Sida 1 av 4

Tesla Model S Plaid

Postat: 24 mar 2024 10:56
av MC Red
Denna bil förtjänar i allra högsta grad en egen tråd. En tråd för att dela erfarenheter oavsett om man är ägare, har provkört eller bara har ett intresse.

Även historien fram till din Plaid är av intresse här.

Själv har jag gått vägen från Porsche, Aston Martin kombinerat med andra Tesla och familjebilar till att landa i att Plaid (för mig) är den perfekta kompromissen.

Re: Tesla Model S Plaid

Postat: 24 mar 2024 11:40
av AAKEE
MC Red skrev: 24 mar 2024 10:56
Denna bil förtjänar i allra högsta grad en egen tråd. En tråd för att dela erfarenheter oavsett om man är ägare, har provkört eller bara har ett intresse.

Även historien fram till din Plaid är av intresse här.

Själv har jag gått vägen från Porsche, Aston Martin kombinerat med andra Tesla och familjebilar till att landa i att Plaid (för mig) är den perfekta kompromissen.
Bra initiativ!

Ja, det kommer alltid vara så att man kan hitta en bil som är mer förarens bil på en racingbana.

Däremot kommer troligen den inte vara lika bekväm på långresa. Och inte kunna dra 1600kg. Inte kunna köras för en spottstyver per mil i drivmedelskostnad och enkelt kunna tankas hemma. Inte vara både färdiguppvärmd och nedkyld av klimatanläggningen före avresa.

Kombinationen av alla aspekter är oslagbar!

Re: Tesla Model S Plaid

Postat: 24 mar 2024 12:09
av Niclas
Jag skulle gärna höra lite mer kommentarer om MS Plaid som inte bara handlar om hur brutal acceleration rakt fram den har. Ja jag fattar att den är världens snabbaste bil bla bla men det använder jag typ aldrig i vardagskörning.
Det finns andra saker som handling/hantering, känsla, bromsar, bilens vikt, styrning, mm som är enligt mig mer intressant än att den har över 1000 hk.
Gärna jämförelser mellan andra modeller!
Jag är också tacksam om tråden undviker personpåhopp och kommerntarer att ”Pläd är världens bästa bil. Punkt”

Re: Tesla Model S Plaid

Postat: 24 mar 2024 12:13
av Niclas
Sedan tycker jag model S är för mig den enda modell som är snygg. Riktigt snygg. Gillar ej X eller 3, Y är inte direkt ful men inte snygg heller.
Palladium är riktigt lyckad, bäst hittills.

Re: Tesla Model S Plaid

Postat: 24 mar 2024 13:06
av bjornnilsson
Finns hur mycket som helst att notera. Hur ska man avgränsa?

Stor go-cart. Blir som ett andra skinn om man lägger många mil på vägen. Gigantisk, vilket är både bra och ibland lite jobbigt. Fet att betrakta i alla vinklar. Kraft i omkörningar även i motorvägsfart. Ordentligt med tryck även med begränsat med ström i batteriet.

Jag har inte ägt så mycket fina nyare bilar (edit: i modern tid, förutom mina tre senaste, alla Model S /edit) men kan jämföra med min förra MS Performance. Återkommer.

Re: Tesla Model S Plaid

Postat: 24 mar 2024 14:15
av Nicke Nyfiken
Pläd är världens bästa bil. Punkt

Re: Tesla Model S Plaid

Postat: 24 mar 2024 14:50
av AAKEE
Niclas skrev: 24 mar 2024 12:13
Sedan tycker jag model S är för mig den enda modell som är snygg. Riktigt snygg. Gillar ej X eller 3, Y är inte direkt ful men inte snygg heller.
Palladium är riktigt lyckad, bäst hittills.
Lite så var det för mig, är inte mycket för SUV. Y kan se rätt okey ut, men inget jag vill ha i första hand (vill åka lågt).

Har börjat uppskatta model 3’s look mer efter att jag sålde min, men S har överlägset snyggast karrossform.

Re: Tesla Model S Plaid

Postat: 24 mar 2024 15:04
av renes
Niclas skrev: 24 mar 2024 12:09
Jag skulle gärna höra lite mer kommentarer om MS Plaid som inte bara handlar om hur brutal acceleration rakt fram den har. Ja jag fattar att den är världens snabbaste bil bla bla men det använder jag typ aldrig i vardagskörning.
Det finns andra saker som handling/hantering, känsla, bromsar, bilens vikt, styrning, mm som är enligt mig mer intressant än att den har över 1000 hk.
Gärna jämförelser mellan andra modeller!
Jag är också tacksam om tråden undviker personpåhopp och kommerntarer att ”Pläd är världens bästa bil. Punkt”
Varför då inte MS LR? Är ju just samma sak fast lite mindre brutal acceleration.

Re: Tesla Model S Plaid

Postat: 24 mar 2024 15:07
av SwedishAdvocate
AAKEE skrev: 24 mar 2024 14:50
Niclas skrev: 24 mar 2024 12:13
Sedan tycker jag model S är för mig den enda modell som är snygg. Riktigt snygg. Gillar ej X eller 3, Y är inte direkt ful men inte snygg heller.
Palladium är riktigt lyckad, bäst hittills.
Lite så var det för mig, är inte mycket för SUV. Y kan se rätt okey ut, men inget jag vill ha i första hand (vill åka lågt).

Har börjat uppskatta model 3’s look mer efter att jag sålde min, men S har överlägset snyggast karrossform.
Tycker alla versioner av Model 3 är en snygg bil exteriört. Förutom vid bakrutans nederkant. Där är det något med formgivningen som inte riktigt harmonierar. Men något sånt 'problem' finns inte när det gäller Model S.

Re: Tesla Model S Plaid

Postat: 24 mar 2024 16:45
av Pontus
Det är en stor bil med en bagagelucka värd namnet jämfört med 3an. Sedan är ju 3an en betydligt smidigare bil att köra i typ ett garage eller andra trånga utrymmen och det känns, typ som stor båt mot en vattenskoter.
En sak jag reagerade på efter ett tag med en 3 LR som efter ett tag kändes helt ok prestandamässigt men när jag skulle köra hem min bil så tog den ett jätte skutt framåt med samma gas. Bara en vane sak men även om den är stor reagerar den väldigt bra.
Svänga går bra men den kommer ju aldrig kännas som en gokart men den ligger bra i långa kurvor.
På långresor är den helt klar svårslagen.

Re: Tesla Model S Plaid

Postat: 24 mar 2024 17:12
av Verdi_
Pontus skrev: 24 mar 2024 16:45
Det är en stor bil med en bagagelucka värd namnet jämfört med 3an. Sedan är ju 3an en betydligt smidigare bil att köra i typ ett garage eller andra trånga utrymmen och det känns, typ som stor båt mot en vattenskoter.
En sak jag reagerade på efter ett tag med en 3 LR som efter ett tag kändes helt ok prestandamässigt men när jag skulle köra hem min bil så tog den ett jätte skutt framåt med samma gas. Bara en vane sak men även om den är stor reagerar den väldigt bra.
Svänga går bra men den kommer ju aldrig kännas som en gokart men den ligger bra i långa kurvor.
På långresor är den helt klar svårslagen.
Vändcirkeln har en diameter på 11,7 meter på Model 3 och 12,3 meter på Model S. Skillnaden är inte så stor, särskilt inte om man tar hänsyn till att S är en bredare bil.

Som referens kan vi ta Skoda Enyaq som har diameter på 9,6 meter på bakhjulsdrivna och 10,5 meter på fyrhjulsdrivna.

Ps. Det där "skuttet" som Tesla uppenbarligen programmerat in på alla P-modeller gör mig lätt illamående.

Re: Tesla Model S Plaid

Postat: 24 mar 2024 18:02
av Pontus
Verdi_ skrev: 24 mar 2024 17:12
Pontus skrev: 24 mar 2024 16:45
Det är en stor bil med en bagagelucka värd namnet jämfört med 3an. Sedan är ju 3an en betydligt smidigare bil att köra i typ ett garage eller andra trånga utrymmen och det känns, typ som stor båt mot en vattenskoter.
En sak jag reagerade på efter ett tag med en 3 LR som efter ett tag kändes helt ok prestandamässigt men när jag skulle köra hem min bil så tog den ett jätte skutt framåt med samma gas. Bara en vane sak men även om den är stor reagerar den väldigt bra.
Svänga går bra men den kommer ju aldrig kännas som en gokart men den ligger bra i långa kurvor.
På långresor är den helt klar svårslagen.
Vändcirkeln har en diameter på 11,7 meter på Model 3 och 12,3 meter på Model S. Skillnaden är inte så stor, särskilt inte om man tar hänsyn till att S är en bredare bil.

Som referens kan vi ta Skoda Enyaq som har diameter på 9,6 meter på bakhjulsdrivna och 10,5 meter på fyrhjulsdrivna.

Ps. Det där "skuttet" som Tesla uppenbarligen programmerat in på alla P-modeller gör mig lätt illamående.
I garaget på jobbet känns skillnaden mellan dessa bilar betydligt större än vad siffrorna anger.

Re: Tesla Model S Plaid

Postat: 24 mar 2024 18:06
av Verdi_
Pontus skrev: 24 mar 2024 18:02
Verdi_ skrev: 24 mar 2024 17:12
Pontus skrev: 24 mar 2024 16:45
Det är en stor bil med en bagagelucka värd namnet jämfört med 3an. Sedan är ju 3an en betydligt smidigare bil att köra i typ ett garage eller andra trånga utrymmen och det känns, typ som stor båt mot en vattenskoter.
En sak jag reagerade på efter ett tag med en 3 LR som efter ett tag kändes helt ok prestandamässigt men när jag skulle köra hem min bil så tog den ett jätte skutt framåt med samma gas. Bara en vane sak men även om den är stor reagerar den väldigt bra.
Svänga går bra men den kommer ju aldrig kännas som en gokart men den ligger bra i långa kurvor.
På långresor är den helt klar svårslagen.
Vändcirkeln har en diameter på 11,7 meter på Model 3 och 12,3 meter på Model S. Skillnaden är inte så stor, särskilt inte om man tar hänsyn till att S är en bredare bil.

Som referens kan vi ta Skoda Enyaq som har diameter på 9,6 meter på bakhjulsdrivna och 10,5 meter på fyrhjulsdrivna.

Ps. Det där "skuttet" som Tesla uppenbarligen programmerat in på alla P-modeller gör mig lätt illamående.
I garaget på jobbet känns skillnaden mellan dessa bilar betydligt större än vad siffrorna anger.
Är mer direkt styrning på 3 så man kommer snabbare till ändläget. Kan nog göra skillnad för upplevelsen.

Re: Tesla Model S Plaid

Postat: 24 mar 2024 18:58
av Richardk
renes skrev: 24 mar 2024 15:04
Niclas skrev: 24 mar 2024 12:09
Jag skulle gärna höra lite mer kommentarer om MS Plaid som inte bara handlar om hur brutal acceleration rakt fram den har. Ja jag fattar att den är världens snabbaste bil bla bla men det använder jag typ aldrig i vardagskörning.
Det finns andra saker som handling/hantering, känsla, bromsar, bilens vikt, styrning, mm som är enligt mig mer intressant än att den har över 1000 hk.
Gärna jämförelser mellan andra modeller!
Jag är också tacksam om tråden undviker personpåhopp och kommerntarer att ”Pläd är världens bästa bil. Punkt”
Varför då inte MS LR? Är ju just samma sak fast lite mindre brutal acceleration.
Jag har också lite svårt att förstå vad som är bättre med Plaid jämfört med LR? Normalt sett har jag alltid valt värsta modellen, typ M5, RS6 osv, men i detta fallet så är det som jag förstått det att LR är riktigt snabb, typ 700hk i LR.

Förutom accelerationen, torque vectoring och drift mode, finns det några nackdelar med LR jämfört med Plaid?

Re: Tesla Model S Plaid

Postat: 24 mar 2024 19:08
av Legato
Richardk skrev: 24 mar 2024 18:58
renes skrev: 24 mar 2024 15:04
Niclas skrev: 24 mar 2024 12:09
Jag skulle gärna höra lite mer kommentarer om MS Plaid som inte bara handlar om hur brutal acceleration rakt fram den har. Ja jag fattar att den är världens snabbaste bil bla bla men det använder jag typ aldrig i vardagskörning.
Det finns andra saker som handling/hantering, känsla, bromsar, bilens vikt, styrning, mm som är enligt mig mer intressant än att den har över 1000 hk.
Gärna jämförelser mellan andra modeller!
Jag är också tacksam om tråden undviker personpåhopp och kommerntarer att ”Pläd är världens bästa bil. Punkt”
Varför då inte MS LR? Är ju just samma sak fast lite mindre brutal acceleration.
Jag har också lite svårt att förstå vad som är bättre med Plaid jämfört med LR? Normalt sett har jag alltid valt värsta modellen, typ M5, RS6 osv, men i detta fallet så är det som jag förstått det att LR är riktigt snabb, typ 700hk i LR.

Förutom accelerationen, torque vectoring och drift mode, finns det några nackdelar med LR jämfört med Plaid?
Fattar inte riktigt... Skillnaden mellan Plaid och LR är ju betydligt större än skillnaden mellan Performance och LR någonsin varit.

Track Mode, tre motorer med Torque Vectoring samt ännu större prestandaskillnad numera. Trots att skillnaden är större än någonsin så är LR bara 11% billigare.

När Palladium lanserades så var påslaget för Plaid på Model S (men inte för Model X) rätt saftigt, men nu är det imo ganska måttligt.

Re: Tesla Model S Plaid

Postat: 24 mar 2024 19:17
av Pontus
Richardk skrev: 24 mar 2024 18:58
renes skrev: 24 mar 2024 15:04
Niclas skrev: 24 mar 2024 12:09
Jag skulle gärna höra lite mer kommentarer om MS Plaid som inte bara handlar om hur brutal acceleration rakt fram den har. Ja jag fattar att den är världens snabbaste bil bla bla men det använder jag typ aldrig i vardagskörning.
Det finns andra saker som handling/hantering, känsla, bromsar, bilens vikt, styrning, mm som är enligt mig mer intressant än att den har över 1000 hk.
Gärna jämförelser mellan andra modeller!
Jag är också tacksam om tråden undviker personpåhopp och kommerntarer att ”Pläd är världens bästa bil. Punkt”
Varför då inte MS LR? Är ju just samma sak fast lite mindre brutal acceleration.
Jag har också lite svårt att förstå vad som är bättre med Plaid jämfört med LR? Normalt sett har jag alltid valt värsta modellen, typ M5, RS6 osv, men i detta fallet så är det som jag förstått det att LR är riktigt snabb, typ 700hk i LR.

Förutom accelerationen, torque vectoring och drift mode, finns det några nackdelar med LR jämfört med Plaid?
Det är väl bara några Plaid versionerna som finns med parkeringsensorer också :) eller hann det komma några LR med det?
Sedan var väl tanken att det skulle blivit en Plaid+ också hängde man bara kvar vid det som det vart liksom.

Re: Tesla Model S Plaid

Postat: 24 mar 2024 19:19
av Peter_D
Richardk skrev: 24 mar 2024 18:58
renes skrev: 24 mar 2024 15:04
Niclas skrev: 24 mar 2024 12:09
Jag skulle gärna höra lite mer kommentarer om MS Plaid som inte bara handlar om hur brutal acceleration rakt fram den har. Ja jag fattar att den är världens snabbaste bil bla bla men det använder jag typ aldrig i vardagskörning.
Det finns andra saker som handling/hantering, känsla, bromsar, bilens vikt, styrning, mm som är enligt mig mer intressant än att den har över 1000 hk.
Gärna jämförelser mellan andra modeller!
Jag är också tacksam om tråden undviker personpåhopp och kommerntarer att ”Pläd är världens bästa bil. Punkt”
Varför då inte MS LR? Är ju just samma sak fast lite mindre brutal acceleration.
Jag har också lite svårt att förstå vad som är bättre med Plaid jämfört med LR? Normalt sett har jag alltid valt värsta modellen, typ M5, RS6 osv, men i detta fallet så är det som jag förstått det att LR är riktigt snabb, typ 700hk i LR.

Förutom accelerationen, torque vectoring och drift mode, finns det några nackdelar med LR jämfört med Plaid?
Plaid jämfört med LR är större skillnad än mellan tidigare LR och performance pga den uppgraderade motorn. Jag skulle säga personligen att 0-100 är inte det som utmärker Plaid. MEN 100-200 är den stora USP:en. Detta beror på den kolfiberlindade motorn som inte tappar orken i högre farter. I övrigt är det nog ingen egentlig skillnad mellan Plaid och LR. Men detta är en STOR skillnad för den som gillar att kunna trycka till vid omkörningar.

Re: Tesla Model S Plaid

Postat: 24 mar 2024 19:20
av AAKEE
Legato skrev: 24 mar 2024 19:08
Richardk skrev: 24 mar 2024 18:58
renes skrev: 24 mar 2024 15:04
Niclas skrev: 24 mar 2024 12:09
Jag skulle gärna höra lite mer kommentarer om MS Plaid som inte bara handlar om hur brutal acceleration rakt fram den har. Ja jag fattar att den är världens snabbaste bil bla bla men det använder jag typ aldrig i vardagskörning.
Det finns andra saker som handling/hantering, känsla, bromsar, bilens vikt, styrning, mm som är enligt mig mer intressant än att den har över 1000 hk.
Gärna jämförelser mellan andra modeller!
Jag är också tacksam om tråden undviker personpåhopp och kommerntarer att ”Pläd är världens bästa bil. Punkt”
Varför då inte MS LR? Är ju just samma sak fast lite mindre brutal acceleration.
Jag har också lite svårt att förstå vad som är bättre med Plaid jämfört med LR? Normalt sett har jag alltid valt värsta modellen, typ M5, RS6 osv, men i detta fallet så är det som jag förstått det att LR är riktigt snabb, typ 700hk i LR.

Förutom accelerationen, torque vectoring och drift mode, finns det några nackdelar med LR jämfört med Plaid?
Fattar inte riktigt... Skillnaden mellan Plaid och LR är ju betydligt större än skillnaden mellan Performance och LR någonsin varit.

Track Mode, tre motorer med Torque Vectoring samt ännu större prestandaskillnad numera. Trots att skillnaden är större än någonsin så är LR bara 11% billigare.

När Palladium lanserades så var påslaget för Plaid på Model S (men inte för Model X) rätt saftigt, men nu är det imo ganska måttligt.
Jag hamnade där, precis där!

Efter att ha behövt stoppa in en mediokert halvstor/halvliten låda jag hämtade på posten i kofferten genom att fälla baksätet och ta in den genom bakdörren på min model 3 så kändes det som det var dags att ha en koffert som jag var van så jag kikade på en ny S.
Tanken var att kunna dra 1600kg och slippa fosildra när släp behövs.

Efter att ha provsuttit en S Plaid i Los Angeles så var saken i princip biff.
Prisskillnaden från den bil jag ”måste” ha (S LR) till den jag efter provsittningen ville ha (S Plaid) var förhållandevis liten för vad man fick för pengarna.

Man får ju faktiskt allt som LR erbjuder plus en hel del till med Plaiden.
Det är ju inget fel alls på LR för det, kanske ett förnuftigare köp ändå.

Re: Tesla Model S Plaid

Postat: 24 mar 2024 19:30
av Niclas
Jag undrar också vad som skiljer LR från Pläd.
-Bättre räckvidd (kanske spelar ingen roll)
-Billigare (men inte så mycket egentligen)
-Lättare ca 100kg, borde kännas i kurvor och bromsa snabbare mm

Sedan är det väl så att 1020 hk medför större slitage på hjul/drivlina mm mm så en LR blrde hålla bättre vilket är bra när garantin går ut. Vem vill köpa en 4 år gammal Pläd som är körd hårt vilket den sannolikt är annars köper man inte en pläde

Re: Tesla Model S Plaid

Postat: 24 mar 2024 19:33
av Verdi_
Peter_D skrev: 24 mar 2024 19:19
Richardk skrev: 24 mar 2024 18:58
renes skrev: 24 mar 2024 15:04
Niclas skrev: 24 mar 2024 12:09
Jag skulle gärna höra lite mer kommentarer om MS Plaid som inte bara handlar om hur brutal acceleration rakt fram den har. Ja jag fattar att den är världens snabbaste bil bla bla men det använder jag typ aldrig i vardagskörning.
Det finns andra saker som handling/hantering, känsla, bromsar, bilens vikt, styrning, mm som är enligt mig mer intressant än att den har över 1000 hk.
Gärna jämförelser mellan andra modeller!
Jag är också tacksam om tråden undviker personpåhopp och kommerntarer att ”Pläd är världens bästa bil. Punkt”
Varför då inte MS LR? Är ju just samma sak fast lite mindre brutal acceleration.
Jag har också lite svårt att förstå vad som är bättre med Plaid jämfört med LR? Normalt sett har jag alltid valt värsta modellen, typ M5, RS6 osv, men i detta fallet så är det som jag förstått det att LR är riktigt snabb, typ 700hk i LR.

Förutom accelerationen, torque vectoring och drift mode, finns det några nackdelar med LR jämfört med Plaid?
Plaid jämfört med LR är större skillnad än mellan tidigare LR och performance pga den uppgraderade motorn. Jag skulle säga personligen att 0-100 är inte det som utmärker Plaid. MEN 100-200 är den stora USP:en. Detta beror på den kolfiberlindade motorn som inte tappar orken i högre farter. I övrigt är det nog ingen egentlig skillnad mellan Plaid och LR. Men detta är en STOR skillnad för den som gillar att kunna trycka till vid omkörningar.
Trycka till vid omkörningar? Mmm... Blir sjukt små marginaler om man ska utnyttja prestandan och göra omkörningar som inte LR klarar. Gäller att kunna bedöma hastigheten på mötande bil... Minst sagt.

Re: Tesla Model S Plaid

Postat: 24 mar 2024 19:56
av Honkan
Hade jag varit 25 igen så hade jag självklart köpt en Plaid :D den är ju inte så dyr jämfört med en LR, hur är det med försäkring ?

Re: Tesla Model S Plaid

Postat: 24 mar 2024 20:31
av Pontus
Honkan skrev: 24 mar 2024 19:56
Hade jag varit 25 igen så hade jag självklart köpt en Plaid :D den är ju inte så dyr jämfört med en LR, hur är det med försäkring ?
Om du är 25 så kan det säkert bli dyrt annars är det väl strax under 1000 kr i månaden som gäller.

Re: Tesla Model S Plaid

Postat: 24 mar 2024 20:39
av bjornnilsson
589 kr i månaden kostar Plaiden för mig att försäkra.

Re: Tesla Model S Plaid

Postat: 24 mar 2024 20:51
av AAKEE
bjornnilsson skrev: 24 mar 2024 20:39
589 kr i månaden kostar Plaiden för mig att försäkra.
3852:-




Per år alltså. Det är första året, så återstår att se.
TryggHansa är väl kända för att ha lockpriser och sedan höja efterhand?

Re: Tesla Model S Plaid

Postat: 24 mar 2024 20:56
av Verdi_
Tur att försäkringen är billig när kapitalkostnad plus värdeminskning ligger runt 20 papp i månaden. :D