Sida 1 av 1
AP stängs inte av vid filbyte?
Postat: 18 mar 2024 08:13
av JockeSund
Efter senaste uppdateringen för ca 1 månad sen för mig, så upplever jag lite issues med autostyrningen.
När jag har den aktiv och blinkar för filbyte så har den stängts av naturligt och jag kan byta fil utan problem.
8 av 10 ggr så när jag blinkar så stängs det inte av utan jag får rycka till i ratten för att inaktivera den.
Någon mer som upplever samma sak?
Re: AP stängs inte av vid filbyte?
Postat: 18 mar 2024 08:31
av nogren
Bara om jag trycker halvvägs på blinkersspaken.
Om jag trycker hela vägen ned/upp, så stängs styrassistenten alltid av.
Så vid mycket filbyten brukar jag aldrig slå på den ens..
Re: AP stängs inte av vid filbyte?
Postat: 18 mar 2024 09:59
av Tellus
Om man har standard AP så ska det räcka med att dra blinkersspaken "halvvägs" så kopplas AP ur.
Men det kanske är försämrat sedan uppdateringen.
Därför har jag gillat standard AP mer än EAP och FSD, där får man bryta i ratten för att den ska kopplas ur.
Re: AP stängs inte av vid filbyte?
Postat: 18 mar 2024 10:26
av mikebike
Det där är lite slumpmässigt. 50/50 på att AP avbryts när jag blinkar. Jag använder alltid första läget = trippelblink.
Re: AP stängs inte av vid filbyte?
Postat: 18 mar 2024 10:57
av jonasl
Handlar om timing, man får inte vänta för länge med att börja byta fil efter att man blinkat, då måste man dra hårdare i ratten.
Svårt att få till ibland tycker jag.
Re: AP stängs inte av vid filbyte?
Postat: 18 mar 2024 11:03
av flamman
Oj, det här var en ny funktion för mig. Måste testa nästa gång jag kör.
Jag har upplevt att man alltid måste brottas med ratten så jag har istället gått över till att stänga av AP innan filbyte men det här låter ju smidigare.
Går den över till TACC/farthållare då?
Jag har TACC/farthållare avstängd och kör med enkeldrag på höger spaken. Gissar det blir olika beteende beroende på vilken inställning man har.
Re: AP stängs inte av vid filbyte?
Postat: 18 mar 2024 11:12
av Lurkern
Jag kör med en dutt på blinkersen och försöker få till timingen, lyckas inte alla gånger. Den rullar vidare i andra filen på farthållaren.
Re: AP stängs inte av vid filbyte?
Postat: 18 mar 2024 14:24
av Nicke Nyfiken
Jag trycker bara till första läget på blinkersspaken och håller kvar tills jag börjar vrida på ratten, då släpper jag spaken. Funkar i 100% av gångerna på min bil. Behöver aldrig "bryta loss" för att AP ska koppla från.
Re: AP stängs inte av vid filbyte?
Postat: 18 mar 2024 14:29
av Nicke Nyfiken
flamman skrev: ↑18 mar 2024 11:03
Oj, det här var en ny funktion för mig. Måste testa nästa gång jag kör.
Jag har upplevt att man alltid måste brottas med ratten så jag har istället gått över till att stänga av AP innan filbyte men det här låter ju smidigare.
Går den över till TACC/farthållare då?
Jag har TACC/farthållare avstängd och kör med enkeldrag på höger spaken. Gissar det blir olika beteende beroende på vilken inställning man har.
En van BMW-förare kommer alltid att få brottas med ratten vid filbyte på en Tesla.
Håll ner blinkersspaken i första läget i någon sekund samtidigt som du börjar vrida på ratten så kopplar AP ur och bilen fortsätter med farthållare.
Re: AP stängs inte av vid filbyte?
Postat: 18 mar 2024 15:59
av JockeSund
Som en del skriver, så har det alltid funkat kalasbra med "dutt" på blinkersspaken. Detta ändrades efter min senaste uppdatering.
Funkar ibland och ibland inte.
Re: AP stängs inte av vid filbyte?
Postat: 20 mar 2024 13:58
av Lembritt
Fungerar det olika om man har aktiverat automatiska blinkers?
Jag har det avaktiverat i min Model 3 och måste köra fulla slag med blinkersspaken för att AP ska gå ur och då är farthållaren kvar.
Testade med dutt och även hålla spaken i det läget, gör ingen skillnad, AP ligger kvar då.
Re: AP stängs inte av vid filbyte?
Postat: 20 mar 2024 15:05
av Xeik
Lembritt skrev: ↑20 mar 2024 13:58
Fungerar det olika om man har aktiverat automatiska blinkers?
Jag har det avaktiverat i min Model 3 och måste köra fulla slag med blinkersspaken för att AP ska gå ur och då är farthållaren kvar.
Testade med dutt och även hålla spaken i det läget, gör ingen skillnad, AP ligger kvar då.
Jag har inte det aktiverat, precis som du. Men håller nästan alltid i första läget på blinkersen, och styr sedan till ex vänster för att göra filbytet. AP släpper fint då. Styr jag inte lite åt sidan så släpper inte AP.
Tycker det fungerar bra.
Re: AP stängs inte av vid filbyte?
Postat: 20 mar 2024 15:54
av Lembritt
Xeik skrev: ↑20 mar 2024 15:05
Lembritt skrev: ↑20 mar 2024 13:58
Fungerar det olika om man har aktiverat automatiska blinkers?
Jag har det avaktiverat i min Model 3 och måste köra fulla slag med blinkersspaken för att AP ska gå ur och då är farthållaren kvar.
Testade med dutt och även hålla spaken i det läget, gör ingen skillnad, AP ligger kvar då.
Jag har inte det aktiverat, precis som du. Men håller nästan alltid i första läget på blinkersen, och styr sedan till ex vänster för att göra filbytet. AP släpper fint då. Styr jag inte lite åt sidan så släpper inte AP.
Tycker det fungerar bra.
Styrde åt vänster vid test, men AP håller emot. Kändes som att jag skulle bryta loss AP om jag tog i mer.
Men har vant mig att alltid köra fulla utslag på blinkers, så inget som jag stör mig på. Men verkar lustigt att det är olika på våra bilar.
Jag har förvisso en 3:a och inte en Y.
Enda gången jag duttar är när jag blinkar ut ifrån rondeller.
Re: AP stängs inte av vid filbyte?
Postat: 20 mar 2024 22:28
av jensa86
Fullt slag på blinkers så minskar motståndet för att vrida på ratten. Så har det varit för mig sen jag fick bilen för ett år sedan. Det stängs dock inte av förrän men faktiskt byter fil genom att vrida på ratten mot det lilla motstånd som är kvar när man blinkar.
Re: AP stängs inte av vid filbyte?
Postat: 21 mar 2024 07:00
av Xeik
jensa86 skrev: ↑20 mar 2024 22:28
Fullt slag på blinkers så minskar motståndet för att vrida på ratten. Så har det varit för mig sen jag fick bilen för ett år sedan. Det stängs dock inte av förrän men faktiskt byter fil genom att vrida på ratten mot det lilla motstånd som är kvar när man blinkar.
Ja, precis. Lite motstånd är det i ratten när man blinkar. Lätt att dra ur utan att det rycker till i bilen.
Har varit likadant på alla våra 3 teslor sedan 2019.