Loggbok reparationer och underhåll på en Tesla Model S 2015
Postat: 24 mar 2024 19:43
Det pratas en del om hur mycket det är som går sönder på gamla Teslor eller kanske Model S specifikt så jag tänkte dela hur livet har sett ut för min bil från 2015. Jag kompletterar inlägget framöver varefter saker händer.
Det här blir förstås anekdotiskt och färgat av att jag ibland väljer att byta/renovera saker som kanske hade fungerat bra ändå och där andra andra kanske hade valt att avstå åtgärd. Jag tänkte att det kanske kunde vara intressant för någon som funderar på vad man kan vänta sig av en äldre Model S.
2025 sprack hela kalkylen från vad som fram till dess varit en ganska billig bil att äga till en dyr historia då både motor och batteri gick sönder. Även fjädring läcker (inte åtgärdat ännu) som ytterligare kommer att fördyra. Låg innan dess på en milkostnad på 11 SEK, nu 30 SEK.
Just nu har min bil rullat 19 980 mil (köpte den på 11 200).
Underhåll totalt, exkl. däck: 266 152:-
Antal mil: 8 780
Underhåll per mil: 30.31:-
Loggbok:
2015
- Juni, nytt batteri på garanti vid 700 mil
2016
- April, Service och Ludicrous-uppgraderad (50k)
2016-2018
- Motorer utbytta på garanti
- Säkert mer saker, ofullständigt underlag
2019 (jag köpte bilen)
- Bytt hatthylla till en 2018 årsmodell (bättre kvalitet)
- Panorama tak V2 på garanti
- Skaffade vinterdäck på base-wheels, lämnade in fälgarna på renovering, sålde dom gamla sommardäcken, några tusen i extrakostnad
- Bytte alla led-lampor inne i bilen, kostade några hundringar
- Bytte till projekterande led-lampor framdörrar med röd tesla-logo, kostade en hundring typ
- Nya vintermattor 3D kostade 1500:-
- CCS-uppgradering, 4276:-
- Liftgate Drain Plug Retrofit, utbytt på garanti
- Replace Front Passenger Airbag Recall, utbytt på garanti
- AIR SUSP SOLENOID BLOCK, utbytt på garanti
- LTE-uppgradering, 6102:-
2020
- Köpte och lämnade in på renovering 21 turbin-fälgar staggered
- Nya sommardäck
- Alla skivor och belägg bytta, 8342:-
- Nytt bromsok höger bak, 3668:-
- Nytt dörrgångjärn förardörr utbytt på garanti
- Minneskrets till MCU utbytt från 8Gb till snabbare och större på 32Gb, fick ersättning för utlägg på garanti
- Lackbehandlad, gjorde jobbet själv
- Bytte ratt-knappar till en 2017-modell, delar 500:- från skroten & fixade själv
- Kabelhärva till bakre motor utbytt på garanti
2021
- Handtag V3+kabelhärva förardörr utbytt på garanti
- Handtag V3+kabelhärva bakdörr förarsidan utbytt på garanti
- Nytt 12V batteri utbytt på garanti
2022
- Nedlackad, kostade c:a 6000:-
- Båda parkeringbromsoken med motorer byttes av ranger, 16 938:-
- Nya bakdäck
2023
- Bytte mekaniken i bakluckan: "High force cinching actuator" 885:- plus "Asy liftgate latch" 751:- (gjorde jobbet själv)
- Bakre länkarmar bytta (inga fel på dom men ville vara säker), 12 251:-
- AC-paketet utbytt (bägge sidor, rör, mm exkl kompressor) och Xenon upgrade 35W, 22 033.-
- HW batteri demonterat, inspekterat och delar bytta (garanti/service-bullentin)
2024
- Mekaniken i bakluckan bytt på garanti av ranger. Betalade resan 520 sek.
- Nya bakdäck
- Nytt 12V batteri och nytt v3 dörrhandtag höger fram. Ranger bytte. 6301:-
- Tog smällen och bytte "i-shaft" till den nya uppdaterade modellen som är inkapslad som inte kan rosta plus en länk till på rattstången, bytte hela torkararmaturen innan den blir dålig, justerade passagerarsidans fönsterhiss som gick lite trögt. 21 606:- - nu stack milkostnaden upp en bra bit pga. förtida byte av delar...
2025 - "det dyra året"
- LDU - Large Drive Unit, alltså bakre motor renoverad. Konstruktionsfel åtgärdat. https://evclinic.eu/
- Originalbatteriet hade en felaktig modul. Bytte hela paketet till 90kWh hybridpack (1088790‑00‑A 400V med stöd för Ludicrous). Laddar nu snabbt och har fått bättre räckvidd. Bilen fortfarande konfigurerad som P85DL.
- Skivor och belägg fram bytt
- Elektrisk laddlucka installerad.
- Totalpris för ovanstående 155 000:-
Uppdaterade 2025-08-10.
Det här blir förstås anekdotiskt och färgat av att jag ibland väljer att byta/renovera saker som kanske hade fungerat bra ändå och där andra andra kanske hade valt att avstå åtgärd. Jag tänkte att det kanske kunde vara intressant för någon som funderar på vad man kan vänta sig av en äldre Model S.
2025 sprack hela kalkylen från vad som fram till dess varit en ganska billig bil att äga till en dyr historia då både motor och batteri gick sönder. Även fjädring läcker (inte åtgärdat ännu) som ytterligare kommer att fördyra. Låg innan dess på en milkostnad på 11 SEK, nu 30 SEK.
Just nu har min bil rullat 19 980 mil (köpte den på 11 200).
Underhåll totalt, exkl. däck: 266 152:-
Antal mil: 8 780
Underhåll per mil: 30.31:-
Loggbok:
2015
- Juni, nytt batteri på garanti vid 700 mil
2016
- April, Service och Ludicrous-uppgraderad (50k)
2016-2018
- Motorer utbytta på garanti
- Säkert mer saker, ofullständigt underlag
2019 (jag köpte bilen)
- Bytt hatthylla till en 2018 årsmodell (bättre kvalitet)
- Panorama tak V2 på garanti
- Skaffade vinterdäck på base-wheels, lämnade in fälgarna på renovering, sålde dom gamla sommardäcken, några tusen i extrakostnad
- Bytte alla led-lampor inne i bilen, kostade några hundringar
- Bytte till projekterande led-lampor framdörrar med röd tesla-logo, kostade en hundring typ
- Nya vintermattor 3D kostade 1500:-
- CCS-uppgradering, 4276:-
- Liftgate Drain Plug Retrofit, utbytt på garanti
- Replace Front Passenger Airbag Recall, utbytt på garanti
- AIR SUSP SOLENOID BLOCK, utbytt på garanti
- LTE-uppgradering, 6102:-
2020
- Köpte och lämnade in på renovering 21 turbin-fälgar staggered
- Nya sommardäck
- Alla skivor och belägg bytta, 8342:-
- Nytt bromsok höger bak, 3668:-
- Nytt dörrgångjärn förardörr utbytt på garanti
- Minneskrets till MCU utbytt från 8Gb till snabbare och större på 32Gb, fick ersättning för utlägg på garanti
- Lackbehandlad, gjorde jobbet själv
- Bytte ratt-knappar till en 2017-modell, delar 500:- från skroten & fixade själv
- Kabelhärva till bakre motor utbytt på garanti
2021
- Handtag V3+kabelhärva förardörr utbytt på garanti
- Handtag V3+kabelhärva bakdörr förarsidan utbytt på garanti
- Nytt 12V batteri utbytt på garanti
2022
- Nedlackad, kostade c:a 6000:-
- Båda parkeringbromsoken med motorer byttes av ranger, 16 938:-
- Nya bakdäck
2023
- Bytte mekaniken i bakluckan: "High force cinching actuator" 885:- plus "Asy liftgate latch" 751:- (gjorde jobbet själv)
- Bakre länkarmar bytta (inga fel på dom men ville vara säker), 12 251:-
- AC-paketet utbytt (bägge sidor, rör, mm exkl kompressor) och Xenon upgrade 35W, 22 033.-
- HW batteri demonterat, inspekterat och delar bytta (garanti/service-bullentin)
2024
- Mekaniken i bakluckan bytt på garanti av ranger. Betalade resan 520 sek.
- Nya bakdäck
- Nytt 12V batteri och nytt v3 dörrhandtag höger fram. Ranger bytte. 6301:-
- Tog smällen och bytte "i-shaft" till den nya uppdaterade modellen som är inkapslad som inte kan rosta plus en länk till på rattstången, bytte hela torkararmaturen innan den blir dålig, justerade passagerarsidans fönsterhiss som gick lite trögt. 21 606:- - nu stack milkostnaden upp en bra bit pga. förtida byte av delar...
2025 - "det dyra året"
- LDU - Large Drive Unit, alltså bakre motor renoverad. Konstruktionsfel åtgärdat. https://evclinic.eu/
- Originalbatteriet hade en felaktig modul. Bytte hela paketet till 90kWh hybridpack (1088790‑00‑A 400V med stöd för Ludicrous). Laddar nu snabbt och har fått bättre räckvidd. Bilen fortfarande konfigurerad som P85DL.
- Skivor och belägg fram bytt
- Elektrisk laddlucka installerad.
- Totalpris för ovanstående 155 000:-
Uppdaterade 2025-08-10.