har du många exempel på biltillverkare som anger åtdragningsmomentet för hjul-bultar/muttrar med smorda gängor?

Re: Bruten låsbult..

Postat: 16 apr 2024 07:19
av Apollo
Läste detta inlägg igår och blev livrädd, har GP6 och misstänker samma låsmutter till min M3P från Gummihuset. Blev direkt att ut och testa få bort. På med wd40 och lät ligga 5 min. Därefter gick jag på och försökte lossa och gick hur bra som helst. Dessa var åtdragna med 175nm av mig själv med momentnyckel. Misstänker att tesla dragit betydligt hårdare än 175nm och/eller dålig kvalité på din batch av muttrar. Noterade dock även rost på en av mina låsmuttrar.

Men en sak är säkert, jag kommer köra teslas originalmuttrar nästa vinter så kan jag sova gott om natten :)

Re: Bruten låsbult..

Postat: 16 apr 2024 07:29
av Love_O
SwedishAdvocate skrev: 15 apr 2024 11:31
tor-ake skrev: 15 apr 2024 11:26
SwedishAdvocate skrev: 15 apr 2024 09:06

Blir alltid lika nyfiken varje gång någon skriver det här på forumet... Varför skulle inte låsskruvar stoppa en hjultjuv? Hur många hjultjuvar ställer sig och bankar in fyra stycken hylsor i ett villaområde eller ett område med flerfamiljshus? Visst... Det är väl en annan grej ifall man skulle parkera bilen helt fritt tillgänglig ute i ett obebott industriområde – men hur många gör det?(!)...

En bil utan låsskruvar kan man snabbt och ljudlöst sno fälgarna på. Det kan man inte med en bil som har låsskruvar. Så varför skulle tjyven ge sig på en bil med låsskruvar?
Tjuvar är förslagna. En möjlighet är att de har varit och rekat innan, och kollar vilka fälgar de vill ha och vilka nycklar de behöver ha med sig.
Och samtidigt har jag aldrig hört talas om att detta har hänt någonsin. Är det någon som har en källa på att någon med låskruv/låsbult/låsmutter/whatever monterade har blivit av med sina hjul?...

Eller så här:
Eller så skiter de i och reka och köra fram och tillbaka efter en massa nycklar (om de nu ens över huvud taget har tillgång till några sådana – vilket jag starkt betvivlar i de allra flesta fall...), och snor istället bara hjulen från någon/några andra bilar i närheten som inte har låskruv/låsbult/låsmutter/whatever monterade...
Du har väll inte hört talas om det för du inte är i fordons/försälkringsbranschen ? Det finns universalsatser till alla märken och även bärgare har tillgång till bra kitt. Låshylsa tar bort amatören men inte proffsen.

Däremot så kommer troligtvis teslaägare sällan bli utsatta för hjulstöld då det sällan sitter några attraktiva.

Tittar vi på BMW och Mercedes är det oftast M/AMG varianterna som försvinner. Annars eftermarknadshjul av attraktiva märken och med bultmönster som passar flera bilar, exempelvis 5/110 eller 5/112 tror 5/130 med rätt ET har blivit mer attraktivt också.
Annars finns det beställningsjobb efter specifika fälgar och då rekas det ordentligt.

Re: Bruten låsbult..

Postat: 16 apr 2024 08:36
av Legato
SwedishAdvocate skrev: 15 apr 2024 09:06
Jerker skrev: 15 apr 2024 07:20
En sak som jag funderar över: Levererades inte bilen med fälgar som var fastsatta med originalhjulskruvar? Även om man köper vinterhjul nån annan stans ifrån så använder man väl samma hjulskruvar som satt på när man köpte bilen och dessa lär hålla för rätt moment.

Låsskruvar, har jag lärt mig, är inget som stoppar en van hjultjuv, så det bryr jag mig inte om att byta till. [Min u.]
Blir alltid lika nyfiken varje gång någon skriver det här på forumet... Varför skulle inte låsskruvar stoppa en hjultjuv? Hur många hjultjuvar ställer sig och bankar in fyra stycken hylsor i ett villaområde eller ett område med flerfamiljshus? Visst... Det är väl en annan grej ifall man skulle parkera bilen helt fritt tillgänglig ute i ett obebott industriområde – men hur många gör det?(!)...

En bil utan låsskruvar kan man snabbt och ljudlöst sno fälgarna på. Det kan man inte med en bil som har låsskruvar. Så varför skulle tjyven ge sig på en bil med låsskruvar? Och eftersom Tesla tydligen inte levererar sina bilar med låskruv/låsbult/låsmutter/whatever utan det istället är ett tillval för en ringa penning så finns det ett antal trådar här på forumet med hjullösa Teslor för halvmiljonen och uppåt(!)...

Och det skulle inte förvåna mig det minsta ifall det kan hända även med nyare MG...
Därför att det inte funkar som du påstår. Det krävs inget bankande och adderar enstaka sekunder, inte mer. Det är inte "tjack-Jocke" som stjäl hjul numera, det är ligor som är specialiserade och vet vad de gör.

Rimgard däremot fungerar. Men det är så dyrt att det för de allra flesta är "billigare" att ta risken att behöva betala självrisk.

Edit: missade av någon anledning Loves svar ovan, så mitt var lite överflödigt :)

Re: Bruten låsbult..

Postat: 16 apr 2024 08:39
av mikebike
Love_O skrev: 16 apr 2024 07:29
SwedishAdvocate skrev: 15 apr 2024 11:31
tor-ake skrev: 15 apr 2024 11:26
SwedishAdvocate skrev: 15 apr 2024 09:06

Blir alltid lika nyfiken varje gång någon skriver det här på forumet... Varför skulle inte låsskruvar stoppa en hjultjuv? Hur många hjultjuvar ställer sig och bankar in fyra stycken hylsor i ett villaområde eller ett område med flerfamiljshus? Visst... Det är väl en annan grej ifall man skulle parkera bilen helt fritt tillgänglig ute i ett obebott industriområde – men hur många gör det?(!)...

En bil utan låsskruvar kan man snabbt och ljudlöst sno fälgarna på. Det kan man inte med en bil som har låsskruvar. Så varför skulle tjyven ge sig på en bil med låsskruvar?
Tjuvar är förslagna. En möjlighet är att de har varit och rekat innan, och kollar vilka fälgar de vill ha och vilka nycklar de behöver ha med sig.
Och samtidigt har jag aldrig hört talas om att detta har hänt någonsin. Är det någon som har en källa på att någon med låskruv/låsbult/låsmutter/whatever monterade har blivit av med sina hjul?...

Eller så här:
Eller så skiter de i och reka och köra fram och tillbaka efter en massa nycklar (om de nu ens över huvud taget har tillgång till några sådana – vilket jag starkt betvivlar i de allra flesta fall...), och snor istället bara hjulen från någon/några andra bilar i närheten som inte har låskruv/låsbult/låsmutter/whatever monterade...
Du har väll inte hört talas om det för du inte är i fordons/försälkringsbranschen ? Det finns universalsatser till alla märken och även bärgare har tillgång till bra kitt. Låshylsa tar bort amatören men inte proffsen.

Däremot så kommer troligtvis teslaägare sällan bli utsatta för hjulstöld då det sällan sitter några attraktiva.

Tittar vi på BMW och Mercedes är det oftast M/AMG varianterna som försvinner. Annars eftermarknadshjul av attraktiva märken och med bultmönster som passar flera bilar, exempelvis 5/110 eller 5/112 tror 5/130 med rätt ET har blivit mer attraktivt också.
Annars finns det beställningsjobb efter specifika fälgar och då rekas det ordentligt.
Det har stulits en hel del 21-tummare.

Re: Bruten låsbult..

Postat: 16 apr 2024 09:10
av SwedishAdvocate
Love_O skrev: 16 apr 2024 07:29
SwedishAdvocate skrev: 15 apr 2024 11:31
tor-ake skrev: 15 apr 2024 11:26
SwedishAdvocate skrev: 15 apr 2024 09:06

Blir alltid lika nyfiken varje gång någon skriver det här på forumet... Varför skulle inte låsskruvar stoppa en hjultjuv? Hur många hjultjuvar ställer sig och bankar in fyra stycken hylsor i ett villaområde eller ett område med flerfamiljshus? Visst... Det är väl en annan grej ifall man skulle parkera bilen helt fritt tillgänglig ute i ett obebott industriområde – men hur många gör det?(!)...

En bil utan låsskruvar kan man snabbt och ljudlöst sno fälgarna på. Det kan man inte med en bil som har låsskruvar. Så varför skulle tjyven ge sig på en bil med låsskruvar?
Tjuvar är förslagna. En möjlighet är att de har varit och rekat innan, och kollar vilka fälgar de vill ha och vilka nycklar de behöver ha med sig.
Och samtidigt har jag aldrig hört talas om att detta har hänt någonsin. Är det någon som har en källa på att någon med låskruv/låsbult/låsmutter/whatever monterade har blivit av med sina hjul?...

Eller så här:
Eller så skiter de i och reka och köra fram och tillbaka efter en massa nycklar (om de nu ens över huvud taget har tillgång till några sådana – vilket jag starkt betvivlar i de allra flesta fall...), och snor istället bara hjulen från någon/några andra bilar i närheten som inte har låskruv/låsbult/låsmutter/whatever monterade...
Du har väll inte hört talas om det för du inte är i fordons/försälkringsbranschen ? Det finns [...]. Låshylsa tar bort amatören men inte proffsen.

Däremot så kommer troligtvis teslaägare sällan bli utsatta för hjulstöld då det sällan sitter några attraktiva.

Tittar vi på BMW och Mercedes är det oftast M/AMG varianterna som försvinner. Annars eftermarknadshjul av attraktiva märken och med bultmönster som passar flera bilar, exempelvis 5/110 eller 5/112 tror 5/130 med rätt ET har blivit mer attraktivt också.
Annars finns det beställningsjobb efter specifika fälgar och då rekas det ordentligt.
Finns det några uppskattningar på hur många hjulstölder som utförs av 'proffs' jämfört med hur många som utförs av amatörer som inte har tillgång till de här proffsverktygen.

Re: Bruten låsbult..

Postat: 16 apr 2024 10:18
av wheels
Nicke Nyfiken skrev: 15 apr 2024 19:59
wheels skrev: 15 apr 2024 15:54
Nicke Nyfiken skrev: 15 apr 2024 11:25
wheels skrev: 15 apr 2024 09:47
agehall skrev: 15 apr 2024 08:20


Därom tvistar de lärda...

Problemet med att ha på fett eller olika pastor på gängorna är att det förändrar momentet. Dvs har du på en massa fett och sedan drar förbandet till 175Nm så kanske det egentligen bara är draget till 160Nm eller så gick det lättare och du har dragit till 190Nm.

Moment anges för torra och rena gängor, så det är det bästa att köra med. Dvs vill man göra detta korrekt, så bör man vid varje däckbyte noggrant rengöra gängorna på både bultar och muttrar. Gärna med penetrerande olja och en rejäl stålborste när däcken är av.
Förvånad att momentet anges med torra gängor
Förvånad att Du! "som har hållit på med bilar i väldigt många år", inte vet att momentet anges med torra gängor. Det är standard.
Yepp, inte susning för att jag aldrig hållit på med Tesla. Däremot med en hel del bultar skruvar muttrar på andra märken där det händer att man har olika åtdragningmoment för vilken typ av olja,fett etc man använder.
Skall vi nu fortsätta med att huggas om vådan av att borra i en hjulbult
Har ingenting speciellt med Tesla att göra.
Det är standard i branschen, eller har du många exempel på biltillverkare som anger åtdragningsmomentet för hjul-bultar/muttrar med smorda gängor?
Det är inte standard, men däremot lite omdiskuterat. Däckfirmor fettar aldrig in bultarna (för dom giter inte) kvittar hur rostigt det är.
Kanske därför det händer att folk kan tappa ett hjul när dom varit och fått bytt till sommardäck
Däremot skall man hålla konan mot fälgen torr. Gick ut och tittade på min Kia, sitter nån typ av tunt torrt fett. Sen kan du själv ge exempel på vad biltillverkare säger. Jag tänker inte kontrollera åt dig. Själv fettar jag alltid på en tunn hinna med fett, för annars kan man få helt fel sträckning på bulten

Re: Bruten låsbult..

Postat: 16 apr 2024 10:47
av SwedishAdvocate
mikebike skrev: 16 apr 2024 08:39
Love_O skrev: 16 apr 2024 07:29
SwedishAdvocate skrev: 15 apr 2024 11:31
tor-ake skrev: 15 apr 2024 11:26
SwedishAdvocate skrev: 15 apr 2024 09:06

Blir alltid lika nyfiken varje gång någon skriver det här på forumet... Varför skulle inte låsskruvar stoppa en hjultjuv? Hur många hjultjuvar ställer sig och bankar in fyra stycken hylsor i ett villaområde eller ett område med flerfamiljshus? Visst... Det är väl en annan grej ifall man skulle parkera bilen helt fritt tillgänglig ute i ett obebott industriområde – men hur många gör det?(!)...

En bil utan låsskruvar kan man snabbt och ljudlöst sno fälgarna på. Det kan man inte med en bil som har låsskruvar. Så varför skulle tjyven ge sig på en bil med låsskruvar?
Tjuvar är förslagna. En möjlighet är att de har varit och rekat innan, och kollar vilka fälgar de vill ha och vilka nycklar de behöver ha med sig.
Och samtidigt har jag aldrig hört talas om att detta har hänt någonsin. Är det någon som har en källa på att någon med låskruv/låsbult/låsmutter/whatever monterade har blivit av med sina hjul?...

Eller så här:
Eller så skiter de i och reka och köra fram och tillbaka efter en massa nycklar (om de nu ens över huvud taget har tillgång till några sådana – vilket jag starkt betvivlar i de allra flesta fall...), och snor istället bara hjulen från någon/några andra bilar i närheten som inte har låskruv/låsbult/låsmutter/whatever monterade...
Du har väll inte hört talas om det för du inte är i fordons/försälkringsbranschen ? Det finns universalsatser till alla märken och även bärgare har tillgång till bra kitt. Låshylsa tar bort amatören men inte proffsen.

Däremot så kommer troligtvis teslaägare sällan bli utsatta för hjulstöld då det sällan sitter några attraktiva.

Tittar vi på BMW och Mercedes är det oftast M/AMG varianterna som försvinner. Annars eftermarknadshjul av attraktiva märken och med bultmönster som passar flera bilar, exempelvis 5/110 eller 5/112 tror 5/130 med rätt ET har blivit mer attraktivt också.
Annars finns det beställningsjobb efter specifika fälgar och då rekas det ordentligt.
Det har stulits en hel del 21-tummare.
Det har även funnits folk med Model 3 som postat bilder på hjulstöld här på forumet. Och som jag minns det så var det åtm. en medlem som åtm. misstänkte att det var hans stulna hjul som X dagar senare dök upp på Blocket. Så i det fallet verkar det inte har varit några 'proffs'. Den Model 3:an hade vidare även parkerats lite avskilt när hjulen stals.

Re: Bruten låsbult..

Postat: 16 apr 2024 11:55
av Nicke Nyfiken
wheels skrev: 16 apr 2024 10:18
Nicke Nyfiken skrev: 15 apr 2024 19:59
wheels skrev: 15 apr 2024 15:54
Nicke Nyfiken skrev: 15 apr 2024 11:25
wheels skrev: 15 apr 2024 09:47


Förvånad att momentet anges med torra gängor
Förvånad att Du! "som har hållit på med bilar i väldigt många år", inte vet att momentet anges med torra gängor. Det är standard.
Yepp, inte susning för att jag aldrig hållit på med Tesla. Däremot med en hel del bultar skruvar muttrar på andra märken där det händer att man har olika åtdragningmoment för vilken typ av olja,fett etc man använder.
Skall vi nu fortsätta med att huggas om vådan av att borra i en hjulbult
Har ingenting speciellt med Tesla att göra.
Det är standard i branschen, eller har du många exempel på biltillverkare som anger åtdragningsmomentet för hjul-bultar/muttrar med smorda gängor?
Det är inte standard, men däremot lite omdiskuterat. Däckfirmor fettar aldrig in bultarna (för dom giter inte) kvittar hur rostigt det är.
Kanske därför det händer att folk kan tappa ett hjul när dom varit och fått bytt till sommardäck
Däremot skall man hålla konan mot fälgen torr. Gick ut och tittade på min Kia, sitter nån typ av tunt torrt fett. Sen kan du själv ge exempel på vad biltillverkare säger. Jag tänker inte kontrollera åt dig. Själv fettar jag alltid på en tunn hinna med fett, för annars kan man få helt fel sträckning på bulten

Det har varit standard på samtliga bilar jag haft i alla fall.
Det står uttryckligen att gängorna INTE får smörjas på något sätt.

Jag har aldrig haft en bil där det står i manualen att hjul-bultar/muttrar ska smörjas eller fettas in.

Nedan är exempel för VW, Audi och Seat. Det står ungefär samma sak i manualerna för Toyota och Lexus vill jag minnas.

20240416_105146.jpg
20240416_105308.jpg
20240416_105110.jpg

Nu kan väl du ge exempel på biltillverkare som skriver att hjul-bultar/muttrar SKA smörjas? Jag tänker inte göra det åt dig.
Bifoga gärna en bild på texten från Kias manual där det står att hjul-bultar/muttrar SKA fettas in så som du gör.

Re: Bruten låsbult..

Postat: 16 apr 2024 14:55
av Love_O
SwedishAdvocate skrev: 16 apr 2024 09:10
Love_O skrev: 16 apr 2024 07:29
SwedishAdvocate skrev: 15 apr 2024 11:31
tor-ake skrev: 15 apr 2024 11:26
SwedishAdvocate skrev: 15 apr 2024 09:06

Blir alltid lika nyfiken varje gång någon skriver det här på forumet... Varför skulle inte låsskruvar stoppa en hjultjuv? Hur många hjultjuvar ställer sig och bankar in fyra stycken hylsor i ett villaområde eller ett område med flerfamiljshus? Visst... Det är väl en annan grej ifall man skulle parkera bilen helt fritt tillgänglig ute i ett obebott industriområde – men hur många gör det?(!)...

En bil utan låsskruvar kan man snabbt och ljudlöst sno fälgarna på. Det kan man inte med en bil som har låsskruvar. Så varför skulle tjyven ge sig på en bil med låsskruvar?
Tjuvar är förslagna. En möjlighet är att de har varit och rekat innan, och kollar vilka fälgar de vill ha och vilka nycklar de behöver ha med sig.
Och samtidigt har jag aldrig hört talas om att detta har hänt någonsin. Är det någon som har en källa på att någon med låskruv/låsbult/låsmutter/whatever monterade har blivit av med sina hjul?...

Eller så här:
Eller så skiter de i och reka och köra fram och tillbaka efter en massa nycklar (om de nu ens över huvud taget har tillgång till några sådana – vilket jag starkt betvivlar i de allra flesta fall...), och snor istället bara hjulen från någon/några andra bilar i närheten som inte har låskruv/låsbult/låsmutter/whatever monterade...
Du har väll inte hört talas om det för du inte är i fordons/försälkringsbranschen ? Det finns [...]. Låshylsa tar bort amatören men inte proffsen.

Däremot så kommer troligtvis teslaägare sällan bli utsatta för hjulstöld då det sällan sitter några attraktiva.

Tittar vi på BMW och Mercedes är det oftast M/AMG varianterna som försvinner. Annars eftermarknadshjul av attraktiva märken och med bultmönster som passar flera bilar, exempelvis 5/110 eller 5/112 tror 5/130 med rätt ET har blivit mer attraktivt också.
Annars finns det beställningsjobb efter specifika fälgar och då rekas det ordentligt.
Finns det några uppskattningar på hur många hjulstölder som utförs av 'proffs' jämfört med hur många som utförs av amatörer som inte har tillgång till de här proffsverktygen.
Pass. Har enbart erfarenhet kring ligor och samarbete med polisen. Då går prylarna väldigt fort utomlands.

Sen är det extremt lätt att få tag på satser för att ta bort låshylsor. Som någon nämnde tidigare, rimguard hjälper och gör det bökigare och kräver mer den metod du nämnde.

Re: Bruten låsbult..

Postat: 16 apr 2024 16:51
av Nect
Love_O skrev: 16 apr 2024 14:55
SwedishAdvocate skrev: 16 apr 2024 09:10
Love_O skrev: 16 apr 2024 07:29
SwedishAdvocate skrev: 15 apr 2024 11:31
tor-ake skrev: 15 apr 2024 11:26

Tjuvar är förslagna. En möjlighet är att de har varit och rekat innan, och kollar vilka fälgar de vill ha och vilka nycklar de behöver ha med sig.
Och samtidigt har jag aldrig hört talas om att detta har hänt någonsin. Är det någon som har en källa på att någon med låskruv/låsbult/låsmutter/whatever monterade har blivit av med sina hjul?...

Eller så här:
Eller så skiter de i och reka och köra fram och tillbaka efter en massa nycklar (om de nu ens över huvud taget har tillgång till några sådana – vilket jag starkt betvivlar i de allra flesta fall...), och snor istället bara hjulen från någon/några andra bilar i närheten som inte har låskruv/låsbult/låsmutter/whatever monterade...
Du har väll inte hört talas om det för du inte är i fordons/försälkringsbranschen ? Det finns [...]. Låshylsa tar bort amatören men inte proffsen.

Däremot så kommer troligtvis teslaägare sällan bli utsatta för hjulstöld då det sällan sitter några attraktiva.

Tittar vi på BMW och Mercedes är det oftast M/AMG varianterna som försvinner. Annars eftermarknadshjul av attraktiva märken och med bultmönster som passar flera bilar, exempelvis 5/110 eller 5/112 tror 5/130 med rätt ET har blivit mer attraktivt också.
Annars finns det beställningsjobb efter specifika fälgar och då rekas det ordentligt.
Finns det några uppskattningar på hur många hjulstölder som utförs av 'proffs' jämfört med hur många som utförs av amatörer som inte har tillgång till de här proffsverktygen.
Pass. Har enbart erfarenhet kring ligor och samarbete med polisen. Då går prylarna väldigt fort utomlands.

Sen är det extremt lätt att få tag på satser för att ta bort låshylsor. Som någon nämnde tidigare, rimguard hjälper och gör det bökigare och kräver mer den metod du nämnde.
Såg någonstans att låsmuttern inte ger något skydd om det är proffs. Det tog knappt en minut att få bort den (om de saknade satsen). De som stjäl fälgarna har som sagt med sig satserna. Tror det var en föredetta tjuv som visade? Hur som helst var kontentan att man kan lika gärna skippa låsmuttern. Vill de ta fälgarna så gör de det trots låset.

Volvo har t ex ett par stycken som roteras runt. Har du inte med din egen till verkstaden så har verkstaden en egen som passar.

Re: Bruten låsbult..

Postat: 16 apr 2024 17:02
av SwedishAdvocate
Nect skrev: 16 apr 2024 16:51
Love_O skrev: 16 apr 2024 14:55
SwedishAdvocate skrev: 16 apr 2024 09:10
Love_O skrev: 16 apr 2024 07:29
SwedishAdvocate skrev: 15 apr 2024 11:31

Och samtidigt har jag aldrig hört talas om att detta har hänt någonsin. Är det någon som har en källa på att någon med låskruv/låsbult/låsmutter/whatever monterade har blivit av med sina hjul?...

Eller så här:
Eller så skiter de i och reka och köra fram och tillbaka efter en massa nycklar (om de nu ens över huvud taget har tillgång till några sådana – vilket jag starkt betvivlar i de allra flesta fall...), och snor istället bara hjulen från någon/några andra bilar i närheten som inte har låskruv/låsbult/låsmutter/whatever monterade...
Du har väll inte hört talas om det för du inte är i fordons/försälkringsbranschen ? Det finns [...]. Låshylsa tar bort amatören men inte proffsen.

Däremot så kommer troligtvis teslaägare sällan bli utsatta för hjulstöld då det sällan sitter några attraktiva.

Tittar vi på BMW och Mercedes är det oftast M/AMG varianterna som försvinner. Annars eftermarknadshjul av attraktiva märken och med bultmönster som passar flera bilar, exempelvis 5/110 eller 5/112 tror 5/130 med rätt ET har blivit mer attraktivt också.
Annars finns det beställningsjobb efter specifika fälgar och då rekas det ordentligt.
Finns det några uppskattningar på hur många hjulstölder som utförs av 'proffs' jämfört med hur många som utförs av amatörer som inte har tillgång till de här proffsverktygen.
Pass. Har enbart erfarenhet kring ligor och samarbete med polisen. Då går prylarna väldigt fort utomlands.

Sen är det extremt lätt att få tag på satser för att ta bort låshylsor. Som någon nämnde tidigare, rimguard hjälper och gör det bökigare och kräver mer den metod du nämnde.
Såg någonstans att låsmuttern inte ger något skydd om det är proffs. Det tog knappt en minut att få bort den (om de saknade satsen). [...
Utan att göra en massa väsen?

Re: Bruten låsbult..

Postat: 16 apr 2024 17:57
av Nect
SwedishAdvocate skrev: 16 apr 2024 17:02
Nect skrev: 16 apr 2024 16:51
Love_O skrev: 16 apr 2024 14:55
SwedishAdvocate skrev: 16 apr 2024 09:10
Love_O skrev: 16 apr 2024 07:29


Du har väll inte hört talas om det för du inte är i fordons/försälkringsbranschen ? Det finns [...]. Låshylsa tar bort amatören men inte proffsen.

Däremot så kommer troligtvis teslaägare sällan bli utsatta för hjulstöld då det sällan sitter några attraktiva.

Tittar vi på BMW och Mercedes är det oftast M/AMG varianterna som försvinner. Annars eftermarknadshjul av attraktiva märken och med bultmönster som passar flera bilar, exempelvis 5/110 eller 5/112 tror 5/130 med rätt ET har blivit mer attraktivt också.
Annars finns det beställningsjobb efter specifika fälgar och då rekas det ordentligt.
Finns det några uppskattningar på hur många hjulstölder som utförs av 'proffs' jämfört med hur många som utförs av amatörer som inte har tillgång till de här proffsverktygen.
Pass. Har enbart erfarenhet kring ligor och samarbete med polisen. Då går prylarna väldigt fort utomlands.

Sen är det extremt lätt att få tag på satser för att ta bort låshylsor. Som någon nämnde tidigare, rimguard hjälper och gör det bökigare och kräver mer den metod du nämnde.
Såg någonstans att låsmuttern inte ger något skydd om det är proffs. Det tog knappt en minut att få bort den (om de saknade satsen). [...
Utan att göra en massa väsen?
Japp.

De kapar bort hela motorfästen till utombordare på båtar utan att någon märker det så de har nog sina tillvägagångssätt.

Tydligen knackar man på en lite större hylsa och loppar fast den (liten svets som är tyst). Sen är det bara dra loss (om man saknar nyckeln, men proffsen har de allra vanligaste).

Hittade ett till sätt:
Man borrar hål och skruvar i en felgängade gängtapp så när den dras åt in i bulten så kommer bulten att lossas.

Re: Bruten låsbult..

Postat: 16 apr 2024 19:45
av Love_O
Nect skrev: 16 apr 2024 17:57
SwedishAdvocate skrev: 16 apr 2024 17:02
Nect skrev: 16 apr 2024 16:51
Love_O skrev: 16 apr 2024 14:55
SwedishAdvocate skrev: 16 apr 2024 09:10

Finns det några uppskattningar på hur många hjulstölder som utförs av 'proffs' jämfört med hur många som utförs av amatörer som inte har tillgång till de här proffsverktygen.
Pass. Har enbart erfarenhet kring ligor och samarbete med polisen. Då går prylarna väldigt fort utomlands.

Sen är det extremt lätt att få tag på satser för att ta bort låshylsor. Som någon nämnde tidigare, rimguard hjälper och gör det bökigare och kräver mer den metod du nämnde.
Såg någonstans att låsmuttern inte ger något skydd om det är proffs. Det tog knappt en minut att få bort den (om de saknade satsen). [...
Utan att göra en massa väsen?
Japp.

De kapar bort hela motorfästen till utombordare på båtar utan att någon märker det så de har nog sina tillvägagångssätt.

Tydligen knackar man på en lite större hylsa och loppar fast den (liten svets som är tyst). Sen är det bara dra loss (om man saknar nyckeln, men proffsen har de allra vanligaste).

Hittade ett till sätt:
Man borrar hål och skruvar i en felgängade gängtapp så när den dras åt in i bulten så kommer bulten att lossas.
Såkallad grisp*tt

Re: Bruten låsbult..

Postat: 18 apr 2024 20:41
av nogren
Jag ser ut att ha liknande fälgar och muttrar på min MY, från Gummihuset, och skall skifta tillbaka till sommarhjulen till helgen.
Innan jag skiftade på vinterhjulen för första gången i höstas frågade jag Gummihuset, och fick skriftligt tillbaka att de skall dras med 175nm.
Återkommer här om jag drar sönder någon ...

/n

Re: Bruten låsbult..

Postat: 20 apr 2024 16:43
av nogren
nogren skrev: 18 apr 2024 20:41
Jag ser ut att ha liknande fälgar och muttrar på min MY, från Gummihuset, och skall skifta tillbaka till sommarhjulen till helgen.
Innan jag skiftade på vinterhjulen för första gången i höstas frågade jag Gummihuset, och fick skriftligt tillbaka att de skall dras med 175nm.
Återkommer här om jag drar sönder någon ...

/n
Då återkommer jag.. och det var inga problem eller skador. Lite ytrost efter en vinter, på låsmuttrarna.

Och naven bak ser ju inte så goa ut efter 7 månader och 900mil…
IMG_4441.jpeg