Bruten låsbult..

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

PontusL
Inlägg: 8
Blev medlem: 10 aug 2023 23:04
Ort: Kungsbacka

Bruten låsbult..

Inlägg av PontusL »

Nu hade jag tänkt byta till sommarsulor till bilen. Kom dock inte långt, när jag skulle lossa låsbulten för höger bakdäck tog det genast stopp där bulten helt enkelt gick av. Bytet från sommar till vinterdäck gjordes hos Tesla i höstas. Vad jag märkte på resterande bultar var att dem var rejält åtdragna, mycket mer än vad jag varit van vid på tidigare bilar. Är det någon som vart med om liknande och kanske vet någon bra lösning? Har inte kikat resterande däck men misstänker att det är samma visa där… Däcken och bultar köptes på Gummihuset.
IMG_2933.jpeg
IMG_2934.jpeg
MYP vit/svart Beställd 21/7 Göteborg
VIN allokerad 1/8
EDD 8/8 -30/8
EDD 16/8 - 30/8
EDD 25/8 - 8/9
Användarvisningsbild
Collin87
Teslaägare
Inlägg: 495
Blev medlem: 14 mar 2023 15:06
Ort: Bohuslän
Referralkod: ts.la/kenny368061

Re: Bruten låsbult..

Inlägg av Collin87 »

PontusL skrev: 13 apr 2024 20:43
Nu hade jag tänkt byta till sommarsulor till bilen. Kom dock inte långt, när jag skulle lossa låsbulten för höger bakdäck tog det genast stopp där bulten helt enkelt gick av. Bytet från sommar till vinterdäck gjordes hos Tesla i höstas. Vad jag märkte på resterande bultar var att dem var rejält åtdragna, mycket mer än vad jag varit van vid på tidigare bilar. Är det någon som vart med om liknande och kanske vet någon bra lösning? Har inte kikat resterande däck men misstänker att det är samma visa där… Däcken och bultar köptes på Gummihuset.
Om jag får gissa så har dom dragit med 175 Nm som är standard på Tesla. (Tänkte eftersom du bytte hos dom)

Men inte på Gummihusets grejer då standard annars är 100-120 på M12 och 100-140 på M14.
VW ID.7 Pro Edition - Beställd
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.4 1st -21
VW ID.3 Pro Performance -21 (såld)
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5332
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Bruten låsbult..

Inlägg av Nicke Nyfiken »

PontusL skrev: 13 apr 2024 20:43
Nu hade jag tänkt byta till sommarsulor till bilen. Kom dock inte långt, när jag skulle lossa låsbulten för höger bakdäck tog det genast stopp där bulten helt enkelt gick av. Bytet från sommar till vinterdäck gjordes hos Tesla i höstas. Vad jag märkte på resterande bultar var att dem var rejält åtdragna, mycket mer än vad jag varit van vid på tidigare bilar. Är det någon som vart med om liknande och kanske vet någon bra lösning? Har inte kikat resterande däck men misstänker att det är samma visa där… Däcken och bultar köptes på Gummihuset.
Bult, bult, bult..?

Blir lite förvirrad. Jag har inga bultar på min Model Y.
Jag har muttrar på min bil och kan inte riktigt se hur de skulle gå av.

För övrigt ska muttrarna på Tesla rent generellt dras med betydligt högre moment än på de flesta andra bilmärken. (175 Nm)

Och det är välkänt att det finns gott om lågkvalitativa bultar/muttrar från tredjepartskeverantörerna. Kanske det spelar in i detta fall?

Av den anledningen använder jag enbart originalmuttrarna på min Model Y även om jag har tredjeparts fälgar. Gäller bara att se till att fälgarna har samma specifikationer som originalfälgarna.
Model Y P
Model S P
Model S P
PontusL
Inlägg: 8
Blev medlem: 10 aug 2023 23:04
Ort: Kungsbacka

Re: Bruten låsbult..

Inlägg av PontusL »

Nicke Nyfiken skrev: 13 apr 2024 21:22
PontusL skrev: 13 apr 2024 20:43
Nu hade jag tänkt byta till sommarsulor till bilen. Kom dock inte långt, när jag skulle lossa låsbulten för höger bakdäck tog det genast stopp där bulten helt enkelt gick av. Bytet från sommar till vinterdäck gjordes hos Tesla i höstas. Vad jag märkte på resterande bultar var att dem var rejält åtdragna, mycket mer än vad jag varit van vid på tidigare bilar. Är det någon som vart med om liknande och kanske vet någon bra lösning? Har inte kikat resterande däck men misstänker att det är samma visa där… Däcken och bultar köptes på Gummihuset.
Bult, bult, bult..?

Blir lite förvirrad. Jag har inga bultar på min Model Y.
Jag har muttrar på min bil och kan inte riktigt se hur de skulle gå av.

För övrigt ska muttrarna på Tesla rent generellt dras med betydligt högre moment än på de flesta andra bilmärken. (175 Nm)

Och det är välkänt att det finns gott om lågkvalitativa bultar/muttrar från tredjepartskeverantörerna. Kanske det spelar in i detta fall?

Av den anledningen använder jag enbart originalmuttrarna på min Model Y även om jag har tredjeparts fälgar. Gäller bara att se till att fälgarna har samma specifikationer som originalfälgarna.
Bult/mutter skriver även Gummihuset? https://www.gummihuset.se/tillbehor/black-edition

Vilket fall, dessa gick som medföljande till köpet, ser dock inget om vilket moment de bör dras med? Funderar helt enkelt vart jag kan dra detta, Tesla eller Gummihuset..
MYP vit/svart Beställd 21/7 Göteborg
VIN allokerad 1/8
EDD 8/8 -30/8
EDD 16/8 - 30/8
EDD 25/8 - 8/9
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5332
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Bruten låsbult..

Inlägg av Nicke Nyfiken »

PontusL skrev: 13 apr 2024 21:30
Nicke Nyfiken skrev: 13 apr 2024 21:22
PontusL skrev: 13 apr 2024 20:43
Nu hade jag tänkt byta till sommarsulor till bilen. Kom dock inte långt, när jag skulle lossa låsbulten för höger bakdäck tog det genast stopp där bulten helt enkelt gick av. Bytet från sommar till vinterdäck gjordes hos Tesla i höstas. Vad jag märkte på resterande bultar var att dem var rejält åtdragna, mycket mer än vad jag varit van vid på tidigare bilar. Är det någon som vart med om liknande och kanske vet någon bra lösning? Har inte kikat resterande däck men misstänker att det är samma visa där… Däcken och bultar köptes på Gummihuset.
Bult, bult, bult..?

Blir lite förvirrad. Jag har inga bultar på min Model Y.
Jag har muttrar på min bil och kan inte riktigt se hur de skulle gå av.

För övrigt ska muttrarna på Tesla rent generellt dras med betydligt högre moment än på de flesta andra bilmärken. (175 Nm)

Och det är välkänt att det finns gott om lågkvalitativa bultar/muttrar från tredjepartskeverantörerna. Kanske det spelar in i detta fall?

Av den anledningen använder jag enbart originalmuttrarna på min Model Y även om jag har tredjeparts fälgar. Gäller bara att se till att fälgarna har samma specifikationer som originalfälgarna.
Bult/mutter skriver även Gummihuset? https://www.gummihuset.se/tillbehor/black-edition

Vilket fall, dessa gick som medföljande till köpet, ser dock inget om vilket moment de bör dras med? Funderar helt enkelt vart jag kan dra detta, Tesla eller Gummihuset..
Bultar/muttrar ska alltid dras enligt biltillverkarens specifikation. Är det inte original så lär Tesla inte ta något ansvar. Även om det är de som monterat dem.

Många tredjeparts muttrar/bultar tåler inte rätt åtdragningsmomentet. Det är känt sedan gammalt. Tyvärr inget Tesla kan göra något åt.

Hur du ska gå vidare med problem vet jag inte riktigt men Gummihuset borde ta sitt ansvar kan jag tycka. Det är ju dom som levererat en undermålig produkt.
Senast redigerad av Nicke Nyfiken, redigerad totalt 1 gånger.
Model Y P
Model S P
Model S P
wheels
Inlägg: 526
Blev medlem: 24 nov 2020 16:13

Re: Bruten låsbult..

Inlägg av wheels »

Kan du inte slå på en hylsa eller liknande, så du får loss muttern (låter inte troligt), så är väl det enda alternativet att borra ut bulten. Skriver bult eftersom det är det ordet jag använder, har dessutom svårt att tolerera nitpickers
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5332
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Bruten låsbult..

Inlägg av Nicke Nyfiken »

wheels skrev: 14 apr 2024 11:11
har dessutom svårt att tolerera nitpickers
:lol:

Förstår man inte skillnaden mellan en bult och en mutter, gör man kanske bäst i att lämna bort "problemet" till någon med erforderliga kunskaper?

Att föreslå att personen ska borra bort bultar från hjulnavet är bara... :roll:
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
martinsson
elbilist
Inlägg: 292
Blev medlem: 05 mar 2014 11:58
Ort: Göteborg

Re: Bruten låsbult..

Inlägg av martinsson »

Nicke Nyfiken skrev: 14 apr 2024 11:28
wheels skrev: 14 apr 2024 11:11
har dessutom svårt att tolerera nitpickers
:lol:

Förstår man inte skillnaden mellan en bult och en mutter, gör man nog bäst i att lämna bort "problemet" till någon med erforderliga kunskaper.
Förstår man inte vad TS menar så kanske man skall syssla med annat. Är du språkpolis här eller? Blir bara tvungen at kommentera dina nervärderande kommentar. Om du inte kan hjälpa så låt bli att skriv.
Jag kan tyvärr inte hjälpa men jag kan säga till en mobbare som dig.
______________________________________
Hänger även på Zeekrclubsweden.com
Kör nu Zeekr 001, Privilege, Phantom Black
Model 3 LR 2021 (Såld)
Model S 90D 2016 (Såld)
Model S 85 2013 (Såld)
Phats0
Inlägg: 27
Blev medlem: 29 maj 2023 17:36

Re: Bruten låsbult..

Inlägg av Phats0 »

Bult=Ballen
Mutter=Muttan

Lätt att komma ihåg
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5332
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Bruten låsbult..

Inlägg av Nicke Nyfiken »

martinsson skrev: 14 apr 2024 11:53

Förstår man inte vad TS menar så kanske man skall syssla med annat. Är du språkpolis här eller? Blir bara tvungen at kommentera dina nervärderande kommentar. Om du inte kan hjälpa så låt bli att skriv.
Jag kan tyvärr inte hjälpa men jag kan säga till en mobbare som dig.
Ja det var klantigt uttryckt. Jag håller med.

Jag avsåg inte att nedvärdera TS. Utan vände mig emot "rådet" TS fick, att om han inte kan slå på en hyllsa så är "det enda alternativet att borra ut bulten."

Tycker det är ett riktigt dåligt råd att ge till någon som inte verkar ha speciella kunskaper i ämnet. Gör man fel blir det riktigt dyrt. Då är det bättre att lämna bort problemet.
Model Y P
Model S P
Model S P
PontusL
Inlägg: 8
Blev medlem: 10 aug 2023 23:04
Ort: Kungsbacka

Re: Bruten låsbult..

Inlägg av PontusL »

Jag skulle tro att låsbulten/muttern är undermålig. Gick runt och kollade resterande däck och ser att 2/3 redan har utvecklat rost, något resterande bultar/muttrar inte har gjort. Ursäkta smutsiga fälgar :mrgreen: om dessa är dragna med 175nm lär de också brytas. In med lite 5-56 innan kanske?
IMG_2940.jpeg
IMG_2939.jpeg
IMG_2938.jpeg
MYP vit/svart Beställd 21/7 Göteborg
VIN allokerad 1/8
EDD 8/8 -30/8
EDD 16/8 - 30/8
EDD 25/8 - 8/9
wheels
Inlägg: 526
Blev medlem: 24 nov 2020 16:13

Re: Bruten låsbult..

Inlägg av wheels »

Nicke Nyfiken skrev: 14 apr 2024 13:36
martinsson skrev: 14 apr 2024 11:53

Förstår man inte vad TS menar så kanske man skall syssla med annat. Är du språkpolis här eller? Blir bara tvungen at kommentera dina nervärderande kommentar. Om du inte kan hjälpa så låt bli att skriv.
Jag kan tyvärr inte hjälpa men jag kan säga till en mobbare som dig.
Ja det var klantigt uttryckt. Jag håller med.

Jag avsåg inte att nedvärdera TS. Utan vände mig emot "rådet" TS fick, att om han inte kan slå på en hyllsa så är "det enda alternativet att borra ut bulten."

Tycker det är ett riktigt dåligt råd att ge till någon som inte verkar ha speciella kunskaper i ämnet. Gör man fel blir det riktigt dyrt. Då är det bättre att lämna bort problemet.
Du! Jag har hållit på med bilar i väldigt många år och har borrat ut mer än en hjulBULT. (plus diverse avdragna bultar) Just för att inte skada fälgen med diverse våldsamheter. Men, om TS känner sig sakna tillräckligt kunnande skall han naturligtvis låta någon annan fixa det
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1578
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Bruten låsbult..

Inlägg av renes »

wheels skrev: 14 apr 2024 19:41
Nicke Nyfiken skrev: 14 apr 2024 13:36
martinsson skrev: 14 apr 2024 11:53

Förstår man inte vad TS menar så kanske man skall syssla med annat. Är du språkpolis här eller? Blir bara tvungen at kommentera dina nervärderande kommentar. Om du inte kan hjälpa så låt bli att skriv.
Jag kan tyvärr inte hjälpa men jag kan säga till en mobbare som dig.
Ja det var klantigt uttryckt. Jag håller med.

Jag avsåg inte att nedvärdera TS. Utan vände mig emot "rådet" TS fick, att om han inte kan slå på en hyllsa så är "det enda alternativet att borra ut bulten."

Tycker det är ett riktigt dåligt råd att ge till någon som inte verkar ha speciella kunskaper i ämnet. Gör man fel blir det riktigt dyrt. Då är det bättre att lämna bort problemet.
Du! Jag har hållit på med bilar i väldigt många år och har borrat ut mer än en hjulBULT. (plus diverse avdragna bultar) Just för att inte skada fälgen med diverse våldsamheter. Men, om TS känner sig sakna tillräckligt kunnande skall han naturligtvis låta någon annan fixa det
Men det är inte en bult, det är en mutter och den kan man inte "borra ur". Bulten ska man ju lämna helst.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
wheels
Inlägg: 526
Blev medlem: 24 nov 2020 16:13

Re: Bruten låsbult..

Inlägg av wheels »

renes skrev: 14 apr 2024 22:07
wheels skrev: 14 apr 2024 19:41
Nicke Nyfiken skrev: 14 apr 2024 13:36
martinsson skrev: 14 apr 2024 11:53

Förstår man inte vad TS menar så kanske man skall syssla med annat. Är du språkpolis här eller? Blir bara tvungen at kommentera dina nervärderande kommentar. Om du inte kan hjälpa så låt bli att skriv.
Jag kan tyvärr inte hjälpa men jag kan säga till en mobbare som dig.
Ja det var klantigt uttryckt. Jag håller med.

Jag avsåg inte att nedvärdera TS. Utan vände mig emot "rådet" TS fick, att om han inte kan slå på en hyllsa så är "det enda alternativet att borra ut bulten."

Tycker det är ett riktigt dåligt råd att ge till någon som inte verkar ha speciella kunskaper i ämnet. Gör man fel blir det riktigt dyrt. Då är det bättre att lämna bort problemet.
Du! Jag har hållit på med bilar i väldigt många år och har borrat ut mer än en hjulBULT. (plus diverse avdragna bultar) Just för att inte skada fälgen med diverse våldsamheter. Men, om TS känner sig sakna tillräckligt kunnande skall han naturligtvis låta någon annan fixa det
Men det är inte en bult, det är en mutter och den kan man inte "borra ur". Bulten ska man ju lämna helst.
Rätt, men du får inte bort muttern utan att borra ut bulten så muttern släpper.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1779
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Bruten låsbult..

Inlägg av tor-ake »

Personligen skulle jag köpa en kärnborr i rätt diameter och slipa om den koniskt. Men man kan behöva bygga en liten borrguide/jigg av något slag för att inte skada fälgen och skruven. Att ha tillgång till en svets och svarv skadar inte.
Är man inte lagd för metallbearbetning är det bättre att lämna bort.
Screenshot_20240415_063204_Chrome.jpg
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 942
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Bruten låsbult..

Inlägg av agehall »

Tycker det ser ut att finnas gott om plats att knacka på en hylsa och dra loss resterna. Verkar betydligt jobbigare att borra ur pinnbulten från navet. Har man all utrustning för att både borra och byta pinnbulten kanske det är mer safe men det är absolut inget jag hade gjort hemma på gården.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5524
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Bruten låsbult..

Inlägg av Gustafsson »

Frågan är hur man undviker att hamna där. Koppar/litium eller annat fett på muttern nästa gång?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Bruten låsbult..

Inlägg av Jerker »

En sak som jag funderar över: Levererades inte bilen med fälgar som var fastsatta med originalhjulskruvar? Även om man köper vinterhjul nån annan stans ifrån så använder man väl samma hjulskruvar som satt på när man köpte bilen och dessa lär hålla för rätt moment.

Låsskruvar, har jag lärt mig, är inget som stoppar en van hjultjuv, så det bryr jag mig inte om att byta till.
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 887
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: Bruten låsbult..

Inlägg av Arctic Drifter »

Jerker skrev: 15 apr 2024 07:20
En sak som jag funderar över: Levererades inte bilen med fälgar som var fastsatta med originalhjulskruvar? Även om man köper vinterhjul nån annan stans ifrån så använder man väl samma hjulskruvar som satt på när man köpte bilen och dessa lär hålla för rätt moment.

Låsskruvar, har jag lärt mig, är inget som stoppar en van hjultjuv, så det bryr jag mig inte om att byta till.
I mitt fall så passar inte original hjulmuttrar på mina eftermarknadsfälgar, så då blir jag tvungen att köra med andra muttrar.

Diverse låsanordningar kan dock höja ersättningsnivån för hjulen hos viss försäkringsbolag i händelse av att hjulen stjäls, enbart därför jag använt mig av sådana lösningar.
Tesla Model Y Performance
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 942
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Bruten låsbult..

Inlägg av agehall »

Gustafsson skrev: 15 apr 2024 07:12
Frågan är hur man undviker att hamna där. Koppar/litium eller annat fett på muttern nästa gång?
Därom tvistar de lärda...

Problemet med att ha på fett eller olika pastor på gängorna är att det förändrar momentet. Dvs har du på en massa fett och sedan drar förbandet till 175Nm så kanske det egentligen bara är draget till 160Nm eller så gick det lättare och du har dragit till 190Nm.

Moment anges för torra och rena gängor, så det är det bästa att köra med. Dvs vill man göra detta korrekt, så bör man vid varje däckbyte noggrant rengöra gängorna på både bultar och muttrar. Gärna med penetrerande olja och en rejäl stålborste när däcken är av.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1779
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Bruten låsbult..

Inlägg av tor-ake »

Jerker skrev: 15 apr 2024 07:20

Låsskruvar, har jag lärt mig, är inget som stoppar en van hjultjuv, så det bryr jag mig inte om att byta till.
De här låsmuttrarna stoppar garanterat hjultjuvarna :-)

Sorry kunde inte låta bli. Jag hittar ut själv.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1779
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Bruten låsbult..

Inlägg av tor-ake »

Gustafsson skrev: 15 apr 2024 07:12
Frågan är hur man undviker att hamna där. Koppar/litium eller annat fett på muttern nästa gång?
Dra åt med max det moment som låsmuttertillverkaren anger. Här har någon dragit åt med för högt moment. Killgissar på momentet som är angett för original fälg och mutter dvs 175 istf kanske max 120 för den muttern.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
SwedishAdvocate
Inlägg: 5489
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Bruten låsbult..

Inlägg av SwedishAdvocate »

Jerker skrev: 15 apr 2024 07:20
En sak som jag funderar över: Levererades inte bilen med fälgar som var fastsatta med originalhjulskruvar? Även om man köper vinterhjul nån annan stans ifrån så använder man väl samma hjulskruvar som satt på när man köpte bilen och dessa lär hålla för rätt moment.

Låsskruvar, har jag lärt mig, är inget som stoppar en van hjultjuv, så det bryr jag mig inte om att byta till. [Min u.]
Blir alltid lika nyfiken varje gång någon skriver det här på forumet... Varför skulle inte låsskruvar stoppa en hjultjuv? Hur många hjultjuvar ställer sig och bankar in fyra stycken hylsor i ett villaområde eller ett område med flerfamiljshus? Visst... Det är väl en annan grej ifall man skulle parkera bilen helt fritt tillgänglig ute i ett obebott industriområde – men hur många gör det?(!)...

En bil utan låsskruvar kan man snabbt och ljudlöst sno fälgarna på. Det kan man inte med en bil som har låsskruvar. Så varför skulle tjyven ge sig på en bil med låsskruvar? Och eftersom Tesla tydligen inte levererar sina bilar med låskruv/låsbult/låsmutter/whatever utan det istället är ett tillval för en ringa penning så finns det ett antal trådar här på forumet med hjullösa Teslor för halvmiljonen och uppåt(!)...

Och det skulle inte förvåna mig det minsta ifall det kan hända även med nyare MG...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
wheels
Inlägg: 526
Blev medlem: 24 nov 2020 16:13

Re: Bruten låsbult..

Inlägg av wheels »

agehall skrev: 15 apr 2024 08:20
Gustafsson skrev: 15 apr 2024 07:12
Frågan är hur man undviker att hamna där. Koppar/litium eller annat fett på muttern nästa gång?
Därom tvistar de lärda...

Problemet med att ha på fett eller olika pastor på gängorna är att det förändrar momentet. Dvs har du på en massa fett och sedan drar förbandet till 175Nm så kanske det egentligen bara är draget till 160Nm eller så gick det lättare och du har dragit till 190Nm.

Moment anges för torra och rena gängor, så det är det bästa att köra med. Dvs vill man göra detta korrekt, så bör man vid varje däckbyte noggrant rengöra gängorna på både bultar och muttrar. Gärna med penetrerande olja och en rejäl stålborste när däcken är av.
Förvånad att momentet anges med torra gängor
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 942
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Bruten låsbult..

Inlägg av agehall »

Hur skulle man ange moment med någon form av smörjning generellt sett då?

Om du ska kunna räkna på det så lär du behöva uppge exakt hur mycket smörjmedel, vilken kvalitet samt exakt hur det ska appliceras för att kunna dra nytta av det. Blir helt galet komplicerat att få replikerbart.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Skriv svar